Pony doodgebeten door hond in Leeuwarder bos

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:14

Kuggur, je hebt hier genoeg mogelijkheden om te wandelen zonder dat een hond schade kan toebrengen aan vee.
De hond moet dan maar afgemaakt worden terwijl het de eigenaar is die het verprutst..
Is dat dat alleen met vee zo? Of ook met wild? Want dan kan je het overgrote deel van de windhonden meteen wel afmaken want dat zijn over het algemeen ook jagers, als zij bij een verantwoordelijke eigenaar zijn dan is er niets aan de hand en zullen er geen incidenten zijn.. (Tenzij er bijvoorbeeld iets met de lijn is waardoor de hond losschiet) Toch zit de neiging tot het jagen er in, daar hoeft het niet eerst voor fout te gaan om dat te kunnen weten.

Als er dus iets gebeurd waardoor een hond tussen een kudde schapen terecht komt en hij brengt daar schade aan, dan zie ik alsnog geen reden om de hond meteen af te maken, als jij zou schieten om je schapen te beschermen dan is het een ander verhaal maar dat gebeurd hier nou eenmaal (bijna) niet.
Als het de eerste keer is dan hangt het er voor mij vanaf wat de situatie is, als de hond heel makkelijk het weiland in kon komen en de eigenaar geen idee had hoe de hond op vee zou reageren dan vind ik dat een andere situatie dan bij een weiland waarbij het lastig is om binnen te komen en waarbij de hond eerder niet op vee reageerde, als daar een eigenaar bij hoort die na dit incident zijn verantwoordelijkheid neemt en de hond echt niet meer los laat lopen in de buurt va vee, waarom zou je die hond dan perse af willen maken? Je haalt je schapen er niet mee terug, de samenleving hoeft niet beschermd te worden tegen de hond (enkel vee) en er is dan geen risico op herhaling.

Ik heb met mijn vorige herder eens tussen een kudde schapen gestaan die ontsnapten bij het losloopgebied, ik liep er net een paar meter en achter me ontsnapte de eerste.. Ze stonden aan de andere kant met een fietspad er tussen maar kwamen dus mijn kant op. Ik had hem nog aan aangelijnd omdat ik hem toen nog maar 2 weken had en niet wist hoe hij zou reageren dus ik wilde verder weg zijn voordat ik hem los zou laten maar een groot deel van de schapen kwam juist naar hem toe om te kijken en raakten hem zelfs aan.. Wat nou als ik niet op tijd gezien dat er achter me een kudde schapen uitbrak (ik had hem nu in eerste instantie heel kort zodat ik zoveel mogelijk kon voorkomen dat hij uit angst uit zou kunnen halen als hij zich wel bedreigd zou voelen, na de eerste 3 schapen zag ik dat hij niet reageerde en kreeg hij weer wat meer lijn) en mijn herder was er wel achteraan gegaan of had gebeten toen ze hem met hun neus aanraakten? Of als 1 van de schapen hem kreupel getrapt had? Heb ik dan ook het recht om dat schaap af te laten maken omdat hij daar niet hoort en schade heeft aangericht aan mijn hond?
Natuurlijk is dit allemaal áls maar niet elke situatie is hetzelfde.. Neemt niet weg dat de eigenaar zijn verantwoordelijkheid moet nemen maar er kan een onverwachte trigger zijn waardoor de hond die eerder nooit naar schapen keek toch achter ze aan gaat en waarbij de eigenaar dit zelf ook verschrikkelijk zal vinden, deze honden na die tijd meteen maar af laten maken vind ik dan te ver gaan.

In onze situatie ging het goed, hond bleef rustig staan en de schapen liepen nadat ze bij hem gekeken hadden gewoon door, beide partijen niet in paniek en ik vond het een mooie training.
Toch is die schapenhouder wel verantwoordelijk voor zijn schapen en had ook dit voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen, als ze de andere kant opgegaan waren dan waren ze op een drukke 50km weg beland..
Er zijn nou eenmaal situaties die je niet helemaal kan voorzien, dat heb je bij beide 'partijen'.. Dat maakt het niet minder erg als er iets fout gaat maar als beide partijen de verantwoordelijkheid nemen om het op te lossen en herhaling te voorkomen dan vind ik dat een betere oplossing..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-08-15 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:16

Onvoorstelbaar triest voor de eigenaresse van de Shetland-pony. De betreffende hond zal wel in de strot gehangen hebben, want de Shet zal zich best flink geweerd hebben.
Een Shetlander doodbijten is niet zo 1-2-3 gebeurd, tenzij de strot is opengescheurd.

