Nieuw systeem voorkomt vallen tijdens het rijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:21

opisop_shop schreef:
zijn er filmpjes gemaakt tijdens de demo?
Ben wel erg benieuwd naar de situatie die is ontstaan.
als dat zo is gegaan zoals hierboven beschreven vind ik het erg onprofessioneel (dan neem je getrainde paarden en geef je met een headset duidelijke beschrijvingen bij wat er te zien valt) en erg risicovol.

Graag wil ik hierop even reageren. Niet specifiek op deze reactie, maar op het geheel van deze demonstratie. Ik ben er de hele demonstratie bijgeweest en heb alles gefilmd. Helaas (en dat moeten jullie me niet kwalijk nemen), schrok ik van het moment en dus staat er alleen maar blauwe lucht op de film. Excuses daarvoor. Ik heb het ZIEN gebeuren en heb ook met de ruiter gesproken. Wat jullie moeten begrijpen is twee dingen: zodra het paard omhoog komt moet de Pulliter vast blijven zitten tot een bepaalde hellingshoek en daarna pas los gaan. Immers, je wilt blijven zitten, dus als het paard weer naar beneden gaat moet je nog vast zitten. Wat er hier gebeurde is dat hij omhoog ging (vast) en vervolgens de ruiter haar paard opzij trok, waardoor hij weggleed. Als jullie goed gekeken hadden, hadden jullie ook gezien wat er gebeurde. Nl. dat de ruiter gecontroleerd naar de grond viel en de gordel in die neerwaartse val losschoot (stond er met mijn neus op, dus dat was wat er gebeurde). Dat de ruiter bleef hangen met haar voet in de beugel was (helaas) een beetje haar eigen schuld. Ze reed met gewone veter rijschoen en bleef met haar voet in de beugel hangen. Een les voor een volgende demo wellicht om hier nog zorgvuldiger naar te kijken, maar dit heeft niets maar dan ook niets te maken met de werking van het systeem. Als iedereen goed gekeken had, was ook duidelijk geworden dat de val heel gecontroleerd ging en het paard daardoor ook niet in paniek raakte en gewoon bleef staan.

Voorop gesteld dat dit uiteraard nooit de bedoeling was dat het paard achterover zou vallen en er niet specifiek gezocht is naar een stuntrijder, was ik als toeschouwer in ieder geval erg blij dat de gordel doet wat hij moet doen. Heb nl. tot nu toe alleen maar zeer positieve ervaringen gezien met de gordel en ook de ruiter wilde er meteen weer op. Als zij bang was geworden was dat zeker niet het geval geweest.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:22

vencedor schreef:
Demo goed geslaagd dus :+). Oepsieee. Maar goed bevestigd inderdaad wat ik al dacht. Zulke dingen gebeuren in secondes. Voordat ze om slaan maken dat je eraf komt, en dat gaat zo dus niet handig en vlug lukken.

Had dus niets te maken met de Pulliter en alles met haar schoenen....

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:25

pinkie87 schreef:
Jah zijn wel gemaakt maar denk niet dat die op Internet zullen verschijnen

Lees even wat ik hierboven zeg: had het juist gráág op de film gehad om te laten zien wat er gebeurde. Is dus zeker geen kwestie van verstoppen van filmmateriaal ! Ben je er zelf trouwens bijgeweest?? En heb je er dan ook specifiek vragen over gesteld?

