Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:39

Natuurlijk, dat voorop. Hoewel ik me wel goed kan voorstellen dat voor hun de nachtmerrie nog lang niet voorbij is als wij allang weer met onze dagelijkse bezigheden verder zijn gegaan...
Zeker als het door trekvogels verspreid wordt, die houd je niet tegen bij je bedrijf. Als iedereen met gevoelig gevogelte op het terrein in heel Nederland nog wel blijft ophokken/afschermen en bijvoorbeeld ontsmettingsmatten gebruikt voor iedereen die bij dat gevogelte in de buurt moet komen is de kans het grootst dat het straks weer voorbij is.
Al die lieden die het niet serieus nemen blijven een risicofactor en wat mij betreft mogen die hel hard aangepakt worden.

Laurie

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:53

Sluit me aan bij bovenstaande reactie!

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:00

Marije_jiplover schreef:
Nou, ik denk dat de pluimveesektor nog wel een poos met samengeknepen billen het nieuws blijft volgen hoor.
Ook als nu de standstill wordt oogeheven, is dat geen garantie dat er geen nieuwe gevallen bijkomen.
Vooral omdat nog steeds niet echt duidelijk ks waar het virus vandaan komt en hoe het precies verspreid wordt.

Dan kunnen iig morgen de eieren weer opgehaald worden, ipv de container ingegooid worden...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:09

Voor broedeieren is nog maar de vraag of ze niet alsnog de container ingaan.

Consumptie-eieren, ja, dat scheelt idd enorm. Maar de sektor is zoveel groter dan alleen maar de leghennen voor consumptie-eieren.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:13

Broedeieren zijn ook wel even te bewaren hoor.
Vanuitgaand dat de vermeerderaar genoeg ruimte heeft om t goed te kunnen opslaan.
Wij zouden na een goede week echt een probleem hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:20

Kunnen broedeieren van een paar dagen niet ook gewoon als consumptie-ei verkocht worden ??

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:46

Kan wel, mag niet.
Elk ei wordt bestempelt voordat ie het bedrijf verlaat.
Elk bedrijf heeft een eigen nummer.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 15:23

DEN HAAG - Het landelijk vervoersverbod vanwege de vogelgriep wordt opgeheven. Staatssecretaris Dijksma wil de ziekte bestrijden met regionale maatregelen.

Het land wordt opgedeeld in vier pluimveeregio's, waartussen zo min mogelijk contact is. De regio-indeling moet voorkomen dat er contact is tussen de Gelderse Vallei en de Peel.

Dat zijn de twee gebieden in Nederland waar veel pluimveebedrijven zitten. Vrachtauto's die dieren vervoeren mogen maar een bedrijf per keer bezoeken en moeten daarna worden ontsmet.

Het vervoeren van mest blijft verboden, net als het aanvoeren van nieuwe dieren. De maatregelen gelden voor drie weken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 15:52

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 16:00

Jammer dat het een getekende kaart is en niet echt met de wegen/rivieren etc, zodat je makkelijker kan zien waar ieder echt zit.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 16:12

Ja, daar heb je gelijk in. Maar als je op een grensgebied zit is het handig de link die erbij staat aan te klikken. Dat is een briefvorm en daarin staan in de bijlages de grenzen van de gebieden per straat genoemd.
Ik vind het wel apart dat er niets over andere dieren dan gevogelte in staat, maar misschien komt dat nog hoor.
Wie weet is het vervoer van o.a. paarden van niet-commerciële vogelhouders of niet-vogelhouders wel weer volledig toegestaan buiten de bt-gebieden, dat zou voor de meesten van ons wel makkelijker zijn.
Voor zover ik het begrijp zijn die regiostickers ook alleen bedoeld voor pluimveebedrijven etc. en bezoekers daarvan en niet voor iedereen die met een dier op pad gaat...

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 16:30

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:19

Hoe weten ze trouwens dat de besmetting in hekendorp door mensen is binnen gekomen? Dat las ik hier.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:25

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:50

hmm dan eens kijken wanneer ik volgend weekend naar epe kan even rijden..zal wss niet het weekend worden zo enorm druk schema met die feestdagen in zicht alweer haha ..

hoop voor de pluimvee bedrijven de uitbraken verder uitblijven ,

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:17

Rivendell schreef:
Hoe weten ze trouwens dat de besmetting in hekendorp door mensen is binnen gekomen? Dat las ik hier.

