Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 20:16

Dat vind ik een hele goede oplossing. Bv opstijgen vanaf een eigen stuk grond of vanaf een vliegveld(je).

Anno 2018 moeten die ballonnen echt wel bestuurbaar gemaakt kunnen worden. Je hebt zelfs radiografisch bestuurbare luchtballonnetjes.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 06:21

En ook deze zijn nog steeds afhankelijk van de wind en mogen daarom in België eigenlijk niet eens los...

Zodra er sprake is van bestuurbaar zijn, zijn het zeppelins ;)

Dan vind ik het voorstel wat hier gemaakt werd nog het meest realistische van al:
Standaard ongevalformulier invullen
En bij wegvluchten gewoon vluchtmisdrijf van maken...

Dit in combinatie met opstijgplaatsen speciaal voor luchtballons en heel mischien iets meer schriktraining met jullie dieren?

Mijn ex heeft ooit een miniatuutballon opgezet in onze tuin: geen reactie van katten, honden, vogels of paarden...
veulen at haast de ballon op, en de kat zat in de kleine mand...
het is niet hetzelfde als een grote, minder lawaai, maar maakt het wel herkenbaar voor de dieren...
En er zullen serieus wel ballonvaarders of deze met miniatuurversie hier aan mee willen werken...
Zou het moeten? Nee, maar de ballonvaart krijg je (terecht) toch niet volledig verboden...

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 08:28

Zoals gustxbill aanhaalt: die miniatuurtjes zijn echt niet bestuurbaar.
Ook die zijn afhankelijk van de wind.

Opstijgen uit de buurt van dieren wordt sowieso al gedaan - voor zover ik de velden hier een beetje ken.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:17

Ik snap eigenlijk niet waarom tegenwoordig álles een (elektrisch) motortje kan krijgen behalve zo'n ballon.

Denk aan de fiets, parapenting, roei/zeilbootjes, etc. Alles waarvan men vroeger afhankelijk was van eigen kracht of natuurkracht heeft tegenwoordig een alternatief aan boord boor als de omstandigheden wat tegenvallen.
Behalve de ballon. Kunnen jullie dat niet of willen jullie dat niet?

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:26

Ik vermoed dat als er hier een ballon naast de wei op zou stijgen en dan van ze af zou waaien het niet eens de grootste problemen zou geven.
Enkele paarden zouden er met de neus bovenop staan als er de drukte is van de mensen. Enkele zouden dan al op een afstandje staan.
Op het moment dat die ballon recht komt zullen er een paar blijven staan maar ook al enkele vertrekken naar achter in de wei.
En ik vermoed als hij dan opstijgt en weg drijft er niets aan de hand is. Alles hebben ze dan kunnen bekijken. Zelf kunnen kiezen om verderop te gaan staan.
Maar als dat ding ze dan gaat "achtervolgen" en over ze heen gaat komen dan denk ik dat er zelfs bij de stoere paarden het lef heel hard gaat verdwijnen.
En dat is dus ook zo bij het laag over komen vliegen.
Ik denk dat het daarom ook moeilijk te trainen is.

En het is denk ik niet alleen het geluid maar ook het hele gevaarte dat voor hun onheilspellend boven ze hangt.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:34

En het is, imo, volslagen krankzinnig om in éigen huis/weide dieren te moeten trainen op enge dingen die daar niet horen te zijn.

Ik train mijn honden toch ook niet op het netjes voorlaten van een trein in eigen tuin?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:31

GUSTIxBILL schreef:
Dit in combinatie met opstijgplaatsen speciaal voor luchtballons en heel mischien iets meer schriktraining met jullie dieren?

'Iets meer schriktraining' met een megaluchtballon? :') Valt niet echt op te trainen, wel?

Ik denk overigens dat die van mij er niet mee zou zitten. Die stond ook heel geïnteresseerd te kijken naar de traumaheli die eens op stal moest komen. Maar ik vind bovenstaande opmerking wel een klein beetje kort door de bocht :')

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:57

Blue_Eyes schreef:
Ik denk overigens dat die van mij er niet mee zou zitten. Die stond ook heel geïnteresseerd te kijken naar de traumaheli die eens op stal moest komen. Maar ik vind bovenstaande opmerking wel een klein beetje kort door de bocht :')

Helicopters vinden ze hier ook niet eng. Dat is een monotoom geluid. Het aangezicht van een luchtballon is ook niet eng. Maar dat Psssssssstttttt... van die luchtballon als ze die branders gebruiken, daar is niet op te trainen. Dat blijft gewoon eng en gegarandeerd dat ze aan de haal gaan.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:03

Palmera schreef:
En het is, imo, volslagen krankzinnig om in éigen huis/weide dieren te moeten trainen op enge dingen die daar niet horen te zijn.

