Rollkur-ophef op Deense kampioenschappen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CleovG

Re: Rollkur-ophef op Deense kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:37

Ik vind het helemaal prima dat fry haar mening vormt. Maar als 14 jarige weet je niet alles. Ik heb geen duidelijk standpunt over ldr. Ik zie er positieve en negatieve dingen in. Maar de dingen die fry zei klopte gewoon niet, moet dat dan gelaten worden zodat ze ook niet hoort hoe het wel is? Ik doel hiermee op het niet voorwaarts zijn.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:45

Naar mijn idee legt Anky LDR uit en is daar naar mij idee niet veel mis mee als je het toepast zoals het bedoeld is. Wat ze niet uitlegt is rollkur. Voor mij zit daar een wezenlijk verschil. Rollkur is voor mij met kracht de kin naar de borst brengen bijvoorbeeld. LDR zoals Anky het doet is, zoals ze zelf zegt, weggelegd voor topatleten in het laatste stuk van hun opleiding. Dus niet voor beginners en/of amateurs. Rollkur zal zij in een clinic niet laten zien, want ze zegt volgens mij dat ze daarop tegen is. Ze zegt namelijk dat ze niet trekt en dat is voor mij rollkur dus zeker wel. Dat ze nooit trekt, klopt niet, maar de rode lijn die ze predikt is in ieder geval LDR en dus niet dat je je paard in een rollkur houding moet trekken.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:55

Ik vind het wonderlijk dat bokkers zoveel waarde hechten aan een helemaal niet zo shockerende mening van een mede-bokker. Laat Fry lekker zelf denken wat ze wil.
Als ze tegen de methode is, probeert ze het iig niet zelf uit :-). Ook een pluspunt.

Nu weer lekker ontopic met z'n allen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:57

CleovG schreef:
Ik vind het helemaal prima dat fry haar mening vormt. Maar als 14 jarige weet je niet alles. Ik heb geen duidelijk standpunt over ldr. Ik zie er positieve en negatieve dingen in. Maar de dingen die fry zei klopte gewoon niet, moet dat dan gelaten worden zodat ze ook niet hoort hoe het wel is? Ik doel hiermee op het niet voorwaarts zijn.

Je mag iemand zeker verbeteren, ik vind het alleen altijd zo kinderachtig om de leeftijd er dan bij te halen.

Ik heb liever een 14 jarige die nadenkt over dingen en al een eigen mening wil vormen dan het gros van de 14 jarigen die het paard met gepluk en geruk in de krul trekt ''omdat dat zo hoort''.

Meer ervaring zegt ook niet alles, ik ken genoeg 'ruim volwassenen' die ook nog denken dat je alleen met 'gekneed' je paard nageeflijk krijgt. En dan verbaasd zijn dat het paard niet meer voorwaarts wil... en dan maar met sporen gaan rijden.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:05

Ansie schreef:
Ik ben al regelmatig op mijn handen gaan zitten bij het lezen van dit topic. Uit ervaring weet ik dat discussiëren over dit onderwerp geen nut heeft en voornamelijk frustratie oplevert. Het heeft geen nut omdat de meningen al gevormd zijn en men elkaar echt niet op een ander standpunt kan brengen. Maar ik kan het niet langer aan zien dat mensen hier als vliegen op stront op de posts van Fry af duiken. Ik vind het super dat ze haar eigen mening heeft gevormd, dat ze door haar leeftijd nog niet alles even goed kan verwoorden is helemaal niet erg. Ze hoeft in ieder geval zeker niet alles voor zoete koek te slikken van de massapraat. Wat ze goed ziet beseft ze misschien nog niet helemaal, maar ze ziet tenminste dat er dingen niet kloppen, dat valt alleen maar te prijzen.
Op de betreffende facebookpagina staan zo'n 8 albums met gemiddeld 250 foto's per album. Hoeveel toevallige momentopnames wil je hebben. Daarnaast staan er veel foto's van momenten in de proeven. Een geoefend oog heeft dan ook de foto's van het 'losrijden' niet nodig om te kunnen zien dat deze paarden niet correct door de baan gaan. De plaatjes van de proeven verraden de trainingsmethode, een filmpje zou het echter nog beter laten zien.

