Groot alarm om paardenleed in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Groot alarm om paardenleed in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:12

jasmijn78 ....inderdaad...en al die mensen die meteen op hun achterste poten staan hebben iets te verbergen en weten eigenlijk dat zij tot die groep hobbyisten behoren,en ook maar wat aanrommelen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:12

Bagger = bagger.

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:16

HorseTopShop schreef:
Wat is er in hemelsnaam niet goed aan paarden in de blubber? Je komt er gewoon niet onderuit na zoveel regen. Of dan toch maar 24/7 opsluiten in de stallen?

Hier staan de stallen open naar de wei. De wei is 1 grote blubberboel. De paarden kunnen zelf kiezen of ze naar binnen of buiten gaan. 3X raden waar ze altijd staan...Tja, in de blubber.
Ze kiezen er toch zelf voor.

Ik vraag me af hoe kundig de mensen zijn die bij de dierenpolitie werken.

Wat wil je daar nu mee zeggen? Een paard hoort niet thuis in een stal, maar ook niet in de blubber. Natuurlijk gaan ze in de blubber staan als ze niet anders kunnen.
Ze kiezen dus niet zelf, jij kiest een leven voor jouw paarden, je doemt ze om in de modder te staan. JIJ hoort een oplossing voor dat probleem te vinden ofwel hou je beter geen paarden. Een paard hoort niet thuis in de modder -:(- !!!

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:21

funnyhorses schreef:
Ik denk dat het niet alleen maar een doorn in het oog is wat de blub betreft.
Als een paard goed gevoed en gezond is en snachts op stal staat dan zal de dierenbescherming heus geen alarm slaan als het paard overdag een paar uur in de modder staat.
Wat wel discutabel is,is het feit dat dieren gewoon de wei ingeduwd worden,hooi uit de modder moeten vreten en zich de hele dag door natte zware ijskoude modder moeten bewegen.
Dat is in mijn ogen ook dierenmishandeling.En dat is het punt,elke gek kan zich een paardje kopen,pleurd em ergens op een slecht stuk land in de veronderstelling dat het zichzelf wel verzorgt.
Wat met enthousiasme word begonnen eindigd vaak in een drama!

Zelfs al heeft een paard een schuilstal, kan hij op een lekker droog bedje gaan liggen in die schuilstal, of gaat hij 's nachts de stal op, als het paard vaak in aanraking komt met modder, kan het paard mok krijgen, wat enorm pijnlijk is.
Elke winter is nat, dus vooraleer je een paard koopt, ga tenminste eerst na of je dat paard ook een waardig leven kan geven. Geen paarden in de modder!

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:31

Helemaal mee eens jasmijn.
Maar het is zoveel gemakkelijker om je te verschuilen achter al die andere die het ook niet goed voor elkaar hebben.

Het goed te praten door dingen die we erger vinden zoals bio industrie aan te halen.

Om volgend jaar weer achter dezelfde groep te verschuilen.
En het jaar daarna. En daarna.

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:45

Ik heb ervaring met mok, mok hoef niet enkel te komen door modder mijn prachtige paardje stond op stal van 16.00 tot 10.00 verder op droge weide! En ook hij had mok,mok komt ook door slechtere weerstand etc.
Ik denk dat de blub t wel erger kan maken maar t komt niet perse daardoor.

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:58

loonew schreef:
Ik heb ervaring met mok, mok hoef niet enkel te komen door modder mijn prachtige paardje stond op stal van 16.00 tot 10.00 verder op droge weide! En ook hij had mok,mok komt ook door slechtere weerstand etc.
Ik denk dat de blub t wel erger kan maken maar t komt niet perse daardoor.

Het is mijn sterkste merrie, ik vind het vreemd dat zij een slechte weerstand zou hebben. Zij is nooit ziek, heeft bijna geen winterhaar en staat 24u/24 buiten, krijgt geen granen, enkel zupa van equifyt met een levende gist bijgevoegd.

het kan natuurlijk zijn dat er iets is wat ik niet weet. Ik heb slechte ervaring met bloedtesten. Je ziet er weinig op.
Heb je advies voor me hoe ik haar kan laten analyseren op een eerlijke manier?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:01

randalinpony schreef:
Van hengsten bedoel je?
Overigens, in min of meer natuurlijke omstandigheden worden er ook boel veel hengsten geboren, die lang niet allemaal tot haremhengst schoppen gedurende hun leven.

