Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 21:06

safina schreef:
Misschien nog vroeger reactief én die verbindingen aanleggen met andere gebieden met hogere vegetatie? Goede schuilgelegenheid bij slechte weersomstandigheden zal ook tot lagere voerconversie en een betere lichamelijke conditie leiden....

Er is inmiddels een verbinding naar een stuk ten zuiden van het spoor. Er hangt ook een camera bij. Daarop zien ze dat vooral edelherten er gebruik van maken, maar er niet langer dan een paar uur per dag verblijven.

Gini

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 21:19

Waarom wordt er eigenlijk niet massaal beeldmateriaal gemaakt? Af en toe kom ik wel de occasionele foto tegen, zoals hier in dit topic, maar niets werkt beter dan (bewegend) beeld. Misschien ligt het aan het feit dat ik Belg ben, maar ik kom deze kwestie helemaal niet tegen op social media en ik denk dat daar de kans ligt om de publieke opinie nog luider te maken. Als er constant zielige foto's en filmpjes gedeeld zouden worden, dan denk ik dat het hoe langer hoe meer onhoudbaar wordt om deze situatie recht te praten.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 21:33

Bij de meeste dieren kan je al niet meer komen Gini ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 21:34

safina schreef:
JewEmm schreef:
Bij Wildebeest op de Serengeti is het percentage jongen dat 2 jaar wordt 50%. Ongeveer 10% van de populatie bestaat uit kalveren. (Wildebeest worden daar tot ongeveer 26 jaar oud). Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is de overleving in OVP dus heel goed te vergelijken met dat van bijvoorbeeld wildebeest op de Serengeti.

Ik denk dat het grote verschil is dat men daar die sterfte maatschappelijk accepteert. Hier niet. We zijn dat hier al lang niet meer gewend allemaal, hongerdood enzo. De beleving van de mensen bij dieren is hier heel anders. Hier vindt men het niet oké als grote grazers in het wild door ondervoeding sterven. Ik denk dat we hier al nauwelijks kunnen accepteren dat dieren in het wild soms honger hebben, laat staan dat ze daar aan dood gaan. En wat waarschijnlijk ook een rol speelt is dat de OVP is aangelegd door mensen en dat die grazers er door ons heen zijn gebracht. Dan vindt men dat al helemaal onacceptabel. Maar je hebt wel gelijk: wat daar gebeurt komt feitelijk waarschijnlijk behoorlijk overeen. Alleen onze beleving erbij is anders.

Ik denk dat dit een belangrijk punt is. Er is bijvoorbeeld lang niet zoveel ophef over het onherleidbare stukje dierenleed uit het plastic bakje in de supermarkt, wat door heel veel mensen zonder enige gewetenswroeging wekelijks of dagelijks gekocht en gegeten wordt.
Dat spreekt niet zo tot de verbeelding als een schraal paard op zoek naar eten.

Blijkbaar vinden we een dier in gevangenschap houden, dat op tijd zijn natje en zijn droogje krijgt, acceptabeler, dan een (over) leven in vrijheid.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 22:12

De Oostvaardersplassen.. de naam zegt het al!
PLASSEN!
Dat is prachtig voor watervogels andere water dieren.

Een paard leefde van oorsprong in West Europa tot Azié op DROGE steppes
en niet in een klein kikkerlandje dat een klein en veel te nat plekje bedacht heeft
Hup Hek erom heen klaar.. hoe dom bedacht!

http://www.geologievannederland.nl/foss ... wild-paard

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 22:29

Er word wel veel beeldmateriaal gemaakt, het is alleen verspreid over social media gepost.. Maar ook is het ontzettend lastig om beelden te maken, omdat je dus nergens bij de dieren kunt komen!! Dan moet je er al illegaal in en nu met handhaven en daarvoor de extra controle al, is dat niet te doen.. Het is zo overzichtelijk door de kale vlaktes, je word vanaf de weg al gespot als je erin gaat en er rijden constant auto's van SSB langs.

