Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:29

Hasjam_Poe schreef:
wemkelover schreef:
die bedoel ik niet. die heb ik op het nieuws gezien.
ik bedoel dat filmpje dat een wolf zich niet zou laten wegjagen door de herder.

https://www.facebook.com/kerstin.koch.507/posts/10220431234344604

Dat is inderdaad de herder die ik bedoel.
En dat is geen op zich staand geval, dit soort verhalen hoor ik vanuit Duitsland al een aantal jaren.
Foto's van gezien van kennissen, waar de wolf aan de andere kant van hun tuinpoort staat.
Ook overdag.

Alleen had deze herder de tegenwoordigheid van geest om te filmen.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:31

Zodra er hier een wolf bij mijn paarden of konijnen en kippen in de buurt komt gaat er een kogel doorheen. Prowolf, dat is illegaal blabla kan mij aan mn reet roeste

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:39

mysa schreef:
Goed, doe zelf ook iets. Mijn paarden worden helemaal gestressed op stal. Hebben hun leven lang nog niet opgesloten gestaan. Ik heb lang geprobeerd om ze er aan te laten wennen, ze eten er nu hun hooi. Zolang de deur open blijft....

Paddock heb ik omheind met gaas en aan de buitenkant onder en boven stroomdraad. Isolateren voor nog eens twee draden er tussenin. Voor het lint weer even sparen. Ook even sparen voor een nieuw lichtnetapparaat want de huidige is, vrees ik, niet sterk genoeg voor een wolf.

Maar dan: achter de paddock ligt een wal. Die is niet van mij en daar kan ik dus niets mee. Dus als een wolf op die wal gaat staan, is het een klein kunstje om over het hek te vliegen. Komt nog bij dat wolven in het buitenland hebben bewezen om ruim hoger dan 1.60 te springen.

Voor de wei, die 300m verderop uit het zicht ligt, heb ik al helemaal geen oplossing. Maar daar laat ik ze dus ook hooguit een paar uur overdag staan.

Mooi ego-postje maar mijn situatie is vergelijkbaar met die van heel veel paardenhouders. Ik wil er maar mee zeggen dat het allemaal wat simpeler klinkt dan het in de praktijk is.

Het is toch ook totaal van de zotte dat je honderden, zo niet duizenden dieren op stal (pot dicht!) op moet sluiten waarmee zij flink op hun welzijn in moeten leveren voor dat handje vol wolven? De wereld op zijn kop hoor.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:11

Pareltjes schreef:
Dát is een totaal andere discussie 24/7 buiten. Mijn kippen willen ook wel snachts in de nok van een boom slapen. Helaas vanwege roofdieren zal ik ze snacht binnen moeten houden.

Als je geen goede afrastering hebt én je zit in wolvengebied trek je conclusie. Haal je paarden snachts naar stal. Als je geen stal hebt? Wordt het tijd er een te regelen óf inderdaad houd je paard “ natuurlijk” . Met alle risico’s. Maar het paard natuurlijk willen houden en de wolf inperken rijmt niet zo goed wat mij betreft.

Zit je in een wolvengebied??? Wolvengebied.
Tot vorig jaar was er geen wolvengebied.
En hopelijk ook snel weer voorbij.
Dat is heel anders dan je kip die door een roofvogel uit de boom geplukt kan worden.
Die roofvogel is nooit weggeweest. Uiteraard moet je daar op in spelen.
Niet op iets want al 100 jaar hier niet meer leeft en ook niet meer hoort te leven.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:19

Popstra schreef:
wemkelover schreef:
Ik heb nou een aantal dagen dat filmpje proberen te vinden die hier steeds genoemd wordt. Maar dat is niet gelukt. Heeft iemand een link?

Ik vind wolven echt hele mooie dieren maar ben er toch niet zo blij mee dat ze hier zijn. Het zou je paard/pony/veulen/schaap/ kalf vul maar in zijn... Het is voor hier denk ik nog een ver van je bed show maar ja zullen vast ook een keer hier komen.
deze bedoel je https://www.facebook.com/10001361215046 ... 050661725/

ja die bedoelde ik dank je. :) :)
apart zeg dat hij zich gewoon niet weg laat jagen.

tienus63

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:37

Vorig jaar januari liep er ook eentje op zijn gemakje ‘s avonds laat op ons erf.
Was tijdens de storm.

