Documentaire Totilas donderdag te zien op Nederland 1

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 11:37

absoluut, die combi was magisch!!!

billionache

Re: Documentaire Totilas donderdag te zien op Nederland 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 11:44

Ik heb hem net online gezien, en ga volledig mee met de meeste commentaar.

Het is wel duidelijk dat de familie Rath helemaal gek zijn op Toot en hun best doen om er wat van te maken, maar bij Edward en Toot kreeg ik bij beelden meteen kippevel en soms zelfs tranen in de ogen. Bij Rath gebeurt dit gewoon niet. Neemt niet weg dat de combinatie nog kan groeien en die dag nog wel zal komen, maar voorlopig laat het me allemaal onberoerd :-)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:17

Natuurlijk was die combi helemaal geweldig! Maar hij heeft er ook jaren! mee getraind om zover te komen.
Rath moet het paard leren kennen en alles opnieuw uitzoeken en met al die tegenslagen is dat niet makkelijk. Nu kunnen ze zich eindelijk gaan ontwikkelen.

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 14:40

Babootje schreef:
KaylOdi schreef:
Erg fascinerende documentaire!
Mijn mening sluit aan bij heel veel van jullie, dat ie bij Gal had moeten blijven!

Niet zozeer bij Gal had moeten blijven maar bij Sjef.
De docu maakt ook wel duidelijk dat het paard zijn trainingsmethode gewoon nodig had.
Alles voor wat betreft het management van zo'n paard moet gewoon kloppen tot en met de smid toe.
Natuurlijk is de band met de ruiter ook van belang, maar als je ziet hoe hij nu met Rath gaat, minder van belang dan het management erom heen.

Ik snap wat je bedoelt! Maar sjef traint alleen maaar naast het paard.. Gal en toot hadden echt een klik en kent onze rds methode zelf ook al.. nu Rath bij Sjef traint gaat het ook steeds beter.. gun ik ze ook! Maar ruiter en paard die echt bij elkaar horen waren Gal en Toti.. anders was Rath ook al zover geweest met Totilas.. nu die toch getraind word door Sjef

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 14:41

Je hebt zijn laatste scores wel mee gekregen toch? Zo heel veel scheelt het nu ook weer niet.

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 14:47

Ja heb ik meegekregen.. ze zijn ook goed op weg en komen er wel! Zoals ik al zei

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:55

Heb hem zojuist terug gekeken, helemaal in een scheur gelegen om die nuchtere Sjef Janssen.
"Ja, en dan komt er een heel mooi groot standbeeld en dan is dat verhaal ook weer voorbij. "

Verder, tja... Totilas. Is dat onderwerp niet een beetje doodgebloeit? Ik vond (vind!) het, het meest absurde, geweldigste, bizarre en bijzonderste paard op de aardbol voor zover ik heb gezien in de media. Maar om nou 4 jaar na dat hij uit de picture met Gal nog steeds te miepen over hoe goed ze wel niet waren en dat hij terug moet... Vervolgens op bokt duizenden amateurs (en pro-amateurs, dat zijn de gene die menen dat ze geen amateurs zijn :D ) die precies weten hoe het wel moet en dat Rath het héeeeeelemaal verkeerd aanpakt want ja... Dat blijkt wel weer.

Ik hoop dat de doelstelling van deze docu was om te laten zien dat Totilas geen makkelijk paard was. Sterker nog, dat het gewoon (qua geld) gevaarlijk was om hem aan te houden. En als dat niet de doelstelling was hoop ik dat alle bokkers nu voor eens en voor altijd weten waarom Totilas niet meer bij Nederland hoort, dat hij niet meer terug gaat komen ook én dat je Rath gewoon dat geluk moet gunnen in plaats van je Vaderlandse trots zo bij iedereen door de keel moet duwen.

Dit is de eerste en laatste keer dat ik in een Totilas topic reageer, nu ga ik er ook noooooit meer in kijken. :D

Al met al, mooie en goede docu.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 05:15

Ik vind dat Rath aardig doorzet met iets wat ie eigenlijk in ogen van velen, zowel Nederlands, Duits als de rest van de wereld, toch nooit goed zal kunnen doen.

