Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Electra63 schreef:Hermelien ik ben het grotendeels eens met jou mbt de wending van deze discussie. Wat ethiek betreft; Salinero 3 x OS en ook deze kur vond ik hem weer geweldig, terwijl het totaal niet "mijn" type paard is. Maar ik krijg nog altijd kippevel van Anky met Salinero. Ik kan geen medelijden met die "knol" hebben. Hij heeft karakter en geniet nog van het werk, althans dat zie IK er in.
Bomba schreef:en ik wil ook liever niet weten hoe het er misschien af en toe achter de schermen aan toe gaat. * Voor de oplettende Bokker: Ik zeg niet dat ik weet wat er achter de schermen speelt, ik zeg niet dat de paarden mishandeld worden, ik zeg alleen dat ik het liever niet wil weten.
sarabande schreef:Idd je kan Sjef als persoon minder vinden en weten dat je zijn uitspraken met een zak zout moet nemen, hij is wel de meest succesvolle trainer. En ook al ken je zijn trainingen niet je kent wel zijn leerlingen.
Citaat:Jarenlang hebben de Duitsers (die de rolkur uitgevonden hebben) op Sjef gefulmineerd omdat hij hun hegemonie doorbrak, inmiddels ligt alles open en dat is goed.
sallandval schreef:sarabande schreef:Idd je kan Sjef als persoon minder vinden en weten dat je zijn uitspraken met een zak zout moet nemen, hij is wel de meest succesvolle trainer. En ook al ken je zijn trainingen niet je kent wel zijn leerlingen.
Dat hij een monopoliepositie heeft op het gebied van met training doorbreken op OS niveau zegt meer over zijn marketingkunde en zijn invloed/macht dan over zijn trainingskunde als je het mij vraagt.Citaat:Jarenlang hebben de Duitsers (die de rolkur uitgevonden hebben) op Sjef gefulmineerd omdat hij hun hegemonie doorbrak, inmiddels ligt alles open en dat is goed.
De Duitsers hebben al zo lang de methode bestaat kritiek op de methode. niet de methode is een Duitse uitvinden maar alleen de (overigens nogal negatieve) term 'rollkür'. Daarom is er ook zo veel kritiek op MAR die ondanks de Duitse traditie toch deze methode is gaan gebruiken.
purkie schreef:Bomba schreef:en ik wil ook liever niet weten hoe het er misschien af en toe achter de schermen aan toe gaat. * Voor de oplettende Bokker: Ik zeg niet dat ik weet wat er achter de schermen speelt, ik zeg niet dat de paarden mishandeld worden, ik zeg alleen dat ik het liever niet wil weten.
suggestiever kan dit imo bijna niet gezegd worden...let wel: de technische waardering hier apart uitlichten daar word ik niet veel wijzer van,
het betreft namelijk de Kür en de lichte kritiek over de totale uitslag en die kent nou juist twee uitslagen, die zijn artistiek en technisch(beide een helft).
. sarabande schreef:En nee die term is niet alleen in Duitsland uitgevonden, lang voor de leerlingen van Sjef die uitvoerden deden Duitse amazones dat al. Maar nogmaals dat is een discussie naast de feitelijke discussie
purkie schreef:Bomba schreef:en ik wil ook liever niet weten hoe het er misschien af en toe achter de schermen aan toe gaat. * Voor de oplettende Bokker: Ik zeg niet dat ik weet wat er achter de schermen speelt, ik zeg niet dat de paarden mishandeld worden, ik zeg alleen dat ik het liever niet wil weten.
suggestiever kan dit imo bijna niet gezegd worden...
let wel: de technische waardering hier apart uitlichten daar word ik niet veel wijzer van,
het betreft namelijk de Kür en de lichte kritiek over de totale uitslag en die kent nou juist twee uitslagen, die zijn artistiek en technisch(beide een helft).
