Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Re: Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 08:49

Vaak is datgene wat thuis op de kleinere stallen en ook bij de recreatieruiter gebeurt een gevolg van wat er gezien wordt bij de grote namen.

Er ligt een taak bij de jury's en instructeurs, maar ook bij de organisaties die die mensen opleiden en de wedstrijden organiseren.
Door dit soort misstanden openlijk en hard te veroordelen geef je een duidelijk signaal af.
De onwetende ruiter wordt zo hopelijk wijzer, de ruiter die bewust zijn eigen doelen boven het welzijn van zijn paard stelt, zal altijd lastig blijven om aan te pakken.
Als er meer bewustzijn in de hippische wereld komt, zal ook die ruiter door de mand vallen.

Maar als ik terug denk aan iets wat ik jaren terug op een wedstrijd opving, waar iemand werd gefeliciteerd met het winnen van de Pavo-cup.
Diegene vertelde vervolgens vrolijk dat ze daar veels te laat aankwamen, het zadel op dat dier kwakten en op weg naar de ring 'die bok even bij elkaar trapten' en zo die Pavo-cup wonnen.
En dat de omstanders het verhaal helemaal prachtig vinden en die persoon nog eens wat complimenten geven en dat de jury op die dag blijkbaar niet gemerkt heeft dat er een 'bij elkaar getrapte bok' in de ring liep.
Als die jury het wel gemerkt heeft, mag ik hopen dat het paard puur op zijn eigen kwaliteit heeft gewonnen en niet omdat het een ruiter heeft die goed paarden bij elkaar kan trappen.

Alleen de manier al waarop zo iemand over zijn paard praat, waar is het nobele en edele dier gebleven?

Ik zag gisteren trouwens een stukje voorbij komen waarin stond dat een Deense organisatie (dierenbescherming?) vond dat het gebeuren bij Helgstrand niet onder mishandeling valt...
Kan het helaas zo snel niet terug vinden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 09:40

Dat was de Deense sportbond, maar Andreas' vader is daar een hotemetoot dus daar moet je niet teveel waarde aan hechten.
Bij de PAVOcup gaat het om de kwaliteit van het paard, al zit de ruiter achterstevoren, dan maakt het nog niet uit.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 09:41

Dan is het ook niet nodig om die bok bij elkaar te trappen op weg naar de ring, toch?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 09:49

Ik denk eigenlijk dat dat gewoon een beetje 'paardentaal' is en dat je dat te zwaar oppakt ;)
Netjes gezegd hebben ze hem even flitsend aan de hulpen gezet.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 09:55

Ik heb hem wel eens zien rijden en bij hem is een bok bij elkaar trappen een understatement helaas...
Het paard is een ding om mee te showen voor die mensen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:30

Urielle schreef:
Ik denk eigenlijk dat dat gewoon een beetje 'paardentaal' is en dat je dat te zwaar oppakt ;)
Netjes gezegd hebben ze hem even flitsend aan de hulpen gezet.

idd paardentaal, zo praat ik ook wel eens :D
maar ik ben een veels te brave ruiter in het echt...het nivo waar ik nu kom/naartoe wil, moet ik ook veel consequenter gaan worden :o

Er is een groot verschil tussen consequent (en eerlijk) zijn of mishandelen ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 12:06

Ik let altijd op mijn woordgebruik ook vanwege het feit dat ik vind dat ik een voorbeeldfunctie heb als instructeur. Ik vind het ook vanwege het uiten van respect voor het paard niet kunnen. Het is even de vraag of het echt gemeend was, want ik was er natuurlijk zelf niet bij.

Iemand nog gisteren de NDR-uitzending gezien waar Danielle nog even in beeld was met haar rollkür?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 12:33

vur schreef:
Iemand nog gisteren de NDR-uitzending gezien waar Danielle nog even in beeld was met haar rollkür?

Yep.

Had al een tijdje terug op horses.nl een stukje gelezen over die uitzending. Er was een petitie die je kon tekenen om die uitzending tegen te houden omdat het zou gaan over dat elke vorm van paardensport per definitie mishandeling was. Niet getekend uiteraard. Of het zou geitenwollenharensokkenbeestenknuffelniveau zijn of iemand die die stelling gefundeerd hard kon maken. In dat laatste geval vind ik juist dat je als ruiter dient te kijken zodat je voor jezelf kunt bedenken hoe je bezig bent met je paard en of je dat naar jezelf en vooral naar het paard kunt verantwoorden.