We weten dat de vogels zelf, die die nu allemaal zijn afgemaakt, niet in contact zijn geweest met trekvogels.
Toch wist het virus binnen te dringen.
Waarschijnlijk is het dan door een mens naar binnen gelopen.
En om die reden...
(...echt hard aantonen, hoe een dier dat inmiddels dood en vernietigd is besmet is geraakt, is lastig...)
... is ontsmetten met bijv matten wellicht nog harder noodzakelijk dan kippen ophokken.

Want dieren buiten bereik van trekvogels houden is vast wel nuttig - het blijkt niet voldoende.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 10:37

Zijn jullie wel is bij een pluimveehouderij geweest?
Daar kom je echt niet zomaar binnen hoor.
Als wij iemand van t voer, of de DA in t hok toelieten, moesten ze eerst door de douche en krijgen ze van ons schoeisel en kleding waarmee ze t hok in mogen. Welke ontsmet zijn en beslist t gebouw niet uitkwamen.
Ook wijzelf trokken ander schoeisel en kleding aan voor we de stal en de voorruimte in gingen.

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 10:42

Klopt, hier ook :)
Al is mijn zoontje van bijna 3, een poos geleden eens met papa mee geweest, die hoefde dat niet. (Er staan natuurlijk ook niet standaard laarzen in maatje 22 en een overal in 98 klaar :') ) Maar die is ook niet bij de kippen ingeweest, alleen in de voorruimte.

Volgens mijn vriend kan het virus trouwens bij wijze van, wel binnenkomen als er bijvoorbeeld een besmette mus voor de ventilatoren gaat zitten. Gaten etc zijn allemaal afgedicht met fijn gaas zodat er geen kleine vogeltjes naar binnen kunnen vliegen.

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 10:58

Omdat het me wel handig leek en niet heel veel werk was heb ik een kleine website gemaakt waar je kan zien of een adres binnen een beperkingsgebied valt.

http://vogelgriep.nl.org

Misschien nuttig dat ergens op de site neer te zetten.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:01

Klopt. Onze dochter bleef ook in de voorruimte waar ze eem grote speelbox had.
Ook ontsmet.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:10

Wauw goed bezig corbosman!!

Even nieuwsgierig hoor, hoe gaat dat dan bij het kippenvangen? Die jongens lopen in en uit en vrachtwagen komt ook gewoon op het erf. Word dan de hele schuur vervolgens ontsmet en schoon gemaakt voor er weer nieuwe kippen inkomen?

Bij een varkensboer heb ik het wel eens gezien dat ze bezig waren met de hele schuur schoonmaken en ontsmetten en als er een vrachtwagen was geweest om nieuwe varkens te brengen werd die ook na het uitlade direct helemaal schoon gemaakt en ontsmet.

Kunnen wij binnen de paarden wereld nog wel een voorbeeld aan nemen soms. Alleen als er daad werkelijk wat uit breekt worden er dingen in acht genomen en breekt er paniek uit. :+

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:22

Als ik het goed begrepen heb, mogen er nu geen nieuwe kippen gebracht worden. Schuren ontsmetten moet sowieso altijd voor er nieuwen komen.Vrachtwagens mogen maar 1 bedrijf bezoeken en worden elke keer bij terugkomst meteen ontsmet.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:28

volgens mij staan de schuren tussen nieuwe ladingen kippen ook altijd een aantal dagen leeg.

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:30

Hier wel. Dat zijn de dagen dat de ontsmettingsploeg komt en er gelucht en gerepareerd wordt. Meestal zijn ze hier 2 weken leeg.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:39

Ik was nieuwsgierig naar hoe dat normaal gaat, maar dan worden er al erg veel voorzorgsmaatregelen genomen zeg. Top hoor dat zeker! Maar nu snap ik de strenge regels bij een uitbraak ook ineens beter.