Wim Ernes: "Oplossingen zoeken voor stress bij Undercover"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:36

Nouja als je z1/z2 rijdt weet je over het algemeen wel wat meer dan een L ruiter ja..maar de eerste die alles weet moet nog geboren worden. En hard roepen over hoe alles wel en niet moet maar nergens meer voor open staan is nog altijd de grootste valkuil die er gemaakt word door mensen op allerlei niveau's en diciplines.

Heb het zelf mee gemaakt toen ik keek bij een horsemanship demonstratie...dressuurruiters werden allemaal afgebrand want die zouden allemaal 20 kg in hun hand hebben.
Hun "vrijheids" dressuur stelde weinig voor...maar ja zij wisten het toch echt allemaal beter.
En dan denk ik..waarom moet het altijd of/ of zijn? waarom denken mensen zo zwart/ wit.
Alsof je als dressuurruiter niet aan horsemanship kan doen..

Echte paardenmensen doen volgens mij alles bij elkaar en steken overal hun licht op.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:44

Elisa2 schreef:
Echte paardenmensen doen volgens mij alles bij elkaar en steken overal hun licht op.

*\o/*
En staan open voor andere meningen en staan niet meteen klaar met eigen aannames

Kel2004

Re: Wim Ernes: "Oplossingen zoeken voor stress bij Undercover"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:19

Ik ben na het opleiden van meerdere paarden (van onbeleerd tot ZZ) nog steeds heel erg onzeker/afwachtend over of ik het wel goed doe, ik hou zeker m'n oren en ogen open en sta open voor de meeste disciplines. Ik cross niet voor niets met mijn dressuurpaard, voor afwisseling, maar ook om hem te desensibiliseren. Als hij knarst/op z'n lip bijt bekijk ik direct of er ergens iets aan schort en hoe ik dit op kan lossen. Sommige dingen overkomen je en dan kan je niet meer voorkomen, dan moet je oplossen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:23

Inderdaad, het grappige is...ik heb op verschillende stallen gewerkt. Ook op "topsport" stallen en juist die ruiters staan heel erg open voor alles en willen zichzelf continu verbeteren en zijn vaak onzeker. En dan kom je op de gemiddelde pensionstal...pfft *need i say more?*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:39

superpony schreef:
Dus iedereen vindt het oke en daarom mag het ook bij jezelf gebeuren. Knarsetanden is helemaal niet goed, maar ja als je Z1/Z2 rijdt weet je alles al, toch?

Het gaat er dus alleen om dat je zoveel mogelijk presteert, dan mag je alles. Dat meerendeel van de mensen niet goed traint, omdat ze hierin geloven en gevoed worden is slechts een detail.

Ik zie alleen mensen die vastlopen en problemen hebben. Ik kom ook op wedstrijd terrein en vraag me echt af wat mensen überhaupt in het Z aan het doen zijn. Maar ja, ze hebben de GP ruiters ook iets zien doen, dus het hoort zo.

neen ik vind bloed niet normaal maar het zijn wel beesten en geen robots en het kan zomaar dat ie zich op z'n wang gebeten heeft of op zijn lip of whatever. Zo lang ie dat niet elke wedstrijd doet wil zelfs ik er van uit gaan dat het gewoon een rottig ongelukje is geweest. En ik ben dus wél een extreem zachte ruiter die open staat voor allerhande tips en nieuwe manieren zolang die maar bij het paard passen. :) En nee, in die 20 jaar dat ik rijd heeft nog nooit een paard bloed in de mond gehad bij mij en ook niet geknarsetand.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:45

@superpony: als het volgens jou geen bijten op de lip of tong kan zijn geweest, ben ik toch wel heel benieuwd waar volgens jou het bloed vandaan kwam, zo plots in de proef.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:22

Kel2004 schreef:
Ik ben na het opleiden van meerdere paarden (van onbeleerd tot ZZ) nog steeds heel erg onzeker/afwachtend over of ik het wel goed doe, ik hou zeker m'n oren en ogen open en sta open voor de meeste disciplines. Ik cross niet voor niets met mijn dressuurpaard, voor afwisseling, maar ook om hem te desensibiliseren. Als hij knarst/op z'n lip bijt bekijk ik direct of er ergens iets aan schort en hoe ik dit op kan lossen. Sommige dingen overkomen je en dan kan je niet meer voorkomen, dan moet je oplossen.