Ik train mijn honden toch ook niet op het netjes voorlaten van een trein in eigen tuin?

_/-\o_ top vergelijking :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 15:13

damian23 schreef:
Blue_Eyes schreef:

Helicopters vinden ze hier ook niet eng. Dat is een monotoom geluid. Het aangezicht van een luchtballon is ook niet eng. Maar dat Psssssssstttttt... van die luchtballon als ze die branders gebruiken, daar is niet op te trainen. Dat blijft gewoon eng en gegarandeerd dat ze aan de haal gaan.

Helicopters vinden sommige paarden wel eng. Ik herinner me een manegeles in de binnenbak,waar toen enkele Chinooks laag overgevlogen kwamen.Alle ponies sloegen toen op hol.En alle kinderen vielen eraf,met uitzondering van 1 ervaren amazone.Gelukkig was niemand gewond geraakt. Ik heb toen gebeld naar de luchtmachtbasis en dit verteld. Ze vroegen of er schade was,dat zou dan vergoed worden. Dat was er dus niet maar ik verzocht ze wel niet meer zo laag over stallen of schuren te vliegen waar dieren inzitten.Want dat dat paniek kan veroorzaken.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 21:50

Het was vandaag weer cowboydag. Gezien het asociale gedrag ben ik definitief voor een algeheel verbod. Ik geloof niet meer in goede bedrijven. Ik heb helaas alleen maar ervaring met bedrijven die zich als cowboys gedragen (Noordelijk ballonvaartcentrum). Scheerde vanavond gewoon met drie ballonnen rakelings over mij stal. Ik zag ze gelukkig aankomen dus kon de paarden even op stal zetten.
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 21:59

Rijjngas is niet van het NBC , de PH-BUS en PH-ESG wel

Was het wat later ? Lijkt dat ze plek om te landen zochten
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-08-18 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:02

Rebecca schreef:

Het waren er drie. Van wie is Rijjngas? Want ik ga morgen een klacht indienen. Ik ben er echt helemaal klaar mee. Ik wil niet iedere avond allert moeten zijn omdat die cowboys over je erf scheren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:06

damian23 schreef:
[naam] schreef:

Het waren er drie. Van wie is Rijjngas? Want ik ga morgen een klacht indienen. Ik ben er echt helemaal klaar mee. Ik wil niet iedere avond allert moeten zijn omdat die cowboys over je erf scheren.

Google zegt A3 ballon .. , verder geen hits bij andere bedrijven en mijn andere hulpstuk heeft niet meer info

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:08

Thanx! Wat kan je doen tegen dit soort cowboys?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:11

Even verder gekeken er zijn 2 van rijngas ,dit moet de ballon van futurefun zijn die van A3 is net anders gekleurd. Maar die varen niet buiten Gelderland staat online (futurefun)

Hmm durf het niet te zeggen , sowieso een klacht bij de bedrijven en misschien een klacht neerleggen bij de KNVvL .

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 07:47

Klagen bij de bedrijven heeft geen zin. Dat heb ik al zo vaak gedaan en dan krijg je altijd wel een slap excuus over we zaten in een luchtzak. Maar daar geloof ik niet in. Ze vlogen nu al een dorp verderop heel laag. Een van de ballons heeft zelfs even op de grond gestaan. Zonder volgauto's in de buurt waaruit ik opmaak dat ze niet gingen landen. Vervolgens vlogen ze op 40 meter over ons perceel om vervolgens bij het volgende dorp nog steeds heel laag te vliegen.

