Nieuw proevenboekje: A-X binnenkomen en groeten afgeschaft

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:58

Janine1990 schreef:
Maar vind jij dan ook dat de manier waarop in de subtop gejureerd wordt, ook in de basis moet worden gebruikt?

Zoals Tendance al aangeeft hoor je op de jurycursus ook dat je eigenlijk moet uitgaan van een 10.

Kijk nogmaals, ik begrijp heel goed hoe beide manieren tot stand komen en ik kan me in beide manieren ook volledig vinden hoor. Maar er kan geen eenduidige lijn getrokken worden van B t/m GP wat betreft de jurering. Wat valt daarvoor te zeggen? Ik heb er namelijk geen antwoord op.

Ik vind de gemiddelde B/L jury echt een ramp ( ken er ook wat die M jureren die alleen maar foutenkijken)
Vh weekend zag ik meerdere combinaties echt zo strak als wat door de baan gaan, ok wel de neus op/voor de loodlijn, maar tegen het kreupele aan, waarbij ik echt dacht, jij hebt niets op wedstrijd te zoeken en die rijden dan een winstpunt. Maar daar integen liepen er ook jonge dieren met handige ruiters van bovengemiddelde kwaliteit die op hele kleine stomme foutjes grandioos werden afgestraft. Dat vind ik niet kunnen.

Mooi verruimen in de B met 1 tactfoutje, maar wel naar de hand toe blijven, los door het lijf enz. Dat mag van mij geen 4 zijn. Zo heb ik nog wel wat punten waarvan ik bij mijzelf denk, zo leer je ruiters ook grof en lomp worden.

Tendance

Re: Nieuw proevenboekje: A-X binnenkomen en groeten afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:09

Maar hoe vaak verbazen we ons er niet over, dat de topruiters bijvoorbeeld tijdens het WK een 5 krijgen voor halthouden, terwijl het paard niet stilgestaan heeft of een 6 krijgt voor de wissels om de pas,terwijl ze helemaal niet om de pas waren........
Moet er dan misschien een middenweg komen tussen het jureren in de basis en subtop/top?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:48

R12312 schreef:
Ik vind de gemiddelde B/L jury echt een ramp ( ken er ook wat die M jureren die alleen maar foutenkijken)
Vh weekend zag ik meerdere combinaties echt zo strak als wat door de baan gaan, ok wel de neus op/voor de loodlijn, maar tegen het kreupele aan, waarbij ik echt dacht, jij hebt niets op wedstrijd te zoeken en die rijden dan een winstpunt. Maar daar integen liepen er ook jonge dieren met handige ruiters van bovengemiddelde kwaliteit die op hele kleine stomme foutjes grandioos werden afgestraft. Dat vind ik niet kunnen.

Mooi verruimen in de B met 1 tactfoutje, maar wel naar de hand toe blijven, los door het lijf enz. Dat mag van mij geen 4 zijn. Zo heb ik nog wel wat punten waarvan ik bij mijzelf denk, zo leer je ruiters ook grof en lomp worden.

Maar daarentegen (in ieder geval hier in Groningen) is het niveau in de B/L ook best wel een ramp. Dus ik kan me voorstellen dat je vanwege het motiverend jureren niet overal de 2 geeft die het verdient, in plaats daarvan een 5. Omdat het anders wel een heel erg triest lijstje wordt. Waar ik me ergens ook wel in kan vinden hoor. En dat je dan maar naar relativiteit gaat punten als je bekend bent met het gemiddelde niveau in die omgeving. Wat ik overigens niet goedkeur, ik kan het me alleen maar voorstellen.

Ik kan me namelijk ook geheel vinden in jouw tweede alinea.

Tendance schreef:
Maar hoe vaak verbazen we ons er niet over, dat de topruiters bijvoorbeeld tijdens het WK een 5 krijgen voor halthouden, terwijl het paard niet stilgestaan heeft of een 6 krijgt voor de wissels om de pas,terwijl ze helemaal niet om de pas waren........
Moet er dan misschien een middenweg komen tussen het jureren in de basis en subtop/top?

