Fokmerrie van Dressuurstal van Baalen zwaar mishandeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Fokmerrie van Dressuurstal van Baalen zwaar mishandeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 07:23

Lezen is ook een vak :).

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 07:42

SandraVerl schreef:
Juist ja, dat paard dat ze onlangs opengesneden en met de ogen eruit vonden in de omgeving van Diest, is helemaal niet door een beul onderhanden genomen, maar door de andere paarden op de wei.

Jongens toch, is het nu zo moeilijk om te zien dat sommige zaken nootlottige ongelukken zijn en anderen echt wel het werk van een zieke geest.

Daar is toch ook iedereen het over eens?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 09:51

Suusje1986 schreef:
SandraVerl schreef:
Juist ja, dat paard dat ze onlangs opengesneden en met de ogen eruit vonden in de omgeving van Diest, is helemaal niet door een beul onderhanden genomen, maar door de andere paarden op de wei.

Jongens toch, is het nu zo moeilijk om te zien dat sommige zaken nootlottige ongelukken zijn en anderen echt wel het werk van een zieke geest.

Daar is toch ook iedereen het over eens?

Ik denk inderdaad dat iedereen het daar mee over eens is... Maar verder, eerlijk gezegd volg ik het af en toe niet meer wat mensen nou denken hier (of dat ligt aan mij: lig al een week ziek op bed :+).
Echt duidelijk zijn we hier met z'n allen ook niet namelijk, hele grote discussie om er uiteindelijk nog niks aan te hebben want het is en blijft, zoals eerder gezegd, koffiedik kijken wat betreft de merries..
Ik hoop gewoon ontzettend dat er een keer iets écht wordt ondernomen met goede onderzoeken om te kijken of er nou wel of niet daders zijn (ookal twijfel ik daar aan, ik denk toch ook wel dat een gedeelde door beulen is gedaan en een ander gedeelte niet)...
A fijn, ik las net dat de Tweede Kamer wilt dat er meer tegen gedaan wordt, voor mijn gevoel gaat dat al de betere kant op, nu nog zien of er wel echt wat wordt ondernomen..
Wat betreft de andere mishandelingen met uitgestoken ogen en wat sowieso duidt op mensenhanden: die lui moeten gewoon gepakt worden.. Ik heb daar verder geen idee over of deze ook een betrekking hebben op de mishandelingen bij de vulva.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:25

Sommige zaken zijn idd. door andere paarden of door het paard zelf veroorzaakt,sommige zaken zijn twijfel geval. Maar 99 van de 100 zaken zijn door een paard zelf gedaan of door andere paarden? dat gaat wel erg ver.
Ook knap dat je vanaf een foto kan zien hoe een wond is veroorzaakt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:36

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:19

Complimenten voor het Ad. Hoor, wederhoor... diverse betrokken deskundigen vragen!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:58

gohya schreef:
Sommige zaken zijn idd. door andere paarden of door het paard zelf veroorzaakt,sommige zaken zijn twijfel geval. Maar 99 van de 100 zaken zijn door een paard zelf gedaan of door andere paarden? dat gaat wel erg ver.
Ook knap dat je vanaf een foto kan zien hoe een wond is veroorzaakt.

En ook hierin is het meer dan duidelijk dat ze doelen op verminkingen aan de achterkant, als je goed luistert... Alleen jammer dat dit niet helemaal duidelijk wordt gemaakt. Maarja, dat is SBS6 :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:04

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:17

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:30

Suusje1986 schreef:
Janine1990 schreef:
:')
http://www.horses.nl/algemeen/helft-van ... roorzaakt/

Nu maken ze er nog wat mooiers van... ik meende dat dé paardenbeul niet bestond. Maar nu bestaan dierenbeulen al niet eens meer :')

Waar lees je dat? Volgens dit artikel bestaan ze juist wel!

"Dierenarts Jan Greve stelde onlangs in de Paardenkrant-Horses.nl dat dierenbeulen niet bestaan."