De ENIGE (on)verantwoordelijke, die dus niet alleen verantwoordelijk is voor de dood van de ene en verwondingen aan de andere pony, en ook schuldig is aan de uiteindelijke dood van haar agressieve hond, is de eigenaresse van de hond, die ondanks eerdere linke incidenten met/door dezelfde hond, dat kennelijk geen punt van zorg vond en de hond alsnog gewoon los liet lopen, zonder riem, zonder muilkorf.

Ik vind het zorgelijk dat dergelijke volslagen incapabele en onverantwoordelijke hondeneigenaars zo maar los rond mogen lopen! Geeft iedereen een slechte naam en de hond heeft dat met de dood moeten bekopen, evenals de arme pony.

Geen goed woord over voor dit soort honden"eigenaren". Zouden gewoon geen hond meer mogen hebben als je zo onachtzaam t.o.v. andere mensen en dieren (en zelfs je eigen) staat. Bah!

Geschreven door een fervente meervoudige Dobermann eigenaar die echt zijn spul wel dégelijk aan de lijn houdt, juist om dit soort onheil te voorkomen.

Mij medeleven voor de eigenaresse van de pony's!

Anoniem

Re: Pony doodgebeten door hond in Leeuwarder bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:23

Maar nogmaals: Waar staat dan eigenlijk dat deze hond al meerdere incidenten heeft veroorzaakt?

Ik wil niets goed praten, maar ik blijf denken dat dit 2 verschillende verhalen in dit topic betreft.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:25

Dat staat een flink aantal blz. terug, waarbij althans de schijn wordt gewekt dat het om dezelfde hond gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:25

ohjajoh6 schreef:
Maar nogmaals: Waar staat dan eigenlijk dat deze hond al meerdere incidenten heeft veroorzaakt?

Ik wil niets goed praten, maar ik blijf denken dat dit 2 verschillende verhalen in dit topic betreft.

Op 1 van de eerste pagina's staat de hond eerder al betrokken was bij andere incidenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:34

Froukje schreef:
Omdat er net nog geroepen wordt dat ontsnappen áltijd kan gebeuren. En nee, dan kun je heropvoeden wat je wil maar een hond die zover gaat dat ie de darmen van een schaap eruit trekt doet dat de volgende keer echt wel weer. ;)

En waar wil je zo'n hond onderbrengen? De huidige eigenaren zijn niet capabel genoeg om hun hond bij zich te kunnen houden dus moet ie en heropgevoed worden en ook nog herplaatst.
Wel eens in het asiel gekeken hoeveel honden daar zitten? Er zijn maar verrekte weinig mensen die zo'n hond willen hebben. En een hond in het asiel die daar jaren zit wordt er ook niet beter op.

Mensen moeten eens stoppen met alles willen redden en in gaan zien dat de dood niet zo slecht is als het klinkt. Zoals al eerder aangegeven heeft die hond echt niet het besef dat ie vanavond dood gaat of volgend jaar ergens.

Dat er heel weinig mensen zijn die een hond willen hebben die je niet los kan laten in de buurt van vee is een aanname, er zijn namelijk ook genoeg rassen die je over het algemeen sowieso niet los kan laten lopen en mensen die een hond uit het asiel halen kiezen vaak bewust voor een hond die ze zelf niet helemaal kunnen vormen zoals je dit bij een pup wel kan. Voor dit soort honden zal je sneller een eigenaar vinden dan voor een hond die bijv niet met andere honden samen kan, het is namelijk makkelijk te voorkomen dat de hond in het vervolg schade aanricht door hem aangelijnd te houden of gebieden met vee te ontwijken, ook kan je met voldoende training zorgen dat de hond zich op jou focust ipv op de schapen in het weiland, ook dan zal hij aangelijnd moeten blijven maar er zijn genoeg mensen die hun hond niet perse los hoeven te hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:49

honden die ''killen'' of dat nu pony's/andere honden/schapen of katten zijn....blijven dat doen.Daar kan geen heropvoedcursus tegen op.Dus of muilkorf of inslapen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:54

Ik ken wel degelijk honden die op zijn gehouden met bijten maar dat waren wel beide angstbijters geen jagers en ze waren ook beide herplaatst naar een gestudeerde trainer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:59

geerke schreef:
honden die ''killen'' of dat nu pony's/andere honden/schapen of katten zijn....blijven dat doen.Daar kan geen heropvoedcursus tegen op.Dus of muilkorf of inslapen.

