Jeugdinrichting voor jongen die pony ombracht na aanranding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:56

Over de mening wel of niet in herhaling vallen word nog wel eens verkeerd ingeschat

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:56

hengstveulen schreef:
De " kenners" waar jullie op duiden hebben in dit topic nooit gezegd dat mensen die in de herhalingen kunnen vallen maar weer vrolijk op straat moeten lopen of dat "hun" probleem belangrijker is dan de slachtoffers, daar ging dit hele topic niet over.....Misschien toch iets beter lezen in het vervolg ;)

Dat dus.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:57

hengstveulen schreef:
De " kenners" waar jullie op duiden hebben in dit topic nooit gezegd dat mensen die in de herhalingen kunnen vallen maar weer vrolijk op straat moeten lopen of dat "hun" probleem belangrijker is dan de slachtoffers, daar ging dit hele topic niet over.....Misschien toch iets beter lezen in het vervolg ;)

Maar die kenners zijn wel diegene die dat bepalen of iemand vrij kan en wij met wat pech de sjaak door die kenners.
Als dader die in verval raken dan ook eerst eens bij de kenners op bezoek gingen waren de verloven vast anders bepaald :)

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:58

Dat is geen onzinnige uitspraak...Stel jij krijgt een psychose en vermoord iemand terwijl je in de psychose zit..je krijgt medicatie, de stemmen in je hoofd zwijgen en je hoort dan dat je iemand vermoord hebt, probeer daar mee eens mee te leven. De familie van de dode heeft immens verdriet en woede en worden door de buitenwereld getroost en er word meegeleefd...Met jou niet want jij bent immers de dader :o die moet achter slot en grendel...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:59

hengstveulen schreef:

Natuurlijk gaat het daar ook over. Misschien niet wat je wil horen maar het zeker ook van belang in deze discussie. Er worden nog steeds fouten gemaakt en ja dat is menselijk maar in een situatie als deze staan er wel levens op het spel. En de dader gaat ook naar de jeugdinrichting dus zeker relevant dat er vaker mensen weer vrij gelaten worden die helemaal niet "genezen" zijn en dus in herhaling vallen.

little_king

Re: Jeugdinrichting voor jongen die pony ombracht na aanranding

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:06

Precies, en mensen die niet opgenomen worden terwijl wel al bekend zijn dat het niet goed gaat.
Denk maar eens aan de vele familie drama's waar heel vaak de families wel al bekend zijn bij de zorg instellingen.

Als er bij een ziekte geen gevaar is voor andere is de discussie inderdaad heel anders.
maar er is gevaar en of je dan een leek bent of niet maakt niets uit. Als dat je als leek geen enkele zeggenschap hebt over verloven .

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:11

Ik wilde me absoluut niet in deze discussie mengen, omdat ik het er heel moeilijk mee heb, maar doe het nu toch.

Ik ben het helemaal met LK eens, zo'n beetje woord voor woord. De dader krijgt steeds meer en meer aandacht, wordt zo'n beetje het slachtoffer genoemd en de aandacht voor de échte slachtoffers verdwijnt langzaam maar zeker. Zoals dat eigenlijk bijna altijd gebeurt, helaas.
Ben ik een deskundige, zoals sommige in dit topic zeggen te zijn? Nee. Ik werk niet met dit soort mensen en heb het ook nooit gedaan, geen ervaring mee dus. Mag ik mijn mening hier geven? Ik hoop het wel.

Een vriendin van mij is slachtoffer geworden van een TBS-er. Een vrijgelaten TBS-er, zo eentje die gezond en goed bevonden werd door de deskundigen. Goed genoeg om weer in de maatschappij te functioneren, zogezegd. Tja ... dat is gebleken. |( Hij heeft niet alleen mijn vriendin gruwelijk vermoord, maar ook nog iemand anders.
Hij wist precies hoe hij zich moest gedragen en wat hij moest zeggen om weer vrij te komen. En de deskundigen, die kwamen mat allerlei smoezen aan om hun eigen straatje schoon te houden: "Nee ... het lag niet aan hun dat hij weer terug viel in zijn oude gewoontes. Nee ... natuurlijk konden zij niet vermoeden dat hij geen medicijnen meer zou innemen zodra hij weer buiten was. Nee ... tegenover hun was het een hele lieve man, die de juiste lieve woordjes fluisterde. Zo iemand die geen vlieg kwaad zou doen, ondanks dat hij juist daarvoor TBS had gekregen. Ja ... natuurlijk verdiende hij een tweede kans."

Wat een geluk dat die deskundigen dat vonden, dat ie een tweede kans verdiende. Dankzij hun zijn 2 mensen hun leven kwijt. Ik zou dolgraag willen dat zijn slachtoffers óók een tweede kans zouden krijgen, maar helaas ... die zijn dood. De familieleden krijgen ook geen tweede kans, want hun geliefdes komen nooit meer terug. Maar ja hé ... de dader hé?

