PVDD: Paard alleen in de wei moet verboden worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:20

Ninx schreef:
Loretta schreef:

Dat maakt het juist belangrijk om over de PVDD te praten. Mensen bewust maken waar de PVDD werkelijk voor staat is zeer belangrijk om het tij op tijd te keren.
Over de OVP heb je inderdaad gelijk. de PVDD was er inderdaad voor om de dieren in de OVP te laten verhongeren.

8)7

Jemig, het klinkt alsof je over een nationalistische partij praat die op het punt staat een voorstel te doen voor ethnische zuivering.

Nu ben je dus behoorlijk aan het overdrijven.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:38

Shaggy09 schreef:
Ja maar dan rent het paard weer door de omheining dus dat kan ook niet... :+

Als je alleen maar uitvluchten wil verzinnen ipv oplossingen zoeken kan er niks nee...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 16:41

DatBenIkNou schreef:
Shaggy09 schreef:
Ja maar dan rent het paard weer door de omheining dus dat kan ook niet... :+

Als je alleen maar uitvluchten wil verzinnen ipv oplossingen zoeken kan er niks nee...

Nee dat wil ik dus zeggen hé.
Ik las ergens in dit topic dat een bokker haar paard niet op de wei kan, omdat het uit zou breken en gek zou worden.
Ik geloof gewoon absoluut niet dat er een paard is dat niet op de weide kan, of het fijner vind ik zijn stal.
Als dat wel zo is dan heb je het daar als eigenaar zelf naar gemaakt bijzonder genoeg, want paarden zijn kuddedieren die van origine in de natuur horen.

Ik krijg gewoon het gevoel dat er bij sommigen altijd een maar aan hangt om het maar een reden te kunnen geven waarom een paard alleen staat of waarom een paard 23/7 opgehokt staat.

Magrathea

Re: PVDD: Paard alleen in de wei moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 16:52

Ik heb het al eerder gezegd:

Ik ben ervan overtuigd dat STEL dit wordt wetgeving (waar nu nog geen sprake van is) je een tijdelijke periode hebt waarin je moeilijke gevallen hebt die psychisch verknipt zijn en daardoor klaarblijkelijk niet in staat zijn om binnen 8m zicht van een ander paard te staan...
Maar dat dit dus TIJDELIJK is. Ik geloof namelijk echt dat dit in het overgrote deel van de gevallen een gevolg van slecht eigenaarschap is. Ik zag er al voorbeelden van in dit topic.
Wanneer dit niet meer toegestaan is doorbreek je die cyclus.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 16:57

Magrathea schreef:
Ik heb het al eerder gezegd:

Ik ben ervan overtuigd dat STEL dit wordt wetgeving (waar nu nog geen sprake van is) je een tijdelijke periode hebt waarin je moeilijke gevallen hebt die psychisch verknipt zijn en daardoor klaarblijkelijk niet in staat zijn om binnen 8m zicht van een ander paard te staan...
Maar dat dit dus TIJDELIJK is. Ik geloof namelijk echt dat dit in het overgrote deel van de gevallen een gevolg van slecht eigenaarschap is. Ik zag er al voorbeelden van in dit topic.
Wanneer dit niet meer toegestaan is doorbreek je die cyclus.

Eens.
Sowieso vind ik niet dat je tijdelijk alleen staan van paarden gelijk mag beboeten of bestraffen. Er zijn nogal wat redenen waardoor een paard tijdelijk alleen zou moeten staan. En dan met nadruk op tijdelijk inderdaad.
Hoe ze dat zouden willen handhaven weet ik ook niet. Maar de kans dat dit echt wetgeving word is vrij klein denk ik.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:37

ik heb hier geplaatst over een paard die ik heb gezegd, moest ook alleen in de wei.
Maar er zat wel een hek tussen 2 weilanden in.Dat hij alleen moest was de veiligheid voor de andere paarden

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:02

luffwinny schreef:
shilady schreef:
Hoe moet het dan met paarden die andermans paard aan gort trappen??
Maar gewoon de dierenarts rekeningen betalen als slachtoffer en niet zeuren?