Dus alle windhonden die hazen/konijnen/eenden dood zullen bijten als ze de kans krijgen dan ook maar in laten slapen? De meeste windhonden kunnen ook niet met katten als ze er niet mee opgegroeid zijn, deze dan ook maar preventief uitroeien?
Wat een onzin.. Als de hond bij een verantwoordelijke eigenaar is (en dus alleen aangelijnd uitgelaten word) dan is er niks aan de hand en is de hond geen gevaar voor de omgeving.
Daarnaast zijn er genoeg honden die jagen maar of alleen op eigen terrein de kans krijgen om iets te pakken (zoals bij Kimmie in het land) of die nooit los lopen zodat ze de kans niet krijgen om een ander dier te pakken, het ligt aan de eigenaar of de hond een gevaar voor andermans dieren is of zal worden, niet aan de hond zelf.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:01

geerke schreef:

nee joh...mijn eerste rottweiler was een hele erge jager,die ging achter alles aan wat rende,die kreeg ik toen ze 2 was,daar ben ik KNPV mee gaan trainen en die stond zo strak onder appel dat ze echt niet meer naar een dier omkeek,maar daar moet je inderdaad dan wel voor trainen en aan werken en héél consequent zijn...

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:04

Op facebook zag ik weer het verhaal dat de eigenaar van de pony's een hond had gevonden en mee naar huis heeft genomen om het even op te vangen tot dat het werd opgehaald door de opvang. De hond zou ze zelf los op haar terrein hebben gelaten om op te passen maar die vervolgens de pony deed aangevallen?

Er gaan meerdere verhalen rond... Ik ben zelf een stafford eigenaar en weet heel goed wat het ras in houd en zal deze dan ook nooit los laten lopen waar dan ook buiten ons terrein. Met onze paarden gaat het goed en heeft hij nog nooit raar gedaan, paarden staan achter een hoog hek maar daar kan hij zo over heen mocht hij willen. Hij luisterd super maar als hij ooit een kronkel in zijn kop krijgt en toch een van de paarden grijpt of wie of wat dan ook, dan is de keus snel gemaakt.

Nu omdat ik meerdere verhalen voorbij zie komen durf ik de eigenaar nog niet de schuld te geven, wat is er nu echt gebeurd? Hond zou zo getrapt zijn dat hij wel afgemaakt moest worden, dit zou niet de keuze zijn van de eigenaar? Wat is nu het juiste verhaal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:10

Een muilband voor honden die gevaarlijk gedrag vertoonden in een agressietest, kan ik alleen maar toejuichen, maar alle honden van een bepaald ras hopla de muilband aan?? Zijn ze nu helemaal gek geworden!!! Ik zie op die site van geerke de ridgeback ook op 1 van die foto's staan, mijn meiden krijgen geen muilband, nooit van mijn leven. Beide dames tonen totaal geen agressie naar vee of andere dieren, sterker nog, vee komt iedere keer aan mijn meiden snuffelen.
Heel die lijst gevaarlijke honden is trouwens onzin, ze is niet opgesteld in volgorde van de rassen die het meeste bijten. Een aantal bollebozen hebben in het labo wat rassen op een staaf laten bijten, waarna ze de rassen met de sterkste beet op die lijst gezwierd hebben. Moest de lijst eerlijk opgesteld zijn, zouden er hele andere rassen in de top 10 staan.
Mensen zijn nog erger als een bende hysterische kippen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:14

Dat is alles speculatie, we weten niet waaróm de hond precies de Shet uit dit topic te lijf is gegaan en zodanig heeft volgehouden dat het de dood van de pony toen gevolge heeft gehad.
Wél is met zekerheid te zeggen dat het hele incident nooit had kúnnen plaatsvinden als de hond aangelijnd en/of gemuilkorfd was geweest. Dát is de verantwoordelijkheid van de honden-eigenaresse (en van niemand anders) die door haar nalatigheid in deze de mogelijkheid heeft doen onstaan dat haar hond deze aanval kón uitvoeren, met alle noodlottige gevolgen van dien.