Je beschrijft hier precies de controverse die hier op de laatste pagina('s) ontstaat.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:20

Ik bedoel dan meer dat je voor niet stilstaan een 3 krijgt in het M, maar Grand Prix een 5.
Moet er dan een tussenweg komen of moet de een soepeler of de ander strenger.
Oftewel eigenlijk haal ik hetzelfde aan als wat er hier gezegd werd.
Kijk er misschien alleen iets anders naar.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:30

Je zou eigenlijk juist verwachten dat er in de lagere klassen met meer coulance gepunt wordt dan in de hogere waar er meer onder de knie moet zijn.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:32

Tendance schreef:
Ik bedoel dan meer dat je voor niet stilstaan een 3 krijgt in het M, maar Grand Prix een 5.

Ik verbaas mij ook hierover hoor. Die verschillen zijn enorm en soms gewoon bijna niet te begrijpen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:23

Tendance schreef:

Ik schreef ook dat je precies de vinger op de zere plek legt. Je vat kort samen wat de verschillen in denken zijn. Het is gewoon niet echt een makkelijk dingetje.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:43

Hoe kan het dan dat er zoveel stranden in het ZZ-zwaar als er zogenaamd coulanter wordt gepunt. Er wordt wel anders gepunt, maar naar mijn mening niet perse coulanter.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:34

Janine1990 schreef:
Tendance schreef:

Ik schreef ook dat je precies de vinger op de zere plek legt. Je vat kort samen wat de verschillen in denken zijn. Het is gewoon niet echt een makkelijk dingetje.

Sorry, beetje blond. Had even niet goed gelezen. Oeps.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:36

vur schreef:
Hoe kan het dan dat er zoveel stranden in het ZZ-zwaar als er zogenaamd coulanter wordt gepunt. Er wordt wel anders gepunt, maar naar mijn mening niet perse coulanter.

Ik weet niet of ze echt stranden in de ZZ zwaar.
Na de ZZ zwaar wordt het financieel ook een behoorlijke business en ik denk, dat een heleboel dat niet op kunnen brengen.
Dan kun je het zien als stranden of gewoon een bewuste keuze om niet verder te gaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:20

vur schreef:

Gebrek aan goede paarden, gebrek aan goede instructie, gebrek aan geld :D ;)

Ik zie het in onze regio, zeker bij de jeugd en young riders. De kinderen/jongeren met ouders met geld of ouders in de paarden, komen uiteindelijk toch het verst. Door de kwalitatief goede (of zeer ervaren) pony's/paarden, goede instructie, goede faciliteiten en geld. Zeker als je internationaal wil/kan starten. :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:31

Tendance schreef:
Sorry, beetje blond. Had even niet goed gelezen. Oeps.

Kan gebeuren, heb ik ook wel eens... En ik ben niet eens blond... :')

Tendance schreef:
Ik weet niet of ze echt stranden in de ZZ zwaar.
Na de ZZ zwaar wordt het financieel ook een behoorlijke business en ik denk, dat een heleboel dat niet op kunnen brengen.
Dan kun je het zien als stranden of gewoon een bewuste keuze om niet verder te gaan.

Of het financieel behoorlijke business wordt, weet ik niet. Ja, de kosten zijn hoog en de prijzen zijn hilarisch kansloos. Ik vind echt dat daar iets aan gedaan zou moeten worden.
Goed, hier in het Noorden heb je in de basis gewoon supernette prijzen... Op enkele uitzonderingen is het vrijwel overal 25/30 euro voor de eerste prijs. Maar ook 20 euro voor een eerste prijs vind ik prima. Kosten per proef zijn meestal 9 á 10 euro. Meer heb ik dit seizoen niet hoeven betalen. Wel een opvallende verandering is dat het M/Z niet meer hoger is dan het B/L.

Ik heb dit jaar tot dusver leuk kunnen rijden en een winstsom (winsom-startgeld) van 92 euro bij elkaar gereden. Kan ik daarvoor de benzine betalen om mijn autootje naar stal te laten rijden? Elke week 4 á 5 keer en 17km enkele reis? Mijn auto loopt niet erg zuinig. Kan ik daar mijn lessen van betalen? Ik heb geen hele dure instructrice, 25 euro per half uur... Ik probeer elke twee weken te lessen.Nee, ook in de basissport is het niet echt een vetpot. En dan hoef ik zelf niet de kosten voor het paard op te hoesten, thank god!
Dus ervan leven wordt een lastig verhaal vermoed ik.

Maar om het op geld te gooien in de subtop? Ik betwijfel het een beetje... Ook dan hoef je niet te rijden voor het prijzengeld.