Dat noemen ze nou paardengedrag, soms komt een waarschuwing niet over bij het andere paard en dan word er inderdaad getrapt, natuurlijk gedrag noemen ze dat. En als het na maanden nog door gaat dan moet er een andere samenstelling gevonden worden, het paard met een minder dominant paard, zo simpel is de oplossing. Geen vrijbrief om je paard alleen te zetten.

Niet het hele topic doorgelezen maar om deze reactie moest ik wel heel erg hard lachen.

Mijn paard staat alleen :j
Dit omdat wij na 11 jaar proberen het hebben opgegeven om hem nog langer met een ander samen te zetten. Elk paard komt op den duur kapot uit de weide of durft niet meer te eten of te drinken omdat mijn paard dat niet toe laat.

Hij is gewoon niet sociaal en voor er opmerkingen over komen, hij komt uit een kudde uit Ierland waar hij tot 2 jaar in heeft gestaan.

Wat hij doet noem ik geen paardengedrag en wellicht is hij dan de uitzondering op de regel, maar het was voor iedereen beter dat hij alleen kwam te staan.
Op stal kan hij snuffelen en verder ziet hij wel andere paarden staan. Maar hij staat gewoon niet meer bij ze in de wei omdat iedereen zijn paard heel wil houden.

Als dit er door komt zou dit voor mij dus heel veel ellende betekenen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:05

@ hierboven, mag ik vragen wat je in die 11 jaar hebt geprobeerd?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:09

Verschillende samenstellingen, verschillende paarden, verschillende grotes qua weide en groepen, verschillende voerplekken en drinkplekken, en ga maar door.
Hij is gewoon niet sociaal.

Het klinkt heel stom in de oren van voorstanders van samen zetten (ik ben overigens zelf een groot voorstander hiervan en mijn volgende paard gaat ook net zo goed weer de groep in) maar hij heeft meer rust nu hij alleen staat. Is minder opgefokt en drinkt en eet beter nu hij alleen staat.

Hij staat nu 2 jaar alleen en is de rust zelfe in de wei geworden terwijl hij dat daarvoor nooit was.

Dus ik ben een voorstander van deze regel, maar niet met dit paard :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:13

M_D_H schreef:
Verschillende samenstellingen, verschillende paarden, verschillende grotes qua weide en groepen, verschillende voerplekken en drinkplekken, en ga maar door.

Het klinkt heel stom in de oren van voorstanders van samen zetten (ik ben overigens zelf een groot voorstander hiervan en mijn volgende paard gaat ook net zo goed weer de groep in) maar hij heeft meer rust nu hij alleen staat. Is minder opgefokt en drinkt en eet beter nu hij alleen staat.

Hij staat nu 2 jaar alleen en is de rust zelfe in de wei geworden terwijl hij dat daarvoor nooit was.

Hierom vraag ik me af hoe ze dit zouden gaan handhaven stel die wetgeving komt er.
Wat nou als iemand dit als smoes gebruikt?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:17

Shaggy09 schreef:
Als dat wel zo is dan heb je het daar als eigenaar zelf naar gemaakt bijzonder genoeg, want paarden zijn kuddedieren die van origine in de natuur horen.

Even over de opmerking dat paarden van origine in de natuur horen. Op zich is dat wel waar, maar je moet dan wel terug naar de tijd dat er alleen nog maar natuur was. Probeer voor jezelf eens terug te halen wanneer de tijd er was dat paarden zonder de mens konden overleven? Of de tijd dat het paard alleen maar in de natuur rondscharrelde en zich nog niet aan de mens verbonden had. Kijk dan even naar de wereld van nu en zoek de verschillen :)* .

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:21

Pipodipo schreef:
Shaggy09 schreef:

Even over de opmerking dat paarden van origine in de natuur horen. Op zich is dat wel waar, maar je moet dan wel terug naar de tijd dat er alleen nog maar natuur was. Probeer voor jezelf eens terug te halen wanneer de tijd er was dat paarden zonder de mens konden overleven? Of de tijd dat het paard alleen maar in de natuur rondscharrelde en zich nog niet aan de mens verbonden had. Kijk dan even naar de wereld van nu en zoek de verschillen :)* .

