opisop_shop schreef:zijn er filmpjes gemaakt tijdens de demo?
Ben wel erg benieuwd naar de situatie die is ontstaan.
als dat zo is gegaan zoals hierboven beschreven vind ik het erg onprofessioneel (dan neem je getrainde paarden en geef je met een headset duidelijke beschrijvingen bij wat er te zien valt) en erg risicovol.
Graag wil ik hierop even reageren. Niet specifiek op deze reactie, maar op het geheel van deze demonstratie. Ik ben er de hele demonstratie bijgeweest en heb alles gefilmd. Helaas (en dat moeten jullie me niet kwalijk nemen), schrok ik van het moment en dus staat er alleen maar blauwe lucht op de film. Excuses daarvoor. Ik heb het ZIEN gebeuren en heb ook met de ruiter gesproken. Wat jullie moeten begrijpen is twee dingen: zodra het paard omhoog komt moet de Pulliter vast blijven zitten tot een bepaalde hellingshoek en daarna pas los gaan. Immers, je wilt blijven zitten, dus als het paard weer naar beneden gaat moet je nog vast zitten. Wat er hier gebeurde is dat hij omhoog ging (vast) en vervolgens de ruiter haar paard opzij trok, waardoor hij weggleed. Als jullie goed gekeken hadden, hadden jullie ook gezien wat er gebeurde. Nl. dat de ruiter gecontroleerd naar de grond viel en de gordel in die neerwaartse val losschoot (stond er met mijn neus op, dus dat was wat er gebeurde). Dat de ruiter bleef hangen met haar voet in de beugel was (helaas) een beetje haar eigen schuld. Ze reed met gewone veter rijschoen en bleef met haar voet in de beugel hangen. Een les voor een volgende demo wellicht om hier nog zorgvuldiger naar te kijken, maar dit heeft niets maar dan ook niets te maken met de werking van het systeem. Als iedereen goed gekeken had, was ook duidelijk geworden dat de val heel gecontroleerd ging en het paard daardoor ook niet in paniek raakte en gewoon bleef staan.
Voorop gesteld dat dit uiteraard nooit de bedoeling was dat het paard achterover zou vallen en er niet specifiek gezocht is naar een stuntrijder, was ik als toeschouwer in ieder geval erg blij dat de gordel doet wat hij moet doen. Heb nl. tot nu toe alleen maar zeer positieve ervaringen gezien met de gordel en ook de ruiter wilde er meteen weer op. Als zij bang was geworden was dat zeker niet het geval geweest.