Het lijkt me hoe dan ook wel duidelijk dat hier geen sprake was van een "angstbijter", deze hond zocht het op, en hield vervolgens ook niet op. Dat de hond daarvoor door een sloot op een privéterrein/weiland is gekomen maakt dat de eigenaresse, die kennelijk haar hond totaal niet onder appel had en niet in staat was deze terug te roepen, alle verantwoordelijkheid voor het gebeurde valt aan te rekenen. Daar zijn geen mitsen of maren aan. Zo iets kán gewoon niet, met niet één hond, van niet één ras.
Het feit dat het een pitbull was doet daarin niet ter zake.
Hooguit het feit dat deze honden door het simpele feit van hun enorme klapkracht van kaken en het type van aanvalsgerichtheid (neus/strot gericht), logischerwijze sneller ernstige schade kunnen toebrengen dan de eerste de beste herder of labrador. Bij een laag op de benen staand dier als een Shetlander heeft die ook geen kans om de "favoriete" aanvalsplekken te ontwijken of te beschermen.

Dit was i.m.o. ook geen "jacht", deze hond was wel degelijk out for the kill, te meer daar ook de andere Shet blijkbaar door de hond is verwond. Het neemt nogal wat voor één hond om een dier zoals een Shet dood te bijten, dus er is doelgericht gebeten.

Of zo'n type hond ook mensen/kinderen zou gaan bijten hoeft helemaal niet, er zijn genoeg vechtpits (in Amerika bijv.) die allerliefst zijn naar mensen, kinderen etc.

Deze hond stond gewoon totaal niet onder appel. En had nooit los mogen lopen.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 07-08-15 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:14

Eigenlijk is het maar een onduidelijk verhaal eigenlijk, het lijkt me trouwens bij een paard ook helemaal niet onmogelijk dat niet de hond maar het paard de agressor is. Bij mijn vorige verzorgpaard stond een merrie die honden zonder pardon de wei uit joeg, ik durfde mijn hond er niet bij in de buurt te hebben. Als de hond zich dan verdedigd zal hij waarschijnlijk toch automatisch door de meeste als jager worden gezien.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:23

Gezien de foto van die "brindle" (bruingestroomde") pitbull die het dan geweest zou zijn staat die toch echt met een politiemotor er achter. En niet op iemands privé terrein.

Ik geloof er niets van dat de pony de agressor was. Ook is de hond helemaal niet door de pony-eigenaresse aangetroffen en meegenomen haar terrein op en daar vervolgens weer losgelaten. Waar was die honden-eigenaresse dan?

Een hond die zich verdedigt IS overigens ook geen agressor, deze hond was doelbewust op de ponies afgegaan. En had zich daarbij onbevoegd op andermans terrein begeven.

Dit alles is wel degelijk aan de eigenaresse van de hond te wijten, en zélfs al zou de hond zonder eigenaresse er bij rondgezworven hebben, wat ik niet geloof, dan is alsnog de eigenaresse hiervoor verantwoordelijk.

Je hebt hoe dan ook je hond bij je te houden.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 07-08-15 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:26

@Terpetijn: Dat is wel het meest waarschijnlijk maar dat staat allemaal helemaal niet duidelijk in het nieuwsbericht

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:42

Als ik mijn Dobermanns los laat rennen naast een schapengebied/koeienwei/paardenweide heb ik ook grote kans op een probleem.
Zéker met twee (roedelgedrag).
Ik zorg dus dat dat nooit kan gebeuren. Dat is je plicht als eigenaar van een hond/honden.

Het is toch meer dan erg dat JOUW hond andermans geliefde dier kapot bijt of rijt?

Je hebt te zorgen dat zulke honden je eigen terrein niet af kunnen en NOOIT onbegeleid of los van de lijn die kans krijgen. In alle gevallen ben je als hondeneigenaar verantwoordelijk.

Dus wát er ook gebeurd is, de eigenaresse van de hond heeft hier hoe dan ook verzaakt.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:49

Ik ben echt blij dat sommigen van jullie niet bij mij in de buurt wonen :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:57

Eens met terpentijn, de enige die je hiervoor verantwoordelijk kan houden is de eigenaar.
Niet iedereen heeft de kennis om te beseffen dat je een hond niet zomaar los kan lopen op het terrein als je de hond niet kent dus mocht het waar zijn dan nog kan je de eigenaresse van de pony's niet aanrekenen dat dit gebeurd is. Het is niet haar hond, en een hond blijft wat mij betreft altijd onder de verantwoordelijkheid van de eigenaar vallen, wat er ook gebeurd, of het nou uit laksheid is of niet.. Als je hond ontsnapt is er iets mis geweest met de omheining, dat kan een keer gebeuren maar dat maakt de eigenaar niet minder verantwoordelijk.

Froukje, die opmerking voegt niet zoveel toe aan de discussie lijkt mij..