Uiteraard zijn er verschillen. Het zijn hele andere levensstijlen. Vandaar dat ik ook van origine erbij heb gezet. Dat door de mens en de paardensport de meeste paarden niet meer in de vrije natuur leven betekent niet dat dat is hoe het 'hoort' of ik kan beter zeggen hoe het hoorde. En paarden kunnen nog steeds prima zonder de mens overleven hoor ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:21

Shaggy09 schreef:
M_D_H schreef:

Hierom vraag ik me af hoe ze dit zouden gaan handhaven stel die wetgeving komt er.

Euhm ja, ik weet niet helemaal hoe ik dit nou moet opvatten...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:23

M_D_H schreef:
Shaggy09 schreef:

Euhm ja, ik weet niet helemaal hoe ik dit nou moet opvatten...

Hoe bedoel je?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:25

Nou ja, ik kan mij jouw vraag voorstellen.
Maar het komt voor mij ook deels over als of je mijn verhaal niet geloofd.
Ik ben echt oprecht een groot voorstander van kuddes, wij hebben deze stal ook uitgezocht op het feit dat de paarden het hele jaar door de wei op gaan en de kuddes. Alleen het lukt met dit dier niet :n

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:26

M_D_H schreef:
Ik ben echt oprecht een groot voorstander van kuddes, wij hebben deze stal ook uitgezocht op het feit dat de paarden het hele jaar door de wei op gaan en de kuddes. Alleen het lukt met dit dier niet :n

Oh nee ik bedoelde die vraag echt in het algemeen, niet over jou. Ik geloof jou namelijk wel.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:32

Maar M_D_H hij kan toch paarden zien en kan op stal snuffelen dan voldoet die toch aan de eisen? Snap niet waarom je tegen deze 'regel' bent

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:34

Oh haha, dat bedoel ik idd, ik wist niet zeker hoe ik het moest opvatten :D

Amber_anne schreef:
Maar M_D_H hij kan toch paarden zien en kan op stal snuffelen dan voldoet die toch aan de eisen? Snap niet waarom je tegen deze 'regel' bent

Ik ben niet tegen de regel alleen met dit paard wel.
want waar stopt het dan?
Nu voldoet hij hier nog aan, maar uiteindelijk komt er iemand die zegt: Alleen snuffelen op stal is niet meer voldoende, ze moeten elkaar ook kunnen kroelen desnoods over het hek heen, en dan gaat het mis.
Mijn paard heeft namelijk verhoogde hekken en een bufferzone zodat hij echt niet makkelijk bij een ander kan komen.
De tralies houden namelijk meer tegen dan een simpel hekwerk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:35

M_D_H schreef:

Op een dergelijke stal staat mijn paard ook. Helemaal ideaal en ik zal ook nooit meer anders willen. Toch heeft onze pensionbaas eens een klant weg moeten sturen omdat haar paard onhandelbaar was in de kudde. Echt alle paarden kregen trappen. Daar heb ik me toen ook over verbaast. Maar er bestaan inderdaad gestoorde paarden evenals dat er gestoorde mensen bestaan.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 18-02-19 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:38

Loretta schreef:
M_D_H schreef:

Op een dergelijke stal staat mijn paard ook. Helemaal ideaal en ik zal ook nooit meer anders willen. Toch heeft onze pensionbaas eens een klant weg moeten sturen omdat haar paard onhandelbaar was in de kudde. Echt alle paarden kregen trappen. Daar heb ik me toen ook over verbaast.

