Toch lichte kritiek over uitslag Olympische Kur op Muziek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Toch lichte kritiek over uitslag Olympische Kur op Muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:30

Hermelien ik ben het grotendeels eens met jou mbt de wending van deze discussie. Wat ethiek betreft; Salinero 3 x OS en ook deze kur vond ik hem weer geweldig, terwijl het totaal niet "mijn" type paard is. Maar ik krijg nog altijd kippevel van Anky met Salinero. Ik kan geen medelijden met die "knol" hebben. Hij heeft karakter en geniet nog van het werk, althans dat zie IK er in.
:D

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:43

Dat zie ik er ook in. :j

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:20

Electra63 schreef:
Hermelien ik ben het grotendeels eens met jou mbt de wending van deze discussie. Wat ethiek betreft; Salinero 3 x OS en ook deze kur vond ik hem weer geweldig, terwijl het totaal niet "mijn" type paard is. Maar ik krijg nog altijd kippevel van Anky met Salinero. Ik kan geen medelijden met die "knol" hebben. Hij heeft karakter en geniet nog van het werk, althans dat zie IK er in.
:D

Ik ben niet het type dat de manier waarop Sjef Janssen zijn leerlingen traint een vorm van dierenmishandeling vind, maar ik vind wel dat het verre van nodig is om op die manier de internationale top te bereiken. Dat is mijn mening. Ik zie liever dat een paard op een eerlijke manier gereden wordt, met bijvoorbeeld Carl Hester en Charlotte Dujardin daar als voorbeeld van. Ieder z'n eigen stijl, maar mijn ding is het niet. Als ik sommige foto's van om maar te noemen Adelinde Cornelissen, Patrik Kittel of Edward Gal zie, dan gaan m'n nekharen daar van overeind staan, en ik wil ook liever niet weten hoe het er misschien af en toe achter de schermen aan toe gaat. * Voor de oplettende Bokker: Ik zeg niet dat ik weet wat er achter de schermen speelt, ik zeg niet dat de paarden mishandeld worden, ik zeg alleen dat ik het liever niet wil weten.

Overigens lijkt het me ook wel informatief om de technische scores van de Kur op Muziek los te bekijken van de artistieke score. Er treedt enige verandering op in de scorelijst, maar erg veel ook weer niet.

Kur op Muziek score, alleen technisch, zonder artistiek:

1. Charlotte Dujardin met Valegro, 86.750%
2. Adelinde Cornelissen met Parzival, 84.107%
3. Helen Langehanenberg met Damon Hill, 81.036%
4. Laura Bechtolsheimer met Mistral Hojris, 80.679%
5. Kristina Sprehe met Desperados, 78.893%
6. Dorothee Schneider met Diva Royal, 77.893%
7. Carl Hester met Uthopia, 77.714%
7. Anky van Grunsven met Salinero, 77.714%
9. Edward Gal met Undercover, 76.964%
10. Victoria Max Theurer met Augustin, 76.393%
11. Nathalie Zu Sayn Wittgenstein met Digby, 76.321%
12. Tinne Silven-Vilhelmson met Don Auriello, 76.143%
13. Patrik Kittel met Scandic, 75.750%
14. Valentina Truppa met Eremo, 75.143%
15. Juan Manuel Munoz Diaz met Fuego, 74.786%
16. Concalo Carvalho met Rubi, 74.643%
17. Anna Kasprzak met Donnperignon, 74.179%
18. Steffen Peters met Ravel, 74.143%

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:43

Bomba schreef:
en ik wil ook liever niet weten hoe het er misschien af en toe achter de schermen aan toe gaat. * Voor de oplettende Bokker: Ik zeg niet dat ik weet wat er achter de schermen speelt, ik zeg niet dat de paarden mishandeld worden, ik zeg alleen dat ik het liever niet wil weten.

suggestiever kan dit imo bijna niet gezegd worden...

let wel: de technische waardering hier apart uitlichten daar word ik niet veel wijzer van,
het betreft namelijk de Kür en de lichte kritiek over de totale uitslag en die kent nou juist twee uitslagen, die zijn artistiek en technisch(beide een helft).

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:48

sarabande schreef:
Idd je kan Sjef als persoon minder vinden en weten dat je zijn uitspraken met een zak zout moet nemen, hij is wel de meest succesvolle trainer. En ook al ken je zijn trainingen niet je kent wel zijn leerlingen.

Dat hij een monopoliepositie heeft op het gebied van met training doorbreken op OS niveau zegt meer over zijn marketingkunde en zijn invloed/macht dan over zijn trainingskunde als je het mij vraagt.

