Gypsy schreef:Het paardvriendelijke is er voor mij al af zodra ze s'nachts op stal moeten, maar oké.
Let op het woordje moeten. Mijn paarden MOGEN s'nachts op stal, die lopen in en uit naar believen.
Ik scheer niet alles over één kam, en bepaalde cognities hebben en naïef zijn is absoluut niet hetzelfde.
Die cognities zijn voor die mensen de waarheid.
Net zo goed als jullie in voldoende ruwvoer geloven, zijn er mensen die in weinig ruwvoer en kilo's krachtvoer geloven. Voor hun is dat dat de waarheid. Want zeg nu eerlijk, jullie paarden zien er niet uit met hun ruwvoerboekjes. En hun paarden zijn mooi slank, want die moeten presteren!!! (L proefje op zondag..) Bovendien komt het advies van hun instructeur die zzlicht rijd, dus hoe kunnen jullie het nou beter weten... Zo denken die mensen, dat is hun waarheid.
Het zou voor mij wsl verdomd lastig zijn om een aantal van jullie ervan te overtuigen dat s'nachts buiten beter is. Waarom? Omdat jullie geloven in s'nachts op stal. Alles wat dat bevestigd zie je en vergroot je uit.
Niemand van jullie denkt s'ochtends als de paarden tegen de staldeuren schoppen van achossie, hoelang zouden ze er al uit willen... Misschien al wel een paar uur. Je brein negeert zulke gedachtes automatisch.
Voor mezelf, ik geloof in wat ik doe maar als er morgen iemand met een beter idee komt dan ben ik mee. Echt waar. De mens is star, en vasthoudend aan oude gewoontes. Da's onze grootste fout.
Paardvriendelijk is al net zo relatief als jouw uitleg over waarheden.
Evenmin als er een heilige waarheid bestaat, bestaat er ook geen heilige paardvriendelijkheid. Alles staat of valt met het begrip en de inzicht van de noden en wensen van het individuele paard!!
Ik ben "gezegend" met twee voorbeelden die die heilige waarheid onderbouwen en tegelijk weer net zo hard onderuit halen. De heiliege waarheid bestaat niet, simpelweg omdat je paarden evenmin over een kam kunt scheren als dierenartsen, alternatieve genezers en vormen van paardenhuisvesting.
Mijn ene paard, wannabee sportpaard, werd gehouden volgens alle stereotiepe beelden van hoe een sportpaard gehouden moest worden, inkl bijbehorende ellende voor een eigenaar die daar verandering in wil hebben en een stronteigenwijze stalhouder.
Dat paard leefde helemaal op nadat ie doordat dat 24/7 weiland het nieuwe regime was.
Het andere paard leefde z'n hele leven een ritme van overdag buiten, 's nachts op stal. paard was (en is) daar zielsgelukkig bij. Als hij de keuze zou hebben, ging ie 's nachts op stal staan, trok de staldeur achter zich dicht en gaat met z'n kop in de verste hoek staan snurken dat de mussen uit hun nesten vallen......
Op z'n huidige plek staat ie in de zomer ook 24/7 buiten (want op dezelfde stal) en daar is ie gewoon niet blij mee. Hij maakt er het beste maar van, zo goed en zo kwaad als ie kan maar elke avond opnieuw moet ik enige moeite doen om 'm weer uit z'n stalletje te halen en op de wei te zetten.