Kan ik mij voorstellen hoor. Als ik heel eerlijk ben zo ik, mocht ik nu een tweede paard er bij kopen, het echt niet in mijn hoofd halen deze bij die van mij er in te zetten :n

Ik ben blij dat wij toch de mogelijkheid hebben deze draak buiten te zetten en dat mijn pensionbaas ons de mogelijkheid heeft gegeven om hem alleen te zetten :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 19:06

M_D_H schreef:
Als ik heel eerlijk ben zo ik, mocht ik nu een tweede paard er bij kopen, het echt niet in mijn hoofd halen deze bij die van mij er in te zetten :n

Ik ben blij dat wij toch de mogelijkheid hebben deze draak buiten te zetten en dat mijn pensionbaas ons de mogelijkheid heeft gegeven om hem alleen te zetten :)

Ik snap dat je er dan geen ander paard meer bij in durft zetten. Gelukkig kon het met jouw pensionbaas geregeld worden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 19:23

Shaggy09 schreef:
Pipodipo schreef:

Uiteraard zijn er verschillen. Het zijn hele andere levensstijlen. Vandaar dat ik ook van origine erbij heb gezet. Dat door de mens en de paardensport de meeste paarden niet meer in de vrije natuur leven betekent niet dat dat is hoe het 'hoort' of ik kan beter zeggen hoe het hoorde. En paarden kunnen nog steeds prima zonder de mens overleven hoor ;)

In Nederland kunnen paarden niet zonder toedoen van de mens overleven. Het is eigenlijk zo dat er heden ten dage geen paarden geboren worden in het wild, in elk geval niet in Nederland, niet in Europa en misschien wel nergens op de wereld.

De paarden die wij hebben en kennen, hebben al een band met de mens zolang de mens bestaat. Het is dus ergens best heel onnatuurlijk om een paard te willen dwingen terug te gaan naar de natuur. We hebben het over natuur die er eenvoudigweg niet is en die het paard helemaal niet kent.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 19:49

Paarden in Nederland zijn gefokt door mensen en in het bezit van mensen, daarnaast is in dit kleine land eigenlijk geen 'wilde natuur' dus nee hier kunnen paarden inderdaad niet goed zonder toedoen van de mens overleven. Maar dat komt omdat vrijwel alle paarden in Nederland omringt zijn en behandeld worden door mensen. Als hier vrije natuur zou zijn zouden paarden die daar leven het weldegelijk overleven hoor.

Maar ik snap je 'terug dwingen naar de natuur' niet helemaal want dat is hier totaal niet van belang.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 11:26

M_D_H schreef:
Oh haha, dat bedoel ik idd, ik wist niet zeker hoe ik het moest opvatten :D

Amber_anne schreef:

Ik ben niet tegen de regel alleen met dit paard wel.
want waar stopt het dan?
Nu voldoet hij hier nog aan, maar uiteindelijk komt er iemand die zegt: Alleen snuffelen op stal is niet meer voldoende, ze moeten elkaar ook kunnen kroelen desnoods over het hek heen, en dan gaat het mis.
Mijn paard heeft namelijk verhoogde hekken en een bufferzone zodat hij echt niet makkelijk bij een ander kan komen.
De tralies houden namelijk meer tegen dan een simpel hekwerk.

Deze hoor ik vaker, maar dat is nou nooit aan argument in bijvoorbeeld de discussie bij CAO onderhandelingen. Nee we geven je geen loonsverhoging, want dan kom je volgend jaar weer terug dat het nóg niet genoeg is :=

Ik snap je verhaal, echt. Maar denk jij zelf dat jouw situatie representatief is voor bijvoorbeeld de eerder genoemde paarden die al 10 jaar alleen op een weitje staan? Sportpaarden die nooit contact met soortgenoten hebben?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 11:36

1 niet sociaal paard is niet representatief voor alle paarden in nederland. Dus om daar nu pagina's lang over te blijven doorgaan is helemaal niet van belang.

een dergelijke wetsregel zal er niet snel komen, omdat het simpelweg niet door de handhaafbaarheidstoets komt. Het is namelijk niet te handhaven. Daarnaast moeten we dat met zijn allen helemaal niet willen, want het belast iedereen met enorme bureaucratie en een hoop papierwerk. Beter is dat iedereen nadenkt wat hij in zijn/haar situatie het paard kan bieden en daarnaar handelen.