Academy Bartels neemt geen juridische stappen tegen topmodel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Academy Bartels neemt geen juridische stappen tegen topmodel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 12:06

Hopelijk komt het wel tot een rechtszaak. Dat is namelijk de enige manier om helderheid te krijgen. Zonder rechtszaak blijven mensen speculeren en krijg je een voortdurende circulatie van geruchten, die zowel voor Lonneke als voor Bartels zeer schadelijk zijn.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 12:18

Elouisesays schreef:
Wie zwijgt stemt toe, zeggen ze.

Ik heb teveel vreemde dingen gezien binnen de hippische sport om de familie Bartels op hun blauwe ogen te vertrouwen. Moge het recht zegevieren, en alle betrokken partijen een eerlijk proces krijgen. After all is het paard er helaas niet meer mee geholpen.

Wie zwijgt wil geen hoge kosten hebben aan de rechtbank advocaat ect.. dat kost klauwen met geld

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 12:22

Netje schreef:
Als de verklaring van Stal Bartels gaat worden, we hebben het aangekaard, paard zat op plafond, we hebben gevraagd wat te doen...we (wie we??, hij werd wederom op persoonlijke titel daarna gereden door iemand die gekozen was door LE zélf en op een lager niveau) moesten blijven trainen op ZIJN nivo,,want hij mocht niet stil komen te staan....dan heb jij gelijk! Helemaal gelijk!

Ik denk dat het hier toch een beetje de crux zit Netje:

Afbeelding

Mischa Koot wordt hier (website van de Academy zelf) aangeduid als instructeur van de Academy. U2 stond tevens in pension bij de Academy. Lonneke Engels betaalde aan de Academy. Het is onduidelijk of daarnaast nog andere kosten door Engels werden betaald voor het opleiden van het paard; soms gebeurt dat niet en heeft de ruiter/amazone gewoon het gebruiksrecht van een kwaliteitsvol paard. Zo gebeurt dat ook vaak (zie de kwestie Vingino) Wij weten niet wat er verder voor afspraken precies gemaakt zijn, alleen maar dat alle betrokkenen zijn gedaagd.
Je kunt je zeer afvragen of de blessures in de mond veroorzaakt zijn door het "plafond" van het paard of andersom. Duidelijk is wel dat zo'n paard met zulke blessures niet meer fijn te rijden zal zijn.
Desondanks werd er gewoon nog met het paard door getraind. Een veearts kan de degeneratie (botafbraak en woekeringen) in de kaak tot een half jaar terug vrij nauwkeurig dateren. Als dat onomstotelijk is aangetoond en Mischa trainde in die periode gewoon nog met het paard onder leiding van Imke naar GP niveau, dan kunnen zowel Mischa als Imke hierop persoonlijk worden aangesproken. Van professionals mag worden verwacht dat zij in de gaten hebben dat het paard iets mankeerde.
Ook vind ik het persoonlijk heel discutabel dat het paard blijkbaar in tijden geen tandarts heeft gezien. Want niet alleen op de RX foto's maar ook uitwendig was schade in de mond van het paard zichtbaar.

De Academy wordt eveneens de gehanteerde trainingsmethode verweten; dat is ook wat de rapportage van Ulrike Thiel benadrukt. Dat laatste zal m.i. niet houdbaar zijn, want dat is gewoon heel moeilijk aan te tonen.

Maar ik vind niet dat de Academy niets kan worden verweten. Mischa draagt ook als instructeur van de Academy diens trainingsmethoden en filosofie uit.
Dat de Academy zich er dan vanaf maakt door te zeggen: het paard stond hier alleen maar in pension, vind ik zwak, zeer zwak. En daarmee leggen ze ook meteen de zwarte piet bij Mischa. Maar hoe zit het dan met Imkes begeleiding?.

Hoe je het ook wendt of keert, als bewezen wordt dat het paard de schade in de kaak heeft opgelopen gedurende de tijd dat Mischa hem onder leiding van Imke trainde, dan zit ook de Academy er met een dikke vinger in.

De Academy heeft m.i. zich heel onhandig opgesteld:
- door Engels met haar klachten niet serieus te nemen en af te doen als onzin
- vervolgens verantwoordelijkheid af te schuiven door te zeggen dat het paard "alleen maar in pension" stond
- aan te geven Engels aan te klagen voor smaad en laster en dat vervolgens niet te doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 12:24

liljebo schreef:
Hopelijk komt het wel tot een rechtszaak. Dat is namelijk de enige manier om helderheid te krijgen. Zonder rechtszaak blijven mensen speculeren en krijg je een voortdurende circulatie van geruchten, die zowel voor Lonneke als voor Bartels zeer schadelijk zijn.

