Nederlandse paardenredders nu zelf in nood in Spanje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:02

Netje schreef:
upendo schreef:
Misschien is het dan een idee om de paarden eerst op te knappen en weg te doen voor je er nieuwe bij haalt?

... en wéér je blijft het maar herhalen, maar daardoor wordt het niet ineens de waarheid. Ze halen er geen nieuwe bij voordat het kan en als je op FB kijkt zie je dat er inmiddels al weer een aantal een nieuw huisje gevonden hebben. Dus ja: plek voor nieuwe waar ze wél de middelen voor hebben.

:roll:

En jij valt net zo goed in je rijtje uitspraken die erg propaganda-like ingesteld zijn onderhand zeg.

Krimp gewoon in als je het geld niet hebt en loop niet zo te bedelen om meer als je je zaken niet dermate goed op orde hebt. Zo moeilijk kan het niet wezen toch?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:03

upendo schreef:
Krimp gewoon in als je het geld niet hebt en loop niet zo te bedelen om meer als je je zaken niet dermate goed op orde hebt. Zo moeilijk kan het niet wezen toch?

... en de derde keer in een paar antwoorden: ze hebben het geld wél ! Maar kennelijk doe jij de boekhouding :D

upendo

Re: Nederlandse paardenredders nu zelf in nood in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:04

Als je het geld hebt, hoef je niet te vragen om geld of mensen te vragen om specifieke paarden te onderhouden. Nu jij weer! :7

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:07

upendo schreef:
Als je het geld hebt, hoef je niet te vragen om geld of mensen te vragen om specifieke paarden te onderhouden. Nu jij weer! :7

Heb je wel eens gehoord hoe stichting handelen met donaties?? Brooke Nederland die hier telkens geprezen wordt heeft er zelf een budget van dat ca. €150.000 bedraagt voor propagandafilmpjes (bedelfilmpjes in jouw taal denk ik) voor donaties en dat van gedoneerd geld (wat ze m.i. beter kunnen gebruiken voor hun eigen doel: het redden van paarden).
Het is heel normaal dat stichtingen paarden ter adoptie zetten, omdat sommige mensen graag gericht geld geven. Dat wil niet zeggen dat ze niet te eten krijgen als er niet specifiek voor betaald wordt.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:11

(Flauw hé, als iemand je niet serieus neemt in een discussie. ;) )

Dat doet Laura toch net zo goed? Zoals Cayenne al aangaf, die is inmiddels erg goed in het benaderen van verschillende mediabronnen. Verschil is dat bij haar dus niet zo duidelijk is waar dat geld precies allemaal heen gaat. Brooks weet het te verantwoorden en daar hoort ook reclame bij.

Vergelijken met een stichting op een heel andere schaalgrootte en met een hele andere werkvorm is wel erg simpleminded.

En ik denk dat ik de discussie met jou maar stop, want je weet zelf ook geen concrete feiten..
Dus je kan wel roepen, maar onderbouw jezelf dan eerst maar eens.

Ik geloof liever objectieve bronnen zoals de mensen die ook in Spanje wonen en het klappen van de zweep daar kennen dan iemand die obvious voor de stichting is. Jij weet mij niet te overtuigen, ik jou ook niet, maar om dan zo op mijn posts te reageren is mij wat te laag. ;)
Laatst bijgewerkt door upendo op 20-02-14 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:14

calippe schreef:
upendo schreef:
Dat je het kan, moet niet altijd zeggen dat je het MOET.

Als je de financiële middelen niet hebt, moet je dat ook toe durven geven......

Als dat punt nog niet duidelijk was ga ik nu heel hard huilen.

En als je voor je gevoel dat nu MOET? Gevoel kan alles overheersend zijn. Ook al blijf je naar je verstand handelen.