Vond het trouwens erg meevallen met dat antipaardensport gebeuren. Het was meer wat zij vond van roll-kur en hoe ze paarden behandelde. Was eigenlijk best wel interessant. Ook over hoe je van mening kunt verschillen over wat je aan het doen bent met je paard, dat stukje met die Danielle. Zij was haar paard aan het inrijden en paard was wat sterk en moest daar doorheen gereden worden, de mevrouw vond dat ze het dier te diep en te strak reed (en persoonlijk vond ik het er ook wel erg hangerig en niet prettig uitzien).
En dan kom je toch ook een beetje bij wat je gewend bent, wat je geleerd hebt en wat je om je heen ziet en blijkbaar de norm is. En wat is het dan waarom de een er in meegaat en ook zo rijdt en de ander over de bakrand hangt en denkt 'ja, maar zo wil ik het eigenlijk niet?'.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 13:32

Tja, ik vond het ook niet iets waarvan ik zeg dat het de ophef over de petitie waard was. Ik heb trouwens dat rijden zoals Danielle deed, bij Anky en andere leerlingen van haar, vaak gezien, maar kan er niet aan wennen. Ik zie er ook nog steeds de meerwaarde niet in en vind het er eerlijk gezegd niet uit zien. Ik vind ook Siro er niet echt beter van worden. Wel actiever en hoger van de grond, maar schokkerig en minder harmonisch. Ook vind ik de houding van Danielle op het paard er ook niet beter op worden. Ik vind dat zo verschrikkelijk zonde. Als je ziet hoe rustig en mooi ze (los)rijdt met haar lichte tour paard en dit getrek op Siro kun je geen groter contrast hebben.
Maar goed, ze won dus wel de proef en zolang je daarmee scoort op wedstrijden, waarom zou je het dan niet doen. ;( En dat zal ook wel de reden zijn waarom Andreas rijdt zoals hij rijdt verwacht ik.
Misschien moeten ze het losrijden ook maar eens beoordelen en meenemen in het eindresultaat van de proef.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 14:37

Hoe iemand ook rijdt, welk niveau ook bereikt mag zijn, een afgeknelde tong en (eventuele) restanten van spoorgebruik in de flanken,hoort niet tot Good Horsemanship, en hoort al helemaal niet in de paardenSPORT thuis.
Dat het JUISt in die paardensport vaak ruw en rauw er aan toe gaat, maakt het niks beter.

Het is en blijft een dier kwellen omwille van de eer en de glorie en het eigen menselijk ego. Wellicht ook nog om geld..

Als dat sport moet heten, is het een zielige vertoning. Helaas ten koste van een levend wezen.
het moet maar eens afgelopen zijn met al die dwazen die zichzelf de lucht in steken door een dier te kwellen, maar dat vind ik ook van bepaalde vormen van hondensport en andere "kijk eens hoe geweldig IK ben "uitvindingen waar de mens dieren in betrekt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 16:25

vur schreef:
Ik let altijd op mijn woordgebruik ook vanwege het feit dat ik vind dat ik een voorbeeldfunctie heb als instructeur. Ik vind het ook vanwege het uiten van respect voor het paard niet kunnen. Het is even de vraag of het echt gemeend was, want ik was er natuurlijk zelf niet bij.

Helemaal mee eens. Waarom zou je een paard een ***bok noemen? wat is daar de meerwaarde van? Voor mij zegt dat meer over de ruiter dan iets over het paard.
En zeker niet respectvol naar het dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 18:57

Staat stoer...en daarom...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:20

russel schreef:
Staat stoer...en daarom...

:D
zo vind ik het stoer, als een paard een ruiter er af gooit!
;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:25

O, nou ik dus niet....het zal je gebeuren en je breekt wat...legio redenen waarom je als ruiter van je paart pleurt...... :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:25

Haha mee eens! ik haat dat,dat soort taal! je paard dien je te respecteren als je partner.