Die hangen wat rond aan de buitenrand van kuddes of leven in bachelorgroepen.

Nee, niet alleen ván hengsten.
Ik schreef direct en indirect. Óók het gedrag van merries wordt voor een groot deel gecastreerd met het wegsnijden van de ballen van de hengst.
Het ethogram van het gedomesticeerde paard is door Dr.Sue McDonnell gepubliceerd. Daar blijft een dun en saai dingseligheidje van over als alle direct en indirect ballengerelateerde eruit gesneden wordt.

De vrijheid tot het vertonen van natuurlijk gedrag is een fundamentele voorwaarde voor welzijn van het gedomesticeerde dier.
Wanneer de vrijheid tot vertonen van natuurlijk gedrag wordt nagestreefd, horen paarden te leven in haremgroepjes en vrijgezelle groepen.
Elke afwijking daarvan is een voor ménsengemak opgelegd compromis met de ethologie van het paard.

Wat de ruiterij massaal in diens eigen ruiterbelang normaal vindt is hetzelfde als een kaketoe solitair in een huiskamerkooitje omdat deze dan ´leuk´ mensgericht is....

Paardhouden in NL heeft gewoon GROTE beperkingen.
Leg die naast de randvoorwaarden voor ethologisch verantwoord paardhouden-
Het verschil = wel/geen paardhouden.

NIET ALLES KÁN MET BEHOUD VAN PAARDWELZIJN en in NL is dat door bodemgesteldheid, grondwaterspiegel, grondprijs, bevolkingsdichtheid sterk beperkt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:53

Dolores08 schreef:
Zelfs al heeft een paard een schuilstal, kan hij op een lekker droog bedje gaan liggen in die schuilstal, of gaat hij 's nachts de stal op, als het paard vaak in aanraking komt met modder, kan het paard mok krijgen, wat enorm pijnlijk is.

loonew schreef:
Ik heb ervaring met mok, mok hoef niet enkel te komen door modder mijn prachtige paardje stond op stal van 16.00 tot 10.00 verder op droge weide!

Deze hele discussie gaat toch niet over wel of geen mok? De LID signaleert dat dat met name bij hobbyisten veel paardenleed voorkomt, en dat de kennis en de middelen ontbreken om een paard goed te verzorgen.

Elk paard kan ziek worden of iets oplopen. Het verschil tussen een paardenhouder met kennis en voldoende (financiele)middelen om een paard goed te kunnen (onder)houden en eentje zonder is dat er door de paardenhouder 'met' adequaat wordt gereageerd wanneer het paard iets oploopt.

De paardenhouder zonder kennis en middelen gaat alleen maar excuses verzinnen om de situatie goed te praten. Wie hier vind dat hij voldoende kennis en middelen heeft zou niet zo de noodzaak moeten voelen om steeds maar hun eigen situatie te verdedigen.... Of de kennis en kunde van de LID ter discussie stellen. Wees blij dat ze er zijn en actie ondernemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:30

Wat is paardenleed? Bij grote "professionele" stallen komt weer ander paardenleed voor, paarden die in psychische nood verkeren en gaan luchtzuigen en kribbebijten, die je met een toegekeerde kont en oren plat in de nek in de stal verwelkomen, die geen weidegang krijgen als het vriest of erg nat is. Dat is ook paardenleed, maar zolang ze maar in een droge schone stal staan is er voor de "paardenkenners" niks aan de hand O:)

Iedereen hoort het goed voor elkaar te hebben, en dan bedoel ik goed in het belang van het paard.

En niet iedereen slaat aan het bekappen omdat ze een goede hoefsmid niet kunnen betalen hoor, er zijn ook mensen die hun paard continue goede hoeven geven ipv eens in de 6 à 8 weken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:41

Anoniem schreef:
Wat is paardenleed?

Ik denk dat je bij de LID zo de criteria kunt opvragen waar ze dat op beoordelen, en dan zal dat echt wel meer behelsen dan dat een paard een paar stappen door de prut moet doen om van a naar b te kunnen. Daarom vind ik het zo frappant dat het bericht hier door velen zo wordt gebagetaliseerd.