Bloodymary schreef:Vind het vooral apart dat er met de artistieke waarde zoveel hoger is gescoord door Dujardin dan door Adelinde. Dujardin had echt een slaapverwekkende kur, alleen die stukjes met de Big Ben waren goed gevonden. De kur van Adelinde vind ik prachtig met die stukjes uit de Notenkrakersuite.
Bomba schreef:Bloodymary schreef:Vind het vooral apart dat er met de artistieke waarde zoveel hoger is gescoord door Dujardin dan door Adelinde. Dujardin had echt een slaapverwekkende kur, alleen die stukjes met de Big Ben waren goed gevonden. De kur van Adelinde vind ik prachtig met die stukjes uit de Notenkrakersuite.
Dat is smaak, ik vind namelijk de muziek van Charlotte weer veel mooier dan die van Adelinde, dat vind ik echt niet om aan te horen.
Vandaar dat de jury ook niet naar eigen smaak mag punten, maar op de overeenstemming met de bewegingen van het paard.
sarabande schreef:Ja grappig. Nadat eerst vastgesteld is dat Sjef nu niet echt als een diplomaat bekend staat is hij vervolgens een marketing genie![]()
.
. Hij heeft alleen een monopoliepositie weten te veroveren en dat is bewonderenswaardig op zich! Maar het maakt wel dat er wellicht ruiters zijn die wel op GPS niveau rijden en toch niet tot de top doordringen. Citaat:En nee die term is niet alleen in Duitsland uitgevonden, lang voor de leerlingen van Sjef die uitvoerden deden Duitse amazones dat al. Maar nogmaals dat is een discussie naast de feitelijke discussie
Bloodymary schreef:Vind het vooral apart dat er met de artistieke waarde zoveel hoger is gescoord door Dujardin dan door Adelinde. Dujardin had echt een slaapverwekkende kur, alleen die stukjes met de Big Ben waren goed gevonden. De kur van Adelinde vind ik prachtig met die stukjes uit de Notenkrakersuite.
Ja en die sluiten juist zo mooi aan bij Adelinde, bij de pirouettes en de piaffe-pirouetttes. Prachtig! Dat is nou een hoge artistieke waarde.
purkie schreef:Bloodymary schreef:Vind het vooral apart dat er met de artistieke waarde zoveel hoger is gescoord door Dujardin dan door Adelinde. Dujardin had echt een slaapverwekkende kur, alleen die stukjes met de Big Ben waren goed gevonden. De kur van Adelinde vind ik prachtig met die stukjes uit de Notenkrakersuite.
Ja en die sluiten juist zo mooi aan bij Adelinde, bij de pirouettes en de piaffe-pirouetttes. Prachtig! Dat is nou een hoge artistieke waarde.
ja ik ben het hier wel mee eens, Adelinde haar Kür was zelfs een van de weinige waar sprake was van artistieke interpretatie. prachtig!
Quebelle schreef:Ik vond de kür van Adelinde persoonlijk niet beter, op artistiek niveau, dan die van Charlotte.
Mooie drafmuziek, echt goeie coördinatie en muziek bij de uitgestrekte galop, pirouette accenten, etc.
Die van Adelinde vond ik maar slapjes.
Gini schreef:Bloodymary schreef:Dat antwoord kan ik niet serieus nemen. Smaken verschillen hoor, maar hierbij kijk je echt door een bepaald gekleurde bril.
Iedereen kijkt door een bepaalde bril, daarom heet het smaak.
sallandval schreef:Misschien vanwege het verassingseffect/vernieuwing? De kür met de Big Ben was typisch Brits en duidelijk op de OS geschreven/ontwikkeld en was nog niet eerder vertoond. De kür van Adelinde had ze al eens eerder gebruikt op andere wedstrijden.
purkie schreef:je zou een lans breken voor een nieuwe insteek bij de Kür
een benadering van 70% artistiek, 30% technisch.
)
Ik vind dat dat kinderachtig overkomt, maar dat heb ik hem vier jaar geleden ook al vertelt op Bokt, maar trekt hij zich helemaal niks van aan.