Dankje <3

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:06

Bo_Cassey schreef:
Ik vind het wonderlijk dat bokkers zoveel waarde hechten aan een helemaal niet zo shockerende mening van een mede-bokker. Laat Fry lekker zelf denken wat ze wil.
Als ze tegen de methode is, probeert ze het iig niet zelf uit :-). Ook een pluspunt.

Nu weer lekker ontopic met z'n allen?

<3

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:07

Air schreef:
CleovG schreef:

Je mag iemand zeker verbeteren, ik vind het alleen altijd zo kinderachtig om de leeftijd er dan bij te halen.

Ik heb liever een 14 jarige die nadenkt over dingen en al een eigen mening wil vormen dan het gros van de 14 jarigen die het paard met gepluk en geruk in de krul trekt ''omdat dat zo hoort''.

Meer ervaring zegt ook niet alles, ik ken genoeg 'ruim volwassenen' die ook nog denken dat je alleen met 'gekneed' je paard nageeflijk krijgt. En dan verbaasd zijn dat het paard niet meer voorwaarts wil... en dan maar met sporen gaan rijden.

<3 <3 <3 <3 <3 <3

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:18

Fry is ineens verliefd op heel veel bokkers. haha

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:36

Zekerss :')
Stiekem ben ik een oude knar <<)
Maarr weer ontopic.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:32

CleovG schreef:

Air schreef:

Klopt niet wat je daar zegt. Fry heeft haar mening al gevormd terwijl uit haar antwoorden blijkt dat ze van de hoed noch de rand weet en nog heel veel ervaring mist. Dat noem ik ook behoorlijk eigenwijs hoor.
Daarmee niet gezegd dat je niet eigenwijs mag zijn, maar ik denk dat je meer leert als je ook openstaat voor andere ideeen en ervaringen.
Ik vind ook Air dat jij de neiging hebt erg te generaliseren. Ik ken kinderen die idd met geruk en gepluk hebben gereden maar door meer rij-ervaring die ze kregen steeds betere ruiters/amazones zijn geworden. Kinderen missen de fijne motoriek nog om hun hulpen goed op elkaar af te stemmen. En sommigen leren idd door het geruk en gepluk stadium heen.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:46

Ik heb meer moeite met mensen die wat krom is recht proberen te praten. En als iemand daar weerstand tegen biedt dan denk ik; goh, knap dat ze bij haar standpunt blijft en zelf na wil blijven denken ipv met de massa meeloopt die oohh en aaahh roept bij de mechanische zweefpassen die voortkomen uit deze trainingsmethode.

Corrigeren is natuurlijk niets mis mee. Misschien beseft ze gevoelsmatig dat er iets niet klopt bij deze plaatjes maar kan dat nog niet benoemen en vatten in teksten. Het is makkelijk om het dan af te doen met eigenwijsheid.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:53

Ansie schreef:
Ik heb meer moeite met mensen die wat krom is recht proberen te praten. En als iemand daar weerstand tegen biedt dan denk ik; goh, knap dat ze bij haar standpunt blijft en zelf na wil blijven denken ipv met de massa meeloopt die oohh en aaahh roept bij de mechanische zweefpassen die voortkomen uit deze trainingsmethode.

Corrigeren is natuurlijk niets mis mee. Misschien beseft ze gevoelsmatig dat er iets niet klopt bij deze plaatjes maar kan dat nog niet benoemen en vatten in teksten. Het is makkelijk om het dan af te doen met eigenwijsheid.

Precies Ansie. Daarbij komt ook nog dat Fry vanuit het vage onderbuikgevoel van hier klopt iets niet, serieus aan het zoeken is naar hoe zij zelf op een fijne paard vriendelijke manier kan leren rijden. Een paar keer ben ik haar tegen gekomen in andere topics en dan blijkt dit meisje aan het zoeken te zijn naar een fijne paard vriendelijke manier van rijden. Ik heb daar heel veel respect voor.