Wat wel erg jammer was, dat er helaas geen microfoon beschikbaar bleek om commentaar te geven aan het publiek en de mogelijkheid om vragen te beantwoorden. Er liepen echter voldoende vertegenwoordigers van Pulliter rond en ook kon er uitleg gevraagd worden bij de trailer vóór de demo. Hebben jullie dat gedaan?
Laatst bijgewerkt door Netje op 30-03-14 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:28

vencedor schreef:
Dit was een van mijn eerste horror visioenen die ik kreeg bij dit ding, wat als je met paard valt, paard echt lomp achterover gaat, en als je er vlug afmoet om een of andere reden. Brrrrr

Dan was hij zeker losgegaan. In dit geval kwam het paard omhoog, maar zeker nog niet tot het punt van omvallen. Daarna werd het opzij getrokken en ging hij los. Maar ook de ruiter heeft te allen tijden nog de mogelijkheid om op de knop te drukken. Dat dit niet gebeurde, was omdat ze op tijd los kwam. Helaas bleef, zoals gezegd, haar schoen vallen. Daarna heeft ze andere rijschoenen aangetrokken en verder een zeer goede demo gegeven van hoe je met de Pulliter kunt rijden en hoe scheef je kunt hangen. Ruiter was totaal niet in paniek en paard bleef keurig staan na de val.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:30

Fijn dat er mensen baat denken te hebben bij dit product. Natuurlijk zal de verkoper niet de negatieve kanten van het product aangeven, dat snap ik.
Mijn probleem met dit product is echt het slimme gedeelte, deze heeft altijd tijd nodig om in te stellen, maakt gebruikt van een batterij/accu, welke door weersinvloeden benadeeld kan worden.
En ook nu blijkt dat men het normaal vind dat de gordel pas losschiet als de ruiter naar beneden komt, met paard en al. Een beetje ruiter had het zien aankomen en was er toch liever afgesprongen.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:35

Netje schreef:
pinkie87 schreef:
Jah zijn wel gemaakt maar denk niet dat die op Internet zullen verschijnen

Lees even wat ik hierboven zeg: had het juist gráág op de film gehad om te laten zien wat er gebeurde. Is dus zeker geen kwestie van verstoppen van filmmateriaal ! Ben je er zelf trouwens bijgeweest?? En heb je er dan ook specifiek vragen over gesteld?

Wat wel erg jammer was, dat er helaas geen microfoon beschikbaar bleek om commentaar te geven aan het publiek en de mogelijkheid om vragen te beantwoorden. Er liepen echter voldoende vertegenwoordigers van Pulliter rond en ook kon er uitleg gevraagd worden bij de trailer vóór de demo. Hebben jullie dat gedaan?

jah ik ben er bij geweest en stond er ook met me neus boven op. samen met mijn vriendin die hier ook gereageerd heeft en we toch het zelfde hebben gezien.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:40

Mijati schreef:
En ook nu blijkt dat men het normaal vind dat de gordel pas losschiet als de ruiter naar beneden komt, met paard en al. Een beetje ruiter had het zien aankomen en was er toch liever afgesprongen.

Dit ben ik niet met je eens, want dan had ze een rotsmak gemaakt. Nu viel ze naast (en niet ónder) het paard, maar bleef op het laatste moment hangen met haar schoen. Het is de bedoeling dat je in voorkomende gevallen juist niét van je paard afvalt, tenzij je verder dan een bepaalde hoek maakt (dus achterover of zijwaards). Maar vergeet niet dat je ook een keuze hebt om hem lost te klikken. Eén klikje op de knop en je bent los. Dat de ruiter dit niet deed, moet je haar zelf vragen. Heb het idee dat ze dat ook juist niet wilde proberen. Maar al eerder gezegd: dit was géén geforceerde aktie om het paard om te krijgen, maar een ongelukkkige samenloop van omstandigheden. En tóch stapte ze meteen weer op en heeft ze een verder perfecte demo gegeven. Ik vraag me af hoeveel van jullie dat hadden gedaan als jullie zónder gordel gevallen waren en wél die rotklap gemaakt had en hoe het dan afgelopen zou zijn. Al blijft dat laatste speculeren.....

Wat ik persoonlijk in ieder geval het positieve vind aan de gordel is het vertrouwen dat op verschillende punten doorwerkt. Ruiter voelt zich safer, paard probeert het wellicht nog een paar keer om rare streken uit te halen, maar merkt dat het geen effect meer heeft. Wisselwerking die prima werkt dus. Want als iets niet meer werkt, wordt ook paard rustiger en dit werkt weer door op de ruiter etc.

sj33k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:43

Mijati schreef:
.........