Citaat:
Jarenlang hebben de Duitsers (die de rolkur uitgevonden hebben) op Sjef gefulmineerd omdat hij hun hegemonie doorbrak, inmiddels ligt alles open en dat is goed.

De Duitsers hebben al zo lang de methode bestaat kritiek op de methode. niet de methode is een Duitse uitvinden maar alleen de (overigens nogal negatieve) term 'rollkür'. Daarom is er ook zo veel kritiek op MAR die ondanks de Duitse traditie toch deze methode is gaan gebruiken.

benj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:54

Als ik dat lijstje zo zie vind ik dat Anky zeker wel hoger had mogen eindigen. Ben het ook niet eens met het brons als we het over harmonie hebben....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:59

sallandval schreef:
sarabande schreef:
Idd je kan Sjef als persoon minder vinden en weten dat je zijn uitspraken met een zak zout moet nemen, hij is wel de meest succesvolle trainer. En ook al ken je zijn trainingen niet je kent wel zijn leerlingen.

Dat hij een monopoliepositie heeft op het gebied van met training doorbreken op OS niveau zegt meer over zijn marketingkunde en zijn invloed/macht dan over zijn trainingskunde als je het mij vraagt.

Citaat:
Jarenlang hebben de Duitsers (die de rolkur uitgevonden hebben) op Sjef gefulmineerd omdat hij hun hegemonie doorbrak, inmiddels ligt alles open en dat is goed.

De Duitsers hebben al zo lang de methode bestaat kritiek op de methode. niet de methode is een Duitse uitvinden maar alleen de (overigens nogal negatieve) term 'rollkür'. Daarom is er ook zo veel kritiek op MAR die ondanks de Duitse traditie toch deze methode is gaan gebruiken.

Ik begrijp nu, dat jij bedoelt de de 3 gouden medailles van Anky op 3 verschillende OS te danken zijn aan de marketingkunde en de invloed van Sjef (ook de allereerste gouden medaille?)? Wow, die man is een genie, marketing kan je namelijk op ieder gebied toepassen. Dat de grote reclamebureaus in USA hem dan nog niet ontdekt hebben. In feite zeg je, dat door goede marketing iedereen een gouden medaille kan behalen op de OS. :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:02

purkie schreef:
Bomba schreef:
en ik wil ook liever niet weten hoe het er misschien af en toe achter de schermen aan toe gaat. * Voor de oplettende Bokker: Ik zeg niet dat ik weet wat er achter de schermen speelt, ik zeg niet dat de paarden mishandeld worden, ik zeg alleen dat ik het liever niet wil weten.

suggestiever kan dit imo bijna niet gezegd worden...let wel: de technische waardering hier apart uitlichten daar word ik niet veel wijzer van,
het betreft namelijk de Kür en de lichte kritiek over de totale uitslag en die kent nou juist twee uitslagen, die zijn artistiek en technisch(beide een helft).

Yep, arme Salinero, Parzival en andere paarden van de Nederlandse dressuurruiters, wat hebben ze het toch ontzettend slecht getroffen :D
Misschien kunnen jullie je om het echte dierenleed in de wereld gaan bekommeren?

Bloodymary

Vind het vooral apart dat er met de artistieke waarde zoveel hoger is gescoord door Dujardin dan door Adelinde. Dujardin had echt een slaapverwekkende kur, alleen die stukjes met de Big Ben waren goed gevonden. De kur van Adelinde vind ik prachtig met die stukjes uit de Notenkrakersuite.

sarabande

Ja grappig. Nadat eerst vastgesteld is dat Sjef nu niet echt als een diplomaat bekend staat is hij vervolgens een marketing genie :wow: %) .

En nee die term is niet alleen in Duitsland uitgevonden, lang voor de leerlingen van Sjef die uitvoerden deden Duitse amazones dat al. Maar nogmaals dat is een discussie naast de feitelijke discussie
Laatst bijgewerkt door sarabande op 13-08-12 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:03

[quote=]Yep, arme Salinero, Parzival en andere paarden van de Nederlandse dressuurruiters, wat hebben ze het toch ontzettend slecht getroffen :D
Misschien kunnen jullie je om het echte dierenleed in de wereld gaan bekommeren?[/quote]

We moeten de caviapolitie op ze af sturen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:07

sarabande schreef:
En nee die term is niet alleen in Duitsland uitgevonden, lang voor de leerlingen van Sjef die uitvoerden deden Duitse amazones dat al. Maar nogmaals dat is een discussie naast de feitelijke discussie

Dat is niet helemaal waar, om een paar redenen niet. Het doet er overigens weinig toe, want er wordt meer gepraat over de verschillende trainingsmethodes dan nodig is.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:17

je zou een lans breken voor een nieuwe insteek bij de Kür
een benadering van 70% artistiek, 30% technisch.

geeft een boost aan de term rijKunst en aan Koningin van de Kür(wat mss aangeeft dat Anky visie heeft).