Eerste zin ;)

Zo kan men meteen zien hoe journalistiek in elkaar steekt. Voordat er over de eerste zin gevallen wordt zonder verder te lezen.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:41

Oh ja dat was me niet eens opgevallen haha. Ja even beginnen met een spraakmakende uitspraak :P

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:16

Ik vind die uitspraak van magreet ploeg meer frappant. We horen dus meer over zulke zaken, maar zei krijgt er minder om te onderzoeken. Dat is raar.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:20

Veulen84 schreef:
Ik vind die uitspraak van magreet ploeg meer frappant. We horen dus meer over zulke zaken, maar zei krijgt er minder om te onderzoeken. Dat is raar.

Maar dat heb met geld te maken he.Die onderzoeken kosten geld,en dat is er niet genoeg.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:24

Dit artikel is een heeeeeeeeeel mooi voorbeeld dat journalisten heel goed in staat zijn om verwarring te saaien..

want in de kop en eerste alinea, spreekt iedere regel de voorgaande weer tegen..

‘Helft van meldingen paardenmishandelingen door paarden zelf veroorzaakt'
dus de andere helft waarschijnlijk niet, externe factoren en beulen dus mogelijk

Dierenarts Jan Greve stelde onlangs in de Paardenkrant-Horses.nl dat dierenbeulen niet bestaan.
Dus helemaal niet

Meerdere deskundigen zijn het deels met de stelling van Greve eens eens en stellen dat er lang niet altijd mensen achter de gruwelijke verminkingen van paarden zitten.

het tweede deel ondersteund dat ze het deels eens zijn met van Greve, dat er niet altijd mensen achter de verminkingen zitten. Dus wel degelijk paardenbeulen of dierenbeulen.

De paarden kunnen zelf ook verantwoordelijk zijn voor een deel van de verwondingen.
Afbeelding

De politie gaat er overigens wél van uit dat sinds 2013 een of meer paardenbeulen 76 dieren hebben mishandeld.

De politie wel.. met nadruk op wel.. waar dus een tegenstrijdigheid met erboven moet zijn.. Echter de deskundigen spreken ook van 'wel', met kanttekening 'niet alle'.

Je kunt volgens mij dus stellen dat:

1. de politie uitgaat van 76 dieren (dus niet alleen paarden? of ook andere dieren?) zijn mishandeld door een of meer paardenbeulen

2. De deskundigen ervan uitgaan dat er zeker mensen rondlopen die paarden mishandelen (net zoals er gekken rondlopen die andere dieren mishandelen), maar dat een deel van de verwondingen zeker kan zijn veroorzaakt door andere dieren.

3. Van Greve zeker, en de andere uit hart van Nederland eigenlijk ook, zijn nog iets stelliger. En zijn van mening dat het grootste deel van de seksueel gedreven verwondingen (dus vulva gebied) niet door beulen zou zijn aangericht. Daarmee sluiten ze dus andere verwondingen niet zondermeer uit als aangericht door beulen. De tweede dierenarts is zelfs nog veel stelliger dan van Greve aan zegt : 99% van dat soort verwondingen (dus vulvagebied)..

Om punt 3 kun je ze neermaaien.. of erachter staan..

maar voor zover het lijkt is er niemand die zegt dat er geen gekken en beulen rondlopen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:28

elenaMM77 schreef:
maar voor zover het lijkt is er niemand die zegt dat er geen gekken en beulen rondlopen.

Zo is dat! Laten we dat even duidelijk hebben voordat we diezelfde discussie weer krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:28

Oeps, ik had bij mijn vorige post @ Van Greve ofzo moeten zetten zodat het duidelijker was dat ik op zijn stelling in het artikel reageerde en niet op de posters hier. Sorry :o

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:37

geeft niet Sandra, dat was mij op zich ook wel duidelijk..

maar ik denk ook dat van Greve zich of vreselijk onduidelijk heeft geuit..
en dat ook hij op het vulva gebied doelt.. Dat hij daar veel meer aan andere paarden of omgeving toedicht dan andere collega's is te bediscutieren.. Maar kom, hij komt uit de tijd dat jongetjes nog rustig een rietje in de reet van een kikker stopte en ze opbliezen.. Dus hij zal echt niet bedoelen dat er geen dierenbeulen zijn.