De jeugd heeft de toekomst en laten er meer mensen als Fry gaan zoeken naar de juiste manier van rijden en opgeleid worden. Het lastige in die zoektocht is dat er weinig materiaal voorhanden is en weinig goede instructies van het correcte daar de echte correcte dressuur zo goed als verdwenen lijkt te zijn.
Dat ook een volwassen man waarvan men vindt dat hij goed op de hoogte is van de dressuur, commentaar geeft op TV tijdens grand prix wedstrijden en het verschil tussen het dürchlassige paard van Helen langenhanenberg en het stijve paard van Isabel Werth verklaart uit het verschil in kwaliteit gefokte paarden, dan mag duidelijk zijn dat zelfs zo'n commentator niet in staat is om het verschil te zien tussen een correct opgeleid paard (dus durchlassig) en een niet correct opgeleid paard (zo stijf als een plank) van Isabel waar wel degelijk de rollkür op wordt toegepast. Dat met het niet correct opgeleide paard dan zelfs nog zo hoog gescoord wordt is natuurlijk in mijn ogen in en in triest. Maar ja, ik begrijp het wel, want de niet correct opgeleide paarden zijn zo in de meerderheid dat er bij lage jurering geen jurering meer mogelijk zou zijn. Het enige wat de jury kan doen en dan ook doet is Helen met voorsprong de eerste prijs laten winnen.
Ondanks dat ik zelf bij lange na niet op dat niveau kan rijden, ben ik wel degelijk in staat om te kijken en de verschillen te zoeken en te vinden. Dus ook dat achterhaalde commentaar dat men zelf hoog niveau moet kunnen rijden om oordeel te mogen vellen vind ik vreemd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:43

Je maakt alleen wel een foutje...Langehanenberg rijdt al jaren LDR. Al zegt ze dat ze er afscheid van genomen heeft. Iets wat je jarenlang in je systeem hebt verlies je niet. Heb meer het idee dat ze het zegt ivm de publieke opinie.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:04

En het verschil tussen rollkur en LDR blijft lastig.... achja, hoe ouder hoe wijzer? :+

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:18

pien_2010 schreef:
Ansie schreef:

Precies Ansie. Daarbij komt ook nog dat Fry vanuit het vage onderbuikgevoel van hier klopt iets niet, serieus aan het zoeken is naar hoe zij zelf op een fijne paard vriendelijke manier kan leren rijden. Een paar keer ben ik haar tegen gekomen in andere topics en dan blijkt dit meisje aan het zoeken te zijn naar een fijne paard vriendelijke manier van rijden. Ik heb daar heel veel respect voor.

De jeugd heeft de toekomst en laten er meer mensen als Fry gaan zoeken naar de juiste manier van rijden en opgeleid worden. Het lastige in die zoektocht is dat er weinig materiaal voorhanden is en weinig goede instructies van het correcte daar de echte correcte dressuur zo goed als verdwenen lijkt te zijn.
Dat ook een volwassen man waarvan men vindt dat hij goed op de hoogte is van de dressuur, commentaar geeft op TV tijdens grand prix wedstrijden en het verschil tussen het dürchlassige paard van Helen langenhanenberg en het stijve paard van Isabel Werth verklaart uit het verschil in kwaliteit gefokte paarden, dan mag duidelijk zijn dat zelfs zo'n commentator niet in staat is om het verschil te zien tussen een correct opgeleid paard (dus durchlassig) en een niet correct opgeleid paard (zo stijf als een plank) van Isabel waar wel degelijk de rollkür op wordt toegepast. Dat met het niet correct opgeleide paard dan zelfs nog zo hoog gescoord wordt is natuurlijk in mijn ogen in en in triest. Maar ja, ik begrijp het wel, want de niet correct opgeleide paarden zijn zo in de meerderheid dat er bij lage jurering geen jurering meer mogelijk zou zijn. Het enige wat de jury kan doen en dan ook doet is Helen met voorsprong de eerste prijs laten winnen.
Ondanks dat ik zelf bij lange na niet op dat niveau kan rijden, ben ik wel degelijk in staat om te kijken en de verschillen te zoeken en te vinden. Dus ook dat achterhaalde commentaar dat men zelf hoog niveau moet kunnen rijden om oordeel te mogen vellen vind ik vreemd.