Je kunt alleen bij het kleine gebied van een kudde koniks komen en daar zijn dan ook de meeste beelden en filmpjes van.

Maar deze is ook recent, van deze week als het goed is. Voor deze foto trouwens, zal die persoon ook een treinspoor en dus hekwerk over gegaan moeten zijn, of snelweg en treinspoor.. Of water. Je komt er niet zomaar. Het beste om dit deel te zien is in de trein zitten..

Afbeelding

En filmpje van vandaag van de koniks.

:(

Paar foto's vandaag bij de koniks
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 22:35

mooney schreef:
Waar ik door dit topic nog over zat te malen. Het is dus ook een probleem dat er zomers relatief veel te eten is en winters dus eigenlijk niets, dus zomers heb je een flink aantal grazers nodig maar in de winter kom je dan in de knoei. Er lijken ook verschillende stukken te zijn waarvan je minimaal 1 deel kan afsluiten. Waarom dan zomers niet de dieren (en dan dus niet zo achterlijk veel) op een kleiner gedeelte laten lopen, dus een deel sparen en laten groeien. Dan kan je dat open gooien wanneer het kleinere gedeelte op is. Zit je niet hoefbevangenheid oid in de zomer en hebben ze nog wat te vreten in de winter. En in de zomer kunnen de vogels dan mooi broeden op de lege gebieden. Zo'n gebied groeit echt niet gelijk dicht als je een zomertje niet laat begrazen. Lopen wel meer projecten waar het gebied in de zomer voor de vogels is en dan in de winter de boel begraasd wordt om het open te houden.

Is ook moeilijk te realiseren.
Wij hebben thuis met 3 paardjes en 3 weitjes in de zomer ook veel en veel te veel gras. Paarden verhuizen dus elke paar maanden van de ene wei naar de andere. Maar afgelopen jaar bijv. groeide ales zo goed dat ze het niet weggevreten kregen. En dus hebben we en paar keer met de weidebloter een grotere wei een paar keer uitgemaaid (iets wat ze volgens mij op de OVP niet doen en dus laten ze maar te veel dieren rondlopen om het voldoende kaal te laten vreten). Echter nu in de winter zijn alle 3 de weien kaal. Zodra het stopt met groeien, vreten ze het zo weg.
En dus voeren we ze nu hooi bij. Iets wat ze in de OVP ook meteen hadden moeten doen zodra het gras op was.

ElineS

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 22:41

Dat ze het hele gras niet op krijgen is helemaal niet erg.. De reden dat het nu zo'n kale vlakte is, is omdat alles is weg gegraasd. Het was ooit bos, maar nu is het moeras.. Als niet alles word weg gegeten krijgen bomen en struiken weer de kans om te groeien en voor beschutting te zorgen. Het is echt niet erg als ze alles niet op krijgen.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 22:46

Echt zeer pijnlijk om te zien die foto's en films ElineS!
Die paarden hebben duidelijk veel leed. In een beschaafd land als Nederland, dat dit zo maar kan!
Echt afschuwelijk. We hebben hier allerlei instanties tegen dierenleed zoals dierenpolitie, dierenambulances, en dit wordt dan maar even buiten beschouwing gelaten onder het mom van de natuur zijn gang laten gaan.
Echt afschuwelijk hoe deze dieren onnodig lijden. Krankzinnig gewoon.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 22:49

ElineS schreef:
Het was ooit bos, maar nu is het moeras..