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:19

purkie schreef:
Bomba schreef:

suggestiever kan dit imo bijna niet gezegd worden...

let wel: de technische waardering hier apart uitlichten daar word ik niet veel wijzer van,

Ik vind het wel interessant om de technische waardering los van de artistieke te bekijken. Je hoeft mij niet uit te leggen hoe de Kür op Muziek werkt overigens.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:23

Bloodymary schreef:
Vind het vooral apart dat er met de artistieke waarde zoveel hoger is gescoord door Dujardin dan door Adelinde. Dujardin had echt een slaapverwekkende kur, alleen die stukjes met de Big Ben waren goed gevonden. De kur van Adelinde vind ik prachtig met die stukjes uit de Notenkrakersuite.

Dat is smaak, ik vind namelijk de muziek van Charlotte weer veel mooier dan die van Adelinde, dat vind ik echt niet om aan te horen.

Vandaar dat de jury ook niet naar eigen smaak mag punten, maar op de overeenstemming met de bewegingen van het paard.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:26

Bomba schreef:
Bloodymary schreef:

Dat is smaak, ik vind namelijk de muziek van Charlotte weer veel mooier dan die van Adelinde, dat vind ik echt niet om aan te horen.

Vandaar dat de jury ook niet naar eigen smaak mag punten, maar op de overeenstemming met de bewegingen van het paard.

Ja en die sluiten juist zo mooi aan bij Adelinde, bij de pirouettes en de piaffe-pirouetttes. Prachtig! Dat is nou een hoge artistieke waarde.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:30

sarabande schreef:
Ja grappig. Nadat eerst vastgesteld is dat Sjef nu niet echt als een diplomaat bekend staat is hij vervolgens een marketing genie :wow: %) .

mij hoor je niet zeggen dat die beste man een genie is hoor ;) . Hij heeft alleen een monopoliepositie weten te veroveren en dat is bewonderenswaardig op zich! Maar het maakt wel dat er wellicht ruiters zijn die wel op GPS niveau rijden en toch niet tot de top doordringen.

Citaat:

Noem mij dan maar eens wie dat zijn? Volgens mij komt de term rollkür uit een artikel in het paardenvakblad St. Georg uit 1992, waar een Duitser (H. Meyer) zich nogal lelijk uitliet tegenover voornamelijk Nederlandse ruiters die een trainingsmethode gebruikten die er volgens hem uitzag alsof het paard zich op moest rollen, hij noemde dit Rollkür. Misschien waren er voor die tijd wel Duitse ruiters die de methode gebruikten, maar dat werd dan in elk geval nog niet zo genoemd.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:30

Bloodymary schreef:

Ja en die sluiten juist zo mooi aan bij Adelinde, bij de pirouettes en de piaffe-pirouetttes. Prachtig! Dat is nou een hoge artistieke waarde.

ja ik ben het hier wel mee eens, Adelinde haar Kür was zelfs een van de weinige waar sprake was van artistieke interpretatie. prachtig!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:33

purkie schreef:
Bloodymary schreef:

ja ik ben het hier wel mee eens, Adelinde haar Kür was zelfs een van de weinige waar sprake was van artistieke interpretatie. prachtig!

Misschien vanwege het verassingseffect/vernieuwing? De kür met de Big Ben was typisch Brits en duidelijk op de OS geschreven/ontwikkeld en was nog niet eerder vertoond. De kür van Adelinde had ze al eens eerder gebruikt op andere wedstrijden.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:36

Ik vond de kür van Adelinde persoonlijk niet beter, op artistiek niveau, dan die van Charlotte.
Mooie drafmuziek, echt goeie coördinatie en muziek bij de uitgestrekte galop, pirouette accenten, etc.
Die van Adelinde vond ik maar slapjes.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:49

Quebelle schreef:
Ik vond de kür van Adelinde persoonlijk niet beter, op artistiek niveau, dan die van Charlotte.
Mooie drafmuziek, echt goeie coördinatie en muziek bij de uitgestrekte galop, pirouette accenten, etc.
Die van Adelinde vond ik maar slapjes.

Dat antwoord kan ik niet serieus nemen. Smaken verschillen hoor, maar hierbij kijk je echt door een bepaald gekleurde bril.