Wat ik eigenlijk vreemd vind is dat de Knvvl aangeeft dat er zelden incidenten zijn met paarden en luchtballons. Maar als ik hier zo op bokt lees, zijn er wel met enige regelmaat incidenten met peesblessures en zelfs een schedelbasisfractuur tot gevolg. Komt dit omdat er landelijk geen goed meldpunt is waar je incidenten kan melden? Ik denk dat er een landelijk meldpunt moet komen zodat het ook inzichtelijk wordt hoe en hoeveel incidenten er zijn. Zo kunnen de cowboys ook aangepakt worden.

http://knvvl.nl/overleg-afdeling-ballonvaren-en-fnrs/

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 11:44

Rebecca schreef:
Was het wat later ? Lijkt dat ze plek om te landen zochten

21.30
Maar heb je drie a vier dorpen nodig om een landingsplek te vinden?
Ik meen te hebben gelezen dat ze vooraf een vluchtplan maken en min of meer plannen waar ze gaan landen. Als dat niet zo is, zijn ze echt totaal onvoorpelbaar en is er naar mijn mening geen plek voor de luchtballonvaart in Nederland.

Maar deze kwamen al heel laag aanvliegen. Eentje heeft ook even kort aan de grond gestaan. Maar er was geen volgauto te bekennen dus ik neem aan dat het geen daadwerkelijke landing was. Overigens kon hij daar prima landen (in een wei vlak aan de weg), dus waarom dan weer opstijgen?
Vervolgens zijn ze heel laag verder gevlogen, over ons erf en de twee volgende dorpen ook nog heel laag. Daarna kon ik ze niet meer zien, dus ik weet niet waar ze geland zijn.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:20

Hier ook een paar keer problemen gehad met ‘hoppende’ balonnen. Bijna op de grond, dan weer met een stuk lawaai omhoog, stukje verder, weer bijna op de grond....Lijkt erg amateuristisch! Paarden schrikken zich iedere keer rot. Gelukkig tot nu toe geen echte ongelukken.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 18:05

Dat hoppen is een deel van de opleiding en moet verplicht gedaan worden door elke student-piloot.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 18:32

Optiwolk schreef:
Dat hoppen is een deel van de opleiding en moet verplicht gedaan worden door elke student-piloot.

En dat dat hoppen zoveel overlast veroorzaakt doet er niet toe?

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 22:59

damian23 schreef:
Klagen bij de bedrijven heeft geen zin. Dat heb ik al zo vaak gedaan en dan krijg je altijd wel een slap excuus over we zaten in een luchtzak. Maar daar geloof ik niet in. Ze vlogen nu al een dorp verderop heel laag. Een van de ballons heeft zelfs even op de grond gestaan. Zonder volgauto's in de buurt waaruit ik opmaak dat ze niet gingen landen. Vervolgens vlogen ze op 40 meter over ons perceel om vervolgens bij het volgende dorp nog steeds heel laag te vliegen.

Wat ik eigenlijk vreemd vind is dat de Knvvl aangeeft dat er zelden incidenten zijn met paarden en luchtballons. Maar als ik hier zo op bokt lees, zijn er wel met enige regelmaat incidenten met peesblessures en zelfs een schedelbasisfractuur tot gevolg. Komt dit omdat er landelijk geen goed meldpunt is waar je incidenten kan melden? Ik denk dat er een landelijk meldpunt moet komen zodat het ook inzichtelijk wordt hoe en hoeveel incidenten er zijn. Zo kunnen de cowboys ook aangepakt worden.

http://knvvl.nl/overleg-afdeling-ballonvaren-en-fnrs/

Eigenlijk zou de KNHS dit samen met de sectorraad Paarden op moeten pakken en een meldpunt moeten organiseren.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:16

Palmera schreef:
Optiwolk schreef:

En dat dat hoppen zoveel overlast veroorzaakt doet er niet toe?

Jezus, ik wil jullie maar informeren.
Staat mn neus dr nog op?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:20

Ja, je doet het af als een mededeling. Fijn dat het word meegenomen in de cursus. Daar heeft al dat op hol geslagen vee verder geen boodschap aan.

Wederom dus onwil bij de ballonvaarders om tot een oplossing te komen.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:22

En waarom is dat hoppen juist een onderdeel?
Want dat is inderdaad wat de meeste overlast geeft.
Kan er in de cursus dan niet beter geleerd worden, zo min mogelijk laag vliegen, niet hoppen en pas naar beneden om te landen anders niet.