Het deel wat moeras is is altijd moeras geweest. Dat is het natte deel. Wat bos was is zelfs nog droger geworden.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 22:50

Eline wat een gratenpakhuizen... niet om aan te zien, en lekker bevroren bodem en blubber om in te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 22:50

JewEmm schreef:
Dat is dus niet wat ik zeg, dat dit te klein is. Ik zeg juist dat de OVP wel groot genoeg is.
Om de Serengeti staat ook een hek. En als het niet een fysiek hek is dat rondom een natuur reservaat is, dan is het wel een andere beperking, bijvoorbeeld rivieren, bergen, andere biotopen of bebouwing.
En... het droge oosten van Nederland en het sompige westen? Nederland is hartstikke nat. Hoe dan ook. Het verschil in neerslag in de Serengeti loopt van <100mm per jaar tot 2000mm.
Waarom trek ik de vergelijking met Serengeti? Omdat het in voorgaande discussies over de OVP eigenlijk altijd aangehaald wordt als het perfecte stukje natuur "zonder menselijke invloeden" (die daar dus ook zijn). En wereldwijde onderzoeken vaak hetzelfde aantonen: hoeveel grazers er zijn wordt bepaald door de hoeveelheid voedsel. Voedsel is de limiterende factor. Ook wanneer dieren kunnen trekken. Ze zullen voornamelijk dood gaan van de honger. En dat geldt dus zowel in de Serengeti als in de OVP. Ik zie daarom ook niet in hoe de natuurlijke selectie van de OVP anders is dan van de Serengeti.

Interessante posts JewEmm!
Wat me niet helemaal duidelijk is, je zegt dat voedsel de belangrijkste factor is, maar is dat dan indirect en worden uiteindelijk de meeste door tekort verzwakte grazers in de Serengeti door een predator gedood? Of sterven er echt ieder jaar gewoon veel een langzame hongerdood?

Ik blijf het lastig vinden, aan de ene kant vind ik het een mislukt project en vind ik dat je dit niet moet willen, maar aan de andere kant vraag ik me af of we die dieren niet te veel vermenselijken. Ik ben er nog niet helemaal uit.

Gewoon maar gaan bijvoeren vind ik echt ontzettend dom eigenlijk, daar help je ze niet mee.

Verder sluit ik me aan bij de mensen die al eerder opmerkten dat het best hypocriet is dat hier zoveel verontwaardiging over is, terwijl men vaak niet erg geïnteresseerd is in de omstandigheden van dieren in de bioindustrie. Kippen zijn bijvoorbeeld minder zichtbaar en minder aaibaar denk ik.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 22:51

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 22:53

Omg, Eline wat zien die Koniks er slecht uit. Die ruggengraten
Ik vind dit echt hartverscheurend. Ik hooo dat er door alle media aandacht en acties nu echt eens ingegrepen wordt ipv alle jaren pappen en nathouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 22:55

Wijslander schreef:
Er wordt nu massaal online aangifte gedaan.

https://www.politie.nl/aangifte-of-meld ... 1a78c91935

Dieren voelen het zeker niet als ze uitgehongerd zijn? Oh en omdat ik af en toe een stukje vlees eet, keur ik deze verwaarlozing maar goed.

Je begrijpt duidelijk niet wat ik zeg.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 22:57

Marie_Anne schreef:
Wijslander schreef:

Dieren voelen het zeker niet als ze uitgehongerd zijn? Oh en omdat ik af en toe een stukje vlees eet, keur ik deze verwaarlozing maar goed.

Ik versta je heel duidelijk, helaas.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 23:06

Het is al jaren een discussie.
En elk jaar dezelfde discussie en er veranderd helemaal niks.
En het klopt inderdaad er zijn al min. 600 dieren afgeschoten
Een fb groep is actief en heeft demonstraties gehouden.
Er komt bijna niemand op af.