_/-\o_

Ik heb hier dan ook werkelijk geen enkel probleem mee, in tegendeel, hulde voor zo'n instelling!
Het zijn nu eenmaal levende wezens en geen robotjes, de handleiding hebben zij niet gelezen ;) Dus je komt gewoon weleens tegen iets aanlopen wat opgelost moet worden. Heb zelf ook weleens een terug naar het tekenbord momentje, denk dat echt iedereen dat weleens heeft.

Maar waar ik een beetje mee in mijn maag zit is dat het soms wat lijkt alsof er in de topsport teveel normaal gevonden wordt, als in is niet erg. Natuurlijk zal een ruiter als Gal kijken naar een oplossing voor deze stress, de topic begint dan ook met het feit dat dit als een probleem wordt gezien en er nagedacht wordt over hoe dit zo goed mogelijk voorkomen kan worden. Mijn probleem zit eerder bij de organisatie die niet zegt, jammer voor deze keer, maar dit kunnen we niet goed keuren, dit paard kan op dit moment niet goed beoordeeld worden omdat de hele essentie van het skala (ontspanning) mist. Evt met een bemerking dat de ruiter zijn stinkende best doet om dit zo goed mogelijk af te sluiten, maar geen gp kwaliteit en dus ook geen punten.

Het nare aan dit alles vind ik dat als er geen bloed was geweest dit paard naar alle waarschijnlijkheid prima had gescoord, net zoals Totje ook gewoon heeft gescoord. Misschien niet zo hoog als wanneer hij wel gezond had gelopen, maar toch gescoord. Zelfde met Christine Wels die doodgetrapt is door haar eigen paard, echt iedereen wist dat ze een naarling was met paarden, dat haar methodes erg grof waren en zelfs ruim de grens over zijn gegaan, toch scoorde ze niet slecht(de paarden iig niet) en werden haar paarden gretig gekocht. Nu is dit laatste een extreem vb en dat wil ik niet gelijk stellen met Gal, maar het zegt wat over de organisatie, die erg veel toelaat. En het zegt wat over het sluiten van de ogen van die top, zolang er maar dikke winst te behalen valt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:49

Ja Bowen, ik snap wel wat je bedoelt..want het is niet alleen maar Hallelujah geweldig in de sport/ handel/ paarden wereld. Daar heb ik ook genoeg van gezien en daar kan ik ook geen voorstander van zijn. Maar volgens mij gebeurd het meeste gekwel toch wel "thuis" binnen de besloten muren van een binnenbak. En ik weet niet wat de FEI daar in kan doen?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:10

Elisa2 schreef:
Ja Bowen, ik snap wel wat je bedoelt..want het is niet alleen maar Hallelujah geweldig in de sport/ handel/ paarden wereld. Daar heb ik ook genoeg van gezien en daar kan ik ook geen voorstander van zijn. Maar volgens mij gebeurd het meeste gekwel toch wel "thuis" binnen de besloten muren van een binnenbak. En ik weet niet wat de FEI daar in kan doen?

Dat blijft moeilijk, daar kan de FEI weinig aan doen als ze het niet weten. Het zou wat sneller strafbaar moeten zijn, zodat als zoiets boven water komt zulke mensen uitgesloten worden van wedstrijden (of een schorsing voor bepaalde tijd afhankelijk van de ernst) en dat er echt via de wet straffen op komen inc een houdverbod.

Dit is dan 1 van de weinige dingen waardoor ik blij ben met het mobiel filmen tijdperk, het wordt steeds lastiger om misstanden te verbergen. Ik heb zoveel gezien bij inrijringen bv, onder toeziend ook van de stewards, dat gewoon oogluikend toegestaan werd. Ben in deze erg blij met mensen die foto's maken en filmen en dat openbaar maken, dat maakt dat we vandaag deze discussie hebben ipv dat de roepende als overdreven gevoelige gekken worden weggezet.