Die man en de rest van die club moeten zeer gladde ruggen hebben met een ruggengraat van staal.
Ik hoop dat ze ondanks alles wel genieten van hun Totilas, maar als ik stiefmoeder zo zie is ze heel blij met hem.

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 08:11

Ik heb de documentaire dit weekend gekeken. En eerlijk, wel een paar traantjes gelaten ook. Goed in elkaar gezet door de NOS. En hoe zeer ik Rath zijn successen mit dit paard ook gun (en ik verwacht ook zeker dat deze nu zullen komen) ik kan het toch niet laten om te denken; "wat jammer". Die emotie en band die Gal met Totilas liet zien, die gaan we niet meer terugzien, nooit meer. Een gemis. Ook kon ik het niet helpen me af te vragen waar het paard het nu het beste heeft qua paardenwelzijn, weet niet hoe het in Harskamp eraan toe ging, maar zou hij daar ook weleens gewoon even paard kunnen zijn??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 08:16

Ik denk niet dat je hoeft te verwachten dat het paard ook maar ergens 'paard' kon zijn in de zin van lekker naar buiten... Zowel bij Rath als bij Gal niet. Veel te bang dat er blessures komen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 08:29

Yvank_ schreef:
Ik denk niet dat je hoeft te verwachten dat het paard ook maar ergens 'paard' kon zijn in de zin van lekker naar buiten... Zowel bij Rath als bij Gal niet. Veel te bang dat er blessures komen.

bij gal staan ze allemaal gewoon in de paddock hoor! volg maar eens de fb pagina van glock.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 08:30

Hij heeft in interviews meerenmaal aangegeven dat dat niet gold voor totilas omdat de kans op blessuren veel te groot was , totilas werd 4x per dag aan de hand gestapt werd toen verteld :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 08:46

Yvank_ schreef:
Hij heeft in interviews meerenmaal aangegeven dat dat niet gold voor totilas omdat de kans op blessuren veel te groot was , totilas werd 4x per dag aan de hand gestapt werd toen verteld :)

in dat geval heb je gelijk. Al vind ik dat wij echt geen medelijden hoeven te hebben met de paarden die in de top lopen. Ze hebben het beste voer, komen meerdere keren uit stal, worden vertroeteld door grooms, hebben de beste hoefsmeden, beste dierenartsen en masseurs. Ik heb in dat op zicht medelijde met mijn eigen paard die krijgt niet alles wat zijn hartje begeert hoor. Ok hij mag wel in de wei en in de paddock

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 08:47

bliver schreef:
Yvank_ schreef:

in dat geval heb je gelijk. Al vind ik dat wij echt geen medelijden hoeven te hebben met de paarden die in de top lopen. Ze hebben het beste voer, komen meerdere keren uit stal, worden vertroeteld door grooms, hebben de beste hoefsmeden, beste dierenartsen en masseurs. Ik heb in dat op zicht medelijde met mijn eigen paard die krijgt niet alles wat zijn hartje begeert hoor. Ok hij mag wel in de wei en in de paddock

Ik denk dat een paard blijer is met in de weide en paddock mogen dan al die andere zever. :) Zo lang ie adequaat behandeld wordt bij ziekte zal het het dier geen r**t kunnen schelen of jij de dierenarts 100 euro of 500 euro betaald. En ik mag toch hopen dat jouw paarden (net als de mijne) gewoon een dierenarts er bij krijgen die zijn job kent als ze wat hebben.