Ik zit me hier zooo vreselijk op te winden dat het beter is om dit topic gewoon te vermijden, want de deskundigen zullen hun mening niet bijstellen. Die zeggen alleen maar sorry voor het verlies van uw dochter/ zus/ vriendin. En gaan dan lekker verder met hun leventje wat níet verstoord is. In mijn ogen kleeft er bloed aan hun handen, in hun ogen is er mógelijk, ja ... mógelijk een foutje gemaakt en fouten maken is menselijk. Hopelijk denken ze ook nog zo als hún dochtertje gruwelijk vermoord wordt. Dat de dader dan ook een tweede kans verdiend. Mogelijk om dan ook hun zoontje te vermoorden? :(:)

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:12

hengstveulen schreef:
Een last die je je zelf hebt aangedaan weegt zwaarder dan een last die je word aangedaan :o

Ik geloof niet dat iedere dader een last met zich mee draagt, ieder slachtoffer wél.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:17

Allereerst wil ik de mensen van de merrie die "alleen maar" verkracht is heel veel sterkte wensen. ik kan me voorstellen dat je heel erg het gevoel heb van had ik maar en als..... Maar jammer genoeg hebben jullie die kans niet gehad. Erger nog , ik denk dat deze fijne knul dan met een taakstrafje naar huis mocht gaan.
Mams van de knul.. triest dat t je zoon is, moet vreselijk pijn doen om te horen, voelen, meemaken dat je zoon tot zoiets in staat is.
Verder voor knullemans die het gedaan heeft, het staat niets vast dat ie een stoornis heeft ... ja, hij is de fout in gegaan.. seks met dieren is niet normaal. Hij had dus kunnen bedenken dat er iets niet goed zat. Daarna gaan moorden? Kom op zeg... daar hoef je geen autist voor te zijn of iets anders. Daar heb je een vreselijk zieke geest voor nodig. Ook al zouden pillen of stoornissen de oorzaak zijn van zijn gedrag, dan nog... is niet goed te praten.
Ik zie trekjes bij mijn zoontje van nu 9 jaar die ik gemeld heb bij degene die ons begeleid, want ja hij heeft pdd nos met adhd. Maar een kat aaien en 3 seconden optillen aan zn strot is niet normaal. Dus mijn zoon komt niet alleen met alle dieren die wij hebben. En ja we gaan daar verder mee want er is meer.
Praten helpt niet want 3 sec later is tie het kwijt. Ondanks dat is het voor mij niet goed te praten dat hij dieren pijn doet. Nooit!
Deze knul, de dader dus, is 17 jaar, tuurlijk seksueel in onderzoekfase, en ik ben stiekum blij dat hij het bij dieren heeft gedaan in plaats van een meisje. Want dat had ook gekund. De reden van tbs is gewoon dat t niet hoort een dier te penetreren en daarna te vermoorden dus moeten ze kijken of er iets aan gedaan kan worden en dat is in de gevangenis niet aan de orde. Daar zit je je straf uit.
Ik ben van mening, zelfs als het mijn eigen zoon is strakjes, dat ze hem echt mogen wegbergen. Als hij dit al doet, wat moet dat strakjes dan, want een paard is maar een paard. En nee ik ben geen geleerde hierin, ik heb een mening.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:19

Als de dader zoiets niet als last met zich zelf meedraagt, is hij ook niet genezen en is het ook werkelijk beter dat hij_/zij opgesloten blijft zitten, ik wil ook absoluut niet aan het verdriet van de slachtoffers voor bij gaan, dat probeer ik de hele tijd al te vertellen....Het is immens verdrietig als zoiets gebeurt.....

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:20

Victory-Boy sterkte :(:) helemaal mee eens.

Maar ook niet iedereen vervalt in herhaling. Het is alleen zo verrekte moeilijk mensen kunnen zo geslepen zijn en oneerlijk. Daarom hou ik ook zoveel van dieren, die zijn recht door zee... geen gelieg en bedrieg.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:32

Victory-boy, sterkte en stoer dat je toch hier je verhaal deelt. Tuurlijk mag jij ook je mening geven al denken sommige hier daar anders over.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:33

Victory-Boy, wat vreselijk :(
Snap helemaal dat je op deze manier denkt daardoor, logisch.

Snap ook niet hoe zoiets kan gebeuren.. Ook al is de kans 10% dat een bepaalde tbser terug valt, dat zou toch al te veel risico moeten zijn?