Die punten die je noemt, de uitgestrekte galop, piroutte accenten zijn bij Adelinde juist supersterk en kwamen bij haar ook goed uit de verf. Heb net de kur van Charlotte nog eens teruggekeken en op zich zitten deze accenten er ook in, maar op het moment dat ze moest pieken kwamen deze echt niet uit de verf.

En dan heb ik het dus puur over deze accenten en niet over openstaande monden of lichte handen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:51

Bloodymary schreef:
Dat antwoord kan ik niet serieus nemen. Smaken verschillen hoor, maar hierbij kijk je echt door een bepaald gekleurde bril.

Iedereen kijkt door een bepaalde bril, daarom heet het smaak. ;)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:53

Gini schreef:
Bloodymary schreef:

Iedereen kijkt door een bepaalde bril, daarom heet het smaak. ;)

Is ook zo, maar dan kun je nog een beetje objectief blijven. Maar als je echt zo'n hekel aan Adelinde en haar rijstijl hebt als haar, dan gaat dat niet, dan heeft verder discussieren ook geen zin.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:53

sallandval schreef:
Misschien vanwege het verassingseffect/vernieuwing? De kür met de Big Ben was typisch Brits en duidelijk op de OS geschreven/ontwikkeld en was nog niet eerder vertoond. De kür van Adelinde had ze al eens eerder gebruikt op andere wedstrijden.

geen van die zaken eigenlijk,

meer vanwege het verhaal en de eenheid,
muziek van Charlotte meer effectbejag en populair.

en goede kürmuziek is tijdloos

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:05

purkie schreef:
je zou een lans breken voor een nieuwe insteek bij de Kür
een benadering van 70% artistiek, 30% technisch.

Op dit moment is het dus net andersom, ongeveer 70% technisch en 30% artistiek.
Je zou dat kunnen omdraaien maar ik vrees dat er dan nog meer discussie over de einduitslag gaat komen.
En tenzij jij weet hoe de afzonderlijke punten waren voor choreografie kun je toch helemaal geen oordeel vellen. Misschien had Adelinde wel hoger voor de choreografie maar minder voor de harmonie (submission enz.) en dat hoort ook bij het artistieke gedeelte(maar ik ga je niet nogmaals vervelen met een lange post om dat uit te leggen ;) )

@iedereen
Ik weet niet waarom er op Bokt steeds zo smalend wordt gedaan over het rijden van wissels of passage met 1 hand. Het verhoogt de moeilijkheidsgraad van je kür. Dus als je daar goed in bent vooral doen lijkt mij. De kür is toch zodat iedereen zijn of haar sterke kanten kan laten zien. Daarom vond ik persoonlijk de oude opzet beter, dat alle drie de proeven meetelden. Anky is drie maal kampioen "allround" geworden en dat blijft een prachtige prestatie.

Als het ALLEEN maar om harmonie zou gaan en de uitvoering van de oefeningen niet mee zou tellen dan kun je straks ook heel harmonisch zes minuten halthouden, je hebt ook paarden die daar heel goed in zijn. Zoals Sarabande al zei het is een combinatie van heel veel dingen.

Nederland en Duitsland spelen eigenlijk al jarenlang thuiswedstrijden bij de dressuur, want van de vijf juryleden kwam er altijd eentje uit Duitsland en eentje uit Nederland. De ander landen moesten maar afwachten of ze ook een eigen vertegenwoordiging kregen. Jarenlang hebben Duitsland en Nederland elkaar over en weer beschuldigd en ik dacht dat we daar nu klaar mee waren. Er is wel degelijk veel aandacht geweest voor jurering. Verder speelt behalve eigen smaak, voorkeur en nationalistische gevoelens ook psychologie nog een rol. Zit iemand een keer veel lager dan de medejuryleden dan heeft die persoon de neiging dat weer te gaan compenseren. Alle juryleden worden ook hierin geschoold. Ik vind echt oprecht dat als je naar grote wedstrijden gaat en de score kunt zien meelopen dat er best goed en logisch gejureerd wordt. Maar als alle juryleden hetzelfde cijfer voor alles zouden geven kon je er net zo goed 1 jurylid neerzetten.

Wat mijn bezwaar is dat Sjef altijd roept als hij meent dat wij tekort worden gedaan. Ik heb hem nooit horen klagen over al die dikke voldoendes die Anky onterecht kreeg als Sali weer eens zelf koos of en waar hij halt ging houden. :+ Ik vind dat dat kinderachtig overkomt, maar dat heb ik hem vier jaar geleden ook al vertelt op Bokt, maar trekt hij zich helemaal niks van aan. :+
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 13-08-12 17:08, in het totaal 2 keer bewerkt