Als je gevoel zegt dat je moet, en je verstand kan niet meekomen, dan is misschien controle van buitenaf noodzakelijk? En nee, ik heb het niet over onder curatele zetten. Maar als je een dergelijke wereldverbeteraar bent maar zo groot aan het denken bent dat je financiele middelen niet meekomen, zou je de tering naar de nering kunnen zetten en gaan downsizen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:16

jus schreef:
Ik heb zelf oud paardje en was niet gechipt denk hij blijft toch bij mij de rendac heeft me toen gewaarschuwd niet gechipt probleem om mee te nemen dus heb hem laten chippen

Ik heb er drie en ze zijn alledrie niet gechipt (wel netjes ontheffing aangevraagd toen het nog kon dus ik ben legaal bezig).
Op het moment er een van mijn dieren ingeslapen moet worden - ze staan dan wel in NL - gaan ze gewoon mee. Er is geen instantie die naar die chip kraait. Het stamboek niet, de verzekering niet. Ze gaan gewoon mee, zonder chipcontrole. Dat is in NL. Nu kan ik niet voor Spanje spreken, vandaar dat ik het vroeg.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:31

Ik heb helaas 2 x een paard in moeten laten slapen, de tweede keer was onze appaloosa twenter in september. Beide keren werd er totaal niet naar de chip gevraagd(ze hadden die alletwee wel hoor)

Wat mij zo tegenstaat is dat er totaal geen inzicht in de gedoneerde gelden gegeven worden. En echt, de mensen staan daar echt niet aan de poort met raspaarden met papieren om die gratis overgenomen te worden.
Er worden flink wat stakkers opgekocht en daar teren de handelaars en zigeuners dan weer van, en houdt iedereen de circel in stand. Dat is jammer.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 00:11

Ik heb laatst mijn paard in moeten laten slapen en is toen met de individuele dienst van de Rendac opgehaald. Niks geen chip of paspoort nodig gehad..

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 00:14

ik ben ook van mening dat ik het heel vreemd vind dat men betaald voor een paard in nood. De eigenaren zouden blij mogen zijn dat iemand de zorg overneemt als het paard niet meer kan worden onderhouden. Als je betaald voor verwaarlozing om wat van reden dan ook dan blijft het in stand. ik zie het hier in Portugal regelmatig gebeuren! men kan het paard niet meer betalen...paard is graat mager..wordt toch verkocht..en even later staat er toch weer een paard op stal...en binnen no time weer het zelfde verhaal....

wij hebben ook eens een paard gekocht die graat mager was om op te lappen. Na een half jaar toch laten inslapen omdat ze een chronische long afwijking had. (ze was wel weer op gewicht) maar nadat zij was gekocht had de eigenaar zo weer een ander om uit te mergelen.

Daarna nog een, graat mager...opgelapt en verkocht voor symbolisch bedrag aan nederlanders waar ze een super leventje heeft..

nog een...mishandeld...weer vertrouwen laten krijgen en weg gegeven aan Belgen hier in de omgeving waar hij een super leventje heeft....

nog een...mishandeld...jaren zelf gehad tot ze niet meer kon en laten inslapen....

en zo waren er meer..... er komt geen einde aan.....

ik neem alleen nog een zielig paardje in huis die verder gezond is en waar wij wat aan hebben....klinkt misschien heel grof. maar ik ga geen geld meer in paarden stoppen die wat mankeren wat niet op te lossen is.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 00:47

upendo schreef:

Dat is volgens mij juist zo'n beetje het hele idee van een stichting. Wat ik begrijp is dat ze het geld wel hebben om een bepaald aantal paarden op te knappen en een 2e leven te geven na een hoop ellende. Maar wanneer het aantal donaties en dus de stichting groeit, zullen ze waarschijnlijk nog meer paarden kunnen ''redden'' en een 2e leven geven, Waar ze graag naartoe willen werken aangezien ze er nu een aantal zullen moeten laten staan.. Toch?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 01:06

felineepino schreef:
Dat is volgens mij juist zo'n beetje het hele idee van een stichting. Wat ik begrijp is dat ze het geld wel hebben om een bepaald aantal paarden op te knappen en een 2e leven te geven na een hoop ellende. Maar wanneer het aantal donaties en dus de stichting groeit, zullen ze waarschijnlijk nog meer paarden kunnen ''redden'' en een 2e leven geven, Waar ze graag naartoe willen werken aangezien ze er nu een aantal zullen moeten laten staan.. Toch?