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 17:04

Nee, deze hele discussie is zinloos. Mensen die denken dat alles opgelost kan worden met een gedragsdeskundige blijven daar in geloven.
Mensen willen zich niet inleven in een eigenaar van een schaapskudde oid. Die blijven alleen maar pleiten dat het de schuld niet is van die arme hond maar dat van de eigenaar.

Ik hoop echt van ganzeharte dat Nederland nog eens regels gaat invoeren zoals in Ijsland. Dan denken mensen wel 2x na wat ze met een hond doen. Want Kuggur geeft aan dat eigenaren daar een stuk verantwoordelijker zijn als ze weten dat hun hond zonder pardon wordt afgemaakt als ze een kudde schapen afslachten.

Zolang mensen het zelf niet meegemaakt hebben wordt er erg makkelijk gepraat. Maar als je morgen gebeld wordt dat jouw paard dood in het land ligt omdat een hond zijn strot heeft doorgebeten ga je niet zitten pleiten dat dat beest een heropvoeding nodig heeft, dan wens je hem ook de kogel toe.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 17:16

terpentijn schreef:
Ik zorg dus dat dat nooit kan gebeuren. Dat is je plicht als eigenaar van een hond/honden.

Zeg nooit nooit, ik ben wel eens heel ziek geworden tijdens het wandelen met mijn hond. Nu scheelt het dat ze ongeveer zo gevaarlijk is als een kamerplant en geen misbruik maakte van de situatie om achter vanalles aan te hollen maar bij me kwam om te kijken waarom ik ineens zat maar het is niet altijd 100% te voorkomen dat een hond ontsnapt. Zo ook de hond van mijn buren en de hond eerder in dit topic die aan de haal gingen door een geknapte riem. Honden kunnen echt door een ongeluk ontsnappen. Er staat helemaal niet in dat artikel hoe die hond daar kwam (of er moet veel meer informatie in de betaalde versie staan dat je dit allemaal weet?) er staat eigenlijk ook helemaal niet duidelijk wat er gebeurt is, alleen wat het resultaat is.

Honden die uit angst bijten kunnen imo trouwens wel degelijk veel schade veroorzaken en het kan ook wel lijken of ze de situatie opzoeken. De hond van onze buren was ooit gebeten en sindsdien bang maar zijn angst kwam wel naar buiten in een "ik pak jou voordat je ook maar kan bedenken dat je mij gaat pakken"-mentaliteit. En hij liet ook nooit meer los. Hij heeft na dat incident natuurlijk ook nooit meer zomaar ergens losgelopen, enkel op omheind terrein waar niemand was en dat is jaren goed gegaan.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 07-08-15 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 17:20

Zo, je scheert wel alles over 1 kam hé? Lees mijn berichten eens terug dan zie je dat ik mijn hond die niet jaagt en die wild niet eens opmerkt toch aan de lijn doe als ik langs een weiland loop of wild tegenkom omdat ik geen risico's wil nemen, dat ik zelf door de foute omheining van een schapenhouder tussen een kudde schapen heb gestaan en gezorgd heb dat mijn hond niet uit kon vallen omdat zijn schapen op mijn hond af kwamen en hem zelfs aanraakten uit nieuwsgierigheid en dat ik vind dat honden aangelijnd moeten zijn als je niet weet of hij op vee reageert of niet en als er ooit iets gebeurd.
Er zijn genoeg mogelijkheden om te zorgen dat een ander geen overlast of schade heeft door jou hond, ook al kan hij niet loslopen bij vee. Aan de lijn en trainen om de focus bij jou te houden zodat de lijn niet knapt omdat er druk op komt of die gebieden vermijden bijvoorbeeld, als dat gebeurd is er geen gevaar als de hond alleen gericht op vee is.

Je kan de hond niet verantwoordelijk houden voor de schade want die kan niet rationeel denken, dat hoort de eigenaar voor hem te doen en die hoort te zorgen dat de hond geen kans krijgt om schade aan te richten. Een hond denkt niet aan de eigenaar van de schapen of over het pijn lijden van een schaap, of over de financiële gevolgen voor een boer.. De eigenaar hoort dat wél te doen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 17:21

dees_daan schreef:
Froukje schreef:
Omdat er net nog geroepen wordt dat ontsnappen áltijd kan gebeuren. En nee, dan kun je heropvoeden wat je wil maar een hond die zover gaat dat ie de darmen van een schaap eruit trekt doet dat de volgende keer echt wel weer. ;)

En waar wil je zo'n hond onderbrengen? De huidige eigenaren zijn niet capabel genoeg om hun hond bij zich te kunnen houden dus moet ie en heropgevoed worden en ook nog herplaatst.
Wel eens in het asiel gekeken hoeveel honden daar zitten? Er zijn maar verrekte weinig mensen die zo'n hond willen hebben. En een hond in het asiel die daar jaren zit wordt er ook niet beter op.