Het is eng zo erg klopt het :oo

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:31

janderegelaa schreef:
Je maakt alleen wel een foutje...Langehanenberg rijdt al jaren LDR. Al zegt ze dat ze er afscheid van genomen heeft. Iets wat je jarenlang in je systeem hebt verlies je niet. Heb meer het idee dat ze het zegt ivm de publieke opinie.

Beste Janderegelaa, wat u schrijft is voor mij nieuws dus ik heb even de feiten zoals ik ze ken gecheckt en heb het volgende over Helen L gevonden:

Helen Langenhanenberg is geboren 21 mei 1982 in Münster. Zoals Helen zelf schrijft: “In meiner Ponyzeit lernte ich im Stützpunkttraining meine spätere Ausbilderin Ingrid Klimke kennen“. Zoals mensen weten is Ingrid Klimke de dochter van „de klimke” dus Ingrid heeft als het ware het klassiek rijden met de paplepel binnen gekregen. Dus Helen bevond zich in goed gezelschap als jong meisje.

Op 16 jarige leeftijd kreeg ze hulp van Ingrid Klimke ik citeer: “Mit 16 Jahren bekam ich den damals 7 jährigen „Princeton L“ von Prince Thatch xx , den ich mit Hilfe von Ingrid Klimke ausbildete. Mit meinem Toni erritt ich erstmals Platzierungen bis zum Grand Prix und Grand Prix Spezial und verdiente mir mit ihm auch mein Goldenes Reiterabzeichen“.

Daarna gaat ze regelmatig naar Klaus Balkenhof voor advies en les. Ik citeer: “Nach meiner Ausbildung bei Ingrid Klimke zur Pferdewirtin, Schwerpunkt Reiten, die ich Dank des intensiven Trainings mit sehr gutem Erfolg bestanden habe, absolvierte ich ein 3-monatiges Praktikum bei Klaus Balkenhol. Dort war ich begeistert von der Leichtigkeit, mit der man Pferden Lektionen wie Piaffe und Passage beibringen kann. Auch heute noch fahre ich regelmäßig zu Klaus Balkenhol, um mich weiterzubilden. Im täglichen Training „zu Hause“ profitieren Sebastian und ich voneinander, weil wir uns immer wieder gegenseitig korrigieren können“.

Dus is de vraag wie is de Heer Klaus Balkenhol waarna ze na de lessen van Ingrid tot heden zich door laat adviseren. Voor het hele artikel verwijs ik naar de link: http://horses.nl/artikelen/klassiek-tra ... -in-beeld/ schrijft over de Heer Balkenhol: “Samen met andere bekenden in de dressuurwereld richtte Klaus Balkenhol het platform Xenophon op. Dit platform verzamelt kennis over de klassieke paardrijkunst en wisselt die uit.

De paardrijfilosoof Balkenhol wil het natuurlijke talent van een paard ontwikkelen door de klassieke dressuur. Hij dwingt niets af bij een paard. Harmonie, de taal tussen paard en ruiter, is in zijn training erg belangrijk. ,,Het gaat om de natuurlijke drang voorwaarts, als die er niet is en je moet overgaan op scherpe sporen en dergelijke, dan ben je verkeerd bezig. Onder druk doet een paard het niet op de juiste manier”, legt de trainer uit. ,,Een paard moet sensibel zijn, je moet een fluistertoon in je spraak met hem hebben, in je hulpen. En je paard luistert.”