Er is altijd "nog die ene erbij". Heb je daar de ruimte niet voor of de middelen niet voor, begin er niet aan.
En dan - is al eerder opgenoemd - wat ga je opvangen? Als ik de filmpjes zie van de paarden van de horrorboerderij, paard met gebroken been dat verkeerd aan elkaar is gegroeid, evengoed gekocht van een @#$%^handelaar, meegenomen en thuis ingeslapen, is dat niet het beste voorbeeld van kapitaalvernietiging?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 06:59

L_Love_Horse schreef:
Beste mensen,

Ik zou jullie aanraden om zelf eens te komen kijken en meelopen bij deze stichting. zodat jullie er een ander beeld van krijgen. er staan inmiddels 96 paarden HENGSTEN EN MERRIES apart!! en er zijn er nog zoveel meer die gered kunnen worden. De merries worden hier niet gedekt door de hengsten dit is erg vervelend om te lezen. De paarden geen kwaliteit van leven meer hebben worden uit hun lijden verlost. het is erg zwaar om zoveel paarden op te vangen en te verzorgen en daarbij ook nog eens meldingen krijgen van nieuwe paarden. ik loop bij deze stichting stage en wat deze stichting doet voor de paarden is ongeloofelijk. ook heb ik bewust gekozen om dit team te gaan versterken. Het zijn zulke lieve warme mensen die dag en nacht klaarstaan voor de beestjes. Die willen dat er nog meer paarden geholpen worden.

Ik hoop dat dit bericht inzicht geeft in de situatie. iedereen mag zijn eigen mening hebben en zelf kiezen of ze doneren of er in geloven of niet. maar mensen die deze stichting niet kennen zouden het beste eerst informatie kunnen zoeken voordat ze hier iets plaatsen.

Ik geloof je helemaal en ik ben er ook zeker van overtuigd dat het hele lieve mensen zijn, en dat ze alleen maar het allerbeste willen dat geloof ik ook.
ik geloof ook dat het heel zwaar is!

En ik geloof ook dat ondanks dat het hele lieve mensen zijn, de bedrijfsvoering niet op orde is.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 07:26

Hele lieve mensen met een groot hard dat geloof ik meteen want anders begin je er niet aan.
Heb zelf paarden op gevangen prive en weet dus wat een ellende je tegen kunt komen.
Er is wel een verschil in een prive opvang waarin je de kosten zelf moet betalen of je een stichting bent met donateurs.
Deze stichting is zo groot gegroeid dat het heel moeilijk word om alles in goede orde bedrijfsmatig want dat is het goed te laten draaien want je hebt een verantwoording af te leggen aan je donateurs,
Dat zorgt er ook voor dat je keuzes moet maken en in dat geval moet je toch meer zakelijk gaan denken.
Ik kan vanaf mijn computer niet zeggen in hoeverre dit ook gebeurt.

Voor zover ik het hier begrijp is het voor dierenleed in spanje helemaal niet goed geregeld zodat hier ook niet snel een einde aan zal komen en handelaren hier graag een graantje van mee pikken.
Zoals ik het zie is het dweilen met de kraan open en je moet wel verdomd sterk in je schoenen staan om hier een lijn te trekken.
Dus alleen paarden opvangen van particulieren en de handel links laten liggen en er zeker niet voor gaan betalen.

Je kunt wel de allerbeste bedoelingen hebben maar met zo veel mogelijk verwaarloosde dieren op te vangen verander je eigenlijk niets.
Het moet via wetten geregeld worden en boete's uitgedeeld worden zodat de handelaren aangepakt gaan worden

Ik zelf ben mij er ook even in gaan verdiepen en moet zeggen dat het mij ook heel veel deed en dacht breng er maar een stuk of tien want wat een mooie paarden zijn dat.
Maar helaas dit gaat niet gebeuren ik zou het wel kunnen maar ga niet meewerken aan het systeem daar in stand houden de enige die er beter van word is de handelaar want wat het opknappen kost dat haal je er never nooit meer uit er moet echt geld bij.