Terwijl het ZZ-zwaar nu toch wel echt de overgang is naar de subtop sinds 2011. Of ze daadwerkelijk stranden weet ik niet. Gaat het misschien om dat ene puntje om het paard interessanter te maken voor eventuele verkoop?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:34

In het noorden en oosten is prijzengeld normaal, in de randstad krijg je alleen een lintje. Hier is amper prijzengeld in de basis. Bij de subtop is prijzengeld ook niet alledaags. Wedstrijden zijn veel verder weg, inschrijfgeld is hoger en internationaal is het helemaal niet meer te betalen.

Veel paarden stranden ook bij het ZZ zwaar eveneens veel ruiters.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:39

R12312 schreef:
In het noorden en oosten is prijzengeld normaal, in de randstad krijg je alleen een lintje. Hier is amper prijzengeld in de basis. Bij de subtop is prijzengeld ook niet alledaags. Wedstrijden zijn veel verder weg, inschrijfgeld is hoger en internationaal is het helemaal niet meer te betalen.

Inschrijfgeld subtop is hier doorgaans 17,50.
Eerste prijs is vaak een stom bloemstuk of iets in die richting (Action spulletjes bijvoorbeeld).
Enkele wedstrijden hebben leuke sponsors en daar kom je dan wel erg leuk vandaan als je het goed hebt gedaan.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:54

Janine1990 schreef:
R12312 schreef:

Inschrijfgeld subtop is hier doorgaans 17,50.
Eerste prijs is vaak een stom bloemstuk of iets in die richting (Action spulletjes bijvoorbeeld).
Enkele wedstrijden hebben leuke sponsors en daar kom je dan wel erg leuk vandaan als je het goed hebt gedaan.

Ja dat weet ik prima.....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:18

Joh sorry, ik begreep je bericht denk ik niet helemaal. Ik begreep dat hè het over jouw regio had. ;)

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 05:30

Veel combinaties stranden nu in het zz-zwaar, ondanks dat die proeven een paar jaar geleden ook soepeler zijn geworden, waar ze voorheen strandden in het zz-licht. Nu rijd je in de basis veel makkelijker je winstpunten in het zz-licht dan voorheen bij de subtop. Bij de subtop krijg je ook veel makkelijker gewoon een 1 als iets goed de mist in gaat. Dus coulanter? Die ervaring heb ik zeker niet. Die 5 voor het niet stilstaan in de GP vind ik nog best te begrijpen. Het binnenkomen kan voor een 10 zijn, wat ook bij het cijfer in zit, dan haalt het niet stilstaan dat cijfer een eind naar beneden. In de M komen ze vaak al niet recht binnen, staan scheef enz.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:09

Meerdere mensen hier in de omgeving blijven lekker ZZ zwaar starten, omdat er dan nog redelijk te betalen is qua startgeld en het prijzengeld ook oké is, terwijl gaan ze een stap hoger, dan worden de kosten hoger en de inkomsten nihil.
Helemaal internationaal zijn de kosten een drama en gewoon soms niet te betalen. Dan praat je namelijk niet alleen over startgeld bijvoorbeeld, maar ook over verplichte stalling van je paard een dag van te voren etc.
Nou dan blijven ze liever in die ZZ zwaar als ze geen sponsor hebben, die alles voor hun betaald.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:16

Startgeld voor de Lichte Tour blijft hetzelfde als het zz-zwaar, ook 17,50. Dat geldt ook voor de Intermediaire , MT en ZT, is allemaal 17,50 per proef.
Dus dat is echt niet duurder. het wordt pas echt duur als je internationaal gaat rijden of meerdaagse wedstrijden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:21

Hier in de buurt is maar zeer weinig subtop, dus ook reiskosten en dergelijke moet je er niet vergeten bij te tellen.
En dan kiezen ze gewoon liever voor die 12,50 proef in de buurt, die ook nog wat zou kunnen opleveren.
Het is gewoon wel de afweging die gemaakt wordt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:24

Maar subtop is toch niet veel duurder dan basissport?
Hier 15 euro of hooguit 17,50 per proef of je nu ZZ-Z of GP start, daarbij zijn er hier genoeg wedstrijden in de buurt,
dus aan de reiskosten ligt het ook niet.
Ook de gewonnen prijzen zijn gelijk hier, maar dat is meestal karig :7

De meesten haken af omdat ze zelf (of het paard) het niet aankunnen (telkens onderaan meerijden).
Mijn collega ruiters die in het Z2 en ZZ-L nog goed vooraan erbij reden met 1 dik wp (of 2),
hebben moeite in het ZZ-Z om winst te rijden.
Dus makkelijker denk ik zeker niet, anders zouden wel meer mensen subtop rijden ;)
Feit is: de meesten in de basis halen het Z2 niet eens...