Ik denk dat Bartels er meer "last" van zal hebben dan Engels. Het verhaal is onlangs ook verschenen in het zeer populaire Duitse Cavallo Magazine.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 12:30

Babootje schreef:
Ik denk dat Bartels er meer "last" van zal hebben dan Engels. Het verhaal is onlangs ook verschenen in het zeer populaire Duitse Cavallo Magazine.

En dat maakt het dus zo'n probleem: je kunt dus zonder behoorlijk getoetst bewijs iemand behoorlijk schaden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 12:40

Shadow0 schreef:
Babootje schreef:

En dat maakt het dus zo'n probleem: je kunt dus zonder behoorlijk getoetst bewijs iemand behoorlijk schaden.

Daarom is het in ieders belang dat die rechtszaak er komt. Liefst zo snel mogelijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 13:01

Shadow0 schreef:
Babootje schreef:

In dat geval zou je dan dus een aanklacht wegens smaad/laster kunnen indienen. Maar dan moet je er ook zeker van zijn (en kunnen aantonen) dat jou geen enkele blaam treft. Persoonlijk ben ik van mening dat Bartels de aandacht die nu voor de zaak is over zich zelf heeft afgeroepen door Engels niet serieus te nemen waardoor ze wel juridische stappen moest ondernemen. Dit had natuurlijk goed achter gesloten deuren kunnen blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 13:52

Precies Babootje, dat vind ik ook. Ik vind het nl behoorlijk arrogant om te doen alsof het allemaal niet waar is. Hadden ze de zaak serieus genomen, U2 laten onderzoeken door een gerenommeerde kliniek, alle bewijzen zelf ook onder de loep laten nemen...dan was dit niet in de media zo uitgesponnen.

Iedere klant wil zich graag serieus genomen voelen en niet met een kluitje in het riet gestuurd worden...wordt dat wel gedaan, dan zoeken ze de media juist op.

Bij ontevreden klanten moet je juist in aktie komen....

Het wie zwijgt stemt toe verhaal, of de arrogantie wij weten wel beter, werkt dan in je nadeel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 13:58

O jeutje gaan we profieletjes checken of je wel mee mag praten... }:0

Jullie en ook ik kan daar van alles in kwijt hoor....wat zegt dat?

Wat super sneu dit zeg....en juist daarom is mijn profiel leeg en blijft hij leeg...alleen al voor mensen die zo een tunnelvisie hebben...

Trouwens Netje we mogen nu wel aannemen, leuk woord, dat jij dagelijks bij Bartels bent en van de hoed en de rand weet, geen enkele aanname doet, maar als woordvoerder van stal Bartels elk woord als waarheid kan en mag verwoorden.

Zeg dat dan meteen, dan weten we tenminste wat er speelt.

Hehe....dan kunnen alle anderen die voeten en spieren kunnen beoordelen van een foto weer even terug naar de opleiding gestuurd worden en Lonneke haar pensionpaard die werd uitgeleend, moet niet piepen...

Ik snap hem..

Alles is wel gezegd in dit topic! De insiders in dit topic zullen wel verslag gaan doen wat de echte waarheid is...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 17:48

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 18:54

russel schreef:

Neee Russel, dat was als reactie op iemand die het daarvóór over je lege profiel had. Zo interessant vind ik je nou ook weer niet :D

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 18:57

Wellicht kunnen jullie je ook allemaal even storten op de volgende foto:

Afbeelding

weer een bekende ruiter en bekende stal om te nagelen :D

om maar even aan te tonen dat foto's geduldig zijn en het moment waarop dit gebeurt niets zegt over feitelijke manier van rijden of training
Laatst bijgewerkt door Netje op 23-05-14 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 19:03

russel schreef:
Trouwens Netje we mogen nu wel aannemen, leuk woord, dat jij dagelijks bij Bartels bent en van de hoed en de rand weet, geen enkele aanname doet, maar als woordvoerder van stal Bartels elk woord als waarheid kan en mag verwoorden.

Zooo kinderachtig dit weer: je blijft van alles neerzetten (door te blijven herhalen wordt iets niet ineens waar :O ) en het enige wat ik doe is je laten zien dat je telkens weer met zgn. féiten komt die nog nergens bewezen zijn. Als er al ooit een rechtzaak komt, dan zullen we horen hoe het zit.

