Blog: Mongol Derby 2016, volg mee!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Unseen

Re: Blog: Mongol Derby 2016, volg mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:56

Heel begrijpelijk Chris, voor jou ligt dit allemaal veel dichterbij dan voor ons en wij vinden het al enorm heftig om te lezen. Snap heel goed dat dit voor jou helemaal verschrikkelijk is om te moeten horen, jij hebt zo veel tijd met die paarden doorgebracht. Lijkt mij ook afschuwelijk om mee te moeten maken, ook al kon Tatiana hier dus niets aan doen. Dat beeld raak je niet meer kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:58

grid schreef:
Chris heel begrijpelijk :(:) is ook niet niks...

Gelukkig is tatiana er niet onder gekomen ( :o toen ik het las moest ik meteen ook even terug denken aan een verhaal hier op bokt van iemand die minder geluk heeft gehad ;( )
Ik begreep ook dat het 1 vd racepaarden vd herder was, dat lijkt me ook echt behoorlijk heftig als eigenaar dat je dan dus ineens op deze manier 1 van je beste paarden kwijt bent :(:)
en het beeld raak je ook niet zomaar kwijt als je dit eenmaal ooit gezien hebt... het komt bij mij dus ook weer naar voren als ik zoiets lees, maar weet daardoor dus wel hoe enorm snel het kan gaan en dat je daar niks aan kan doen en er op dat moment ook alleen met verbazing naar kunt kijken...zo onwerkelijk...
en hier dus juist de behoefte om vooral veel andere zaken van vandaag te lezen om weer een ander beeld in mijn hoofd te krijgen :o

Ik denk dat ik aan dezelfde persoon gedacht heb Grid ;( , godzijdank is het paard niet op de ruiter gekomen

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 15:53

Szan schreef:
Heb al twee keer op twitter gevraagd naar nieuws over Josephine, maar ik geloof dat ze het nogal druk hebben. Kom haar initialen ook echt nergens tegen in hun berichten. Toch jammer.

Jammer! Zou leuk zijn als we wat van haar horen inderdaad!

horsies5 schreef:
Hoe is eigenlijk de bezetting van een urtuu geregeld? Kun jij daar meer uitleg over geven Chris?
Er zijn bv 2 medische teams.. ik neem aan dat die elkaar nu niet tegen komen nu t veld zover uit elkaar ligt? Maar uit eerdere blogs was dat in t begin wel het geval?
Zijn er dan meer vets? Want bij iedere urtuu waar iemand vertrekt en aankomt moet een vet zijn toch? Hoe doen ze dat als t veld zover uit elkaar ligt? Zijn er dan zoveel vers?
En wat voor personen zijn er nog meer aanwezig bij een urtuu? Reizen die ook mee?
De Blood wagon rijdt helemaal achteraan en pikt de uitgevallen ruiters op? Moet een ruiter die vooraan rijd dan wachten tot de Blood wagon er is? Of krijgt die ander vervoer?