hij heeft dat of zelf behoorlijk ongelukkig toegelicht.. of de journalisten hebben hem opzettelijk of onopzettelijk zeer ongelukkig gequote.. dat dat opzettelijk of onopzettelijk kan, blijkt wel uit die eerste alinea die ik aanhaalde.. Daar kun je ook van alles van maken als je wilt.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:45

petitie:
Citaat:
wij hebben geconstateerd dat de politie de ernstige mishandelingen van paarden niet serieus neemt. Paardenbeulen zijn nu vogelvrij en kunnen doen wat ze willen. Onderzoek en het verleden heeft uitgewezen dat paardenbeulen zich later gaan vergrijpen aan vrouwen.
uit het AD
Citaat:
De politie ontkent die indruk en zegt alles uit de kast te halen om de tientallen zaken in het hele land op te lossen. Maurice van der Borgh, landelijk projectleider paardenmishandelingen bij de politie, reageert daarmee ook op de petitie die tienduizenden Nederlanders hebben ondertekend
iemand als Henk ten Napel had moeten weten dat er een landelijkprojectleider actief is.
Dat toont voor mij aan dat hij alleen hard schreeuwd.
Door een boek te schrijven ben je nog geen expert en zijn constateringen (zie de quote uit de petitie),
zijn niet onderbouwd en lijken meer gericht op het veroorzaken van onveilige gevoelens bij paardenbezitters.
Ik vraag mij af of zo een houding helpt of eerder contra productief is.

Ook zijn geroep over het verdoven (zelfs van een groep van 8 paarden), moet je eerst toetsen aan de bevindingen van experts als Ploeg, Dierendonck, van der Borgh en Greve. Als 50% van alle gevallen al door paarden zelf wordt veroorzaakt, vraag ik me af of er wel daadwerkelijk wordt verdoofd zoals beweerd. Ook hier zou iets meer bewijs op zijn minst gezegd helpen. Vermoedelijk is het eerder een zeldzaamheid.

In het belang van het politie onderzoek lijkt mij een eerlijke screening in alle gevallen wel belangrijk.

Ik denk dat het voor een eigenaar ook fijn zou zijn als er na alle ellende een antwoord of vermoeden van een expert komt over de oorzaak. In deze discussie wordt weinig gesproken over de frustratie verdriet en ellende die een bezitter ondergaat. Uit de emoties in de verschillende posts weten we wel allemaal dat die er is.

Laten we hopen dat het politie onderzoek meer duidelijkheid geeft en de verantwoordelijken ongeacht hoeveel dat er zijn worden gepakt.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:15

Volgens mij is er bij veel mensen niet duidelijk wat er gebeurt als het vermoeden bestaat dat een paard mishandeld is. Ik krijg een beetje het gevoel dat mensen denken dat je de politie belt en dat zij vervolgens het stempel 'mishandeld' op een paard plakt. Ik heb twee zaken meegemaakt en daarbij werd onder meer een dierenarts ingeschakeld om de verwondingen te beoordelen. Ik vind Greves en Teunissens uitspraken daarom ook een klap in het gezicht van hun collega-dierenartsen. De politie liet destijds overigens weten dat van de zaken waarover ze werden gebeld ongeveer de helft van het letsel inderdaad door het dier zelf/ander dier was toegebracht of dat er op zijn minst twijfel over de toedracht was, maar dat betekent dat er dus ook nog een groot deel (zeer waarschijnlijk) wel door menselijk handelen is veroorzaakt. Overigens ben ik het ook totaal niet eens met Greves mening dat een merrie in dat gebied niet te benaderen is, de merries waar ik het over heb hadden duidelijk pijn, maar lieten het wel toe dat de verwondingen werden behandeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:53

Kijk, dit dacht ik dus al. Margreet Ploeg van de faculteit diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht geeft aan dat monsters en DNA uitsluitsel geven over of een verwonding mensenwerk was. En dat ze nu minder zaken aangedragen krijgt dan in het verleden, omdat er geen geld meer voor is.