@Babootje: de tekst over Mischa Koot op de site van Bartels is al jaren oud. Ze is daar allang geen (stal) ruiter of instructrice meer. Ze begeleid alleen nog een aantal trainingsweken. Hoop niet dat dat verward wordt met het opleiden van een paard tot GP niveau *\%/*

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 19:05

@Babootje, ik begrijp dat jij vindt, dat Imke als instructeur mede schuldig is aan de (eventuele) schade aan een paard? Geldt dat dan voor alle instructeurs? M.a.w. als een paard letsel heeft, door (verkeerd) rijden, is de instructeur dan schuldig?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:55

Electra63 schreef:
@Babootje, ik begrijp dat jij vindt, dat Imke als instructeur mede schuldig is aan de (eventuele) schade aan een paard? Geldt dat dan voor alle instructeurs? M.a.w. als een paard letsel heeft, door (verkeerd) rijden, is de instructeur dan schuldig?

Ja, ik vind eigenlijk wel dat een instructeur als professional goed advies moet geven aan zijn/haar pupil. En ook de verantwoordelijkheid heeft om erop te wijzen als er duidelijk sprake van onbehagen bij een paard is. Van wie moet je het anders leren, dat er iets niet goed is, als je zelf nog onervaren bent. De instructeur moet ook kunnen zien - vind ik - dat het bit niet goed in de mond ligt, dat het zadel niet goed ligt, of dat het paard kreupel loopt.
Ik vind het ook niet kunnen - en dat kom ik wel eens vaker tegen - dat een instructeur les staat te geven aan een "kreupele combinatie" om de les maar niet af te hoeven zeggen en zo verdiensten mis te lopen.
Nu zou dat op het niveau Mischa-Imke op een ander niveau voor kunnen komen; als professional op dat niveau moet je kunnen zien dat een paard bijvoorbeeld aanleuningsproblemen heeft.
Voor wat betreft de relatie Mischa-Imke-Academy is er wel een wat steviger band dan alleen maar instructeur/pupil, maar is Mischa ook nog eens instructeur van de Academy en draagt diens trainingswijze en filosofie uit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 21:03

Netje schreef:
@Babootje: de tekst over Mischa Koot op de site van Bartels is al jaren oud. Ze is daar allang geen (stal) ruiter of instructrice meer. Ze begeleid alleen nog een aantal trainingsweken. Hoop niet dat dat verward wordt met het opleiden van een paard tot GP niveau *\%/*

Nou Netje, het staat nog steeds zo op de website van de Academy, dus daar ga ik dan maar even vanuit, zolang de Academy de website nog niet heeft aangepast.

Hoe jij aan je informatie komt is voor mij niet duidelijk, dus daar kan ik niet vanuit gaan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 22:15

Joh, het is totaal oninteressant wat er op die site staat. Het enige wat juridisch gezien van belang is, zijn de afspraken, zoals die tussen LE, Bartels en Mischa Koot zijn gemaakt. en aangezien die afspraken niet op de site staan, heeft het weinig zin om naar die site te verwijzen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 06:30

Electra63 schreef:

Hier wil ik graag even op inhaken. De instructeur dient de persoon te zijn met meer ervaring en kundigheid dan de ruiter. Dat moet wel, wil de ruiter er iets van leren.
En wil de ruiter leren, dan zal deze op de instructeur en diens kennis moeten kunnen vertrouwen.

Als een instructeur geen /een verkeerde inschatting maakt van bv een aanleuningsprobleem en bijvoorbeeld adviseert om 'even door te pakken' waardoor meer schade wordt berokkend, heeft de instructeur daarin m.i. wel dergelijk verantwoordelijkheid en is zeker mede schuldig. Al helemaal op dat niveau

Op lager niveau zie je ook al paarden die onder leiding van een instructeur volledig tot gort worden gereden. Een bijzonder kwalijke zaak en wat mij betreft mogen dergelijke instructeurs per direct hun briefje inleveren. Hetzelfde speelt op hoog niveau.
Vergissing is menselijk, maar als een paard dat onder leiding van een instructeur kapot wordt gereden, of dat nu om U2 gaat of het paard van truus, dan heeft dat te maken met onkunde van de betreffende instructeur (de ruiter is immers nog lerende en moet op de instructeur kunnen vertrouwen) en hoort deze instructeur geen les te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 09:18

Prachtige foto Neetje, ben jij daar ook mee eens, dat je het zo zurig plaatst om een knuppel in het hoenderhok te gooien?