Onze hond was des duivels. Ik dacht eerst een herdershond gezien te hebben.
Maar stad en land, dierenartsen, asielen, amivedi, buren afgebeld. Niemand was een hond kwijt.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:38

Wat heeft die wolf eigenlijk voor meerwaarde voor de "natuur" volgens de pro wolvers? (En ja dit is een serieuze vraag)

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:47

Princess_ schreef:
Zou iemand mij kunnen uitleggen waarom er steeds geroepen wordt dat dit door honden gedaan zou worden? Waar leven jullie dat er honden loslopen zonder baas? Een boerderij hond blijft over het algemeen bij zijn erf toch? Hebben we ergens in Nederland allemaal bloeddorstige wilde honden lopen waar ik niks van weet?

Ik zou hier heel graag antwoord op hebben van degene die roepen dat het net zo goed gedaan kan worden door een hond :o

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:52

_Penotti schreef:
Pareltjes schreef:
Dát is een totaal andere discussie 24/7 buiten. Mijn kippen willen ook wel snachts in de nok van een boom slapen. Helaas vanwege roofdieren zal ik ze snacht binnen moeten houden.

Als je geen goede afrastering hebt én je zit in wolvengebied trek je conclusie. Haal je paarden snachts naar stal. Als je geen stal hebt? Wordt het tijd er een te regelen óf inderdaad houd je paard “ natuurlijk” . Met alle risico’s. Maar het paard natuurlijk willen houden en de wolf inperken rijmt niet zo goed wat mij betreft.

Dat is heel anders dan je kip die door een roofvogel uit de boom geplukt kan worden.
Niet op iets want al 100 jaar hier niet meer leeft en ook niet meer hoort te leven.

Precies tot een paar weken terug zat ik nog helemaal niet in wolvengebied en nu loopt hij 3 km verderop door een woonwijk. Woonwijken zijn tegenwoordig blijkbaar ook wolvengebied. Het is hier niet geschikt voor een wolf, zelfs de wolvenexperts geven dat aan, te weinig wild. Maar hij zit er wel en bij gebrek aan wild eet hij dus vee. Ik heb hier nog geen jaar geleden veel geld uitgegeven aan een mooie omheining, die de paarden binnen houdt en loslopende honden buiten. Maar voor een wolf is het niet genoeg. En nu ben ik er een ratjetoe van aan het maken met het gaas, lint, draad en isolatoren dat ik nog heb liggen, want wat ik besteld heb is niet op voorraad en kan pas in juli geleverd worden. Dit weekend maken we frames met gaas om als bovenluik te dienen voor als hij de snelweg oversteekt. En zo zijn er tig mensen bezig, allemaal voor een wolf.

Als trouwens iedereen vee opsluit in dichte stallen is het ook het einde voor bv. de boerenzwaluw, toch een rode lijst vogel.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:01

bigone schreef:
Weet niet of het al gezegd is maar laten we eerst het dna onderzoek maar afwachten, of de wolf heeft alles versleept of het was geen wolf . Heel treurig maar een wolf laat veel meer resten achter dan één pootje normaal gesproken. En waren er meerdere wolven dan hadden ze ook moeder volgens mij wel gepakt. De wolven verdoven en naar andere gebieden brengen is prima , graag enkele honderden kilometers ergens in de rimboe .

Vergis je niet in wat vossen ook wegslepen hè. En marters en vogels etc. Wij hebben weleens doodgeboren kalveren in de natuurgebieden en die vinden we niet altijd terug. Zeker als vossen jongen hebben nemen ze het gewoon mee naar hun hol.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:30

FleurVP schreef:
_Penotti schreef:

Precies tot een paar weken terug zat ik nog helemaal niet in wolvengebied en nu loopt hij 3 km verderop door een woonwijk. Woonwijken zijn tegenwoordig blijkbaar ook wolvengebied. Het is hier niet geschikt voor een wolf, zelfs de wolvenexperts geven dat aan, te weinig wild. Maar hij zit er wel en bij gebrek aan wild eet hij dus vee. Ik heb hier nog geen jaar geleden veel geld uitgegeven aan een mooie omheining, die de paarden binnen houdt en loslopende honden buiten. Maar voor een wolf is het niet genoeg. En nu ben ik er een ratjetoe van aan het maken met het gaas, lint, draad en isolatoren dat ik nog heb liggen, want wat ik besteld heb is niet op voorraad en kan pas in juli geleverd worden. Dit weekend maken we frames met gaas om als bovenluik te dienen voor als hij de snelweg oversteekt. En zo zijn er tig mensen bezig, allemaal voor een wolf.

Als trouwens iedereen vee opsluit in dichte stallen is het ook het einde voor bv. de boerenzwaluw, toch een rode lijst vogel.