Anoniem schreef:
Bij grote "professionele" stallen komt weer ander paardenleed voor, paarden die in psychische nood verkeren en gaan luchtzuigen en kribbebijten, die je met een toegekeerde kont en oren plat in de nek in de stal verwelkomen, die geen weidegang krijgen als het vriest of erg nat is.

Daar wordt al genoeg discussie over gevoerd. Proffesionals staan onder toezicht van allerlei instanties (sportbonden etc) moeten dopingtesten doen, zich aan reglementen houden, allerlei vergunningen etc. etc. En het betreft hier maar circa 10% van alle paardenhouders in Nederland. Dus de focus ligt verkeerd als het om paardenwelzijn gaat. Bovendien maakt het een het ander niet goed. Bij de prof hoort een paard ook niet 24/7 in een box (al ken ik geen serieuze prof die dat doet, maar dat terzijde), net zo goed als dat een paard niet in zijn eentje thuishoort op een braak liggend blubberlandje tussen de snelweg en de spoorrails.

Het grote gros, dus de 'hobbyist', kan maar wat aanmodderen.... Daar is nauwelijks iets voor geregeld. Daar is alleen sprake van toezicht als er een melding door iemand wordt gedaan. En dan moeten mensen het ook maar toevallig zien dat het daar mis gaat. Die hele groep, die veel groter is dan de profs, is amper in beeld. Dat vind iedereen blijkbaar prima, want die wordt altijd gezien als de zielepoot...

Een paard goed (onder) houden kost geld, veel geld. een paard houden is een grote verantwoordelijkheid en geen basisrecht van jan en alleman. En nogmaals; wie van mening is zelf over voldoende kennis en middelen te beschikken zou niet steeds de noodzaak moeten voelen om dit bericht van de LID te bagetaliseren en hun eigen situatie steeds te verdedigen.

Het feit dat velen hier toch steeds die noodzaak voelen geeft te denken....

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:50

jasmijn78 schreef:
Deze hele discussie gaat toch niet over wel of geen mok? De LID signaleert dat dat met name bij hobbyisten veel paardenleed voorkomt, en dat de kennis en de middelen ontbreken om een paard goed te verzorgen.

Elk paard kan ziek worden of iets oplopen. Het verschil tussen een paardenhouder met kennis en voldoende (financiele)middelen om een paard goed te kunnen (onder)houden en eentje zonder is dat er door de paardenhouder 'met' adequaat wordt gereageerd wanneer het paard iets oploopt.

De paardenhouder zonder kennis en middelen gaat alleen maar excuses verzinnen om de situatie goed te praten. Wie hier vind dat hij voldoende kennis en middelen heeft zou niet zo de noodzaak moeten voelen om steeds maar hun eigen situatie te verdedigen.... Of de kennis en kunde van de LID ter discussie stellen. Wees blij dat ze er zijn en actie ondernemen.

+:)+
Jezelf en je situatie eens objectief bekijken. Dat zou vaker moeten gebeuren. Paarden houden is zeer intensief en kostelijk, er zijn er teveel die daar te licht over gaan en noch de accomodatie, noch de tijd en noch geld genoeg hebben om paarden te houden.
Laatst bijgewerkt door Dolores08 op 01-02-12 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:52

jasmijn78 schreef:
Anoniem schreef:
Wat is paardenleed?

Ik denk dat je bij de LID zo de criteria kunt opvragen waar ze dat op beoordelen, en dan zal dat echt wel meer behelsen dan dat een paard een paar stappen door de prut moet doen om van a naar b te kunnen. Daarom vind ik het zo frappant dat het bericht hier door velen zo wordt gebagetaliseerd.

Anoniem schreef:
Bij grote "professionele" stallen komt weer ander paardenleed voor, paarden die in psychische nood verkeren en gaan luchtzuigen en kribbebijten, die je met een toegekeerde kont en oren plat in de nek in de stal verwelkomen, die geen weidegang krijgen als het vriest of erg nat is.

