Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
. Ook een pluspunt.CleovG schreef:Ik vind het helemaal prima dat fry haar mening vormt. Maar als 14 jarige weet je niet alles. Ik heb geen duidelijk standpunt over ldr. Ik zie er positieve en negatieve dingen in. Maar de dingen die fry zei klopte gewoon niet, moet dat dan gelaten worden zodat ze ook niet hoort hoe het wel is? Ik doel hiermee op het niet voorwaarts zijn.

Ansie schreef:Ik ben al regelmatig op mijn handen gaan zitten bij het lezen van dit topic. Uit ervaring weet ik dat discussiëren over dit onderwerp geen nut heeft en voornamelijk frustratie oplevert. Het heeft geen nut omdat de meningen al gevormd zijn en men elkaar echt niet op een ander standpunt kan brengen. Maar ik kan het niet langer aan zien dat mensen hier als vliegen op stront op de posts van Fry af duiken. Ik vind het super dat ze haar eigen mening heeft gevormd, dat ze door haar leeftijd nog niet alles even goed kan verwoorden is helemaal niet erg. Ze hoeft in ieder geval zeker niet alles voor zoete koek te slikken van de massapraat. Wat ze goed ziet beseft ze misschien nog niet helemaal, maar ze ziet tenminste dat er dingen niet kloppen, dat valt alleen maar te prijzen.
Op de betreffende facebookpagina staan zo'n 8 albums met gemiddeld 250 foto's per album. Hoeveel toevallige momentopnames wil je hebben. Daarnaast staan er veel foto's van momenten in de proeven. Een geoefend oog heeft dan ook de foto's van het 'losrijden' niet nodig om te kunnen zien dat deze paarden niet correct door de baan gaan. De plaatjes van de proeven verraden de trainingsmethode, een filmpje zou het echter nog beter laten zien.

Air schreef:CleovG schreef:Ik vind het helemaal prima dat fry haar mening vormt. Maar als 14 jarige weet je niet alles. Ik heb geen duidelijk standpunt over ldr. Ik zie er positieve en negatieve dingen in. Maar de dingen die fry zei klopte gewoon niet, moet dat dan gelaten worden zodat ze ook niet hoort hoe het wel is? Ik doel hiermee op het niet voorwaarts zijn.
Je mag iemand zeker verbeteren, ik vind het alleen altijd zo kinderachtig om de leeftijd er dan bij te halen.
Ik heb liever een 14 jarige die nadenkt over dingen en al een eigen mening wil vormen dan het gros van de 14 jarigen die het paard met gepluk en geruk in de krul trekt ''omdat dat zo hoort''.
Meer ervaring zegt ook niet alles, ik ken genoeg 'ruim volwassenen' die ook nog denken dat je alleen met 'gekneed' je paard nageeflijk krijgt. En dan verbaasd zijn dat het paard niet meer voorwaarts wil... en dan maar met sporen gaan rijden.

CleovG schreef:Ik vind het helemaal prima dat fry haar mening vormt. Maar als 14 jarige weet je niet alles. Ik heb geen duidelijk standpunt over ldr. Ik zie er positieve en negatieve dingen in. Maar de dingen die fry zei klopte gewoon niet, moet dat dan gelaten worden zodat ze ook niet hoort hoe het wel is? Ik doel hiermee op het niet voorwaarts zijn.
Air schreef:Je mag iemand zeker verbeteren, ik vind het alleen altijd zo kinderachtig om de leeftijd er dan bij te halen.
Ik heb liever een 14 jarige die nadenkt over dingen en al een eigen mening wil vormen dan het gros van de 14 jarigen die het paard met gepluk en geruk in de krul trekt ''omdat dat zo hoort''.
Meer ervaring zegt ook niet alles, ik ken genoeg 'ruim volwassenen' die ook nog denken dat je alleen met 'gekneed' je paard nageeflijk krijgt. En dan verbaasd zijn dat het paard niet meer voorwaarts wil... en dan maar met sporen gaan rijden.
Ansie schreef:Ik heb meer moeite met mensen die wat krom is recht proberen te praten. En als iemand daar weerstand tegen biedt dan denk ik; goh, knap dat ze bij haar standpunt blijft en zelf na wil blijven denken ipv met de massa meeloopt die oohh en aaahh roept bij de mechanische zweefpassen die voortkomen uit deze trainingsmethode.
Corrigeren is natuurlijk niets mis mee. Misschien beseft ze gevoelsmatig dat er iets niet klopt bij deze plaatjes maar kan dat nog niet benoemen en vatten in teksten. Het is makkelijk om het dan af te doen met eigenwijsheid.