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:07

Victory-Boy, wat stoer dat jij je verhaal hier doet. Ook ik snap heel goed dat jij er zo over denkt. Heel veel sterkte!
Laatst bijgewerkt door pniekepnak op 11-01-14 18:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:26

Ik zou het fijn vinden als sommige mensen zouden stoppen met hun sneren en lage opmerkingen. Iedereen verschilt van mening en dat is prima, we wonen in een vrij land. Maar we zijn allemaal volwassenen, laten we ons ook gedragen als volwassenen.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:36

lieveli schreef:
Ik zou het fijn vinden als sommige mensen zouden stoppen met hun sneren en lage opmerkingen. Iedereen verschilt van mening en dat is prima, we wonen in een vrij land. Maar we zijn allemaal volwassenen, laten we ons ook gedragen als volwassenen.

Je hebt gelijk. Ik heb me er ook even schuldig aan gemaakt, liet me meeslepen door dit gedrag, maar ik hou er nu weer mee op. De telefoon weg leggen en éven iets anders gaan doen helpt met relativeren, dat is duidelijk. Excuus naar de mensen die ik beledigd heb.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:56

Victory-Boy schreef:
Ik wilde me absoluut niet in deze discussie mengen, omdat ik het er heel moeilijk mee heb, maar doe het nu toch.

Ik ben het helemaal met LK eens, zo'n beetje woord voor woord. De dader krijgt steeds meer en meer aandacht, wordt zo'n beetje het slachtoffer genoemd en de aandacht voor de échte slachtoffers verdwijnt langzaam maar zeker. Zoals dat eigenlijk bijna altijd gebeurt, helaas.
Ben ik een deskundige, zoals sommige in dit topic zeggen te zijn? Nee. Ik werk niet met dit soort mensen en heb het ook nooit gedaan, geen ervaring mee dus. Mag ik mijn mening hier geven? Ik hoop het wel.

Een vriendin van mij is slachtoffer geworden van een TBS-er. Een vrijgelaten TBS-er, zo eentje die gezond en goed bevonden werd door de deskundigen. Goed genoeg om weer in de maatschappij te functioneren, zogezegd. Tja ... dat is gebleken. |( Hij heeft niet alleen mijn vriendin gruwelijk vermoord, maar ook nog iemand anders.
Hij wist precies hoe hij zich moest gedragen en wat hij moest zeggen om weer vrij te komen. En de deskundigen, die kwamen mat allerlei smoezen aan om hun eigen straatje schoon te houden: "Nee ... het lag niet aan hun dat hij weer terug viel in zijn oude gewoontes. Nee ... natuurlijk konden zij niet vermoeden dat hij geen medicijnen meer zou innemen zodra hij weer buiten was. Nee ... tegenover hun was het een hele lieve man, die de juiste lieve woordjes fluisterde. Zo iemand die geen vlieg kwaad zou doen, ondanks dat hij juist daarvoor TBS had gekregen. Ja ... natuurlijk verdiende hij een tweede kans."

Wat een geluk dat die deskundigen dat vonden, dat ie een tweede kans verdiende. Dankzij hun zijn 2 mensen hun leven kwijt. Ik zou dolgraag willen dat zijn slachtoffers óók een tweede kans zouden krijgen, maar helaas ... die zijn dood. De familieleden krijgen ook geen tweede kans, want hun geliefdes komen nooit meer terug. Maar ja hé ... de dader hé?

Ik zit me hier zooo vreselijk op te winden dat het beter is om dit topic gewoon te vermijden, want de deskundigen zullen hun mening niet bijstellen. Die zeggen alleen maar sorry voor het verlies van uw dochter/ zus/ vriendin. En gaan dan lekker verder met hun leventje wat níet verstoord is. In mijn ogen kleeft er bloed aan hun handen, in hun ogen is er mógelijk, ja ... mógelijk een foutje gemaakt en fouten maken is menselijk. Hopelijk denken ze ook nog zo als hún dochtertje gruwelijk vermoord wordt. Dat de dader dan ook een tweede kans verdiend. Mogelijk om dan ook hun zoontje te vermoorden? :(:)

Precies om dit gaat het mij en zit ik me ook te bemoeien in het topic.
Dat er slachtoffers zijn die hier misschien wel eens reageren wordt niet eens aan gedacht!
Het enige wat telt is een papiertje en heb je dat niet moet je je mond maar houden.

Precies, jou vriendin, haar familie en vrienden krijgen geen 2e kans.

Ik wil je enorm veel sterkte wensen.
Ik hoop dat met de tijd je het een plekje kunt gaan geven en de mooie herinneringen aan jullie vriendschap met een glimlach kunt zien. Maar helaas wel alleen in de herinnering.
*knuffel*

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:00

pniekepnak schreef:
lieveli schreef:

Je hebt gelijk. Ik heb me er ook even schuldig aan gemaakt, liet me meeslepen door dit gedrag, maar ik hou er nu weer mee op. De telefoon weg leggen en éven iets anders gaan doen helpt met relativeren, dat is duidelijk. Excuus naar de mensen die ik beledigd heb.