Losrijden meenemen bij de wedstrijden in de beoordeling lijkt me een heel goed idee! alleen dan krijg je waarschijnlijk dat mensen thuis alsvast "losrijden".
Ik kan ook niet wennen aan de rollkur..vindt het er heel paardonvriendelijk uitzien en dan dat gesjor aan de voorkant..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:27

Tja ach weet je de basissport, thuis wordt er door legio ook anders getraint en gereden dan op wedstrijd en losrij ring......

Als het alleen maar om punten en winnen gaat, dan staat peerd buiten spel...

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:15

Ik vind het wel mooi dat als je zegt dat je je paard even hij elkaar hebt getrapt het gewoon paardentaal is maar stel je zegt ik heb mijn kind even bij elkaar getrapt toen hij niet luisterde het toch ineens heel anders klinkt...

Misschien ben ik raar dat ik paarden met kinderen vergelijk, maar het is even om de toon aan te geven van zo'n zin. Zo praat je niet over anderen en ook niet over dieren. En zeker niet als je ook nog een voorbeeldfunctie uitvoert. En vergis je niet, iedereen voert in deze sport een voorbeeldfunctie uit, van laag tot hoog niveau. Als je als enige op de manege m dressuur rijdt kijkt iedereen al tegen je op.

Je moet er niet eens aan willen denken je paard bij elkaar te willen trappen, laat staan erover praten, laat staan het zelfs daadwerkelijk doen.

En ik vind het ook helemaal niet stoer klinken, als ik met iemand sta te praten die verteld hoe goed hij zijn paard wel niet even heeft aangepakt begint het bij mij al te kriebelen....

Willen we echt naar een sport toe waarin paard en ruiter in harmonie samenwerken moeten we met zijn allen die mentaliteit willen veranderen. En dat begint met met respect over je paard te praten.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:34

meiske1577 schreef:
Ik vind het wel mooi dat als je zegt dat je je paard even hij elkaar hebt getrapt het gewoon paardentaal is maar stel je zegt ik heb mijn kind even bij elkaar getrapt toen hij niet luisterde het toch ineens heel anders klinkt...

Misschien ben ik raar dat ik paarden met kinderen vergelijk, maar het is even om de toon aan te geven van zo'n zin. Zo praat je niet over anderen en ook niet over dieren. En zeker niet als je ook nog een voorbeeldfunctie uitvoert. En vergis je niet, iedereen voert in deze sport een voorbeeldfunctie uit, van laag tot hoog niveau. Als je als enige op de manege m dressuur rijdt kijkt iedereen al tegen je op.

Je moet er niet eens aan willen denken je paard bij elkaar te willen trappen, laat staan erover praten, laat staan het zelfs daadwerkelijk doen.

En ik vind het ook helemaal niet stoer klinken, als ik met iemand sta te praten die verteld hoe goed hij zijn paard wel niet even heeft aangepakt begint het bij mij al te kriebelen....

Willen we echt naar een sport toe waarin paard en ruiter in harmonie samenwerken moeten we met zijn allen die mentaliteit willen veranderen. En dat begint met met respect over je paard te praten.

_/-\o_

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 23:58

LBLGypsyCobs schreef:
Maar als ik terug denk aan iets wat ik jaren terug op een wedstrijd opving, waar iemand werd gefeliciteerd met het winnen van de Pavo-cup.
Diegene vertelde vervolgens vrolijk dat ze daar veels te laat aankwamen, het zadel op dat dier kwakten en op weg naar de ring 'die bok even bij elkaar trapten' en zo die Pavo-cup wonnen.
En dat de omstanders het verhaal helemaal prachtig vinden en die persoon nog eens wat complimenten geven en dat de jury op die dag blijkbaar niet gemerkt heeft dat er een 'bij elkaar getrapte bok' in de ring liep.
Als die jury het wel gemerkt heeft, mag ik hopen dat het paard puur op zijn eigen kwaliteit heeft gewonnen en niet omdat het een ruiter heeft die goed paarden bij elkaar kan trappen.