Daar wordt al genoeg discussie over gevoerd. Proffesionals staan onder toezicht van allerlei instanties (sportbonden etc) moeten dopingtesten doen, zich aan reglementen houden, allerlei vergunningen etc. etc. En het betreft hier maar circa 10% van alle paardenhouders in Nederland. Dus de focus ligt verkeerd als het om paardenwelzijn gaat. Bovendien maakt het een het ander niet goed. Bij de prof hoort een paard ook niet 24/7 in een box (al ken ik geen serieuze prof die dat doet, maar dat terzijde), net zo goed als dat een paard niet in zijn eentje thuishoort op een braak liggend blubberlandje tussen de snelweg en de spoorrails.

Het grote gros, dus de 'hobbyist', kan maar wat aanmodderen.... Daar is nauwelijks iets voor geregeld. Daar is alleen sprake van toezicht als er een melding door iemand wordt gedaan. En dan moeten mensen het ook maar toevallig zien dat het daar mis gaat. Die hele groep, die veel groter is dan de profs, is amper in beeld. Dat vind iedereen blijkbaar prima, want die wordt altijd gezien als de zielepoot...

Een paard goed (onder) houden kost geld, veel geld. een paard houden is een grote verantwoordelijkheid en geen basisrecht van jan en alleman. En nogmaals; wie van mening is zelf over voldoende kennis en middelen te beschikken zou niet steeds de noodzaak moeten voelen om dit bericht van de LID te bagetaliseren en hun eigen situatie steeds te verdedigen.

Ik kan het niet beter verwoorden!!!!Ik sta hier 100% achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:32

Ik ben van mening dat ze ALLE paarden dmv regelgeving een goed leven moeten kunnen krijgen, dus niet alleen die hobby-overmatige-blubbergevallen maar ook de wevers en luchtzuigers in grote stallen, professioneel of pension. Dat laatste is net zo abnormaal als veel te lange hoeven, extreme blubber e.d.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:33

Tja alleen jammer genoeg komt de DB of caviapolitie niet voor paardjes die 'fijn op stal staan onder een deken en in een halve meter stro' en zich kapot zuigen omdat ze elke avond maar een uurtje uit hun box komen :n

marjan2507

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:38

Mijn paardjes staan nu ook in de modder, maar ik weet zeker dat ze niet willen ruilen met paarden die 23 uur per dag ineen stal staan!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:58

Anoniem schreef:
Ik ben van mening dat ze ALLE paarden dmv regelgeving een goed leven moeten kunnen krijgen, dus niet alleen die hobby-overmatige-blubbergevallen maar ook de wevers en luchtzuigers in grote stallen, professioneel of pension.

Die regelgeving is er, dus wat is nu je punt als er een bericht verschijnt dat de LID die regels tracht te handhaven? En als ze een signaal afgeven dat er iets structureel mis is onder een grote groep paardenhouders? Goed dat dat geconstateerd wordt toch?

Als er een uitspraak van de tuchtcommissie in de Paard en Sport verschijnt over iemand die een sanctie opgelegd krijgt dat die zijn paard met een zweep afgerost heeft. En de KNHS extra officials in gaat zetten om toezich te houden op zweepgebruik, dan ga je toch ook niet zeggen: ja-maar met een zweep rijden doe je alleen om aanwijzingen te geven hoor. Zou die tuchtcommissie wel verstand van zaken hebben? 8)7 Wees blij dat er tenminste wat gebeurd.

marjan2507 schreef:
Mijn paardjes staan nu ook in de modder, maar ik weet zeker dat ze niet willen ruilen met paarden die 23 uur per dag ineen stal staan!

Dat jij dus blijkbaar geen middenweg ziet tussen deze twee uitersten ben jij wat mij betreft het schoolvoorbeeld van de paardenhouder zonder kennis en middelen. Anders zou je zo'n opmerking als dit echt niet maken.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:16

jasmijn78 schreef:
Anoniem schreef:
Wat is paardenleed?

Anoniem schreef:

Een ander woord voor professioneel (ja....zo schrijf je het) is: beroepsmatig. Wanneer iemand beroepsmatig bezig is, betekent dat dat die persoon in zijn levensonderhoud moet voorzien door de activiteiten die hij/zij bezigt.....m.a.w. hij/zij verdient geld met die activiteiten. Er is in een dergelijk geval dus sprake van een commercieel belang....en zal men proberen om zo goed mogelijk te presteren tegen zo laag mogelijke kosten. De kans dat een paard dan uiteindelijk de dupe is, is vele malen groter dan bij iemand die hobbymatig paarden houdt. Dat is de reden dat er verschrikkelijk veel geregeld is voor die groep , vergunningen etc.