Dat het B t/m M streng is, dat is echt onzin...hier altijd dik 2 of 3 wp per proef, maar vanaf het Z was die winstpuntenregen een stuk minder :o

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:26

Bij mij vandaan heb je idd dan waarschijnlijk meer keuze. Maar 12,50 voor een zz-zwaar proef? Dat is toch volgens mij standaard 17,50 Of bedoel je op een basiswedstrijd?
Prijzengeld bij de subtop is idd niet veel. Ik start op het moment geen subtop, maar als ik weer ga starten dan heb ik hoe dan ook toch liever een paar tientjes dan weer een verzilverde botervloot :D
Moet ik eerst nog in de prijzen zien te rijden natuurlijk :)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:03

Maar is het verschil tussen basis en subtop ook niet te verklaren door de verschillen in het doel in deze klasses? In de basis is het voornaamste doel over het algemeen promoveren naar een volgende klasse, wanneer je richting subtop/internationaal gaat, gaat het steeds meer om de onderlinge competitie. In de GP hoef je geen winstpunten meer te verzamelen en op de resultatenlijst staat dan nr 1 met 85% toch mooier dan 66%. Als het echter zo coulant zo zijn in de basis, zou alles zo binnen 2,5 wedstrijd doormarcheren naar het ZZL.

Ik denk dan ook dat het niet coulanter moet worden in de basis. Als het (nog) niet goed is, dan is het niet goed. Wanneer mensen dan toch met mooie punten thuiskomen, worden ze niet gemotiveerd om er toch aan te werken om het wel in orde te maken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:22

Maar voor "mij" en mijn omgeving is Eindhoven nog al een eind rijden.
Daar zitten kosten en tijd aan verbonden.
En inderdaad hier met name ZZ zwaar tijdens basiswedstrijden.

Maar goed. Ik start het zelf niet. Ik geef alleen de argumenten die er hier in mijn omgeving gegeven worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:25

Mousmous schreef:
Bij mij vandaan heb je idd dan waarschijnlijk meer keuze. Maar 12,50 voor een zz-zwaar proef? Dat is toch volgens mij standaard 17,50 Of bedoel je op een basiswedstrijd?
Prijzengeld bij de subtop is idd niet veel. Ik start op het moment geen subtop, maar als ik weer ga starten dan heb ik hoe dan ook toch liever een paar tientjes dan weer een verzilverde botervloot :D
Moet ik eerst nog in de prijzen zien te rijden natuurlijk :)

Volgens mij bedoelt dat ze in haar buurt eerder in het ZZ-licht blijven hangen... Is immers ook gewoon verblijfsklasse nu.

Tendance schreef:
Hier in de buurt is maar zeer weinig subtop, dus ook reiskosten en dergelijke moet je er niet vergeten bij te tellen.
En dan kiezen ze gewoon liever voor die 12,50 proef in de buurt, die ook nog wat zou kunnen opleveren.
Het is gewoon wel de afweging die gemaakt wordt.

Daarentegen ga je natuurlijk ook weer minder op concours, dus zal je opgeteld niet zo gek veel meer reiskosten maken.

listiglistje schreef:
Dat het B t/m M streng is, dat is echt onzin...hier altijd dik 2 of 3 wp per proef, maar vanaf het Z was die winstpuntenregen een stuk minder :o

Waar las jij dat? Want ik zie het B t/m M ook niet als streng. Ben dit jaar keurig in de B begonnen en was binnen een half jaar L2 met drie winstpunten. En die punten behaalde ik op mijn debuut. :+ Ik vind het dus ook verre van streng, maar ben zelf ook enorm perfectionistisch.
Daarentegen zie ik ook ruiters in die klasses rondrijden waarvan ik denk: "Wat denk je wel niet?" Twee jaar terug zag ik nog een meisje met een Fries in de B beneden de 150 punten rijden... }:0
Gewoon geen galop tonen in de proef bijvoorbeeld. Nou werkelijk... Wat doe je daar???

B t/m M streng? Nee... Niveau laag? JA!