Penelope Leprevost onder vuur na bestraffing paard [video]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pocca_Locca

Re: Penelope Leprevost onder vuur na bestraffing paard [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 14:49

Shadow ik zeg niet dat de mentaliteit op veel maneges -of andere leerscholen voor jonge ruiters -een EXCUUS is voor dit gedrag. Ik bedoel, dat het DREMPELVERLAGEND kan werken in sommige gevallen, HELAAS! Maar nogmaals, er moeten vooral veel duidelijker en strenger gedragsregels komen, en net zo consequent toegepast worden als alle andere regels. Pas dan wordt het ook echt serieus genomen door IEDEREEN, helaas

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:54

Hebben jullie wel enig idee hoe het er achter, bijvoorbeeld ,de springsport, gesloten deuren aan toe gaat?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:02

geerke schreef:
Hebben jullie wel enig idee hoe het er achter, bijvoorbeeld ,de springsport, gesloten deuren aan toe gaat?

Mijn ervaring is is dat het bij de echte top stallen prima aan toe gaat.
Die hebben paarden genoeg in het top segment en daar hoeft niet mee gerotzooid te worden.

Stallen die pas net aan de top mee doen en geen stal vol goede top paarden hebben daar heb ik andere dingen gezien.
Daar moet dat net wat mindere paard ook vol met de top mee. En dat kan die eigenlijk niet.
En dan komen de gemene trucjes voorbij.

En zo is dat op Pensionstallen niet anders.
Daar waar de sfeer goed is en de Z ruiter geen hoger aanzien heeft dan de B ruiter dan lopen er geen gefrustreerde ruiters rond.
Dat krijg je op stallen waar er een slechte sfeer onderling is.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:03

geerke schreef:

Nee. Maar ik vermoed dat ik heel snel hooglopende ruzie zou hebben, en mijn bek opentrekken, waar paarden dat niet kunnen( oké, mond)

Bruintje, wat voor gemene trucjes heb je zien gebruiken bij de mindere paarden? ( gewoon uit nieuwsgierigheid)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 22:24

Pocca_Locca schreef:
geerke schreef:

Nee. Maar ik vermoed dat ik heel snel hooglopende ruzie zou hebben, en mijn bek opentrekken, waar paarden dat niet kunnen( oké, mond)

Bruintje, wat voor gemene trucjes heb je zien gebruiken bij de mindere paarden? ( gewoon uit nieuwsgierigheid)

Ben ik ook benieuwd naar. En wat heb je er zelf van gezegd/tegen gedaan? Ik heb mijn mond laatst opengetrokken over iets waarvan ik vond dat het echt niet kon... Voor de rest sta ik niet met mijn mening vooraan, maar zal 'm geven als erom gevraagd wordt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:37

Pocca_Locca schreef:
Shadow ik zeg niet dat de mentaliteit op veel maneges -of andere leerscholen voor jonge ruiters -een EXCUUS is voor dit gedrag. Ik bedoel, dat het DREMPELVERLAGEND kan werken in sommige gevallen, HELAAS!

Het lijkt me, ondanks je hoofdletters, echt nog steeds totale onzin dat de sfeer op maneges drempelverlagend werkt op het gedrag van topruiters.

Wat drempelverlagend is lijkt me:
1. dat de FEI hierin geen aanleiding zag voor officiele consequenties
2. dat er heel veel mensen zijn die aan komen met excuses: "jamaar een topruiter staat onder druk", "jamaar als je geschrokken bent dan doe je dat", "jamaar weet je wel hoe het er elders aan toe gaat", "jamaar ze had het niet zo bedoeld", "jamaar ze heeft toch sorry gezegd dus wat wil je nou nog meer."

DAT werkt drempelverlagend. Maar daar doet men van harte aan mee.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:56

Joehoeee! Shadow! Je quote een klein deel van mijn post(s) en daarna schrijf je iets dat ik zelf al veel eerder wel degelijk ook heb genoemd. Moeilijk, hè, ECHT goed lezen, zonder direct, als een zinnetje je niet aanstaat, meteen je conclusies trekken en mensen lekker overzichtelijk in kampen te verdelen. Als ik ergens :O van word is dat het wel. Dus graag niet aan de haal gaan met mijn genuanceerde posts. Fijn!