Niet alle ruiters hebben dezelfde reflexen en tegenwoordigheid van geest om van het paard te willen/kunnen afspringen, het gebeurde allemaal in een seconde of 5. De Pulliter heeft in dit geval ervoor gezorgd dat deze ruiter zacht landde.

Wat er dus is aangetoond en wat ik ook steeds zeg, de gordel is niet voor iedere ruiter geschikt of bedoeld.

Maar het product zonder eigen ervaring op basis van (al dan niet foutieve) uit derde hand verkregen informatie af te gaan kraken, is onterecht.

In de komende maanden volgen nog meer demo's. Kom de Pulliter veiligheidsgordel met eigen ogen bekijken en geef dan je mening.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:44

die keuze om los te kliken gaat volgens mijn nooit werken. als zo iets gebeurt is het sec. werk waardoor je echt niet zo snel op het knopje kan drukken.

het het was mijn mening en wat ik gezien heb gisteren.

xHaithi

Re: Nieuw systeem voorkomt vallen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:55

Ik vind het argument dat de ruiter gelijk opstapte en zoveel vertrouwen had, net als het verhaal op de vorige pagina, echt niks maar dan ook NIKS te maken hebben met de degelijkheid van dat product. Dat sommigen er vertrouwen mee krijgen is helemaal fantastisch voor hen maar dat is geen argument voor het product op zichzelf en of het wel of niet (correct) werkt en veilig is. Dergelijke zaken aanhalen vind ik persoonlijk dan ook totaal naast de kwestie. Net als 'dat het paard rustig bleef staan'. Dat heeft geen fluit met dat systeem te maken maar met het paard zelf. Super dat hij er inderdaad niet vandoor ging, gelukkig voor de ruiter. Het zegt me verder niks over dat Pulliter systeem. Er komt namelijk geen kalmeringsmiddel vrij zodra iemand eraf kukelt voor zover ik weet?
Dat de ruiter niet op het knopje wilde duwen vind ik ook een vaag argument trouwens. Ik denk dat velen er niet aan zouden denken of de tijd/kans niet zouden hebben om op het knopje te duwen. Dat vind ik dus ook geen oplossing voor het probleem dat je in bepaalde situaties niet vast wil blijven zitten :S

Zelf ben ik nu wel erg benieuwd naar een filmpje hoe het wel of niet ging en wanneer het ding uiteindelijk opende. Dan kunnen we zelf oordelen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:03

Oeps, dubbelpost. Ging iets niet helemaal goed.
Laatst bijgewerkt door miss_lizje op 30-03-14 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:04

sj33k schreef:
Jammer dat er hier wordt geschreven dat de gordel pas openging toen het paard opstond. Dat is niet waar. Dit is mijn versie van wat er gebeurde:

De ruiter hield haar paard teveel tegen waardoor de merrie in verzet kwam en steigerde. Dit deed ze niet met opzet maar uit onervarenheid. Tijdens het naar beneden komen van het steigeren, draaide het paard naar de zijkant en viel. De Pulliter hield de ruiter in het zadel en ging open toen de afgestelde hellingsgraad was overschreden. Daardoor landde de ruiter heel zacht in het zand. Het paard stond onmiddellijk weer op, de gordel was toen al open. Helaas droeg de ruiter geen geschikte schoenen en bleef ze met haar voet in de stijgbeugel steken. Gelukkig bleef het paard heel rustig staan en kon ze haar voet uit de beugel halen.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind het gewoon ontzettend dom om op een paard te stappen zonder geschikt schoensel. Zeker met een demo is toch de bedoeling om een beetje prof. over te komen?

