Dierenactivisten verstoren EK paardensport in Rotterdam

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 22:56

rien10 schreef:
Er zijn zat filmpjes van veulens die geheel vrijwillig over hekjes en heggen springen.
Vrijwillig bestaat zeker wel.

Maar vrijwillig iets springen of vrijwillig een heel parcours springen is wel wat anders.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 23:05

Loretta schreef:
de opmerking vanmiddag van de Vegan strike groep waarbij de paardensport in 1 lijn met stierenvechten werd gesteld dat vind ik kant nog wal raken. Paardensport en stierenvechten zijn toch twee totaal andere zaken.

In beide gevallen gaat het om menselijk vermaak met/om dieren.
Bij stiervechten bekoopt de stier dat met de dood bij in de paardensport is dat in principe niet de bedoeling.
Maar de liefhebbers van stierenvechten vinden de streaker net zo irritant als veel mensen hier.
Nu wordt die Peter voor gek uitgemaakt maar toen hij een stierengevecht verstoorde was het een held.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 23:39

fransje23 schreef:
Loretta schreef:
de opmerking vanmiddag van de Vegan strike groep waarbij de paardensport in 1 lijn met stierenvechten werd gesteld dat vind ik kant nog wal raken. Paardensport en stierenvechten zijn toch twee totaal andere zaken.

In beide gevallen gaat het om menselijk vermaak met/om dieren.
Bij stiervechten bekoopt de stier dat met de dood bij in de paardensport is dat in principe niet de bedoeling.
Maar de liefhebbers van stierenvechten vinden de streaker net zo irritant als veel mensen hier.
Nu wordt die Peter voor gek uitgemaakt maar toen hij een stierengevecht verstoorde was het een held.

Laat ik vooropstellen dat hij toen hij dat stierengevecht verstoorde zeker niet mijn held was. Om de doodeenvoudige reden dat ik toen al wist wat zijn ideologie was. Hij heeft inmiddels al zoveel malen het stierenvechten verstoord dat ik niet begrijp hoe hij uberhaupt nog de Arena binnen komt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 23:49

Misschien niet specifiek jouw held maar even in het algemeen :)

Als ze zoiets verstoren vinden veel mensen dat prima. Maar als ze iets verstoren waar ons hart ligt is het hek van de dam.
De Spanjaard die van stierenvechten houdt ervaart precies dezelfde emotie.

Je kunt veel over de Vegan streaker zeggen maar hij is wel erg gemotiveerd en geeft niet snel op :D

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 23:49

Echt Loretta, wauw. 8)7 Schandalig toch dat mensen opkomen tegen dierenleed...

Worden deze mensen extremistisch genoemd maar de zogenaamde 'paarden liefhebbers' kunnen er ook wat van zeg... Als een Bokker hier een topic opent over hoe slecht de springsport is, dan gaan alle springruiters met hun vingertje naar de dressuursport of eender welke tak van de paardensport wijzen. Nu stellen mensen die 'niks' van paarden kennen HEEL de sport in vraag. Tja, dan zijn er plots weer zoveel ergere dingen in de wereld en is de paardensport 100% diervriendelijk, elke tak. :j Want met het vingertje wijzen naar een andere tak van de paardensport die erger is kan nu niet meer. :+

Ook de argumenten dat paarden niet onder dwang presteren... Goh, heb toch wat anders gezien op de springstalling (op hoog niveau) waar ik stond. Veulens die met een riek de trailer in geklopt werden (en nee, geen tik, met volle kracht slaan), paarden die hoog moesten springen met een strakke slof, de 'paard doet moeilijk om mij te pesten' mentaliteit, paard door de hindernes heenslaan als het weigert, sterke bitten voor onkundige ruiters, driejarige paarden de hele dag mee laten lopen in de lessen,... Mijn vierjarige ruin die ik daar gekocht heb had een trauma aan mannen, dat is ook niet uit de lucht komen vallen. En ja, de mensen reden toch op hoog niveau.
En ja, mijn paard heeft ook voor mij gesprongen, onder dwang. Niks om trots op te zijn vind ik.

