Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
geerke schreef:Hebben jullie wel enig idee hoe het er achter, bijvoorbeeld ,de springsport, gesloten deuren aan toe gaat?
geerke schreef:Hebben jullie wel enig idee hoe het er achter, bijvoorbeeld ,de springsport, gesloten deuren aan toe gaat?
Pocca_Locca schreef:geerke schreef:Hebben jullie wel enig idee hoe het er achter, bijvoorbeeld ,de springsport, gesloten deuren aan toe gaat?
Nee. Maar ik vermoed dat ik heel snel hooglopende ruzie zou hebben, en mijn bek opentrekken, waar paarden dat niet kunnen( oké, mond)
Bruintje, wat voor gemene trucjes heb je zien gebruiken bij de mindere paarden? ( gewoon uit nieuwsgierigheid)
Pocca_Locca schreef:Shadow ik zeg niet dat de mentaliteit op veel maneges -of andere leerscholen voor jonge ruiters -een EXCUUS is voor dit gedrag. Ik bedoel, dat het DREMPELVERLAGEND kan werken in sommige gevallen, HELAAS!
Pocca_Locca schreef:Hoho! Ik heb het niet over één specifieke manege, hè! Laat dat duidelijk zijn! Maar op veel verschillende maneges, maar ook andersoortige locaties,heb ik, en velen met mij helaas gezien en zelf meegemaakt, dat er niet altijd zachtzinnig wordt omgegaan met de dieren.(om te beginnen door kinderen, en vooral de willekeur van HOE er op wordt gereageerd door instructie-ALS er al word gereageerd..)
En, Shadow, wat zouden top springruiters te maken hebben met maneges..? Ze zullen daar zelf geen les meer nemen, maar ergens moeten ze zijn begonnen. Maar ik wil dus niet generaliseren, hè!!!
Samenvattend, vind ik dus dat respectvol omgaan met paarden met de paplepel ingegoten moet worden( ouders) en bevestigd moet worden op maneges, clubs, stallen, FNRS, etcetera.
En dat het raar is dat het "publiek" voor scheidsrechter moet spelen, in dit geval helemaal mee eens, maar het is van de zotten dat er van bovenaf( FEI) volkomen geen duidelijke regels zijn of worden gehandhaafd wat betreft het dierenwelzijn. Dat werkt dus DREMPELVERLAGEND w.b. geweld gebruiken.
En ik zeg helemaal niet dat je je bek moet houden als je zelf niet perfect bent. Wat ik bedoel, is: probeer je even te verplaatsen in publieke figuren, probeer het alleen maar. Probeer je voor te stellen hoe het zou zijn om genadeloos onder een vergrootglas te moeten leven. Maar je blijft gewoon maar een mens. Met gevoel, je hebt wel eens een gigantisch rothumeur( inderdaad, dan moet je niet gaan rijden) maar dit keer toevallig net ontstaan onderweg naar het wedstrijdterrein, werkelijk alles gaat fout, je hebt misschien een langlopend conflict met een collega, waar niet 123 een oplossing voor is, die collega heeft je een rotgeintje geflikt, er moet echt niet veel meer gebeuren, of je emmer loopt over. Je bent aan het inrijden, je hebt je kop er niet bij, paard loopt te sloffen, struikelt, en dit is dus de druppel. Niet gehinderd door concrete regels w.b. geweld, is het begrijpelijk dat het arme paard het dus moet ontgelden. Daarmee zeg ik niet dat het wel meevalt wat ze doet! Een voetballer die een andere voetballer uit woede een ram verkoopt, krijgt een rode kaart. Hij zal flink balen als hij op de bank gaat zitten. Maar de regels zijn wel duidelijk.