MCE:
MCE schreef:voor ons leer filmpje(s), als je het momentjes stil zet -voor boven en na de sprong (soms kan ik het ook vertraagt afspelen, zie je het nog beter )- zie je hoeveel rek een paard nodig heeft om deze kolosale hindernis(sen) te springen maar ook hoeveel ruimte/optimale vrijheid ze geeft om dit te overwinnen op souplesse niet op kracht
ik gebruik dit vaak om met mijn ruiters te 'sparren' zo leren ze te zien dat je paard veel rek/souplesse/elastisch vermogen moeten hebben maar wij als ruiter nog veel meer
Ik zou echt niet durven stellen dat er in de springwereld niks grofs wordt gedaan, genoeg meegemaakt hierin tot verwijdering van terrein aan toe...
Maar ik ervaar zelf wel dat de meeste springpaarden wel fijner in hun lijf zitten en beter en juister bewegen als de dressuur paarden.
Vandaar dat een goede trainer , zoals b.v. de klimke's ook bewust alles meenemen in hun trainingen, het buiten rijden, springen, loswerken , grondwerken, lange lijnen etc, etc.
Zij willen een volkomen fit paard bij hun, en pas dan de sport in voor prestatie's.
Zie soms in de menwereld ook een combi waarvan ik denk: gut dat effe gaat fijn inbuigend de volte's door ipv als een plank, of zie een fijn mond contact met echte nageeflijkheid en dat zie je weer terug in paard zijn hele lijf.
Blijkt bij navraag dat dochter met het paard ook springt en dressuur doet ipv alleen voor de kar.