Szan schreef:Heb al twee keer op twitter gevraagd naar nieuws over Josephine, maar ik geloof dat ze het nogal druk hebben. Kom haar initialen ook echt nergens tegen in hun berichten. Toch jammer.
Jammer! Zou leuk zijn als we wat van haar horen inderdaad!
horsies5 schreef:Hoe is eigenlijk de bezetting van een urtuu geregeld? Kun jij daar meer uitleg over geven Chris?
Er zijn bv 2 medische teams.. ik neem aan dat die elkaar nu niet tegen komen nu t veld zover uit elkaar ligt? Maar uit eerdere blogs was dat in t begin wel het geval?
Zijn er dan meer vets? Want bij iedere urtuu waar iemand vertrekt en aankomt moet een vet zijn toch? Hoe doen ze dat als t veld zover uit elkaar ligt? Zijn er dan zoveel vers?
En wat voor personen zijn er nog meer aanwezig bij een urtuu? Reizen die ook mee?
De Blood wagon rijdt helemaal achteraan en pikt de uitgevallen ruiters op? Moet een ruiter die vooraan rijd dan wachten tot de Blood wagon er is? Of krijgt die ander vervoer?
Tijdens de derby zijn inderdaad 2 medische teams die de veiligheid van de deelnemers moeten waarborgen. Zij zullen zich dus met de deelnemers mee verplaatsen en bevinden zich dus altijd min of meer in het midden van een groep. Zoals nu bijvoorbeeld, met een veld dat zich bevindt tussen U20 en U28, kan ik me voorstellen dat er een team op 20 of 21 zit. Immers de achterste ruiters zijn vaak het meest vermoeid. Het andere team zal waarschijnlijk op U25 zijn. Zeker in deze fase is het lastig, omdat het veld behoorlijk uit elkaar getrokken is, en er maar liefst 200km rijafstand tussen de voorste en de achterste ruiter zit. Het is dus een behoorlijk gepuzzel voor Katy, die dat allemaal vanaf het hoofdkantoor aanstuurt.
Er is inderdaad meer dan 1 dierenarts. In principe streven ze ernaar om op iedere Urtuu waar een ruiter aankomt een dierenarts te hebben. Ik denk dat het er dus ongeveer 6 zijn, bestaande uit zowel lokale dierenartsen, als internationale. Maar soms is het veld dusdanig uitelkaar getrokken, dat een ruiter/paard moet wachten op een urtuu voor er een dierenarts is. Op Twitter werd al vermeld dat het momenteel lastig is alle urtuu's goed te bemannen. Het zou niet voor het eerst zijn dat een ruiter moet wachten. Heb ik namelijk ook gehad. 
Naast de dierenartsen en de medische teams heb je nog een aantal tolken om de communicatie tussen de dierenarts en de ruiters en de herders en de ruiters makkelijker te maken. Ook zijn er nog een aantal 'hoofd-herders' die mee reizen. De urtuu's zijn natuurlijk van een familie, dus ook die zijn aanwezig, maar reizen in principe niet mee. Soms kom je wel de herder van een urtuu tegen op het volgende station, omdat hij dan wil weten hoe zijn paard het heeft gedaan. Daarnaast heb je ook nog de 'gewone crew', die vaak bestaat uit ex-derby ruiters en zij bieden gewoon mentale ondersteuning en geven eventueel tips en tricks. Eigenlijk gewoon een extra helpende hand.
Erik van de Bloodwagon is zo'n helpende hand. Als je je vooraan in het veld bevindt en je stapt uit, hoef je niet per se te wachten totdat de 'bloodwagon' er is. Dierenartsen en andere crew verplaatsen zich ook, dus ook daar kun je mee meerijden. Net een beetje wat goed uitkomt.
Unseen schreef:Volgens mij was dat toen ook de reden dat de wedstrijd stil gelegd werd? Omdat ze niet genoeg medici 'vrij' hadden? Of ging dat niet ook over de vets? En worden om deze reden niet ook soms mensen vooruit geplaatst? Kan mij dat van vorig jaar herinneren dat dat nog wel eens gebeurde... Maar Chris kan ons hier vast meer over vertellen.
Nog niemand gefinisht dus vandaag! Zal dan toch dag 8 worden.

Klopt inderdaad wat je zegt. Soms is het veld te verspreid, dat ze het te riskant vinden om iedereen door te laten rijden, omdat ze dan niet snel genoeg op bestemming kunnen zijn in geval van nood. Dit wordt dus aangestuurd vanuit het hoofdkantoor bij Katy.
AfricanLady schreef:Waarom kiezen de meeste de route door de bergen ipv door de vallei zijn de bergen beter te rijden ?
Is niet altijd een keuze. Kan natuurlijk ook zijn dat we werkelijk denken dat dit de beste weg is. Het navigeren is vorig jaar (en dus ook dit jaar) makkelijker dan de jaren ervoor. In mijn jaar kregen we enkel nog de locatie van een horsestation op onze GPS. Wat je dan ziet is in feite een kompas die de richting aanwijst met daarbij het aantal kilometers hemelsbreed (dus rechtstreeks, geen rekening houdend met bergen bijvoorbeeld). Daardoor kan het soms zijn dat je GPS naar het westen wijst, maar daar zie je alleen maar bergen. Je kunt er dan voor kiezen je GPS direct te volgen, of te hopen dat als je eerst rechtdoor rijdt, de vallei daarna afbuigt naar het westen.
Maar zoals ik zei is in 2015 en dus ook dit jaar het navigeren gemakkelijker gemaakt. Naast de locatie van de urtuu's is er ook een lijn te zien op de GPS. Dit is de meest makkelijke, vlakke route, die ook met de auto afgelegd kan worden. Ruiters kunnen er voor kiezen op 'safe' te spelen en deze lijn te volgen, maar soms dan is het echt sneller om daarvan af te wijken en zelf een lijn te kiezen. Of het paard werkt niet mee waardoor je een andere kant op gaat dan je zou willen. Dat kan natuurlijk ook nog.