Een wolf hoort hier wel te zijn. Of we er nu blij mee zijn of niet. We hebben het dier bijna uitgeroeid.We hebben ons vee dusdanig doorgefokt dat ze geen schijn van kans meer maken tegen een wolf. We hebben ze in een omheining waar zij niet uit kunnen maar de wolf wel in. Als een wolf kan kiezen kiest hij liever een makkelijk schaap dan een snelle ree.

Als er nu in je omgeving een wolf gesignaleerd is dan zul je actie moeten ondernemen. Waar een wil is is een weg. Desnoods tijdelijke verplaatsing, container boxen huren weet ik veel wat. Als er hier een gesignaleerd wordt zal ik drastische maatregelen nemen. Ik ben geenzins van plan mijn dieren te laten opvreten. Als het daarbij tot burgelijke ongehoorzaamheid komt ,so be it. Voor latere zorg.

Kippen hebben meerdere vijanden dan roofvogels, vossen bijvoorbeeld. Heb hier ook alles vosproef moeten maken. Kostte ook bakken met geld. Nu vreten ze de kippen van de buren, en ach dan kopen ze toch weer nieuwe?

Paarden opstallen lijdt tot uitsterven van de zaluw? Wat een kul. Hier hebben we juist zaluwen vanwege de paardenstallen.
Hier gewoon normale paardenstallen, hengst en wolfproef. Frisse lucht genoeg maar wel duimdikke massieve tralies. Daar komt niets in! En die kun je gewoon bestellen, geef je met liefde het adres.
Dus snachts op stal en overdag onder toezicht. Geen wolf in de buurt? Dan lekker 24/7 buiten met dit weer.
En hopen dat er geen idioot komt die de paarden jat, de draad doorknipt voor de lol etc...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:34

Ja vos, zelfde, die leefde er al.
De wolf niet! Dat is het punt.
Het is de omgedraaide wereld dat mensen nu ineens van alles moeten gaan verzinnen, betalen voor een beest dat er al 100 jaar niet meer is. En dat hebben ze toen ook niet voor niets gedaan.
Met toen nog wel natuur.
Dat je de kippenren maakt voor beesten die er ook al waren ten tijden van maken, goed, hoort ook.
Maar de weides voor schapen, paarden en runderen waren prima, al jaren en jaren.
En nu ineens niet meer. Das van de zotte. En op geen enkele manier goed te praten.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:54

Ik hoop dat er een keer een kind gegrepen wordt. Dan wordt er wel wat aan de wolf gedaan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:58

pillow schreef:
Ik hoop dat er een keer een kind gegrepen wordt. Dan wordt er wel wat aan de wolf gedaan.

Ik snap je uitspraak.
Deze gedachte spookte mij ook door het hoofd.

Je moet er toch niet echt aan denken.

Zal de lockdown er ook niet voor zorgen dat de wolf nu nog brutaler is?
Hoewel het in het bos bij ons achter nu veel drukker dan normaal is en dat ik ook zeer regelmatig mensen zie lopen en fietsen op laden die normaal vermeden worden.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:58

_Penotti schreef:
Het is de omgedraaide wereld dat mensen nu ineens van alles moeten gaan verzinnen, betalen voor een beest dat er al 100 jaar niet meer is. En dat hebben ze toen ook niet voor niets gedaan.
Met toen nog wel natuur.
Dat je de kippenren maakt voor beesten die er ook al waren ten tijden van maken, goed, hoort ook.
Maar de weides voor schapen, paarden en runderen waren prima, al jaren en jaren.
En nu ineens niet meer. Das van de zotte. En op geen enkele manier goed te praten.

Hier ben ik het echt zó mee eens. Goed gezegd.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 23:08

Ik heb hier ook alles vos en marter proof, kost een fractie van een omheining tegen een wolf. Sorry maar je hebt echt duidelijk geen idee waar je over praat als je dat vergelijk maakt.
100% veilig zoals je dieren als kippen op kan sluiten gaat alleen met een dierentuin-achtige omheining die je niet mag plaatsen.
De wolf hoort hier niet, hij kan zich hier ook niet vestigen tenzij hij gaat leven van vee, er is simpelweg niet voldoende wild.
En je weet dus niet of er een wolf in de buurt is, want een wolf kan 60 km per dag afleggen. Dus in heel Nederland kan vannacht een wolf toeslaan en doet hij dat dan zeggen eerst allemaal wolfexperts dat het vast een hond was, tot die dna test die 6 weken duurt, de wolf te zien is of er extreem veel slachtoffers zijn. En in dat laatste geval staan dezelfde experts vooraan om te zeggen dat boeren eens in actie moeten komen, terwijl het enkele dagen ervoor volgens hen nog maar zeer twijfelachtig was of het wel een wolf was.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 23:09

_Penotti schreef:
Met toen nog wel natuur.