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:59

Pocca_Locca schreef:
Hoho! Ik heb het niet over één specifieke manege, hè! Laat dat duidelijk zijn! Maar op veel verschillende maneges, maar ook andersoortige locaties,heb ik, en velen met mij helaas gezien en zelf meegemaakt, dat er niet altijd zachtzinnig wordt omgegaan met de dieren.(om te beginnen door kinderen, en vooral de willekeur van HOE er op wordt gereageerd door instructie-ALS er al word gereageerd..)
En, Shadow, wat zouden top springruiters te maken hebben met maneges..? Ze zullen daar zelf geen les meer nemen, maar ergens moeten ze zijn begonnen. Maar ik wil dus niet generaliseren, hè!!!
Samenvattend, vind ik dus dat respectvol omgaan met paarden met de paplepel ingegoten moet worden( ouders) en bevestigd moet worden op maneges, clubs, stallen, FNRS, etcetera.
En dat het raar is dat het "publiek" voor scheidsrechter moet spelen, in dit geval helemaal mee eens, maar het is van de zotten dat er van bovenaf( FEI) volkomen geen duidelijke regels zijn of worden gehandhaafd wat betreft het dierenwelzijn. Dat werkt dus DREMPELVERLAGEND w.b. geweld gebruiken.

En ik zeg helemaal niet dat je je bek moet houden als je zelf niet perfect bent. Wat ik bedoel, is: probeer je even te verplaatsen in publieke figuren, probeer het alleen maar. Probeer je voor te stellen hoe het zou zijn om genadeloos onder een vergrootglas te moeten leven. Maar je blijft gewoon maar een mens. Met gevoel, je hebt wel eens een gigantisch rothumeur( inderdaad, dan moet je niet gaan rijden) maar dit keer toevallig net ontstaan onderweg naar het wedstrijdterrein, werkelijk alles gaat fout, je hebt misschien een langlopend conflict met een collega, waar niet 123 een oplossing voor is, die collega heeft je een rotgeintje geflikt, er moet echt niet veel meer gebeuren, of je emmer loopt over. Je bent aan het inrijden, je hebt je kop er niet bij, paard loopt te sloffen, struikelt, en dit is dus de druppel. Niet gehinderd door concrete regels w.b. geweld, is het begrijpelijk dat het arme paard het dus moet ontgelden. Daarmee zeg ik niet dat het wel meevalt wat ze doet! Een voetballer die een andere voetballer uit woede een ram verkoopt, krijgt een rode kaart. Hij zal flink balen als hij op de bank gaat zitten. Maar de regels zijn wel duidelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 10:36

Jij haalt maneges in een discussie waar ze niks maar dan ook niks te maken hebben. Daar heb ik op gereageerd. Je hebt ook andere dingen gezegd, maar dat doet niets af aan het aanhalen van maneges, hier, in deze discussie, waar ze dus niets te zoeken hebben.
En daarna benadrukte je (met hoofdletters) dat het DREMPELVERLAGEND zou werken, en dat lijkt mij gewoon onzin. Ik denk dat de invloed van maneges op topsportruiters echt vrijwel geheel verwaarloosbaar is.

En da's een probleem, want het beinvoedt de beeldvorming over maneges nu nodeloos negatief, en het leidt op hetzelfde moment de aandacht af van de gebieden die veel belangrijker zijn.

En het verzinnen van je emo-verhaaltje over hoe zwaar het leven van de ruiter op dat moment was vind ik nadrukkelijk behoorlijk kwalijk. Ten eerste omdat je helemaal niet weet of dat zo is - en als jij daar nodeloos vanalles gaat invullen over hoe het misschien gelopen had kunnen zijn, dan vind ik dat het alternatief ook aan bod mag komen: misschien is het wel zo gelopen omdat ze dit een normale manier van omgaan met paarden vindt en alleen even was vergeten dat er rotzooi van kan komen als je dat te zichtbaar doet. Dat is net zoveel speculatie... We weten het niet, we kunnen er niets over zeggen, maar het lijkt me doelbewust goedpraterij als je zonder de achtergrond te kennen alvast een emotioneel gevoelig verhaaltje verzint waarom het allemaal enorm begrijpelijk is.

Wat mij betreft houden we het lekker bij de situatie die er is. Daar zijn een paar dingen belangrijk:
- het gedrag van de ruiter in de losrijring
- de reactie van de ruiter na afloop
- het handelen van de FEI in het geheel

Er zijn ook een aantal dingen niet belangrijk:
- de rol van maneges
- speculaties over wat er allemaal wel/niet gebeurd zou kunnen zijn waar we niks van weten.

