JewEmm schreef:Dat is dus niet wat ik zeg, dat dit te klein is. Ik zeg juist dat de OVP wel groot genoeg is.
Om de Serengeti staat ook een hek. En als het niet een fysiek hek is dat rondom een natuur reservaat is, dan is het wel een andere beperking, bijvoorbeeld rivieren, bergen, andere biotopen of bebouwing.
En... het droge oosten van Nederland en het sompige westen? Nederland is hartstikke nat. Hoe dan ook. Het verschil in neerslag in de Serengeti loopt van <100mm per jaar tot 2000mm.
Waarom trek ik de vergelijking met Serengeti? Omdat het in voorgaande discussies over de OVP eigenlijk altijd aangehaald wordt als het perfecte stukje natuur "zonder menselijke invloeden" (die daar dus ook zijn). En wereldwijde onderzoeken vaak hetzelfde aantonen: hoeveel grazers er zijn wordt bepaald door de hoeveelheid voedsel. Voedsel is de limiterende factor. Ook wanneer dieren kunnen trekken. Ze zullen voornamelijk dood gaan van de honger. En dat geldt dus zowel in de Serengeti als in de OVP. Ik zie daarom ook niet in hoe de natuurlijke selectie van de OVP anders is dan van de Serengeti.
Interessante posts JewEmm!
Wat me niet helemaal duidelijk is, je zegt dat voedsel de belangrijkste factor is, maar is dat dan indirect en worden uiteindelijk de meeste door tekort verzwakte grazers in de Serengeti door een predator gedood? Of sterven er echt ieder jaar gewoon veel een langzame hongerdood?
Ik blijf het lastig vinden, aan de ene kant vind ik het een mislukt project en vind ik dat je dit niet moet willen, maar aan de andere kant vraag ik me af of we die dieren niet te veel vermenselijken. Ik ben er nog niet helemaal uit.
Gewoon maar gaan bijvoeren vind ik echt ontzettend dom eigenlijk, daar help je ze niet mee.
Verder sluit ik me aan bij de mensen die al eerder opmerkten dat het best hypocriet is dat hier zoveel verontwaardiging over is, terwijl men vaak niet erg geïnteresseerd is in de omstandigheden van dieren in de bioindustrie. Kippen zijn bijvoorbeeld minder zichtbaar en minder aaibaar denk ik.