Het zou toch meer sieren om te zeggen dat door jouw schuld je niet op tijd was waardoor je vanaf de trailer rechtstreeks de ring in moest maar dat óndanks dat, het paard toch geweldig heeft gepresteerd!

Maar je hoort het heel veel, mensen die hun paard beschrijven als een robot en het vanzelfsprekend vinden dat hij zijn best doet maar alles bij elkaar tieren als hij het een keer niet doet.
En dan heb je ook nog mensen die hun paard een 'bij elkaar getrapte bok' noemen terwijl ze net gewonnen hebben. Tjah.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 00:19

Er wordt helaas heel wat afgetrapt op wedstrijd! Gisteren zag ik ook nog een redelijke amazone met naam heel trots vertellen dat ze dat paard het Z2 ff in 3 maanden had geleerd. De wijze waarop was tenenkrommend om te zien losrijden.

Gelukkig waardeerde de jury het meisje die werkelijk het meest paardvriendelijk de proef doorreedt het meest! Daar was ik weer erg blij mee!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 00:25

Zullen we dergelijke jury's er gewoon massaal op aanspreken en _/-\o_ doen?
Dan gebeurt het hopelijk meer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 07:01

meiske1577 schreef:

Dat is een belachelijke vergelijking omdat je met je benen niet aan je kind komt, hoe je het ook wendt of keert, je zet je paard vooruit door hem te knijpen of te trappen en dat noemen wij dan heel netjes 'aandrijven'.
Sorry mensen, maar ik vind dit dus een discussie waarom Bokt zijn naam van Pennyforum verdient. Hoe je ook over je paard praat, zolang hij te eten, te drinken en een schone stal en wei/paddock heeft is hij tevreden. Het interesseert hem echt geen reet of je hem schatje of kroket noemt zolang je hem goed verzorgd. Je druk maken om de rijerij van Andreas, oke, een blauwe tong en spoorplekken zijn not done, zeker als het geen incident is maar er vele beelden zijn van een ruiter die grof aan het rijden is, het zijn AKTIES die over de schreef gaan en het paard heeft er van te lijden, maar hoe je over je paard praat, dat heeft echt een heel groot :Z gehalte voor me. I'm so sorry.
Maar ik ben sowieso van mening dat je alle paarden niet altijd op en top in harmonie kan rijden, als hij links wil en ik rechts, dan gaan we rechts en dat kan alle zeilen bijzetten zijn. Het einddoel moet er wel liggen, mijn droom is niet om GP te rijden en dan nog steeds mijn paard van de grond te moeten schoppen met mijn sporen, zoals Andreas doet. Maar ik zie mezelf nog steeds wel als degene die bepaalt en mijn paard die luistert, en niet als twee samenwerkende vriendjes want mijn vrienden mogen de optie hebben om iets anders te doen dan ik wil.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 07:17

Amen Urielle! Pennygeleuter 1e klas....

Natuurlijk is mishandeling (bewust stelselmatig pijn doen, geestelijk mishandelen of verwondingen aanbrengen)
niet goed te praten, dat zal ook niemand doen hier ;)

Maar zoals gezegd is er een groot verschil tussen (zeer) consequent zijn en mishandelen!
Iedereen op Bokt is heiliger als de paus :7 nou als mijn paard niet vlug genoeg op mijn been reageert,
moet ik het dan nog 1 of 2 x lief vragen? Nou die "skup" ik toch ook ff naar voren :D boodschap meteen weer duidelijk!
Resultaat: volgende x weet hij het al....ik noem dat gewoon consequent zijn!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 07:31

Er zit imo een groot verschil tussen "corrigeren" en "in elkaar trappen"...dat eerste is nodig om de leider te zijn omdat je alleen kan "samenwerken' met je paard als een goede leider bent. Dat laatste is bewust en moedwillig een dier pijn doen en heeft niks meer met trainen te maken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 07:39

Maar kom op, je weet nog eens niet hoe de uitspraak van dat meisje exact was. Misschien sprak ze wel vol lof over haar paard en zei ze gewoon zoiets als "en dat ondanks dat ik het paard heel snel bij elkaar moest trappen."
Sorry, maar hierin moet ik meegaan met Urielle, naar wat een saai en onbeduidend akkefietje is deze discussie overgeschakeld?