Tijdens de derby zijn inderdaad 2 medische teams die de veiligheid van de deelnemers moeten waarborgen. Zij zullen zich dus met de deelnemers mee verplaatsen en bevinden zich dus altijd min of meer in het midden van een groep. Zoals nu bijvoorbeeld, met een veld dat zich bevindt tussen U20 en U28, kan ik me voorstellen dat er een team op 20 of 21 zit. Immers de achterste ruiters zijn vaak het meest vermoeid. Het andere team zal waarschijnlijk op U25 zijn. Zeker in deze fase is het lastig, omdat het veld behoorlijk uit elkaar getrokken is, en er maar liefst 200km rijafstand tussen de voorste en de achterste ruiter zit. Het is dus een behoorlijk gepuzzel voor Katy, die dat allemaal vanaf het hoofdkantoor aanstuurt.
Er is inderdaad meer dan 1 dierenarts. In principe streven ze ernaar om op iedere Urtuu waar een ruiter aankomt een dierenarts te hebben. Ik denk dat het er dus ongeveer 6 zijn, bestaande uit zowel lokale dierenartsen, als internationale. Maar soms is het veld dusdanig uitelkaar getrokken, dat een ruiter/paard moet wachten op een urtuu voor er een dierenarts is. Op Twitter werd al vermeld dat het momenteel lastig is alle urtuu's goed te bemannen. Het zou niet voor het eerst zijn dat een ruiter moet wachten. Heb ik namelijk ook gehad. ;)
Naast de dierenartsen en de medische teams heb je nog een aantal tolken om de communicatie tussen de dierenarts en de ruiters en de herders en de ruiters makkelijker te maken. Ook zijn er nog een aantal 'hoofd-herders' die mee reizen. De urtuu's zijn natuurlijk van een familie, dus ook die zijn aanwezig, maar reizen in principe niet mee. Soms kom je wel de herder van een urtuu tegen op het volgende station, omdat hij dan wil weten hoe zijn paard het heeft gedaan. Daarnaast heb je ook nog de 'gewone crew', die vaak bestaat uit ex-derby ruiters en zij bieden gewoon mentale ondersteuning en geven eventueel tips en tricks. Eigenlijk gewoon een extra helpende hand.
Erik van de Bloodwagon is zo'n helpende hand. Als je je vooraan in het veld bevindt en je stapt uit, hoef je niet per se te wachten totdat de 'bloodwagon' er is. Dierenartsen en andere crew verplaatsen zich ook, dus ook daar kun je mee meerijden. Net een beetje wat goed uitkomt.

Unseen schreef:
Volgens mij was dat toen ook de reden dat de wedstrijd stil gelegd werd? Omdat ze niet genoeg medici 'vrij' hadden? Of ging dat niet ook over de vets? En worden om deze reden niet ook soms mensen vooruit geplaatst? Kan mij dat van vorig jaar herinneren dat dat nog wel eens gebeurde... Maar Chris kan ons hier vast meer over vertellen.

Nog niemand gefinisht dus vandaag! Zal dan toch dag 8 worden. :)

Klopt inderdaad wat je zegt. Soms is het veld te verspreid, dat ze het te riskant vinden om iedereen door te laten rijden, omdat ze dan niet snel genoeg op bestemming kunnen zijn in geval van nood. Dit wordt dus aangestuurd vanuit het hoofdkantoor bij Katy.

AfricanLady schreef:
Waarom kiezen de meeste de route door de bergen ipv door de vallei zijn de bergen beter te rijden ?

Is niet altijd een keuze. Kan natuurlijk ook zijn dat we werkelijk denken dat dit de beste weg is. Het navigeren is vorig jaar (en dus ook dit jaar) makkelijker dan de jaren ervoor. In mijn jaar kregen we enkel nog de locatie van een horsestation op onze GPS. Wat je dan ziet is in feite een kompas die de richting aanwijst met daarbij het aantal kilometers hemelsbreed (dus rechtstreeks, geen rekening houdend met bergen bijvoorbeeld). Daardoor kan het soms zijn dat je GPS naar het westen wijst, maar daar zie je alleen maar bergen. Je kunt er dan voor kiezen je GPS direct te volgen, of te hopen dat als je eerst rechtdoor rijdt, de vallei daarna afbuigt naar het westen.
Maar zoals ik zei is in 2015 en dus ook dit jaar het navigeren gemakkelijker gemaakt. Naast de locatie van de urtuu's is er ook een lijn te zien op de GPS. Dit is de meest makkelijke, vlakke route, die ook met de auto afgelegd kan worden. Ruiters kunnen er voor kiezen op 'safe' te spelen en deze lijn te volgen, maar soms dan is het echt sneller om daarvan af te wijken en zelf een lijn te kiezen. Of het paard werkt niet mee waardoor je een andere kant op gaat dan je zou willen. Dat kan natuurlijk ook nog.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 15:59

Heb mijn blog al geschreven maar de mods moeten hem nog online plaatsen maar zag net deze foto van Courtney voorbij komen en die vond ik toch wel heel gaaf dus wilde ik toch even delen met jullie.

Afbeelding

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 16:02

Wat een waanzinnig heftige Derby dit jaar!
Zoveel uitval en nu tragisch een paardje overleden.
Verschrikkelijk om mee te moeten maken lijkt me.