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:05

In de komende maanden volgen nog meer demo's. Kom de Pulliter veiligheidsgordel met eigen ogen bekijken en geef dan je mening.[/quote]
zijn er dan op andere adressen de demo dagen en iets meer in het midden van het land? nou was de afstand te groot om op en neer te rijden, en kan de demo dagen dan op een zondag? ik wil me wel aanbieden om tijdens de demo dagen een demonstratie te geven van het pulliter
Laatst bijgewerkt door paardje1983 op 30-03-14 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:21

Om even terug te komen op.de.hoek die je moet maken om los te geraken. Zijwaarts, achterwaarts. Over hoeveel graden hebben we het dan? Er zijn nl ook ruiters die keurig mee zitten, dicht bij t paard blijven bij steigerende paarden, en die hoek dan waarschijnlijk niet maken, maar misschien wel om gaan.

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:23

sj33k schreef:
Maar het product zonder eigen ervaring op basis van (al dan niet foutieve) uit derde hand verkregen informatie af te gaan kraken, is onterecht.

In de komende maanden volgen nog meer demo's. Kom de Pulliter veiligheidsgordel met eigen ogen bekijken en geef dan je mening.

Ik heb de veiligheidsgordel gister met eigen ogen bekeken en daar mijn mening op gebaseerd. Het is mijn mening en ieder ander is er vrij in om het wel een goed systeem te vinden.

Of de gordel nu wel of niet opende bij het opstaan van het paard. Feit is dat het in ieder geval pas opende dat het paard op de grond lag. Dat lijkt mij te laat.

Een ander stukje wat mij opviel is het moment waarop de ruiter in volle galop door de bak heen ging en de ruiter naar 1 kant ging hangen. Hierbij liet het tuig eveneens niet los. Is uiteraard de bedoeling aangezien je niet van je paard af mag vallen. Maar het zag eruit alsof ze ieder moment met paard en al onderuit zou kunnen gaan, omdat het paard door haar gewicht nog platter door de bochten heen ging.

Citaat:
Er is een filmpje maar de filmer stond in het midden van de bak en het paard viel de andere kant op waardoor het dus geen zin heeft om de video hier te plaatsen. Anders had ik het zeker gedaan.

Ik ben toch wel benieuwd naar dit filmpje.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 23:57

aniek1985 schreef:
Een ander stukje wat mij opviel is het moment waarop de ruiter in volle galop door de bak heen ging en de ruiter naar 1 kant ging hangen. Hierbij liet het tuig eveneens niet los. Is uiteraard de bedoeling aangezien je niet van je paard af mag vallen. Maar het zag eruit alsof ze ieder moment met paard en al onderuit zou kunnen gaan, omdat het paard door haar gewicht nog platter door de bochten heen ging.

Die hoek was niet zo extreem als jij nu schetst. Dat stuk is wel opgenomen op film, dus wellicht dat dit op de Pullitersite of hier nog wel wordt getoond. In mijn ogen zag het er nergens naar uit dat ze onderuit zou gaan. In dit geval was het overigens wél een bewust opgezocht 'hangen' en werd het dus ook bewust wat overdreven (maar nergens gevaarlijk).

Zoals aangegeven heb ik het moment van het omhoogkomen en vallen niet gefilmd, omdat ik ook bezig was het kleine ponietje te filmen die daar ook rondreed. Zodra ik zag dat hij omhoog kwam heb ik me omgedraaid om haar te filmen, maar met een kleine camera en zon op het schermpje is het lastig om iemand meteen weer 'terug te vinden'. Er staat dus wel iets op film, maar het is voornamelijk zand, lucht en wat benen, dus kan helaas gewoon niet aantonen wat er gebeurde. In mijn optiek (stond er vlak bij en van een andere kant dan jij/jullie) was de gordel al los voordat het paard de grond raakte.