Overigens is er al een behoorlijke vloedgolf gaande die paal en perk wil gaan stellen aan bepaalde trainingsmethodes, wereldwijd en dat kan niet meer gestopt worden... _/-\o_

Stuitend dat alles met de mantel der liefde wordt bedekt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 09:20

Netje schreef:
russel schreef:

Neee Russel, dat was als reactie op iemand die het daarvóór over je lege profiel had. Zo interessant vind ik je nou ook weer niet :D

Wat leuk dat jij je aangesproken voelt, kennelijk dan toch wel?? :D

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 09:36

Karl66 schreef:
Joh, het is totaal oninteressant wat er op die site staat. Het enige wat juridisch gezien van belang is, zijn de afspraken, zoals die tussen LE, Bartels en Mischa Koot zijn gemaakt. en aangezien die afspraken niet op de site staan, heeft het weinig zin om naar die site te verwijzen.

thx karl, je ontneemt me het plezier om een leuk stukje te schrijven met een zin.
die vervelende afspraken, daar kijkt de rechter naar.

Het is maar de vraag of de rechter zover komt dat hij naar de kaak gaat kijken.
Ik zelf denk niet dat wij de antwoorden gaan krijgen, via die kant.
De kaakfoto's zijn alleen voer voor discussie, laten we ons dan ook daar mee bezighouden :).

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 17:41

Babootje schreef:
Netje schreef:

Hoe jij aan je informatie komt is voor mij niet duidelijk, dus daar kan ik niet vanuit gaan.

Gewoon omdat ik de webside lees en als je ziet dat het laatste nieuws in dit stukje over 2009 gaat en nooit meer ge-update is, dan zegt dat genoeg (maar staat er dus al jaren zo op)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 17:51

russel schreef:
Prachtige foto Neetje, ben jij daar ook mee eens, dat je het zo zurig plaatst om een knuppel in het hoenderhok te gooien?

Nee hoor, maar als het om Totilas gaat heeft iedereen een mening, maar komt er dan ook meteen een rechtzaak? Want getraind door Sjef J. op dit moment en met open bakkes en tong eruit tijdens het inrijden,2 dagen terug. En als blijkt dat de kaak beschadigd is, gaat Matthias R dan ook Sjef aanklagen (of Edward omdat het al eerder gebeurd is)??

Zurig, ben niet zurig hoor, maar er wordt hier wel gemeten met 2 maten. De foto was geplaatst om te laten zien dat foto's geduldig zijn, maar vaak niet meer dan een momentopname, wat totaal niets zegt over de manier van trainen en of het écht zo is, of het juiste moment om op een knopje te drukken (tijdens een momentje van verzet). De jury beloonde de afgelopen dagen Totilas met hoge punten, ondanks hier en daar wat fouten. Kennelijk zien ze er niets verkeerds in....

Topsport is topsport. Dat wordt wel eens vergeten. Kijk naar topatleten: schaatsers, wielrenners etc. Die overvragen hun lichaam iedere dag en gaan soms van de ene blessure naar de ander (kijk naar een Sven Kramer om er maar één te noemen). Dat gebeurt als je topsport bedrijft, want je zoekt de grenzen op. Topniveau kent kennelijk zijn offers en dat is in de paardensport niet anders. Vindt het paard dat leuk: vast niet. Wordt het dagelijks gedaan door topruiters: natuurlijk ! Anders kom je simpelweg niet daar.
Er is maar één optie om dit te voorkomen (want zelfs de recreatieruiter maakt fouten): verbieden om paarden voor dit doel te gebruiken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:04

BMHP schreef:
thx karl, je ontneemt me het plezier om een leuk stukje te schrijven met een zin.
die vervelende afspraken, daar kijkt de rechter naar.

Het is maar de vraag of de rechter zover komt dat hij naar de kaak gaat kijken.
Ik zelf denk niet dat wij de antwoorden gaan krijgen, via die kant.
De kaakfoto's zijn alleen voer voor discussie, laten we ons dan ook daar mee bezighouden :).

Tja, het probleem met Bokt is dat je onzin alleen maar vaak genoeg hoeft te herhalen om er een Bokt-waarheid van te maken. En het verhaal dat Mischa op de site van Bartels staat en Bartels daarom dus verantwoordelijk is voor de training is nu eenmaal onzin. En dan kan je er beter op reageren ipv te wachten tot het een Bokt-waarheid is geworden.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:55

Netje schreef:
Wellicht kunnen jullie je ook allemaal even storten op de volgende foto:

[ Afbeelding ]

weer een bekende ruiter en bekende stal om te nagelen :D

om maar even aan te tonen dat foto's geduldig zijn en het moment waarop dit gebeurt niets zegt over feitelijke manier van rijden of training

Gezien de bijbehorende proef, was dit geen moment opname. Helaas...