pien_2010 schreef:Ansie schreef:Ik heb meer moeite met mensen die wat krom is recht proberen te praten. En als iemand daar weerstand tegen biedt dan denk ik; goh, knap dat ze bij haar standpunt blijft en zelf na wil blijven denken ipv met de massa meeloopt die oohh en aaahh roept bij de mechanische zweefpassen die voortkomen uit deze trainingsmethode.
Corrigeren is natuurlijk niets mis mee. Misschien beseft ze gevoelsmatig dat er iets niet klopt bij deze plaatjes maar kan dat nog niet benoemen en vatten in teksten. Het is makkelijk om het dan af te doen met eigenwijsheid.
Precies Ansie. Daarbij komt ook nog dat Fry vanuit het vage onderbuikgevoel van hier klopt iets niet, serieus aan het zoeken is naar hoe zij zelf op een fijne paard vriendelijke manier kan leren rijden. Een paar keer ben ik haar tegen gekomen in andere topics en dan blijkt dit meisje aan het zoeken te zijn naar een fijne paard vriendelijke manier van rijden. Ik heb daar heel veel respect voor.
De jeugd heeft de toekomst en laten er meer mensen als Fry gaan zoeken naar de juiste manier van rijden en opgeleid worden. Het lastige in die zoektocht is dat er weinig materiaal voorhanden is en weinig goede instructies van het correcte daar de echte correcte dressuur zo goed als verdwenen lijkt te zijn.
Dat ook een volwassen man waarvan men vindt dat hij goed op de hoogte is van de dressuur, commentaar geeft op TV tijdens grand prix wedstrijden en het verschil tussen het dürchlassige paard van Helen langenhanenberg en het stijve paard van Isabel Werth verklaart uit het verschil in kwaliteit gefokte paarden, dan mag duidelijk zijn dat zelfs zo'n commentator niet in staat is om het verschil te zien tussen een correct opgeleid paard (dus durchlassig) en een niet correct opgeleid paard (zo stijf als een plank) van Isabel waar wel degelijk de rollkür op wordt toegepast. Dat met het niet correct opgeleide paard dan zelfs nog zo hoog gescoord wordt is natuurlijk in mijn ogen in en in triest. Maar ja, ik begrijp het wel, want de niet correct opgeleide paarden zijn zo in de meerderheid dat er bij lage jurering geen jurering meer mogelijk zou zijn. Het enige wat de jury kan doen en dan ook doet is Helen met voorsprong de eerste prijs laten winnen.
Ondanks dat ik zelf bij lange na niet op dat niveau kan rijden, ben ik wel degelijk in staat om te kijken en de verschillen te zoeken en te vinden. Dus ook dat achterhaalde commentaar dat men zelf hoog niveau moet kunnen rijden om oordeel te mogen vellen vind ik vreemd.
janderegelaa schreef:Je maakt alleen wel een foutje...Langehanenberg rijdt al jaren LDR. Al zegt ze dat ze er afscheid van genomen heeft. Iets wat je jarenlang in je systeem hebt verlies je niet. Heb meer het idee dat ze het zegt ivm de publieke opinie.
pien_2010 schreef:Ondanks dat ik zelf bij lange na niet op dat niveau kan rijden, ben ik wel degelijk in staat om te kijken en de verschillen te zoeken en te vinden. Dus ook dat achterhaalde commentaar dat men zelf hoog niveau moet kunnen rijden om oordeel te mogen vellen vind ik vreemd.
chevax schreef:Dit zal misschien verkeerd worden opgevat (maar zo is het niet bedoeld): zouden de Bokkers in dit topic (dus "pro" en "contra") die hun paard gewoon goed voor elkaar hebben foto's van kunnen laten zien? Dan is het misschien minder appelen met peren vergelijken?
chevax schreef:Dit zal misschien verkeerd worden opgevat (maar zo is het niet bedoeld): zouden de Bokkers in dit topic (dus "pro" en "contra") die hun paard gewoon goed voor elkaar hebben foto's van kunnen laten zien? Dan is het misschien minder appelen met peren vergelijken?
CleovG schreef:Waarom vind je het raar dat een hoog opgeleid paard altijd nageeflijk moet lopen? In mijn training is dit juist waar het om draait, continue nageeflijkheid.
Babootje schreef:chevax schreef:Dit zal misschien verkeerd worden opgevat (maar zo is het niet bedoeld): zouden de Bokkers in dit topic (dus "pro" en "contra") die hun paard gewoon goed voor elkaar hebben foto's van kunnen laten zien? Dan is het misschien minder appelen met peren vergelijken?
Heb in een ander topic (het aan de teugel foto topic) wel vaker foto's geplaatst en ook filmpje. Ik ben wel voor diep en rond om de doodeenvoudige reden dat ik persoonlijk heb mogen ondervinden dat het paard er losser in het lijf door wordt. In M1 kreeg mijn dochter vaak op het protocol dat het paard meer souplesse moest tonen. Om een goede instructeur te vinden die je dat kan bijbrengen is niet heel gemakkelijk kan ik je vertellen. Mijn dochter moest het buitenteugel-contrastelling-om-de-voorhand-voor-de-achterhand-te-plaatsen-orun-verhaal eerst eens helemaal afleren. Leren hoe "echt" loslaten in de kaak voelt. Door hem "rond" te trainen en eens door te stellen links of rechts werd onze pony steeds losser en soepeler. Dat gaat natuurlijk niet van vandaag op morgen maar in stapjes. En goede begeleiding daarbij is echt nodig (krijg je meestal toch van ruiters die in de top of subtop rijden). Ik ben dus wel voorstander van LDR training. Rollkur doen we er niet mee hoor. D.w.z. wij forceren hem niet in die houding.