DewyStengs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 00:38

Even voor alle duidelijkheid.. ik droeg gewoon jopdursh ( geen idee hoe ik het schrijf ). Dus geen schoeisels met veters ( tijdens de demo ). Punt 2 ik maak mijn paard niet express pist off of hoe jullie het willen noemen. Het is inderdaad een fout van mij geweest dat ik er gewoon teveel druk op haar lag en opzij drukte. Ik heb ook vrij weinig ervaring in steigerende paarden. Ik vind ook erg onterecht dat iedereen maar wat roept dat ik of geen ervaring heb en of mijn merrie over de zeik maak ( express ).. En vind ook bertje jammer en eigenlijk triest dat het wel via internet gezegd durft te worden maar persoonlijk niks zeggen of durven te vragen? Ik heb haar niet zo heel lang en dit was voor ons beide nieuw. En ik was ook gewoon zenuwachtig en dat vangt mijn paard op. We waren wel onderweg van 09.30 uur tot 17.00 uur.. dus ze was het gewoon ook zat. Wat ik goed begrijp. En ik ben er weer opgegaan omdat ik mij nog goed voelde en vertrouw mijn paard nog steeds! En dat ze bleef stilstaan ben ik erg dankbaar voor, maar wat dat betreft is het een heerlijk EERLIJK dier. En ze is niet de makkelijkste.

Nu even over de Pulliter.. hij klikte optijd los, en dat alleen mijn been eronder lag, ja die gooi je er niet overheen volgens mij als we vallen.... Ik twijfelde zelf nog of ik het zadel vast zou blijven houden en mee omhoog zou komen of mezelf van haar af wou duwen. Dus daarom leek het voor jullie of ik nog vast zat. Maar durf hier aardig wat geld voor neer te leggen. Ik was los alleen het gaat zo snel. Ik vind de pulliter ern goed systeem en het is ook nog van een afstand te bedienen. En nee ik dacht er niet aan om mezelf los te klikken.. Dan was ik helemaal hard op de grond geklapt. Ben nu echt waar zachtjes gevallen en beide hebben we alleen spierpijn.

En hebben jullie nog meer vragen voor de 'onervaren' ruiter.... Vraag het gewoon je weet nu wie je moet hebben.. MIJ!! En niet je eigen verhaaltje van hoe het is gebeurd en hoe ik mijn merrie opfokte.. eigen mening hoe je vond gaan vind ik niet erg. Vind je mij onervaren vind ik niet erg ben ook geen wereldruiter maar ik durf dat te zeggen en durf toe te geven dat ik het ook fout deed, en dat maakt mij wel een eerlijke ruiter.

DewyStengs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 00:39

pinkie87 schreef:
die keuze om los te kliken gaat volgens mijn nooit werken. als zo iets gebeurt is het sec. werk waardoor je echt niet zo snel op het knopje kan drukken.

Ik vind jou wel erg grof en respectloos om te zeggen dat ik mijn merrie opfokte. Waarom zei je dat gisteren niet tegen mij....

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 00:56

Dewy, ik was degene die filmde en ben het met je eens. Heb het ook gezien zoals je het beschreef: hij ging op tijd los. Excuses dat ik dacht dat het veterschoenen waren, maar op de foto's is te zien (nu ik goed gekeken heb) dat dat niet zo was.

Ik wilde je juist nog een compliment geven: hoe stoer reed je daar in de rondte en je durfde gewoon ook uit te proberen hoe het was om zo te hangen. Menig ruiter doet je dit niet na.

Nog even los van ieders ervaring (en even voor de goede orde ik heb totaal geen belang bij de Pulliter) die men met 'eigen ogen' gezien heeft. Ik liep later in de kantine en daar zaten mensen die zelfs de kantine niet uit geweest zijn en tóch een mening hadden over de demo.
Ik respecteer ieders keuze om het niets te vinden: maar neem dan de moeite om écht te kijken en (wat nog belangrijker is) durf vragen te stellen over zaken waarover je twijfelt. Niemand zegt dat iedereen het moet gaan gebruiken, maar geef een mening op basis feiten en niet (zoals dames in de kantine) van alles roepen als je niet eens kijkt.