Zou ook graag zien dat wie op stallen komt waarbij er grof getraind wordt of er serieuze dierenmishandeling plaats vindt dit ook proberen te filmen/foto's van maken en dat openbaar maken. Zij die hun dieren slecht behandelen zouden gewoon openbaar te kijk gezet moeten worden.
Daar heeft iedereen baat bij, vooral al diegene die wel altijd het welzijn van het paard vooraan hebben staan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:38

superpony schreef:
anneliesdj schreef:
Ik ben het eens met Kel2004 in haar reactie's op de vorige pagina.
Bij de vetcheck waren er idd ook al twijfels, vind het zeer kwalijk van MAR én de jury dat hij gewoon door is gereden. En ik vind de uitspraken van Sjef nou ook niet echt in zijn voordeel.

Ik moet wel eerlijk zeggen; ik vind het jammer dat er hier mensen reageren die er duidelijk geen kaas van hebben gegeten. Opmerkingen dat er bv met een druktemeter gewerkt zou moeten worden want dan zou hij wel door de mand vallen of dat het belachelijk is dat er stang en trens gebruikt wordt in de dressuur. Ga eerst eens wat paardenkennis opdoen zou ik zeggen.

Dat jij zo denkt, wil niet zeggen dat een ander geen paardenkennis heeft. Stang en trens is prima als je het weet te gebruiken. Velen weten dat niet.
Als je niet weet wat een druktemeter kan duidelijk maken of dat S&T alleen bij goed gebruik een verfijning kan geven, moet je echt zelf je kennis bijspijkeren.

Als men denkt dat een druktemeter een eerlijk meetinstrument is in deze, en als men denkt dat Gal daar letterlijk kilo's zit te trekken, dan kan ik dat niet anders noemen dan gebrek aan kennis.
Nee het ging niet om het foutief gebruik van s&t, het ging om iemand die riep dat s&t helemaal afgeschaft moet worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:40

Ik zeg niet dat ik alles weet of me beter voel, absoluut nooit en mensen die me echt kennen weten dat. Ik rij al praktisch mn hele leven en ontwikkel nog steeds. Ik zeg nooit, dat deed ik 40 jaar geleden al zo en blijf dat zo doen.
Ik geef al meerdere keren aan dat ik vind dat de dressuur sport verandert is in zijn nadeel. En ik schrik ervan dat mensen alles normaal en acceptabel vinden.
Als we geen mening mogen hebben of niet mogen oordelen, moet je dit hele topic gewoon sluiten, want Edward Gal doet zelf niet mee aan de discussie en dan nog......
Iedereen mag leren en fouten maken, maar de top is meestal wel een voorbeeld voor velen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:43

Ik denk dat de teugeldruk meter ook niet omhoog gaat schieten, maar het zou wel een mooie uitdaging zijn om aan mensen te laten zien hoeveel druk er nu werkelijk is dan. Het zou een deel van de discussie al oplossen.
Ik vind ook niet dat hij heel hard met zijn handen is, maar door de spanning is er iets gebeurd wat anders nooit gebeurd en dan ziet dit duo er ook niet zo uit.
Als ik eerlijk ben vind ik Charlotte DuJardin veel harder met dr handen bezig, ondanks dat men lyrisch is over haar.
Maar dat is een mening en die mag je gewoon hebben in dit vrije land.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:51

Tango1979 schreef:
Kel2004 schreef:
Heb jij mij ergens zien schrijven dat ik het allemaal goed doe?
Behalve dan dat ik gewoon eerlijk schrijf dat ik dit probleem ook gehad heb en dat het nu weg is? Hij vindt het nu niet meer spannend, dus kan hij ook hierin nu ontspannen. Dat het je overkomt wil niet zeggen dat het je eigen schuld is?
Wel makkelijk he, wijzen met dat vingertje

Wijzen met de vinger is het makkelijkste wat er is. (kan je je ook lekker superieur bij voelen)

Zolang ze maar niet over zichzelf hoeft te praten.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 06:23

Ook Jeroen Dubbeldam gaf naar gisteren aan, dat hij begrijpt wat Edward Gal gevoeld moet hebben.
Ook zijn paard behoorlijke spanning door alle herrie en kabaal van het publiek, die extreem enthousiast waren na het optreden van Meredith.

Ik denk dan toch...... ligt het echt aan die paarden en ruiters of worden de toeschouwers ondertussen wat TE druk en overdreven.....
Misschien tochten heropvoeding voor toeschouwers in plaats van voor paard en ruiter......