Dat mensen doneren moeten ze helemaal zelf weten als ze dat een goed gevoel geeft maar het is een illusie om te denken dat het daardoor beter word is het ene paard er bovenop dan volgen er weer tien.

Nogmaals heel mooi dat mensen dit doen en er hard voor werken maar zoals het nu is is het dweilen met de kraan open.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:09

upendo schreef:
[

En jij valt net zo goed in je rijtje uitspraken die erg propaganda-like ingesteld zijn onderhand zeg.

Je discusieert niet op een eerlijke manier.
je stelt dingen die niet zo zijn.
En je toont ook weinig empathie. Ik heb jou uitgelegd wat "nood" zou kunnen zijn. Maar je wilt het niet lezen. De stichting doet niets wat ze niet kan.

Maar de stichting wil méér kunnen doen, omdat de nood hoog is. De stichting zit zelf niet in nood maar betrekt de nood van anderen op zichzelf en doet een poging middels media daar iets aan te doen. Dat is empathie.

Cassidy schreef:
Als je gevoel zegt dat je moet, en je verstand kan niet meekomen, dan is misschien controle van buitenaf noodzakelijk? En nee, ik heb het niet over onder curatele zetten. Maar als je een dergelijke wereldverbeteraar bent maar zo groot aan het denken bent dat je financiele middelen niet meekomen, zou je de paasei naar de nering kunnen zetten en gaan downsizen.

Waarom moeten ze downsizen?
Waarom moeten ze minder paarden helpen dan ze kunnen?
Ze helpen de paarden die ze kunnen.

Maar ze willen méér paarden kunnen helpen.

Hoe komt het dat ik dit kan begrijpen en sommige anderen niet?
Ik ben écht niet buitengewoon intelligent! Ik kan wel goed lezen wat er staat. Maar dat kan toch niet zo moeilijk zijn?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:29

Ik stel helemaal geen dingen die niet zo zijn Calippe. Kom maar met voorbeelden. Dat ik geen empathie toon voor de andere kant is omdat ik me totaal niet kan vinden in dat beeld. Jij toont ook geen empathie naar ons standpunt. Beetje een loos punt.
Wat ik wel erg vind is dat JIJ nu impliceert dat wij nog dommer zijn dan jouw 'niet buitengewone intelligentie' omdat wij een andere mening zijn toegedaan.

Op de man spelen is een teken van zwakte, misschien is het wel zo netjes om eerst de regels van een fatsoenlijke discussie door te lezen voor je je erin mengt?

Gelukkig voel ik me niet aangesproken met mijn vooropleiding, dat scheelt een boel. Pfoe! :)

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:32

upendo schreef:
Ik stel helemaal geen dingen die niet zo zijn Calippe. Kom maar met voorbeelden. Dat ik geen empathie toon voor de andere kant is omdat ik me totaal niet kan vinden in dat beeld. Jij toont ook geen empathie naar ons standpunt. Beetje een loos punt.
Wat ik wel erg vind is dat JIJ nu impliceert dat wij nog dommer zijn dan jouw 'niet buitengewone intelligentie' omdat wij een andere mening zijn toegedaan.

Op de man spelen is een teken van zwakte, misschien is het wel zo netjes om eerst de regels van een fatsoenlijke discussie door te lezen voor je je erin mengt?

Gelukkig voel ik me niet aangesproken met mijn vooropleiding, dat scheelt een boel. Pfoe! :)

Ik hoef voor jou geen empathie te hebben, het gaat immers toch goed met jou?

Ik heb empathie voor al die paarden die niet geholpen kunnen worden, en empathie voor de stichting die dat óók zo ervaart.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:34

calippe schreef:
Maar de stichting wil méér kunnen doen, omdat de nood hoog is. De stichting zit zelf niet in nood maar betrekt de nood van anderen op zichzelf en doet een poging middels media daar iets aan te doen. Dat is empathie.

Of naïviteit.

