Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 08:13

Peetstap schreef:
Aansluitend op wat Rien zoal niet voor zijn kiezen krijgt en heeft gekregen:

https://www.horses.nl/evenementen/wdr-maakt-opnieuw-reportage-over-niet-paardvriendelijk-losrijden-in-aken

Let is op het comment rond 7:37.... ;( waar zijn ze mee bezig....

KNHS Trainersplatform: ‘Belangrijke taak en voorbeeldrol’

lees ik op bokt

geven uitleg aan de hand van voorbeelden

dan hebben ze het niet over dit filmpje , denk ik

rij je paard los zoals thuis, dat herkent hij/zij en dan komt er rust
heb het thuis goed voor elkaar en verander daar op wedstrijden niets meer aan
tip van Charlotte en Carl

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:06

MCE:

MCE schreef:
voor ons leer filmpje(s), als je het momentjes stil zet -voor boven en na de sprong (soms kan ik het ook vertraagt afspelen, zie je het nog beter )- zie je hoeveel rek een paard nodig heeft om deze kolosale hindernis(sen) te springen maar ook hoeveel ruimte/optimale vrijheid ze geeft om dit te overwinnen op souplesse niet op kracht
ik gebruik dit vaak om met mijn ruiters te 'sparren' zo leren ze te zien dat je paard veel rek/souplesse/elastisch vermogen moeten hebben maar wij als ruiter nog veel meer

Ik zou echt niet durven stellen dat er in de springwereld niks grofs wordt gedaan, genoeg meegemaakt hierin tot verwijdering van terrein aan toe...
Maar ik ervaar zelf wel dat de meeste springpaarden wel fijner in hun lijf zitten en beter en juister bewegen als de dressuur paarden.
Vandaar dat een goede trainer , zoals b.v. de klimke's ook bewust alles meenemen in hun trainingen, het buiten rijden, springen, loswerken , grondwerken, lange lijnen etc, etc.
Zij willen een volkomen fit paard bij hun, en pas dan de sport in voor prestatie's.

Zie soms in de menwereld ook een combi waarvan ik denk: gut dat effe gaat fijn inbuigend de volte's door ipv als een plank, of zie een fijn mond contact met echte nageeflijkheid en dat zie je weer terug in paard zijn hele lijf.
Blijkt bij navraag dat dochter met het paard ook springt en dressuur doet ipv alleen voor de kar.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:23

Denk dat het daar vooral ook gaat om mentaliteit m.b.t. management.
Doorgaans is de springruiter en/of veelzijdige ruiter makkelijker in het bieden van O.a. weidegang en vrije beweging.
Waar het paard van een gemiddelde dressuurruiter vaker een leven kent van 24/7 stal.
En een paard wat zich zoveel mogelijk vrij kan bewegen en daardoor fysiek en mentaal sterker is is mi ook een betere atleet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 15:15

Peetstap schreef:
MCE:

MCE schreef:
voor ons leer filmpje(s), als je het momentjes stil zet -voor boven en na de sprong (soms kan ik het ook vertraagt afspelen, zie je het nog beter )- zie je hoeveel rek een paard nodig heeft om deze kolosale hindernis(sen) te springen maar ook hoeveel ruimte/optimale vrijheid ze geeft om dit te overwinnen op souplesse niet op kracht
ik gebruik dit vaak om met mijn ruiters te 'sparren' zo leren ze te zien dat je paard veel rek/souplesse/elastisch vermogen moeten hebben maar wij als ruiter nog veel meer

Ik zou echt niet durven stellen dat er in de springwereld niks grofs wordt gedaan, genoeg meegemaakt hierin tot verwijdering van terrein aan toe...
Maar ik ervaar zelf wel dat de meeste springpaarden wel fijner in hun lijf zitten en beter en juister bewegen als de dressuur paarden.
Vandaar dat een goede trainer , zoals b.v. de klimke's ook bewust alles meenemen in hun trainingen, het buiten rijden, springen, loswerken , grondwerken, lange lijnen etc, etc.
Zij willen een volkomen fit paard bij hun, en pas dan de sport in voor prestatie's.

Zie soms in de menwereld ook een combi waarvan ik denk: gut dat effe gaat fijn inbuigend de volte's door ipv als een plank, of zie een fijn mond contact met echte nageeflijkheid en dat zie je weer terug in paard zijn hele lijf.
Blijkt bij navraag dat dochter met het paard ook springt en dressuur doet ipv alleen voor de kar.

het is voor ons de afwisseling, dressuur, springen, bos, eventing, balkjes lopen , altijd in de buitenbak rijden als het weer het toelaat, in plaats van altijd maar binnen, veel variatie in de oefeningen, veel ontspanning daar leren ze meer van - en wij ook -

ik neem het graag als voorbeeld, want hun paarden zijn prettig, voorwaarts, meedenkend,

en wat voor ons belangrijk is : het zijn zelflopers met een heel mooie zelfhouding

wij kunnen fijn stil zitten en voeren de regie over wat we samen hebben opgebouwd en het paard is de happy atleet, swing en swung is gewoon heerlijk om op te rijden,

als of ze het leuk vinden het graag doen of het vanzelf gaat
op elk niveau - aangespannen weet ik dat IJsbrand zijn vierspan paarden ook onder het zadel rijd/laatrijden,

maar het is vooral denk ik - voor mij zichtbaar in de filmpjes van Ingrid/Carl/Charlotte/Helen/Michael - het plezier waarmee de paarden opgeleid worden en niet afgericht
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-10-18 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 15:19

Clasical schreef:
Denk dat het daar vooral ook gaat om mentaliteit m.b.t. management.
Doorgaans is de springruiter en/of veelzijdige ruiter makkelijker in het bieden van O.a. weidegang en vrije beweging.
Waar het paard van een gemiddelde dressuurruiter vaker een leven kent van 24/7 stal.
En een paard wat zich zoveel mogelijk vrij kan bewegen en daardoor fysiek en mentaal sterker is is mi ook een betere atleet.

Clasical, dat denk ik ook, fysiek en mentaal in balans, geeft een betere samenwerking, is mijn ervaring

maar tijd en geduld, kennis en kunde zijn evenzo belangrijk en wat ik veel mis is die "iemand " naast de ruiter die hun dat kan laten ontdekken