Volgens mij dus is Helen Langenhanenberg een dressuur amazone die het geluk heeft gehad altijd door goede klassieke instructeurs omringd te zijn geweest hetgeen ik ook zie aan haar manier van rijden. LDR is misschien wel eens langsgefietst (ben het niet tegen gekomen) maar als dat al zo zou zijn dan valt dat in het niet bij de klassieke scholing/ fundament die deze vrouw van jongs af aan gehad heeft. Uw stelling dus dat bij Helen het LDR als systeem al jarenlang aanwezig is en dat je dat dus niet verliest heb ik dus niet teruggevonden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:46

Dat dacht ik dus ook. Er is op internet een filmpje te vinden waar Ingrid Helen lesgeeft op Damon Hill. Echt super.
Trouwens, van die man die commentaar geeft bij televisiebeelden is bekend dat hij er zelf tijdens het losrijden ook soms als een trekpop opzat, dus die zal het verschil wel niet kennen tussen een goed en minder goed gereden paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:58

pien_2010 schreef:

Hmmm, het is in ieder geval wel handig als je zelf ooit hebt gevoeld wat een nageeflijk paard is.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:55

Dit zal misschien verkeerd worden opgevat (maar zo is het niet bedoeld): zouden de Bokkers in dit topic (dus "pro" en "contra") die hun paard gewoon goed voor elkaar hebben foto's van kunnen laten zien? Dan is het misschien minder appelen met peren vergelijken?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 10:36

chevax schreef:
Dit zal misschien verkeerd worden opgevat (maar zo is het niet bedoeld): zouden de Bokkers in dit topic (dus "pro" en "contra") die hun paard gewoon goed voor elkaar hebben foto's van kunnen laten zien? Dan is het misschien minder appelen met peren vergelijken?

Heb in een ander topic (het aan de teugel foto topic) wel vaker foto's geplaatst en ook filmpje. Ik ben wel voor diep en rond om de doodeenvoudige reden dat ik persoonlijk heb mogen ondervinden dat het paard er losser in het lijf door wordt. In M1 kreeg mijn dochter vaak op het protocol dat het paard meer souplesse moest tonen. Om een goede instructeur te vinden die je dat kan bijbrengen is niet heel gemakkelijk kan ik je vertellen. Mijn dochter moest het buitenteugel-contrastelling-om-de-voorhand-voor-de-achterhand-te-plaatsen-orun-verhaal eerst eens helemaal afleren. Leren hoe "echt" loslaten in de kaak voelt. Door hem "rond" te trainen en eens door te stellen links of rechts werd onze pony steeds losser en soepeler. Dat gaat natuurlijk niet van vandaag op morgen maar in stapjes. En goede begeleiding daarbij is echt nodig (krijg je meestal toch van ruiters die in de top of subtop rijden). Ik ben dus wel voorstander van LDR training. Rollkur doen we er niet mee hoor. D.w.z. wij forceren hem niet in die houding.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 10:51

chevax schreef:

nee, dit heb ik niet. omdat niemand foto's maakt, en ik vooral bezig ben haar zuiver te laten lopen. maar ken wel het gevoel van nagefelijkheid. (en ook dat ik het raar vind dat een GP paard standaard nagefelijk moet lopen, omdat hij het heus wel kent.. volgens mij ligt het nog altijd aan hoe de ruiter het paard rijd, en om hem dan aan de voorkant nagefelijk te maken is in mijn ogen niet mogelijk. dit moet van achter komen, en vanuit de ruiter. waarom zou bij een goed afgericht paard rollkur ( of de schuilnaam LDR ) gerechtigd zijn omdat hij "prima weet dat hij in de krul moet lopen" dat komt hij heus niet door rollkur.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:01

Waarom vind je het raar dat een hoog opgeleid paard altijd nageeflijk moet lopen? In mijn training is dit juist waar het om draait, continue nageeflijkheid.