Als iedereen in dit topic nu maandelijks 100 euro op mijn rekening stort, ga ik ook even de nood van anderen op mezelf betrekken. Afgesproken? Dan boek ik nu al mijn vliegticket naar Spanje en ik zie jullie overschrijvingen dan wel verschijnen. Lekker als een kip zonder kop paardjes gaan redden, heb er nu al zin an. *\o/*

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:34

Ik ook, maar ik heb geen empathie voor de manier waarop.
Je moet, zeker als stichting, realistisch blijven, wat de andere mensen die woonachtig zijn in Spanje ook al stelden. Het is daar de orde van de dag.

Net als dat de kindersterfte in Afrika nooit helemaal voorkomen kan worden, zo kan ook de mishandeling van paarden in economisch achteruitgaande gebieden nooit helemaal voorkomen worden. Pas als je dat onder ogen durft te zien ben je realistisch bezig en roepen dat je alle paarden door het hele land wil redden getuigt daar niet van.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:38

Gini schreef:
Of naïviteit.

Als iedereen in dit topic nu maandelijks 100 euro op mijn rekening stort, ga ik ook even de nood van anderen op mezelf betrekken. Afgesproken? Dan boek ik nu al mijn vliegticket naar Spanje en ik zie jullie overschrijvingen dan wel verschijnen. Lekker als een kip zonder kop paardjes gaan redden, heb er nu al zin an. *\o/*

empathie, naïviteit, idealisme.....
Zijn toch eigenschappen die bijdragen tot tenminste een poging om deze wereld een betere plek te maken, ook al is dat niet voor iedereen, maar voor slechts een paar zielen.

Ik ben zelf een beetje idealistisch. Ik denk dat idealisten nodig zijn. De wereld is immers vatbaar voor betering.

Denk aan de weeshuizen in India, aan opvang van kinderprostituees in de Filipijnen, aan stichtingen die in een bepaald land honden opvangen, of paarden. Die zijn er allemaal op gericht het leed te minderen. En dat zijn allemaal idealisten, in meerdere of mindere mate, want ze vechten vaak tegen de bierkaai aan. Moeten opboksen tegen slechte mentaliteit, geld, of andere zaken.
Maar ze doen het tóch. En ik heb daar respect voor!
Ik zal niet zeggen dat die lui handelen als een kip zonder kop! Dat doet deze stichting ook niet, want die doet niets wat ze niet kan. Ze wil alleen maar méér kunnen doen. En jij noemt dat handelen als een kip zonder kop.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:41

Ben ik met je eens, maar bij die eigenschappen komt 'realisme' ook om de hoek kijken.

Als je merkt dat je te weinig geld binnen blijft krijgen..
Kijk dan naar andere oplossingen. In plaats van aandacht te vragen om meer geld te verdienen kun je ook kijken naar manieren om geld te creëren.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:42

upendo schreef:
Ben ik met je eens, maar bij die eigenschappen komt 'realisme' ook om de hoek kijken.

Als je merkt dat je te weinig geld binnen blijft krijgen..
Kijk dan naar andere oplossingen. In plaats van aandacht te vragen om meer geld te verdienen kun je ook kijken naar manieren om geld te creëren.

Nou, en die oproep kan misschien ook wel een vraag zijn naar een manier om het te bewerkstelligen, op wat voor manier dan ook. Eenvoudig zal het niet zijn.

En realiteit kan soms zo hard zijn dat je het niet kunt accepteren. En dan wordt realisme des te moeilijker. Ik snap dat wel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:43

Ja, de realiteit niet onder ogen zien, noem ik een kip zonder kop.
Idealisme is mooi wanneer het het rationeel denken niet in de weg staat. Zeker als je om andermans geld bedelt (wat overigens geen probleem is voor mij), dan moet je je zaken gewoon goed op orde hebben en met beide voeten in de werkelijkheid staan.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:47

Deze stichting is volgens mij uit emotionele gronden ontstaan. Bij toeval zijn ze via via gewezen op een aantal zwaar verwaarloosde paarden. Je word niet op een dag wakker en denkt..... vandaag ga ik een paard/hond redden, daar heb ik nou echt zin in.... Je probeert in dit geval een paard te redden omdat je emoties/gevoelens zeggen dat je het dier zo niet kunt laten staan/liggen.

