rien10 schreef:Er zijn zat filmpjes van veulens die geheel vrijwillig over hekjes en heggen springen.
Vrijwillig bestaat zeker wel.
Maar vrijwillig iets springen of vrijwillig een heel parcours springen is wel wat anders.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Loretta schreef:de opmerking vanmiddag van de Vegan strike groep waarbij de paardensport in 1 lijn met stierenvechten werd gesteld dat vind ik kant nog wal raken. Paardensport en stierenvechten zijn toch twee totaal andere zaken.
fransje23 schreef:Loretta schreef:de opmerking vanmiddag van de Vegan strike groep waarbij de paardensport in 1 lijn met stierenvechten werd gesteld dat vind ik kant nog wal raken. Paardensport en stierenvechten zijn toch twee totaal andere zaken.
In beide gevallen gaat het om menselijk vermaak met/om dieren.
Bij stiervechten bekoopt de stier dat met de dood bij in de paardensport is dat in principe niet de bedoeling.
Maar de liefhebbers van stierenvechten vinden de streaker net zo irritant als veel mensen hier.
Nu wordt die Peter voor gek uitgemaakt maar toen hij een stierengevecht verstoorde was het een held.
Vjestagirl schreef:JudithGigi schreef:[
Nee, jij KENT er geen, dat is wat anders. Overigens laat mijn merrie in een drukke bui wel vrijwillig passages zien, en op terugweg naar stal kan ze best een leuke piaffe laten zien hoor, ik vraag haar niet meer dan me niet voorbij rennen op zo'n moment, of is dat ook mishandeling?
Dat lijkt me logisch, dressuur is niets anders dan het op commando zetten van natuurlijk gedrag. Het verschil is dat als je je paard loslaat in een bak en een muziekje aanzet, ze geen kür zal lopen. Net zo goed als dat een veulen wat springt om mais te jatten niet uit zichzelf een parcours zal springen. Dat is logisch, want dat kost energie, die je dan verbruikt voor niets.
fransje23 schreef:Misschien niet specifiek jouw held maar even in het algemeen
Als ze zoiets verstoren vinden veel mensen dat prima. Maar als ze iets verstoren waar ons hart ligt is het hek van de dam.
De Spanjaard die van stierenvechten houdt ervaart precies dezelfde emotie.
Citaat:Je kunt veel over de Vegan streaker zeggen maar hij is wel erg gemotiveerd en geeft niet snel op
DezeNaam schreef:Echt Loretta, wauw.Schandalig toch dat mensen opkomen tegen dierenleed...
Worden deze mensen extremistisch genoemd maar de zogenaamde 'paarden liefhebbers' kunnen er ook wat van zeg... Als een Bokker hier een topic opent over hoe slecht de springsport is, dan gaan alle springruiters met hun vingertje naar de dressuursport of eender welke tak van de paardensport wijzen. Nu stellen mensen die 'niks' van paarden kennen HEEL de sport in vraag. Tja, dan zijn er plots weer zoveel ergere dingen in de wereld en is de paardensport 100% diervriendelijk, elke tak.Want met het vingertje wijzen naar een andere tak van de paardensport die erger is kan nu niet meer.
Loretta schreef:Dat is hij zeker. Maar om nu automatisch te concluderen dat dat iets goeds zou zijn dat is weer iets anders.
fransje23 schreef:Loretta schreef:Dat is hij zeker. Maar om nu automatisch te concluderen dat dat iets goeds zou zijn dat is weer iets anders.
Wie trekt er automatisch een conclusie?
![]()
Waarom niet gewoon sterke kanten of iets goeds benoemen van iemand waarmee je het grotendeels niet eens bent? Maakt je echt niet ineens een bff.
Citaat:Ow en een piaffe uit drukte en spanning ( waarbij je niet aan het paard kunt komen / met een hulp iets kan betekenen ) is een geheel andere dan die bijvoorbeeld uit de klassieke rijschool . Met de juiste houding van paard en ruiter . En dat is zo grappig altijd hier. Nou mijn paard doet piaffe hoor , en ja hij stapt ook zijwaarts en ja hij galoppeert ook in de wei en springt over greppels en ook weleens over boomstammen. Hij is geconditioneerd en zal soms het aangeleerde gedrag vertonen.
DezeNaam schreef:Wat een excuses. Zoals iemand anders in dit topic al eens zei; we zijn op onze teentjes getrapt dat 'buitenstaanders' onze zooi komen oplossen, of aan het licht brengen. Want je zou van 'liefhebbers' toch wel verwachten dat ze hun eigen zooitje aanpakken? Dat zij zelf het welzijn van hun paarden willen verbeteren?
Maar dat doen ze dus niet. De paardensport heeft lang genoeg de tijd gehad om dingen aan te passen, strengere maatregelingen te nemen,... Maar dat doen ze niet, dus doen anderen dat.
Of heb ik het gemist, waar zijn ruiters zelf ooit eens opgekomen voor de slechte behandeling van manege paarden en paarden in de topsport? Behalve topics die erover geopend worden? Mensen zeggen wel van 'ja dat is slecht/zielig' maar verder dan dat heb ik het nog niet zien komen...
Elisa2 schreef:DezeNaam schreef:Wat een excuses. Zoals iemand anders in dit topic al eens zei; we zijn op onze teentjes getrapt dat 'buitenstaanders' onze zooi komen oplossen, of aan het licht brengen. Want je zou van 'liefhebbers' toch wel verwachten dat ze hun eigen zooitje aanpakken? Dat zij zelf het welzijn van hun paarden willen verbeteren?
Maar dat doen ze dus niet. De paardensport heeft lang genoeg de tijd gehad om dingen aan te passen, strengere maatregelingen te nemen,... Maar dat doen ze niet, dus doen anderen dat.
Of heb ik het gemist, waar zijn ruiters zelf ooit eens opgekomen voor de slechte behandeling van manege paarden en paarden in de topsport? Behalve topics die erover geopend worden? Mensen zeggen wel van 'ja dat is slecht/zielig' maar verder dan dat heb ik het nog niet zien komen...
Wel die zijn er wel hoor, maar de paardensport is conservatief en imo is dat niet zo gunstig in een tijd die vraagt om bewustwording.
Popstra schreef:Ik lees hier veel reacties van mensen die A nooit topsport bedrijven met hun paard en B nooit op een dergelijke stal komen of ooit zijn geweest.
Denken jullie nu echt dat deze paarden alleen maar ganse dag in een hokje staan van 2x2 ?
Nou echt niet dus, lopen gewoon op een wei of paddock en worden goed onderhouden. Ook hoeven ze niet ganse dag te werken hoor. Uurtje en dat hooguit 4 a 5 dagen per week.
Het word ze zo comfortabel mogelijk gemaakt En ook vooral happy in het hoofd want geloof me, anders presteren ze echt niet hoor op dat niveau.
Vjestagirl schreef:JudithGigi schreef:Nee, jij KENT er geen, dat is wat anders. Overigens laat mijn merrie in een drukke bui wel vrijwillig passages zien, en op terugweg naar stal kan ze best een leuke piaffe laten zien hoor, ik vraag haar niet meer dan me niet voorbij rennen op zo'n moment, of is dat ook mishandeling?
Dat lijkt me logisch, dressuur is niets anders dan het op commando zetten van natuurlijk gedrag. Het verschil is dat als je je paard loslaat in een bak en een muziekje aanzet, ze geen kür zal lopen. Net zo goed als dat een veulen wat springt om mais te jatten niet uit zichzelf een parcours zal springen. Dat is logisch, want dat kost energie, die je dan verbruikt voor niets.