Wat overigens niet geldt voor degenen die hier in het topic hebben gereageerd: ik neem aan dat jullie langs de bak stonden (kom jullie geloof ik niet tegen op de foto's)?? Denk toch wel echt dat Dewy het zélf het beste weet of hij los gegaan is of niet en zo heb ik het ook gezien :D

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 09:27

Netje schreef:
Wat overigens niet geldt voor degenen die hier in het topic hebben gereageerd: ik neem aan dat jullie langs de bak stonden (kom jullie geloof ik niet tegen op de foto's)?? Denk toch wel echt dat Dewy het zélf het beste weet of hij los gegaan is of niet en zo heb ik het ook gezien :D

Ik zie niet helemaal in waarom het van belang is of ik op de foto's sta. Maar goed ik zat langs de lange zijde te kijken en dus inderdaad niet in de kantine.

Verder geef jij aan vanaf het midden gezien te hebben dat het systeem wel los liet. De gene die de clinic gaf geeft aan dat er een filmpje is vanaf het midden genomen waarop het niet te beoordelen is. Ik ben dus nog steeds benieuwd naar dat filmpje.

Verder zei iemand aan de kant dat de veiligheidsgordel ook psychologisch werkt. Mensen voelen zich veilig met die gordel en hebben daardoor meer vertrouwen. Ik denk inderdaad dat deze gordel voor die groep mensen geschikt is. Maar ik ben van mening dat het systeem niet geschikt is voor paarden die je er bewust af proberen te krijgen. Dit is een persoonlijke mening op basis van wat ik gezien heb.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:04

@dewy: je hebt gewoon heel veel geluk gehad en in mijn ogen benadruk je juist wat er zo onveilig is aan het systeem; het gaat niet op tijd los waardoor je onder je paard belandt. Sterker nog, je voelt je blijkbaar zo zeker dat je zaken uit gaat halen met je paard, waarbij je uit het oog verliest wat het dier wel en niet aan kan. Als ik je verhaal zo lees, had de steigeractie namelijk voorkomen kunnen worden, als jij beter had gelet op wat je paard wel en niet aan kan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:35

sj33k schreef:
Ik heb vanmorgen een Pulliter Veiligheidsgordel afgeleverd bij een mevrouw die ook aanwezig was bij de demo en het incident ook heeft gezien.

Je levert die dingen af? Je hebt dus een commercieel belang bij dit product. Met alle respect, dat maakt je niet echt een objectieve beoordeler van wat er is gebeurd op die demo.
Ik ga liever af op de oogetuigen in het publiek, en die zijn duidelijk niet zo enthousiast over het gebeurde.

sj33k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 11:14

Kuggur schreef:
sj33k schreef:
Ik ga liever af op de oogetuigen in het publiek, en die zijn duidelijk niet zo enthousiast over het gebeurde.

Ik zal aan de mevrouw die aardig wat heeft meegemaakt qua valpartijen en die bij de demo aanwezig was en de volgende dag na hele lange tijd weer durfde te gaan rijden met de Pulliter om haar reactie hier vragen.

sj33k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 11:25

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 12:31

DewyStengs schreef:
pinkie87 schreef:

Ik vind jou wel erg grof en respectloos om te zeggen dat ik mijn merrie opfokte. Waarom zei je dat gisteren niet tegen mij....

Ik ben niet grof en Respect loos. Het is wat ik gezien heb als het filmpje juist was gefilmd had je ons zien zitten.

Ik geef mijn mening in wat ik gezien heb. En dat was geen geloofwaardig demo. Ik vond het een hele gevaarlijke situaties die je echt helemaal zelf hebt gecreëerd. Het steigeren had makkelijk voorkomen kunnen worden.

Ik heb mijn eigen ogen ook gezien dat ik het systeem gevaarlijk vind.
Dus niets respectloos of grof.

En heb dus ook niet in de kantine gezeten. Daarvoor was het Veel te fijn buiten.