Ik zou juist blij zijn als een stichting als deze zijn "zakelijke" kanten niet echt op een rijtje heeft want dan weet ik in ieder geval dat het niet met voorbedachte rade is geweest om geld los te peuteren bij mensen want tenslotte begin je zoiets omdat het op je pad komt en niet omdat je al een heel uitvoerig bedrijfsplan hebt liggen.

Van het een komt het ander, er melden zich steeds meer zorgelijke gevallen van verwaarlozing en nee zeggen is in zo´n geval niet aan de orde want je probeert te redden wat je redden kunt. In het begin doe je zoiets met eigen financiële middelen en ben je blij als je er "weer eentje" kunt redden. Dan worden je eigen financiële middelen minder en probeer je steun te krijgen bij vrienden, bekenden en via via. Weer ben je blij met elke cent zodat er weer een nieuw treurig geval gered kan worden. Later als er steeds meer mensen bij je aankloppen met adressen van verwaarloosde dieren en je merkt dat je wel alles graag wilt opvangen maar je eigen familie/bedrijf er financieel onder lijdt of je eigen paarden dan ga je denken..... misschien is er iemand van de buitenwereld die ons wil helpen.

Geloof me zoiets overkomt je en je probeert wat je kunt: Het gaat in mijn ogen hier niet om geld klopperij van ons tere zieltjes. Nee deze mensen doen wat ik precies hetzelfde zou doen. Een dier redden van een leven wat je niemand gunt. Allemaal mooi gepraat van sommige mensen die maar roepen "beter af bij de slacht..." of " het is een druppel op de hele emmer" Tja maar als iedereen zo denkt dan word het leed alleen maar erger. Een paard/hond kiest er niet voor om door een eigenaar te worden verwaarloosd en die er dan nog steeds probeert een slaatje uit te slaan. Nee een dier laat het allemaal maar toe hoe wij mensen alles en iedereen om ons heen vernietigen. Wees blij dat er nog mensen zijn die zoveel tijd, geld en emotie steken in een door de medemens kapot gemaakt wezen.

Natuurlijk zijn sommige paarden beter af als ze uit hun lijden verlost worden, maar ook dit doet deze stichting. Ze laten een "onredbaar" geval niet liggen maar laten het op humane wijze inslapen. Ook dit kost geld want een dierenarts werkt echt niet voor niks. Maar aan hun lot overlaten en een verschrikkelijke dood laten sterven doe je gewoon niet dus moet er iemand wat doen.

En natuurlijk zijn er stichtingen, mensen oid die het misbruiken en van ons geld willen aftroggelen maar ik geloof werkelijk niet dat het in dit geval aan de orde is.

Ik denk dat wij ons allemaal niet realiseren hoeveel werk het is om naast je werk, huishouden enz. nog eens zoveel paarden te verzorgen waarvan bijna allemaal extra zorg nodig hebben. Dan nog eens op alle meldingen van verwaarlozingen afgaan met de auto, soms honderden kilometers weg.
Stel dat er eens een paar euro overblijft dan gun ik het die mensen enorm omdat waarschijnlijk die ene Euro die overblijft weer geïnvesteerd word in iets nuttigs om hun werk voort te kunnen zetten.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:48

Gini schreef:
calippe schreef:

Of naïviteit.

Misschien wel wat voor mij, ik zit al in Spanje, heb 50hectare grond tot mijn beschikking en help mee verwaarloosde paarden op te vangen. Deze week hebben we drie paarden opgehaald, waar de vrouw niet meer voor kon zorgen omdat ze een spierziekte heeft. Ze stond erbij te huilen. Op 1 van die paarden werd ik spontaan verliefd. Maar we hebben al 2 eigen paarden en ons opvangveulen, meer kunnen we absoluut niet bekostigen. Moet ik nu een advertentie zetten om donaties te vragen zodat het paard bij mij kan blijven en een absoluut gelukkig en vrij leven heeft met goed voer , vrijheid en liefde?? Je moet toch realistisch blijven??