En ik wil de ruiter niet persoonlijk pakken. Vandaar dat ik de naam van de ruiter ook niet meer belangrijk vind - het gaat niet om haar als persoon, maar om haar in haar functie als ruiter die op hoog niveau rijdt. Door dat tot iets enorm persoonlijks te maken, maak je de discussie over het gedrag en over wat we van ruiters op dat niveau mogen verwachten onmogelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 10:52

Pocca Locca; het is haar beroep, hoe rot mijn humeur ook was op mijn werk en hoe zeer mijn emmer ook al uren met de liter aan het overlopen was; als ik mijn baas een klap in zijn gezicht zou geven als ie een verkeerde opmerking maakte dan zou ik alsnog ontslagen zijn. Je humeur heeft niks te zoeken in je beroep en mag al zeker niet het uitvoeren er van op die manier beïnvloeden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:24

geerke schreef:

Bruintje, wat voor gemene trucjes heb je zien gebruiken bij de mindere paarden? ( gewoon uit nieuwsgierigheid)[/quote]

Ben ik ook benieuwd naar. En wat heb je er zelf van gezegd/tegen gedaan? Ik heb mijn mond laatst opengetrokken over iets waarvan ik vond dat het echt niet kon... Voor de rest sta ik niet met mijn mening vooraan, maar zal 'm geven als erom gevraagd wordt.[/quote]
En jij denkt de wereld te kunnen veranderen met een grote bek?succes...Ik ben weggegaan,omdat ik al snel door had dat dit soort wanpraktijken gewoon doorgaan...en dan kies ik er voor er geen deel uit te maken.En voordat je daar commentaar op gaat hebben....ja,ik zet mij wel degelijk in voor verwaarlozing en mishandeling,waar ik iets aan kan doen.Ik roep niet,ik doe iets...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:36

Nee je kan de verandering niet alleen teweeg brengen met een grote bek: die heb ik overigens ook niet. Ben netjes opgevoed. Wat wel kan is een discussie op gang brengen als je getuige bent van iets wat in jouw ogen niet door de beugel kan. Issues aankaarten bij instanties die erover gaan... Kritisch naar eigen handelen kijken. De jeugd goed onderwijzen hoe met paarden om te gaan. Instructie goed opleiden. Jury's idem. Paardensportopleidingen idem. Etc. Zwartmaken op een forum als je alle ins and outs van achter de schermen niet hebt, voegt weinig toe imo.

En super fijn dat jij je zo inzet voor het opvangen van dieren die het slecht getroffen hebben in het leven. +:)+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:40

Het enige nadeel is dat je ze daarmee eigenlijk helpt. Ik heb er hier ook staan, eentje die schandalig uit zag toen ik hem ging op halen en die zou nog mee gaan naar de opkoper want hem verkopen was een '"schande voor hun stal" (maar hem fatsoenlijk verzorgen zodat ie er bovenop was, dat is niet in ze op gekomen).
Fantastisch lief dier, groeiachterstand zal ie nooit meer helemaal in halen maar hij is zijn best aan het doen om het goed te maken en ik ben blij met hem ondanks dat we nog een flinke weg te gaan hebben, máár hoe je het ook draait of keert; Ze hebben dikke winst op hem gemaakt. Want het bedrag dat ik voor hem neer geteld heb was nog veel te hoog maar het was dat of hem daar dood laten gaan. Dus uiteindelijk heb ik ze nog beloont voor hun wangedrag jegens dieren. Maar wat moet je anders?
Betreft hier trouwens geen springstal maar een dressuur/handelsstal.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:59

Moderatoropmerking:
Graag wil ik jullie er op wijzen dat de discussie flink off topic gaat. Het zou zonde zijn wanneer dit topic om deze reden gesloten word. De discussie elders voort zetten mag natuurlijk altijd

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:09

Wat ik gezien heb plaats ik hier niet.
Stel dat er mafkezen ideeën door op doen.
Heb wel al eerder iemand er een pb gestuurd.

Wat ik toen deed als 14/15 jarige in een tijdperk zonder video/gsm. In een tijd waar je als kind geen smoel opentrok tegen volwassenen.
Er weg gaan en een plek zoeken waar dit niet gebeurt.
Gelukkig was dat niet zo moeilijk.