Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marie_Anne schreef:Leuk dat je dit weer doet Novalues, en ook fijn dat er niet iedere dag een nieuwe blog is maar alles in 1 topic.
Nissima schreef:Marie_Anne schreef:Leuk dat je dit weer doet Novalues, en ook fijn dat er niet iedere dag een nieuwe blog is maar alles in 1 topic.
Mee eens! Ik ben ook wel blij met deze opzet. De updates plaatsen we alsnog op VN voor mensen die de Mongol Derby nog niet kennen of dit topic nog niet gevonden hebben, maar alles in dit topic leest heel fijn
Ik vroeg me vanmorgen trouwens af hoe het zit met wassen, en dan met name je haren wassen.Als ik mijn haar 3 dagen niet was gaat het namelijk verschrikkelijk jeuken en dat lijkt mij onder een cap helemaal erg. Is er een mogelijkheid daar om toch af en toe je haren of lichaam te wassen? Is dat dan op Horse stations?
Sorry als het een stomme vraag is hoor
Nissima schreef:Marie_Anne schreef:Leuk dat je dit weer doet Novalues, en ook fijn dat er niet iedere dag een nieuwe blog is maar alles in 1 topic.
Mee eens! Ik ben ook wel blij met deze opzet. De updates plaatsen we alsnog op VN voor mensen die de Mongol Derby nog niet kennen of dit topic nog niet gevonden hebben, maar alles in dit topic leest heel fijn
Ik vroeg me vanmorgen trouwens af hoe het zit met wassen, en dan met name je haren wassen.Als ik mijn haar 3 dagen niet was gaat het namelijk verschrikkelijk jeuken en dat lijkt mij onder een cap helemaal erg. Is er een mogelijkheid daar om toch af en toe je haren of lichaam te wassen? Is dat dan op Horse stations?
Sorry als het een stomme vraag is hoor
Novalues schreef:Aleeneh schreef:Ja toen jij hem reed moest er nog veel meer zelf genavigeerd worden, of niet?
Ja dat klopt. Dit jaar (en vorig jaar en misschien ook dat jaar daarvoor) hebben ze een ideale lijn die ze simpelweg (ik zeg nu simpelweg, maar ook dit is voor sommige ruiters aan opgave) kunnen volgen. Daarmee voorkom je dat ze eindeloos in bergen terecht komen. In mijn jaar hadden we een tekstuele beschrijven en een punt in je GPS, waar je een hemelsbrede lijn heen zag lopen, maar hemelsbreed was meestal niet het meest efficients. Plus, in mijn jaar en waarschijnlijk de jaren ervoor ook, want het terrein wat meer bergachtig. Dat lijken ze er nu ook behoorlijk uitgehaald te hebben. Hoe het bij Frederique was ben ik even vergeten. Misschien dat zij wel echt alleen kaart en kompas hadden.Marrie_L schreef:Bedankt voor de update!
Wat ik me afvroeg: wat is voor het tempo de beste verdeling qua snelheid/gangen? Ja, alleen maar galoperen is natuurlijk het snelste, maar dat lijkt me niet heel realistisch
Lastig te zeggen. Vooral lastig omdat de paarden zelf erg goed hun grenzen aangeven en zich tegelijkertijd niet altijd laten afremmen door jou. In principe is draf het snelst gecombineerd met de meest veilige optie. Maar sommige paarden zijn simpelweg beter in conditie en kunnen prima 20-25km in een lekker tempo galopperen. Andere paarden hebben een mindere conditie of zijn wat luier aangelegd, en zullen dus veel stappen. Wat vooral een " probleem" was (probleem tussen aanhalingstekens) is dat de paarden zich niet alles op laten leggen. Dus dat had twee kanten: niet harder willen als jij harder wilde; maar ook niet zachter willen wanneer jij zachter wilde. Ik kan me nog een etappe herinneren waarbij het telkens wachten was tot het dier weer "afging": dwz sprints van 40-50km per uur totdat het moe was en dan ging hij weer over in stap tot ie weer op adem was, en daarna weer opnieuw in de sprint.. en dat zeker 10-15keer... Maar ik had ook een paard op een lange etappe dat niet harder wilde draven dan 8km per uur.. en dan veertig kilometer lang. Reken maar uit hoe lang het dan duurt. Maar ik heb ook een paard gehad dat de gehele etappe heeft gegaloppeerd met 18-20km per uur waardoor ik minder dan twee uur over een etappe deed. Dat paard kwam binnen met perfecte waardes. Er is dus erg weinig over te zeggen.