Mijn excuses anderzijds.
Ik heb even paard gereden en dat maakt alles ook weer wat beter.

Maar ik blijf wel bij mijn mening victory-boy beschrijft heel netjes waarom.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:07

Ik vind gewoon dat we niet moeten vergeten dat daders ook mensen zijn. Misschien wel mensen die zich onmenselijk gedragen en dan is levenslang weghouden uit onze 'maatschappij' (ik zet maatschappij tussen haakjes omdat ook een instelling onderdeel is van die maatschappij) misschien wel de beste oplossing. Maar het is niet aan ons om te beoordelen wie er levenslang vast moet zitten. We kennen simpelweg de omstandigheden niet. Een discussie over de hoofdpersoon in dit topic is ook enkel gestoeld op aannames. We weten namelijk níets.

Misschien kan deze jongen uiteindelijk wel functioneren, misschien ook niet. Wat dat betreft weten we net zoveel als zijn moeder. En ja, ik heb ook medeleven met de jongen. Iemand kiest er niet voor om ziek te zijn.

Edit: een heel mooi boek over schizofrenie is 'I know this much is true' van Wally Lamb.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:12

We kennen zeker de omstandigheden niet, maar dat is bij elke nieuwsbericht wat besproken wordt zo.
Dan kan eigenlijk elk nieuwsbericht na de OP wel op slot.

Nee het is niet aan ons om te beoordelen wie er uiteindelijk weer vrij komt.
Maar dat is ook wat me beangstigd, dat mensen met zeer grove daden kans hebben vrij te komen en dat er een groepje mensen bepaald. Niet zeldzaam fout beslist.
En dat is niet als steek bedoeld, zeer zeker niet. Maar helaas wel wat gebeurt.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:16

lieveli schreef:
Edit: een heel mooi boek over schizofrenie is 'I know this much is true' van Wally Lamb.

Die kende ik nog niet, thanks voor de tip. Ik vond zelf 'Ik heb je nooit een rozentuin beloofd' van Hannah Green heel mooi.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:17

Ook jij doet aan een aanname, want wie zegt er dat ie ziek is? En we weten niets, minder als zijn moeder en dat is maar goed ook.
Want al zouden we het weten zal de veroordeling wat de jongen aangaat alleen maar verergeren lijkt me, zelfs als zijn labeltje stoornis dit of dat is. Want dan wordt er heel vaak alle lijders aan.... over 1 kam geschoren. Niet elke psychopaat moord en niet elke adhder doet mega druk.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:17

little_king schreef:
We kennen zeker de omstandigheden niet, maar dat is bij elke nieuwsbericht wat besproken wordt zo.
Dan kan eigenlijk elk nieuwsbericht na de OP wel op slot.

Nee, dat is niet wat ik zeg. En ook niet wat ik bedoel. Maar je kunt toch ook een discussie voeren zonder te vermelden welke strafmaat jij graag zou zien?

En ja, ik ben het helemaal met je eens dat het een eng idee is dat er mensen vrij komen die niet vrij zouden moeten komen. Gelukkig is dat over het algemeen maar een heel klein groepje, psychiatrie is nu eenmaal geen exacte wetenschap, je hebt bizar veel externe factoren. Maar het zou ook vreselijk zijn om iemand zijn vrijheid te ontnemen terwijl diegene er recht op heeft. Wat dat betreft ben ik blij dat we niet in zo'n eng land als Amerika wonen.

pipo schreef:
Ook jij doet aan een aanname, want wie zegt er dat ie ziek is? En we weten niets, minder als zijn moeder en dat is maar goed ook.
Want al zouden we het weten zal de veroordeling wat de jongen aangaat alleen maar verergeren lijkt me, zelfs als zijn labeltje stoornis dit of dat is. Want dan wordt er heel vaak alle lijders aan.... over 1 kam geschoren. Niet elke psychopaat moord en niet elke adhder doet mega druk.

Als iemand TBS krijgt, is dat niet omdat hij zo toerekeningsvatbaar is. Overigens zegt moeder dat hij een psychiatrische ziekte heeft. Dus voordat je met je vinger gaat zwaaien... ;)
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 11-01-14 20:22, in het totaal 3 keer bewerkt

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:20

nee dan heeft ie iets gedaan wat door de meeste als niet normaal bestempeld wordt. Wil niet zeggen dat ie wat mankeert hij zou (ja ook een aanname) het ook gewoon lekker kunnen vinden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:21

pipo schreef:
nee dan heeft ie iets gedaan wat door de meeste als niet normaal bestempeld wordt. Wil niet zeggen dat ie wat mankeert hij zou (ja ook een aanname) het ook gewoon lekker kunnen vinden.

Ik heb mijn bericht aangepast, zijn moeder zegt dat hij een psychiatrische ziekte heeft. :)