Hoe langer ik dit topic volg hoe meer afgunst ik krijg voor de 'paardensport'. En ja, dat van iemand die zelf 13 jaar paardgereden heeft, eigen paarden gehad heeft en géén veganist is.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 23:54

Vjestagirl schreef:
JudithGigi schreef:
[

Nee, jij KENT er geen, dat is wat anders. Overigens laat mijn merrie in een drukke bui wel vrijwillig passages zien, en op terugweg naar stal kan ze best een leuke piaffe laten zien hoor, ik vraag haar niet meer dan me niet voorbij rennen op zo'n moment, of is dat ook mishandeling? :')

Dat lijkt me logisch, dressuur is niets anders dan het op commando zetten van natuurlijk gedrag. Het verschil is dat als je je paard loslaat in een bak en een muziekje aanzet, ze geen kür zal lopen. Net zo goed als dat een veulen wat springt om mais te jatten niet uit zichzelf een parcours zal springen. Dat is logisch, want dat kost energie, die je dan verbruikt voor niets.

Precies dat maar blijkbaar is het voor veel mensen moeilijk om goed en begrijpend te lezen en heb ik niets tegen paardrijden ansich of het zonder dwang werken met paarden.

Alleen topsport gaat nooit zonder dwang en die paarden doen niet vrijwillig een geheel parcours springen, een kür op muziek lopen of een endurancewedstrijd van 160 km met een gemiddelde van 30 km per uur lopen.

En daar ging het om, om die ene post dat die activisten dan maar eens op dat topsport paard moesten gaan zitten en dat paard dan maar moesten verbieden om niet te springen.

Maar dat is blijkbaar heel moeilijk en nu wordt het weer geheel uit z’n verband getrokken.

Ow en een piaffe uit drukte en spanning ( waarbij je niet aan het paard kunt komen / met een hulp iets kan betekenen ) is een geheel andere dan die bijvoorbeeld uit de klassieke rijschool . Met de juiste houding van paard en ruiter . En dat is zo grappig altijd hier. Nou mijn paard doet piaffe hoor , en ja hij stapt ook zijwaarts en ja hij galoppeert ook in de wei en springt over greppels en ook weleens over boomstammen. Hij is geconditioneerd en zal soms het aangeleerde gedrag vertonen.

Heb je wilde paarden, echte wilde paarden een parcours zien springen , zien aanpiafferen tijdens het horen van de eerste muziek klanken , zien springen over een dichte muur zonder dat ze weten wat erachter zit /ligt , een oxer van 1.60 gesprongen of zien springen over een aangelegde sloot met blauw zeil erin ?
Heb je de mongol derby paarden met de kop in de krul zien staan bij een losse teugel ?
Nee ?!

En geen aannames doen dat ik er nog nooit 1 gezien hebt dat het er niet is hè ?!

Gewoon een beetje zelfreflectie toepassen bij alles wat je doet.

Trui

Re: Dierenactivisten verstoren EK paardensport in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 00:00

Vind het filmpje uit 2009 van die Peter bij Paul de Leeuw ook wel mooi :’) niet jeugdjournaalproof dus geen linkje

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 00:04

fransje23 schreef:
Misschien niet specifiek jouw held maar even in het algemeen :)

Als ze zoiets verstoren vinden veel mensen dat prima. Maar als ze iets verstoren waar ons hart ligt is het hek van de dam.
De Spanjaard die van stierenvechten houdt ervaart precies dezelfde emotie.

Ook al heeft hij misschien eens in een bepaald geval een boodschap waar je het mee eens bent. Dan is het nog niet verstandig om met bepaalde groepen geassocieerd te willen worden. Misschien komt Pegida voorman Edwin Wagensveld weleens met een boodschap waar bijna iedereen zich in kan vinden. Dan zal ik nog steeds niet met hem geassocieerd willen worden.

Het probleem met het opkomen voor dierenwelzijn is dat de discussie volledig gekaapt is door extremisten.

Citaat:
Je kunt veel over de Vegan streaker zeggen maar hij is wel erg gemotiveerd en geeft niet snel op :D

Dat is hij zeker. Maar om nu automatisch te concluderen dat dat iets goeds zou zijn dat is weer iets anders.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 00:08

DezeNaam schreef:
Echt Loretta, wauw. 8)7 Schandalig toch dat mensen opkomen tegen dierenleed...

Worden deze mensen extremistisch genoemd maar de zogenaamde 'paarden liefhebbers' kunnen er ook wat van zeg... Als een Bokker hier een topic opent over hoe slecht de springsport is, dan gaan alle springruiters met hun vingertje naar de dressuursport of eender welke tak van de paardensport wijzen. Nu stellen mensen die 'niks' van paarden kennen HEEL de sport in vraag. Tja, dan zijn er plots weer zoveel ergere dingen in de wereld en is de paardensport 100% diervriendelijk, elke tak. :j Want met het vingertje wijzen naar een andere tak van de paardensport die erger is kan nu niet meer. :+

Het probleem is juist dat het door deze extremisten bijna niet meer mogelijk is om nog op een normale manier iets te doen aan het verbeteren van dierenwelzijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 00:14

Loretta schreef:
Dat is hij zeker. Maar om nu automatisch te concluderen dat dat iets goeds zou zijn dat is weer iets anders.