Daar was al bang voor: er wordt onvoldoende gedegen onderzoek gedaan naar de oorzaak van het letsel. Hoe kan de politie de opsporingscapaciteit gericht inzetten om seriematige paardenmishandeling te stoppen? Dat lukt tot nooit als je van een substantieel deel van de casussen niet eens goed laat onderzoeken of het daadwerkelijk door een mens aangericht is? Vind ik echt schokkend. Ik hoop dat de politie door de kanttekeningen van Teunnissen en Greve en de huidige discussie snapt dat ze niet zomaar achter elke casus aan moeten hollen en vooral moeten investeren in beter onderzoek naar de herkomst van het letsel.

Het geeft ook te denken hoe serieus je het moet nemen als men roept dat zijn of haar paard aan de vulva verwond is door een beul. Om daar definitief uitsluitsel over te geven blijkt het immers nodig om monsters te nemen en DNA te onderzoeken, begrijp ik uit dit artikel. Daar gaan dagen overheen. We blaten dat soort social media-berichten altijd kritiekloos na: "oh, ja, op Facebook staat dat er weer een merrie is mishandeld in Lutje aan de Maas. Errug!" Terwijl je eerst jezelf af kunt vragen:"klopt dat wel? Of is het slechts een aanname?"

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:56

Wat is de toegevoegde waarde van DNA onderzoek?
Of bedoelen ze nu dat er moet gekeken of er ander DNA aanwezig is?

Want voor zover ik weet heeft een mes geen DNA en verandert DNA niet door verminking. Of ben ik nu abuis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:06

Janine1990 schreef:

Want voor zover ik weet heeft een mes geen DNA en verandert DNA niet door verminking. Of ben ik nu abuis?

Een mes laat inderdaad geen DNA achter. Bloed, sperma, speeksel, huidcellen en haren van mensen wel. Dus als je dat aantreft in de vulva van een verwonde merrie dan is dat daar door een mens achtergelaten en niet door een paaltje of een hoef van een ander paard.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:10

safina schreef:
Janine1990 schreef:

Een mes laat inderdaad geen DNA achter. Bloed, sperma, speeksel, huidcellen en haren van mensen wel. Dus als je dat aantreft in de vulva van een verwonde merrie dan is dat daar door een mens achtergelaten en niet door een paaltje of een hoef van een ander paard.

Ah gewoon knullig verwoord dus.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 17:15

safina schreef:
Janine1990 schreef:

de kans dat een beul die beschadigingen aanbrengt
een paard verkracht op de 'normale' manier is zeer onwaarschijnlijk..

dat is een geheel ander straatje.. de combinatie ervan komt zeer zelden voor..

de geitenneuker gebruikt geen mes
de bloedlustige psychopaat gaat het niet om seks.

de bloedlustige geitenneukende psychopaat, moet je op sterk water zetten, want die zijn zeldzaam.

daarom zal dna onderzoek op een dier met een opengereten vulva vrij zeker geen duidelijkheid geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 17:31

elenaMM77 schreef:
safina schreef:

de kans dat een beul die beschadigingen aanbrengt
een paard verkracht op de 'normale' manier is zeer onwaarschijnlijk..

dat is een geheel ander straatje.. de combinatie ervan komt zeer zelden voor..

de geitenneuker gebruikt geen mes
de bloedlustige psychopaat gaat het niet om seks.

de bloedlustige geitenneukende psychopaat, moet je op sterk water zetten, want die zijn zeldzaam.

daarom zal dna onderzoek op een dier met een opengereten vulva vrij zeker geen duidelijkheid geven.

Ik zou zeggen: solliciteer bij de Universteit Utrecht als je van mening bent dat hun veterinair patholoog haar vak niet verstaat. Zij denkt namelijk wel dat het wat op kan leveren, zegt ze. :D

http://m.ad.nl/ad/m/nl/5596/Planet/arti ... aakt.dhtml

Door middel van het nemen van monsters en dna-onderzoek probeert Ploeg uitsluitsel te geven. ,,Dan kunnen we soms aantonen dat er wel degelijk sprake is van menselijk handelen. We hebben bijvoorbeeld een keer menselijk sperma aangetroffen."
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-02-16 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt