Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 13:53

pmarena schreef:
Ik snap best dat ze oproepen om geen geld te geven voor deze "verbetering"...inderdaad omdat het dan nog steeds een sneu zaakje is, dus eigenlijk gewoon "zonde geld". Als je er realistisch naar kijkt zou het veel beter zijn om die stands en alles lekker origineel te houden en er een museum e.d. functie aan te geven.

Ik weet ook niet zo goed wat ik moet denken van de eigenaar van de paarden die er nu staan.
Als je hoort dat hij zijn paarden voorheen ook op stands had staan, en er nog vrij recent mee verhuisd is naar deze locatie met stands en geen buitenruimte... dan wist hij toch ook waar hij aan begon :?

Als je even uitgaat van het beste in de mens dan zou je nog kunnen bedenken dat hij wellicht wat wijzer is geworden en nu van die stands af wil. Maar er dan ook op aanstuurt dat een ander dit gaat betalen. Ik weet het niet hoor.

Zou het nou echt heel lastig zijn om, als je echt je paarden wat meer welzijn wilt bieden, je hele spulletje op te pakken en elders een locatie te vinden die beter geschikt is voor het houden van paarden? Ik heb geen idee of er wat locaties beschikbaar zijn. Die Hollandsche Manege huren zal vast ook niet goedkoop zijn....of zou de huur daarvan expres laag gehouden worden om een groot-paardenhouder te verleiden om zijn dieren daar neer te zetten zodat men zich in Amsterdam op de borst kan blijven kloppen dat ze zo'n "levend museum" hebben...?

In het begin van het topic heb ik ook al aangegeven dat als de uitbater van de Hollandse manege verstandig zou zijn dat hij dan op zoek gaat naar een andere locatie. Aangezien dat deze strijd uitgerekend in het "progressieve" Amsterdam zo of zo een verloren strijd is. Als je alleen al kijkt hoe de Amsterdamse gemeenteraad op andere vlakken handelt dan wil je binnen die gemeentegrens zo of zo geen manege runnen op dit moment.

Wel zijn er ook aanwijzingen dat deze paarden wel degelijk regelmatig naar een andere locatie worden gebracht waar ze weidegang hebben en verwisseld worden. Uiteraard hoor je D&R daar niet over. Mijn angst is dan ook een beetje dat zorda de Hollandsche manege haar deuren sluit D&R het gaat proberen bij 1 van de andere maneges in Amsterdam zoals bijvoorbeeld Manege de Ruif of manege Geuzeneiland.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 13:58

pmarena schreef:
Ik weet niet in hoeverre elk paard daadwerkelijk dagelijks vrij beweging krijgt :) Dat zou echt een (eerlijke!) insider moeten zeggen.

Dat zou ik ook weleens willlen weten. Tot nu toe zijn er alleen maar aanwijzingen dat deze paarden regelmatig verwisseld worden met een locatie waar ze weidegang hebben. maar vanaf wanneer in het jaar en hoe het in de winter zit daar zijn geen aanwijzingen over.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 14:55

Nouja, in mijn beleving is er slechts een aanwijzing dat er wel eens paarden op een stukje land komen, regelmatig zou ik nog niet eens durven beweren eerlijk gezegd... maar misschien heb jij andere berichten gelezen dan ik want ik heb me er ook weer niet enorm in verdiept :)

Wat ik lees is dat stukje wei een dingetje voor de zomer een paar weekjes? En dan vooral nu met die verbouwing...

Begrijp me niet verkeerd, het zou best kunnen dat ze het voor de locatie nog heel aardig op orde hebben, maar ik denk dat het toch wel erg tegenvalt wat er nu precies haalbaar is - en in de praktijk ook daadwerkelijk gebeurt. De vraag is: waar leg je de grens wat je nog okee vindt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 15:18

pmarena schreef:
Nouja, in mijn beleving is er slechts een aanwijzing dat er wel eens paarden op een stukje land komen, regelmatig zou ik nog niet eens durven beweren eerlijk gezegd... maar misschien heb jij andere berichten gelezen dan ik want ik heb me er ook weer niet enorm in verdiept :)

Wat ik lees is dat stukje wei een dingetje voor de zomer een paar weekjes? En dan vooral nu met die verbouwing...

Begrijp me niet verkeerd, het zou best kunnen dat ze het voor de locatie nog heel aardig op orde hebben, maar ik denk dat het toch wel erg tegenvalt wat er nu precies haalbaar is - en in de praktijk ook daadwerkelijk gebeurt. De vraag is: waar leg je de grens wat je nog okee vindt.

Pmarena, het lijkt me ook belangrijk om te bedenken langs welke lat het gelegd moet worden. In dit topic zie je veel persoonlijke meningen voorbij komen over hoe deze paarden gehouden moeten worden, de een vindt zus het minimum en een ander ziet het weer zo. Het is lastig om een objectief midden te vinden denk ik en ik vraag me ook af aan wie je dat moet overlaten. Vooralsnog is Valk de eigenaar van de manege en bepaalt hij dus eigenlijk gewoon zelf hoe hij zijn paarden houdt en daarmee is hij links en rechts gebonden aan de mogelijkheden en leeft hij dagelijks in het spanningsveld van wat hij zou willen en wat mogelijk is.

Loretta

Re: Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 15:49

Dit is een artikel over de restauratie van het pand.
Behalve grotere stallen worden er ook zaken aangepast als nooduitgangen.

https://www.parool.nl/nieuws/grandeur-t ... b1e1ea4dc/

Vooral omdat het nog steeds als manege in gebruik is ben ik heel erg benieuwd hoe het straks is als de restauratie eenmaal af is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 17:34

Pipodipo schreef:
pmarena schreef:

Pmarena, het lijkt me ook belangrijk om te bedenken langs welke lat het gelegd moet worden. In dit topic zie je veel persoonlijke meningen voorbij komen over hoe deze paarden gehouden moeten worden, de een vindt zus het minimum en een ander ziet het weer zo. Het is lastig om een objectief midden te vinden denk ik en ik vraag me ook af aan wie je dat moet overlaten. Vooralsnog is Valk de eigenaar van de manege en bepaalt hij dus eigenlijk gewoon zelf hoe hij zijn paarden houdt en daarmee is hij links en rechts gebonden aan de mogelijkheden en leeft hij dagelijks in het spanningsveld van wat hij zou willen en wat mogelijk is.

"op deze locatie" zou ik aan die laatste zin toe willen voegen :)

Ik kan niet in het hoofd van de beste man kijken maar ik kan me toch niet aan het gevoel onttrekken dat als je ècht graag het welzijn van je paarden wilt vergroten...dat je dan gewoonweg beter uit kan kijken naar een andere locatie met meer mogelijkheden Y;(

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 17:47

Loretta schreef:
Dit is een artikel over de restauratie van het pand.
Behalve grotere stallen worden er ook zaken aangepast als nooduitgangen.

https://www.parool.nl/nieuws/grandeur-t ... b1e1ea4dc/

Vooral omdat het nog steeds als manege in gebruik is ben ik heel erg benieuwd hoe het straks is als de restauratie eenmaal af is.

Zoals ik lees hebben de paarden over anderhalf jaar een stal die dubbel zo groot is als ze nu hebben...

Ben heel benieuwd

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 18:40

Het weilandje van de filmpjes, dat vorig jaar één grote dorre vlakte was, is een landje van 6000m2, waar ze op één van de filmpjes 30 paarden op hebben lopen.

Ik weet niet waar de paarden nú op een weiland lopen, maar niet op het betreffende weiland in Andijk. Van de week reed ik er langs: nul paarden.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 17:15

PepperrrJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 17:31

Als alle paarden zo'n stal krijgen met slowfeeder + grote drinkbassin zoals beschreven wordt ziet het er al wat beter uit. Maar nog steeds zonde dat de beestjes niet buiten kunnen..

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 22:31

Pepperrr schreef:
Als alle paarden zo'n stal krijgen met slowfeeder + grote drinkbassin zoals beschreven wordt ziet het er al wat beter uit. Maar nog steeds zonde dat de beestjes niet buiten kunnen..

Doekje voor het bloeden. Wat mij betreft mogen de tijden dat we paarden 24/7 in een box houden en ze er alleen maar uit halen om gecontroleerd te bewegen voltooid verleden tijd zijn.
Als ze er nog een soort loopstallen van hadden gemaakt waar groepjes paarden die goed met elkaar kunnen opschieten samen staan, allà. Maar wat ze hier laten zien is imo echt alleen een druppeltje op een hete plaat.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 09:35

In mijn ogen lopen ze hiermee nog 25 jaar achter. Dit had 25 jaar geleden moeten gebeuren en dan was het nu tijd geweest voor een volgende stap, zoals groepshuisvesting o.i.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 20:00

Fijn dat ze nu 3 vierkante meter extra hebben om van de binnenlucht te genieten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:13

en de laatste keer dat ik in Andijk was: wederom NUL paarden op de postzegel weide....

karibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:20

Zo, een dag niet gezeurd. een dag niet geleefd.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:55

karibu schreef:
Zo, een dag niet gezeurd. een dag niet geleefd.

Tja, ja zou haast wensen dat de paarden zelf konden "zeuren" en "klagen". Dan moesten mensen het niet in hun plaats doen. :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:57

Jankten en piepten ze inderdaad maar...

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 20:20

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 21:42

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 10:05

Ik geloof er niet meer in. Had even de indruk dat er iets zou gaan verbeteren, maar ze schijnen gewoon dapper door te gaan met de "traditie".

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 10:34

Museum van maken. Paardjes eruit en pand schoonmaken. Niet verbouwen.
Het is een mooi gebouw.
Of af en toe een show ofzo met paarden van buitenaf.
Of van de rijhal een of andere (feest)zaal maken die je kan huren.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:56

Het is al verbouwd, de stands zijn weg.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:10

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:19

NdV74 schreef:
De eigenaresse vindt in elk geval dat ze goed bezig is.
Kwam dit toevallig tegen op FB, was door iemand gedeeld.
Ik ken de manege verder niet.

https://www.facebook.com/10000062806247 ... 76367/?d=n

Belachelijk dat er geroepen wordt dat ze verkracht moet worden! Totaal ziek!

Maar ik kan echt niemand van paardenliefde beschuldigen die het doodnormaal vind dat een paard 24/7 op een box staat. Dat is echt niet meer van deze tijd. Dus ik heb wel degelijk gestemd voor hun als dierenverschrikker van het jaar. En dan maar hopen dat alle andere paardengevangenissen ook eindelijk gaan inzien dat die manier van paardenhouden paardonwaardig is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:21

Chasey schreef:
Museum van maken. Paardjes eruit en pand schoonmaken. Niet verbouwen.
Het is een mooi gebouw.
Of af en toe een show ofzo met paarden van buitenaf.
Of van de rijhal een of andere (feest)zaal maken die je kan huren.

Mee eens, paarden op die locatie kan gewoon niet meer vind ik.
Maar dat geldt in dezelfde mate voor de meeste stadsmaneges zonder zo'n mooi pand.
Ik denk dat het mooi zou zijn dat maneges waar dat mogelijk is door de gemeente geholpen worden met meer ruimte voor de paarden. Weiland gaat natuurlijk nooit lukken maar ruimte voor voldoende paddocks zou al mooi zijn.

Nieuwsredactie schreef:
Dat sommige paarden lucht zuigen is volgens hem logisch te verklaren. 'Dat doen paarden om zichzelf gerust te stellen. Als een paard ooit eens een stressvolle situatie heeft meegemaakt leren ze zichzelf dat aan en dan blijven ze dat doen. Maar dat je even stress hebt betekent niet dat je welzijn in gevaar is', aldus Valk.

Bijzondere uitspraak. Maar ik denk dat het feit dat er veel luchtzuigers staan meer is gelegen in de aanschaf prijs dan de stress.

Nieuwsredactie schreef:
Zij stellen de vraag: 'Is een ouderwetse manege zonder buitenruimte in hartje Amsterdam nog wel van deze tijd?'

Vind van niet.