Ik train overigens niet ldr, stel haar soms wat dieper in. Maar mijn trainings basis ligt hier absoluut niet. Ik wil best foto's plaatsen, maar wat heeft dat voor meerwaarde?
Laatst bijgewerkt door CleovG op 26-07-13 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:01

Fry, super meid. Dat iemand van jouw leeftijd toch al zo kritisch durft te kijken en een eigen mening durft te vormen. In de loop van de jaren zal die mening misschien veranderen, zal je ervaring krijgen en zal je dingen bijleren, maar he, je staat ervoor open en slikt niet alles wat topruiters zeggen als zoete koek enkel en alleen omdat het topruiters zijn.

Zonder mij meteen tegen de "andere" groep te keren, maar ik hoop dat de bokkers die een andere mening toegedaan zijn dat ook wel inzien, dat dat het belangrijkste is: een open geest, kritisch blijven, bijleren van anderen, maar tegelijkertijd niet alles slikken als zoete koek. Want geloof mij, ook topruiters slaan de bal wel eens mis. Ik ben ervan overtuigd dat het niet enkel amateurs zijn die dit foutief nabootsen, maar dat er ook genoeg (sub)topruiters zijn die deze "methode" negatief nabootsen. En als de methode dan zo vatbaar is voor fouten, voor verkeerde nabootsing, en zelfs voor lijden. Dan zijn wij verplicht om onszelf af te vragen of dit dan een goede methode is die in leven moet gehouden worden? Daarover kan en mag ieder zijn eigen mening hebben, en die moet gerespecteerd worden, maar kraak iemand niet af wanneer die zijn twijfels hierover uit.
Al heeft die persoon dan misschien niet de ervaring en welbespraaktheid van de andere discussiegenoten.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:04

CleovG schreef:
Waarom vind je het raar dat een hoog opgeleid paard altijd nageeflijk moet lopen? In mijn training is dit juist waar het om draait, continue nageeflijkheid.

dat hij constant nagefelijk is omdat jij het er zo naar rijdt vind ik niks mis mee, maar ruiter die er op hopt , in allerlei kreukels zit... en niet hem nagefelijk rijdt (meestal al hangend op de voorkant) dan vind ik niet dat je hem dan maar enorm ver door mag stellen met behulp van je stang, omdat hij dondersgoed weet dat hij nagefelijk MOET lopen. wat toch echt vanuit de ruiter moet komen.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:13

Babootje schreef:
chevax schreef:

Heb in een ander topic (het aan de teugel foto topic) wel vaker foto's geplaatst en ook filmpje. Ik ben wel voor diep en rond om de doodeenvoudige reden dat ik persoonlijk heb mogen ondervinden dat het paard er losser in het lijf door wordt. In M1 kreeg mijn dochter vaak op het protocol dat het paard meer souplesse moest tonen. Om een goede instructeur te vinden die je dat kan bijbrengen is niet heel gemakkelijk kan ik je vertellen. Mijn dochter moest het buitenteugel-contrastelling-om-de-voorhand-voor-de-achterhand-te-plaatsen-orun-verhaal eerst eens helemaal afleren. Leren hoe "echt" loslaten in de kaak voelt. Door hem "rond" te trainen en eens door te stellen links of rechts werd onze pony steeds losser en soepeler. Dat gaat natuurlijk niet van vandaag op morgen maar in stapjes. En goede begeleiding daarbij is echt nodig (krijg je meestal toch van ruiters die in de top of subtop rijden). Ik ben dus wel voorstander van LDR training. Rollkur doen we er niet mee hoor. D.w.z. wij forceren hem niet in die houding.

Mijn paard werd diep en rond gereden door een Z+ amazone. Resultaat een super-los paard (volgens de osteopaat) maar wat wel scheef door de baan ging. Daar werd ik dan weer niet zo blij van. Kennelijk geen kaas gegeten van het rechtrichten, iets waar ik wel heel veel waarde aan echt omdat ik wil dat hij alle benen gelijk belast. Geen idee wat op den duur de fysieke gevolgen zijn als je een paard zo scheef blijft belasten ... Ik vind het echt een hele lastige omdat je als buitenstaander niet "voelt" wat er onder je gebeurt en om eerlijk te zijn weet ik ook niet hoe het hoort te voelen. Lijkt me dat je daarin heel goed begeleid moet worden!