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:51

Cursusje schriktraining met dresuurpaarden, bij Trstan Tucker :D ....iets wat paarden op dat nivo al lang en breed hadden moeten hebben...

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:45

Tendance schreef:
Ook Jeroen Dubbeldam gaf naar gisteren aan, dat hij begrijpt wat Edward Gal gevoeld moet hebben.
Ook zijn paard behoorlijke spanning door alle herrie en kabaal van het publiek, die extreem enthousiast waren na het optreden van Meredith.

Ik denk dan toch...... ligt het echt aan die paarden en ruiters of worden de toeschouwers ondertussen wat TE druk en overdreven.....
Misschien tochten heropvoeding voor toeschouwers in plaats van voor paard en ruiter......

Ik krijg ook vaak het idee dat er steeds meer toeschouwers zijn (absoluut niet iedereen) die toch die spanning en sensatie willen zien bij een prijsuitreiking maar ook op andere momenten. Ik vond het trouwens wel echt belachelijk dat het publiek maar bleef klappen en op en neer lopen terwijl ze zagen dat Undercover compleet van het pad af was. Een beetje begrip mag wel.

Was het trouwens niet vorig jaar dat er een bekende springruiter had aangekaart de hele prijsuitreiking maar onzin te vinden met paard? Dat die ook liever een andere oplossing zag?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:48

En dat terwijl 80% van dat "heftige publiek" zelf echt niet in zo'n ereronde durven te rijden.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:53

Ik heb hele oude filmpjes van wedstrijden gezien waar mensen tijdens de proef gewoon klappen na een mooie uitgestrekte diagonaal of een mooie serie wissels.

Zal wel door het 'oude' bloed komen en die paarden zwaaiden niet hun voorbenen uit de kom, maar hadden wel de power en beheersing om te verzamelen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 13:10

Paard van Jeroen Dubbeldam durfde de ring zelfs niet in. Hij moest na een Duitse. Het kan natuurlijk best, dat het publiek in Aken wat heftiger is.
Tenslotte is de Kuip ook meer intimiderend als de plaatselijke voetbalvereniging

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 13:25

Maar heeft elk paard daar nu moeite in die ring of zijn het enkele?
En wat is dan het verschil tussen die paarden, is toch interessant om te weten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:07

Waar was het springen te zien gister? Was niet op eurosport? Ik baal er zo van dat ik dat altijd mis :(

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:26

Ik denk dat de akoestiek in Aken heel anders is, dan op andere wedstrijden.
Je ziet er veel heel heftig reageren als erg geklapt wordt na de finish.
Meredith lag er bijna naast in de eerste ronde.
Twee Spanjaarden vlogen van het publiek af en zo waren er nog veel meer,die heftig reageerden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:29

LBLGypsyCobs schreef:

Omdat ieder paard een andere afstamming, opvoeding en karakter heeft en andere ervaringen heeft.
Dat zie je toch al op de plaatselijke manege.

Eerder werd in dit topic gezegd, dat de dressuurruiters maar een voorbeeld moesten nemen o.a. Aan de springruiters..... maar nu had zelfs Dubbeldam er last van.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:31

anneliesdj schreef:
Waar was het springen te zien gister? Was niet op eurosport? Ik baal er zo van dat ik dat altijd mis :(

Ik was ook niet thuis, maar ik keek via mijn telefoon op Nos.nl/uitzendingen

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:38

Electra63 schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Omdat ieder paard een andere afstamming, opvoeding en karakter heeft en andere ervaringen heeft.
Dat zie je toch al op de plaatselijke manege.

Eerder werd in dit topic gezegd, dat de dressuurruiters maar een voorbeeld moesten nemen o.a. Aan de springruiters..... maar nu had zelfs Dubbeldam er last van.

Zijn er ook overeenkomsten tussen de paarden die er moeite mee hebben?
Zie je een bepaalde bloedlijn meer schrikken?

Het kan soms iets heel lulligs zijn, een apparaat wat staat te zoemen wat wij amper horen, maar de paarden wel.
Lichtval kan het zicht verstoren en een paard onzeker maken.

En dan heb je inderdaad nog factoren als training, opvoeding, ervaringen, ruiter etc.