Mensen moeten eens stoppen met alles willen redden en in gaan zien dat de dood niet zo slecht is als het klinkt. Zoals al eerder aangegeven heeft die hond echt niet het besef dat ie vanavond dood gaat of volgend jaar ergens.

Dat er heel weinig mensen zijn die een hond willen hebben die je niet los kan laten in de buurt van vee is een aanname, er zijn namelijk ook genoeg rassen die je over het algemeen sowieso niet los kan laten lopen en mensen die een hond uit het asiel halen kiezen vaak bewust voor een hond die ze zelf niet helemaal kunnen vormen zoals je dit bij een pup wel kan. Voor dit soort honden zal je sneller een eigenaar vinden dan voor een hond die bijv niet met andere honden samen kan, het is namelijk makkelijk te voorkomen dat de hond in het vervolg schade aanricht door hem aangelijnd te houden of gebieden met vee te ontwijken, ook kan je met voldoende training zorgen dat de hond zich op jou focust ipv op de schapen in het weiland, ook dan zal hij aangelijnd moeten blijven maar er zijn genoeg mensen die hun hond niet perse los hoeven te hebben.

klopt helemaal, mijn hond komt ook uit het asiel en ik laat hem echt nooit los omdat ik weet dat hij ervan door gaat en het dan gemunt heeft op het wild.
Ik wil niet op mijn geweten hebben dat er een reekalfje of zo doodgebeten wordt door mijn hond.
Volgens de boswachter gebeurt dit nog steeds regelmatig, dat kan toch niet?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 17:28

dees_daan schreef:
Zo, je scheert wel alles over 1 kam hé? Lees mijn berichten eens terug dan zie je dat ik mijn hond die niet jaagt en die wild niet eens opmerkt toch aan de lijn doe als ik langs een weiland loop of wild tegenkom omdat ik geen risico's wil nemen, dat ik zelf door de foute omheining van een schapenhouder tussen een kudde schapen heb gestaan en gezorgd heb dat mijn hond niet uit kon vallen omdat zijn schapen op mijn hond af kwamen en hem zelfs aanraakten uit nieuwsgierigheid en dat ik vind dat honden aangelijnd moeten zijn als je niet weet of hij op vee reageert of niet en als er ooit iets gebeurd.
Er zijn genoeg mogelijkheden om te zorgen dat een ander geen overlast of schade heeft door jou hond, ook al kan hij niet loslopen bij vee. Aan de lijn en trainen om de focus bij jou te houden zodat de lijn niet knapt omdat er druk op komt of die gebieden vermijden bijvoorbeeld, als dat gebeurd is er geen gevaar als de hond alleen gericht op vee is.

Je kan de hond niet verantwoordelijk houden voor de schade want die kan niet rationeel denken, dat hoort de eigenaar voor hem te doen en die hoort te zorgen dat de hond geen kans krijgt om schade aan te richten. Een hond denkt niet aan de eigenaar van de schapen of over het pijn lijden van een schaap, of over de financiële gevolgen voor een boer.. De eigenaar hoort dat wél te doen.

Nou, dan bedoel ik jou niet!

Nee, en als zo'n eigenaar zijn verantwoordelijkheid niet neemt moet iemand anders dat doen. En als dat dan dode hond betekend is dat heel sneu, maar dan weet je wél zeker dat zo'n hond nooit weer een ander beest vermoord.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 17:31

Een shet is nou ook weer niet zo moeilijk dood te krijgen hoor. Zelf heb ik drie bulldogjes waarvan er één erg enthousiast wordt van schapen (lees, erheen lopen en van zo'n 10 meter naar ze blaffen, het is niet zo'n held) dus zodra ik ergens een schaap vermoed doe ik haar aan de lijn en loop ik iets verder van de afrastering. Kleine moeite, lijkt mij? Je merkt toch dat een hond op dieren reageert voordat je besluit hem los te laten in de buurt van dieren?

Maar zelfs een bulldogje van 14 kilo krijgt zo'n shetje echt wel dood hoor als hij echt wil, een hond weet instinctief waar hij moet bijten voor 'the kill'. Ee cihuahua misschien niet maar heel veel rassen wel.