We kunnen natuurlijk alle wolven in Nederland oppakken en uitzetten. Als we dan ook nog duidelijke borden bij de grens neerzetten dat Nederland voor wolven verboden is, dan snappen ze dat vast wel en zijn wij er vanaf.

Maar als ze dat niet snappen en toch steeds Nederland in blijven komen, dan zal je als dierenhouder toch echt iets moeten doen, of je het nou leuk vindt of niet. Daarnaast moet je gewoon een goed beleid hebben, inclusief een afschotbeleid onder duidelijke criteria. En het is natuurlijk nog steeds niet de bedoeling om wolven hier actief uit te gaan zetten. Maar we zullen er toch echt mee moeten leren leven dat ze in Nederland voorkomen, al is het maar op doorreis naar geschiktere territoria.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 23:13

Die schapen zorgen ook voor onderhoud van de dijken. Nu is er droogte maar er komt ooit ook weer water teveel. Dan moet een dijk in topconditie zijn. Die kleine schapehoefjes werken daar perfect voor. Misschien moeten we die polders maar weer vol laten lopen. Beginnen we met de Haarlemmermeer... want een polder is toch ook geen echte natuur toch?

Off topic; dan kan ik een stuk dichterbij naar het strand, da's dan weer een pluspuntje

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 23:34

Sommige mensen zijn echt zo kortzichtig....

Stel we gaan echt met zijn alle alles wolf proef maken.
Zo dat er echt nergens een wolf in kan.
Dus echt geen enkel vee kan pakken.
Denken die mensen dan echt dat de wolven achter die snelle ree aan gaat rennen??
Nee tuurlijk niet!!
Dan worden de honden en katten uit de tuin geplukt!! En pakken ze het speeltuintje met kleine spelende kinderen mee.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 23:50

_Penotti schreef:
Met toen nog wel natuur.

Een wolf leefde hier niet? Echt? Misschien niet tijdens jouw leven maar was er toch echt. Net zoals de vos en zwaluwen in paardenstallen.

Die wolven zijn er nu. Tijden veranderen.Zet je hakken in het zand en wacht af, misschien ten koste van je dieren, of onderneem actie. Afrasteringen veranderen zeker wel met de tijd, of staan je paarden nog achter prikkeldraad? Of gekluisterd op het erf zoals 100 jaar geleden...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 23:54

pillow schreef:

Dan zijn er nog steeds pro wolvers die vinden dat we dat ook maar normaal moeten gaan vinden. Maar ik denk wel dat dat dan voldoende beweging in gang gaat zetten om van die wolf verlost te raken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 00:21

Los van de hele wolven discussie, schrok ik zojuist toen mijn oog viel op de hoeven van fe moeder :x

Afbeelding

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 00:43

Tiffany schreef:
Wat heeft die wolf eigenlijk voor meerwaarde voor de "natuur" volgens de pro wolvers? (En ja dit is een serieuze vraag)

Goeie vraag. Een echte pro-wolf geeft je misschien hier geen antwoord. En hoewel ik huiverig ben om wel een antwoord te geven, doe ik het wel. Met de disclaimer dat ik niet pro-wolf ben. Ik ben geboren in een huis waar darwin sterk aangehangen wordt en ik ben pro-leven, voor elk dier en mens. Waarbij ik me wel goed realiseer dat er zonder sterfte geen leven is.

Om te weten wat de meerwaarde van roofdieren is voor natuur, moet je kijken naar de natuur zonder roofdieren. Vroeger zou dat voor de meeste mensen een lastige voorstelling zijn, maar we hebben tegenwoordig allemaal de beelden van de oostvaardersplassen wel voor ons. Dat was micro-natuur zonder roofdieren. Of het nu in het klein of in het groot is, dat principe gaat overal op. Leven is gemaakt om te vermenigvuldigen. Zonder vermenigvuldiging sterven ze uiteindelijk uit, genetisch is elke levensvorm geprogrammeerd om dat tegen te gaan. Zonder beperkingen krijg je dus gigantische kuddes zoals op de OVP. Uiteindelijk eten grote kuddes hun voedsel op. Elke diersoort reageert anders op zulke tekorten, maar uiteindelijk sterven er altijd dieren aan hongersdood.
Maar voor dat zo ver is, is de wereld om ons heen al veranderd. De bomen en planten op de vlakte bij de OVP zijn opgegeten. Zonder planten gaan de insecten dood. Zonder insecten uiteindelijk de vogels ook. Die veranderingen hebben gevolgen voor het hele stelsel. Een kaartenhuis dat in elkaar stort.