Zitten de 3 leiders samen in het laatste HS nu?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 16:08

Je zou denken dat het sneeuwt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 16:09

Waanzinnige plaat <3

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 16:15

Bedankt voor je uitleg

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 16:16

Prachtig sprekende foto! Zij past trouwens wel netjes op dat paard! Lijkt ook best een grote te zijn, of zie ik dat verkeerd? :D

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 16:17

Wat een ontzettend gaaf beeld! Als deelnemer zou ik die wel groot aan de muur hangen, het spat van de foto af hoe zwaar de derby is.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 16:29

Gave foto 8-) maar :o wat een nattigheid Brrr :brr: krijg t er hier koud van... is het nu eigenlijk nog regenachtiger dan andere jaren of lijkt dat maar?! heb ondertussen al zoveel gelezen over regen en weer een nacht met regen e.d.... in eerdere jaren las ik volgens mij meer over mooie sterrenhemels :o

Zie volgens mij idd 3 stipjes op de voortste urtuu... en zie daarachter 3 stipjes die stukje omgedraaid zijn, waarschijnlijk om terug naar een hutje voor de nacht te gaan wat ze eerder gezien hebben? Courtney alleen en Venetia & tatiana nog steeds samen :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 17:08

Wij hadden in 2011 ongeveer 1/4 regen en de rest hitte. Regen is natuurlijk vervelend maar het helpt wel tegen oververhitting / uitdroging (van zowel ruiter als paard).

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 18:15

O ja uitdroging was andere jaren idd weer meer aan de orde dan nu da's inderdaad ook niet best :\
Afkoeling is dan wel fijn :) mits dan weer niet door slaat naar onderkoeling...

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 18:51

Poeh, wat een chaos weer.
Inderdaad een mooie sprekende foto hierboven!

Maar wat een naar nieuws over het overleden paard, ik kreeg er ook kippenvel van toen ik het las. Zo sneu voor het dier, de eigenaar, maar zeker ook voor Tatiana. Fijn voor haar dat er niet wordt getwijfeld aan de oorzaak, maar dit te moeten meemaken is vreselijk. En ik kan mij voorstellen dat het ook tijd kost erop te vertrouwen dat het niet zomaar weer gebeurd.
Zoals ik het lees is ze zo snel mogelijk weer verder gegaan met de race, za zal toch in een bepaalde flow zitten omdat het zo goed gaat en ze ver voorop ligt. Maar ik kan mij voorstellen dat als de adrenaline weer gezakt is, ze hier toch nog wel last van gaat krijgen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 18:54

Ik had eigenlijk wel verwacht dat Josefine nog een stukje door gereden zou zijn. Maar ik weet niet hoe laat ze bij het station was en waarschijnlijk heeft een betere nachtrust zwaarder gewogen dan nog wat meer voorop te komen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 18:57

Heftig nieuws trouwens over het overleden paard! Pfoe, het zal je maar gebeuren.. Goed dat ze sectie hebben verricht.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:23

De site van teamholland heeft ook de blog van vandaag al geplaatst. Met nieuws over Babs en het met de oplossing van door welk dier ze gebeten was, het was haar paard, het paard daarna heeft haar op haar lip geraakt. Dan heb je je portie wel gehad zeg.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:24

Ze was toch door een hond gebeten?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:27

Nope, dat was niet duidelijk, maar een vermoeden omdat er geregeld waakse honden zijn die de ruiters najagen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:30

Oki. :j

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 20:34

Ik gok voor morgen op Dingo! Volgens mij heeft die nog wel wat in de kast!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 20:36

Ligt helemaal aan de paarden die ze morgen krijgen , wat de lokals hun gunnen :+

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 21:30

Ik hoop op Marcia, want dan heb ik het maximale aantal punten in de poule. :+

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:38

Gut, is er ookal een Derby Poule???

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 21:42

Moragh schreef:
Gut, is er ookal een Derby Poule???

Een spontane poule onder de oud derby ruiters. :) moest alleen even terugzoeken wie ik ook al weer had geselecteerd haha.