Niet dat ik denk dat topsportpaarden zielig zijn overigens. Maar ik denk dat, als ze beter wisten, ze ook liever op weide zouden staan dan een 5 sterrenmasseur te krijgen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 08:59

ja tuurlijk gaat die van mij gewoon naar een dierenarts, maar heel eerlijk laat ik hem niet preventief checken zoals bij de akader paarden wel gebeurt.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:10

bliver schreef:
Yvank_ schreef:

Zo vermenselijk je een paard. Basisbehoefte van een paard is niet vertroeteld worden en de beste dierenartsen, zal hem zijn poeperd roesten. Een paard heeft weidegang nodig om te kunnen grazen, rennen en rollen en paardenvriendjes voor het sociale contact en om mee te spelen.
Jouw paard wordt waarschijnlijk veel meer voorzien in zijn basisbehoeften dan menig duur 'verwend' sportpaard.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:12

daar ben ik het dan niet helemaal met je eens. Paarden zijn al vermenselijkt dus ook de basisbehoeftes veranderen. maar eh we dwalen nu wel heel erg af van het onderwerp

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:20

In de docu werd toch ook gezegd dat Totilas niet 'normaal' in de wei kon staan. Dat hij onrustig wordt als dingen niet op zijn manier en ritueel gebeuren. En in dr wei bijv ook dan heen en weer ging rennen voor het hek. Vind best begrijpelijk dat je dan een paard van zoveel geld niet meer buiten zet. Niet alle paarden zijn weide paarden. Mijn merrie is na 3/4 uurtjes ook klaar met buiten staan. Sommige paarden doe je er absoluut geen plezier mee. En zoals hierboven gezegd wordt.. misschien ia dat voor hem wel de juiste manier ipv weide paard zijn.

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:09

nou idd mijn merrie is de wei ook zo zat, die doet liever lekker lopen onder het zadel en tutten dan een hele dag op de wei, die moet ik er gewoon weer uit halen want dat gaat ze rennen en tegen de draden lopen,dus ik zet ze dan drie keer per dag half uurtje op de wei en een keer een uurtje en de rest in de paddock

jopline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:32

Over topsportpaarden zoals Toti maak ik mij geen zorgen, wel om al die manegestakkers en wat altijd eenzaam in een hokje staat bij lieden die er geen verstand van hebben. Btw er zijn meer goede paarden zoals Toti, maar die hebben minder geluk. Een goed paard is 1 en dan de rest..

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:55

jopline schreef:
*knip*

Btw er zijn meer goede paarden zoals Toti, maar die hebben minder geluk. Een goed paard is 1 en dan de rest..

Dit dus :j
Ik denk dat Toto erg veel 'geluk' heeft gehad met z'n match made in heaven met Gal. We kunnen ons de vraag stellen of hij als hij rechtstreeks bij een andere ruiter terecht was gekomen, ook zulke hoge ogen had gegooid of successen had behaald. Dat betwijfel ik namelijk.
En dat zie ik hier bij wijze van spreken bijna dagelijks gebeuren. Jonge paarden met top afstamming en super bewegingen, zeker en vast met potentieel voor de topsport, die terecht komen bij ruiters of amazones van de 'middenklasse' en je alsnog niets meer van hoort.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 14:16

Prachtige documentaire, maar zo jammer dat Gal zijn deel van het verhaal niet vertelde. Vond ik echt een groot gemis.

P_Fashion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:30

Ik begrijp het wel dat hij het niet verteld. Hij zou er wel kapot van zijn. Ik denk dat totilas niet meer de oude wordt zoals met gal.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:14

Ik vind het wel tekenend dat degene die het paard eigenlijk als 1 van de beste kent, er het minst over te zeggen heeft.
Ik denk dat hij goed beseft dat wat hij ook zegt niets aan de situatie veranderd, maar dat het gezegde dan wel weer een uitspraak kan zijn waar de halve wereld over valt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:49

LBLGypsyCobs schreef:
Ik vind het wel tekenend dat degene die het paard eigenlijk als 1 van de beste kent, er het minst over te zeggen heeft.
Ik denk dat hij goed beseft dat wat hij ook zegt niets aan de situatie veranderd, maar dat het gezegde dan wel weer een uitspraak kan zijn waar de halve wereld over valt.

Ik denk he. Dat Degene die het paard het beste kennen, die "na" verkoop állebei niet meer aan het woord komen (visser ook niet meer) heel goed weten waarom ze zwijgen. :D En ik vind het frappant dat iemand die zoooooo begaan was met Totilas, niet eens wilt vertellen hoe geweldig het samenwerken met zo'n paard was. :+