Op kleine schaal lossen wij de mens dat op. We zijn zelf ook top predatoren en jagen dus op de teveel aan dieren. Echter we zijn door de jaren heen geen echte wild jagers meer, we kweken het vlees liever. Soms kiezen we zelfs voor iets wat niet terug kan vechten (groente). Beide is gemakkelijker en creeërde meer zekerheid voor ons voortbestaan. Die zekerheid betekend wel dat bepaalde vaardigheden ook afzwakken. We weten veel minder goed hoe we zwakkere dieren moeten selecteren, zieke dieren herkennen we ook minder.

En dan terug naar een wereld met top predatoren anders dan mensen.
Het principe is gebasseerd op het feit dat er een groep mensen is die ziet dat hun leefomgeving is bedreigd, hun voortbestaan dus. Er zijn op bepaalde vlakken dingen die problematisch zijn, die passen in de opsomming die ik hier boven maakte. Mensen hebben door evolutie de neiging om problemen te gaan oplossen op de kleine tafel in hun huis.
Het terug laten keren van een hulp roofdier past daarin. Als je kijkt naar de simpele lijn daarin, dan klopt dat. Wolven jagen fanatiek en ze zijn niet erg kieskeurig. Ze eten hun prooi het liefst ter plekken op en laten delen van karkassen vrijwel altijd achter. Het is een ideale oplossing voor gebieden waar je bv te veel herten hebt. De wolven doden snel en krachtig een deel van de kuddes. De kudde wordt daardoor onrustiger. Ze planten zich minder voort, het probleem van overbevolking gaat voorbij.
Hierdoor zwakken de andere problemen ook af. De herten eten op andere plekken, de planten groeien beter. Insecten komen terug. Daardoor komen er meer vogels. Meer kleine roofdieren komen er ook door de achterblijvende kadavers. Dat heeft ook weer gevolgen.

Dit is wat eigenlijk de gedachtengang is van een roofdier de kans geven z'n weg naar boven te pakken. Maar dat alles gezegd hebbende, moeten er 2 kanttekeningen worden geplaatst. De eerste is dat niemand precies weet of het plan ook zo uitpakt. De wereld veranderd elke dag, evolutie staat niet stil. Er is klimaatverandering, bepaalde dier en plantensoorten zijn al uitgestorven en de levende dieren en mensen zijn ook anders. Laten we wel zijn, op dit moment is de wereld heel anders dan 3 maanden geleden, alleen maar door een virus. Het niet precies weten hoe het uitpakt, is voor veel mensen een risico wat ze willen lopen. Hun stellingname is dat wat we nu doen, ook een dood spoor is. Het pad met roofdieren geeft ruimte om iets te veranderen. We kunnen altijd ingrijpen en ruimte terugnemen.

De tweede kanttekening is de gene die je hier veel hoort. Nederland is geen land van natuur, we hebben het bijna zelf gemaakt. In onze gemaakte natuur horen wij de regie te hebben over wat er leeft en doodgaat. Lammeren mogen best dood, maar wij moeten daar een voordeel van hebben. Een andere top predator hoeft dat niet te hebben. En zelfs al kan een ander zeggen dat het nut heeft. Dan hoeft voor de ene persoon de bedreiging van de voedselvoorziening, emotioneel welzijn of gevoel van veiligheid niet op te wegen tegen voordelen die er op lange termijn zijn. Immers, op korte termijn zijn we bedreigd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 07:01

Ik ben hier aan het meelezen, heb niet een scherpe mening over wel/niet dus ik reageer niet.

Maar ik moet wel even reageren op het stukje 'er moet eerst een kind worden gegrepen'.

Deze opmerking stuit mij echt tegen de borst. Ik snap dat het in emotie wordt geroepen, maar we hebben het dan over een mens he?

Ik gok dat je veel verder komt als het monopolie op testen van DNA verdwijnt en je betrouwbare cijfers krijgt. Want wolven zijn heel gaaf, doden alleen wat ze eten (surplus killing is ook om later te eten), maar NL is nu te vol met veehouderij. Dat matcht niet. En dat moet met betrouwbare gegevens en een goede lobbyer naar de politiek. Wat de uitkomst wordt is een tweede... Maar een kind :x

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 07:28

Ja je hebt het over een mens ;(
In Duitsland doen ze dat zo. Vast om niet verantwoordelijk gesteld te kunnen worden:
Afbeelding