Ongelooflijk dat dit hier in Nederland gebeurd.
Het kan dan complex zijn maar er zijn hier echt geen woorden voor!

damian23 schreef:
Omg, Eline wat zien die Koniks er slecht uit. Die ruggengraten
Ik vind dit echt hartverscheurend. Ik hooo dat er door alle media aandacht en acties nu echt eens ingegrepen wordt ipv alle jaren pappen en nathouden.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 23:06

Wijslander schreef:

Wat een fantastische actie! Op basis hiervan heb ik net ook even een aangifte gedaan van verwaarlozing en dierenmishandeling op basis van het beeldmateriaal van ElineS. Ik vind dit mijn plicht om als burger hier melding van te maken! Ik maak me terecht ongerust over het welzijn van deze grazers.
Ik hoop dat meer mensen ook een melding kunnen doen via dit formulier of 144! Naast de petitie is dit in ieder geval iets wat ik kan doen
Laatst bijgewerkt door Sabri op 27-02-18 23:09, in het totaal 3 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 23:08

Azmay schreef:
Laatst hier op bokt toch een ropic over een eiland gezien waar dat prima werkte (behalve op 1 oudere merrie). Of ben ik nou gek aan het worden?

Klopt. Dat is Assateague Island. Daar krijgen de paarden een prikpil (ze worden vanaf afstand geschoten door de boswachter), werkt prima om de populatie beperkt te houden.
In de Pryor Mountains (Wyoming / Montana) gebruiken ze volgens mij ook PCP.

Wat ik (mede) jammer vind aan de OVP is dat er totaal geen onderzoek wordt gedaan naar de samenstelling van de kuddes en de onderlinge relaties tussen de paarden. In het begin wist men nog wie wie was, maar er is niet doorgegaan met registreren. Ze vermoeden dus dat niet elke merrie elk jaar een veulen krijgt (door voedselgebrek?), maar door gebrek aan onderzoek / registratie valt dat niet te bewijzen.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 23:08

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 23:09

Sabri schreef:
Wijslander schreef:

Wat een fantastische actie! Op basis hiervan heb ik net ook even een melding gedaan van verwaarlozing en dierenmishandeling op basis van het beeldmateriaal van ElineS. Ik vind dit mijn plicht om als burger hier melding van te maken! Ik maak me terecht ongerust over het welzijn van deze grazers.
Ik hoop dat meer mensen ook even een melding kunnen dien via dit formulier of 144!

Super, bedankt! Hoe meer aandacht voor deze ellende, hoe groter de kans dat er dit keer wél iets gaat veranderen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 23:10

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 23:11

Wijslander schreef:
Marie_Anne schreef:

Ik versta je heel duidelijk, helaas.

Dieren vermenselijken is niet hetzelfde als zeggen dat ze het niet voelen als ze uitgehongerd zijn.
Niet geïnteresseerd zijn in de omstandigheden van dieren in de bioindustrie is niet hetzelfde als af en toe een stukje vlees eten.

Maar jij wil mij niet begrijpen vermoed ik, dus let's agree to disagree.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 23:15

Marie_Anne schreef:
Maar jij wil mij niet begrijpen vermoed ik, dus let's agree to disagree.

Deze dieren hebben geen oeverloos geanalyseer of gewauwel nodig, maar actie. Anders verhongeren ze zeer binnenkort tot de dood erop volgt. Of vermenselijk ik dan teveel?

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 23:19

Citaat:
Wat een fantastische actie! Op basis hiervan heb ik net ook even een melding gedaan van verwaarlozing en dierenmishandeling op basis van het beeldmateriaal van ElineS. Ik vind dit mijn plicht om als burger hier melding van te maken! Ik maak me terecht ongerust over het welzijn van deze grazers.
Ik hoop dat meer mensen ook even een melding kunnen dien via dit formulier of 144!

Citaat:
Super, bedankt! Hoe meer aandacht voor deze ellende, hoe groter de kans dat er dit keer wél iets gaat veranderen.

De aangifte was zo ingevuld! Ik denk hoe meer mensen aangifte doen van de constatering van deze verzwakte dieren, online of even via 144, hoe meer druk er extern op Staatsbosbeheer kan worden gelegd! En des te eerder men hopelijk gaat beseffen dat ook burgers de beesten verwaarlozen niet leuk vinden.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 27-02-18 23:27, in het totaal 6 keer bewerkt