Wie trekt er automatisch een conclusie?
:)

Waarom niet gewoon sterke kanten of iets goeds benoemen van iemand waarmee je het grotendeels niet eens bent? Maakt je echt niet ineens een bff.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 00:14

Wat een excuses. Zoals iemand anders in dit topic al eens zei; we zijn op onze teentjes getrapt dat 'buitenstaanders' onze zooi komen oplossen, of aan het licht brengen. Want je zou van 'liefhebbers' toch wel verwachten dat ze hun eigen zooitje aanpakken? Dat zij zelf het welzijn van hun paarden willen verbeteren?

Maar dat doen ze dus niet. De paardensport heeft lang genoeg de tijd gehad om dingen aan te passen, strengere maatregelingen te nemen,... Maar dat doen ze niet, dus doen anderen dat.

Of heb ik het gemist, waar zijn ruiters zelf ooit eens opgekomen voor de slechte behandeling van manege paarden en paarden in de topsport? Behalve topics die erover geopend worden? Mensen zeggen wel van 'ja dat is slecht/zielig' maar verder dan dat heb ik het nog niet zien komen...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 00:22

fransje23 schreef:
Loretta schreef:

Wie trekt er automatisch een conclusie?
:)

Waarom niet gewoon sterke kanten of iets goeds benoemen van iemand waarmee je het grotendeels niet eens bent? Maakt je echt niet ineens een bff.

Persoonlijk vind ik de openbare orde verstoren en daarin blijven recidiveren nu niet echt iets positiefs te noemen. Je kunt je ook af vragen wat hij nu precies bijgedragen heeft aan het stoppen van het stierenvechten. Het stierenvechten is zelfs op bepaalde plaatsen zoals Mallorca teruggekeerd. Dat was met of zonder hem toch wel gebeurd. Peter Janssen is niet veel meer dan een notoire verstoorder van de openbare orde.

Maar ik kan inderdaad wel iets goeds over hem zeggen. Hij maakt wel veel mensen bewust van waar dierenrechtenactivisten werkelijk voor staan.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 06:12

Citaat:
Ow en een piaffe uit drukte en spanning ( waarbij je niet aan het paard kunt komen / met een hulp iets kan betekenen ) is een geheel andere dan die bijvoorbeeld uit de klassieke rijschool . Met de juiste houding van paard en ruiter . En dat is zo grappig altijd hier. Nou mijn paard doet piaffe hoor , en ja hij stapt ook zijwaarts en ja hij galoppeert ook in de wei en springt over greppels en ook weleens over boomstammen. Hij is geconditioneerd en zal soms het aangeleerde gedrag vertonen.

Zo ver was ik ook nog wel dat het niet hetzelfde is :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 07:45

Natuurlijk moet de paardensport kritisch naar zichzelf gaan kijken!

Binnen de endurance roep ik al heel lang dat ze de kritiek van mensen met hart voor de sport beter serieus kunnen nemen voor de PETA de sport als target kiest.
Maar nee, dat was niet nodig, degene die de pijnpunten uit de sport benoemen zijn de schuldigen en vervolgens krijg je ongeveer dezelfde shit als deze activisten over je heen.
Er zijn ook binnen de paardensport zaken die kritisch tegen het licht gehouden moeten worden. Dingen moeten niet te ideaal worden voorgespiegeld. Wees er open over en doe er iets aan.

Strengere regels is prima maar bedenk dat die regels eigenlijk überhaupt nodig zouden moeten zijn!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 08:58

DezeNaam schreef:
Wat een excuses. Zoals iemand anders in dit topic al eens zei; we zijn op onze teentjes getrapt dat 'buitenstaanders' onze zooi komen oplossen, of aan het licht brengen. Want je zou van 'liefhebbers' toch wel verwachten dat ze hun eigen zooitje aanpakken? Dat zij zelf het welzijn van hun paarden willen verbeteren?

Maar dat doen ze dus niet. De paardensport heeft lang genoeg de tijd gehad om dingen aan te passen, strengere maatregelingen te nemen,... Maar dat doen ze niet, dus doen anderen dat.

Of heb ik het gemist, waar zijn ruiters zelf ooit eens opgekomen voor de slechte behandeling van manege paarden en paarden in de topsport? Behalve topics die erover geopend worden? Mensen zeggen wel van 'ja dat is slecht/zielig' maar verder dan dat heb ik het nog niet zien komen...

Wel die zijn er wel hoor, maar de paardensport is conservatief en imo is dat niet zo gunstig in een tijd die vraagt om bewustwording.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 09:26

Elisa2 schreef:
DezeNaam schreef:

Wel die zijn er wel hoor, maar de paardensport is conservatief en imo is dat niet zo gunstig in een tijd die vraagt om bewustwording.

Ik denk dat je hiermee de spijker op zijn kop slaat.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 09:50

Popstra schreef:
Ik lees hier veel reacties van mensen die A nooit topsport bedrijven met hun paard en B nooit op een dergelijke stal komen of ooit zijn geweest.

Denken jullie nu echt dat deze paarden alleen maar ganse dag in een hokje staan van 2x2 ?
Nou echt niet dus, lopen gewoon op een wei of paddock en worden goed onderhouden. Ook hoeven ze niet ganse dag te werken hoor. Uurtje en dat hooguit 4 a 5 dagen per week.
Het word ze zo comfortabel mogelijk gemaakt En ook vooral happy in het hoofd want geloof me, anders presteren ze echt niet hoor op dat niveau.

Ik ken er 1 in de buurt waar de paarden alleen op stal staan, eruit komen om 1 uur in de stapmolen te hobbelen en wat te trainen. Hoe weet jij hoe het in heel NL op een stal gaat en of mensen A ooit op een topsport bedrijf zijn geweest of B op dergelijke stal is geweest ;)? En ja dan heb ik het over een proffecionele ruiter waar de paarden dus 22u per dag op stal staan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 09:59

A de topsport bedrijven= zelf doen
Lezen!!!!

En jij kent er 1 nou zo hee, poe poe, nu zullen alle topsporters wel zo met hun paarden om springen :roll:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 10:10

Vjestagirl schreef:
JudithGigi schreef:
Nee, jij KENT er geen, dat is wat anders. Overigens laat mijn merrie in een drukke bui wel vrijwillig passages zien, en op terugweg naar stal kan ze best een leuke piaffe laten zien hoor, ik vraag haar niet meer dan me niet voorbij rennen op zo'n moment, of is dat ook mishandeling? :')

Dat lijkt me logisch, dressuur is niets anders dan het op commando zetten van natuurlijk gedrag. Het verschil is dat als je je paard loslaat in een bak en een muziekje aanzet, ze geen kür zal lopen. Net zo goed als dat een veulen wat springt om mais te jatten niet uit zichzelf een parcours zal springen. Dat is logisch, want dat kost energie, die je dan verbruikt voor niets.

Toen mijn veulen het boomstammetje keer op keer sprong dat in haar weide lag (en waar ze moeite voor moest doen om er voor te geraken, er omheen was veel makkelijker.) leverde haar dat niks op. En ook nu als je haar loslaat in de bak (ze mogen de randen altijd weg grazen.) en er ligt een rij’tje balken gaat ze er altijd minstens een keer over. Ook dat levert haar niks op.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 10:12

Ja wel Ayasha, het levert wel wat op, namelijk plezier. Jouw paard doet dit voor de lol. Uit zichzelf. Dat levert het haar op: plezier.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 10:16

rien10 schreef:
Ja wel Ayasha, het levert wel wat op, namelijk plezier. Jouw paard doet dit voor de lol. Uit zichzelf. Dat levert het haar op: plezier.

Ja, maar dus niet voor eten zoals Vjesta stelde. :D Dat bedoelde ik. :D Het kost haar zelfs eten want die tijd had ze ook kunnen grazen. :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 10:26

Ohhh dom paard! Eten is prioriteit 1!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 10:42

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:03

Deze mensen verstoren misschien de orde, maar hun acties zijn erg hard nodig om zo de discussie over ethiek in de paardensport af te dwingen. Discussie is zo super belangrijk.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:05

Dat weten ze wel hoor. Dat is een van de redenen dat ik mezelf geen vegan meer noem. Maar het is niet dat iemand hypocriet is door te proberen zo min mogelijk van dierlijke producten gebruik te maken lijkt me?

nee, maar dat zeg ik ook nergens.