Het is niet voor niets dat bijv. een particulier geen getuigschrift en vergunning nodig heeft om zijn paarden te vervoeren en iemand die bedrijfsmatig bezig is wel valt onder de voorschriften van de transportverordening. Kennelijk is dat omdat men bij hobbymatig vervoer een te verwaarlozen aantal misstanden heeft aangetroffen in het verleden t.o.v. het bedrijfsmatig vervoer. Zo zal het niet anders zijn met het houden van paarden.

Het grote aantal meldingen aan de DB en Caviapolitie zegt niets over het aantal daadwerkelijk aangetroffen misstanden......laat die club eerst maar eens met cijfers van veroordelingen en inbeslagnames komen i.p.v. een natte scheet te laten via de media. In mijn ogen is het niets meer en minder dan een politiek gerichte actie om hun toekomst (lees: centen) veilig te stellen.

Daarnaast vraag ik me af als ik hier op het forum rondkijk waar sommigen de hele dag de tijd vandaan halen om in de meest uiteenlopende topics zich suf te schrijven.....ik ga me bij die personen dan afvragen of ze misschien wel genoeg aandacht aan hun paard geven en daarmee hun paard ernstig verwaarlozen? }>

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:32

Niet alleen in Nederland, in Belgie ook vele meldingen van paarden, paard bevangen - ligt in de weide, moet niet binnen van de eigenaar/ paarden staan nu buiten zonder schuilstal, zonder bomen, alleen met grote plastiken hooizak, water bevroren/ pony staat de hele week alleen, eigenaar is de ganse week van huis, pony heeft nu geen water en beschimmeld hooi/ vele paarden en dieren worden door echtscheiding verwaarloosd.
Echt, wil echt geen dier zijn op dit moment, zij zijn de dupe en de Belgische overheid heeft teveel klachten.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:59

marjan2507,
maar ze willen wel ruilen met een plek zonder modder.
Zoals bij mij en verschillende anderen die hier gemeld hebben dat hun paarden droog staan.

Er zit een heel gebied tussen 24/7 modder En 24/7 stal.
Waarom word dat steeds vergeten?
Of komen we dan weer op het punt wat ik eerder zei, wat je slechter vind benoemen zodat het LIJKT dat je eigen ding wel in orde is.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:09

Spiritdancer schreef:
en zal men proberen om zo goed mogelijk te presteren tegen zo laag mogelijke kosten. De kans dat een paard dan uiteindelijk de dupe is, is vele malen groter dan bij iemand die hobbymatig paarden houdt.

Dat is een misvatting die je zo niet kan stellen. Als je moet leven van de paarden, dan is je paard je kapitaal. Een paard dat niet gezond is, is onverkoopbaar en niet inzetbaar voor sport.

Dat wil niet zeggen dat er geen misstanden voorkomen bij profs, maar sluit ook zeker niet uit dat er geen misstanden voorkomen bij de hobbyist.

Verder denk ik dat het meeste paardenleed JUIST voorkomt bij de 'hobbyist'. Het signaal van de LID vind ik wel herkenbaar iig. Vaak met alle goede bedoelingen ten spijt worden paarden verkeerd gehouden, gevoerd en behandeld. Met als oorzaak onwetendheid.

Het is nu eenmaal een feit dat de paardensport de afgelopen decennia enorm gegroeid is. Een paard was ineens niet meer weggelegd voor een selecte groep. Daar kleven ook nadelen aan. Door de economische recessie is de aanschaf van een paard niet meer zo giga. Maar de kosten voor onderhoud; daar vergist men zich nog wel eens in. Met alle gevolgen van dien. terecht dat daar op gecontroleerd en gehandhaafd moet worden. En idioot dat dat gebagetaliseerd gaat worden met reacties als: nou, liever 23/7 in de blubber dan 23/7 in een box. Om maar goed te praten dat er mensen zijn die zich in allerlei bochten wringen en het te rechtvaardigen dat ze voor zo min mogelijk geld toch een paard willen houden.

Spiritdancer schreef:
Het grote aantal meldingen aan de DB en Caviapolitie zegt niets over het aantal daadwerkelijk aangetroffen misstanden......

Ook hier wordt weer zo gemeten met twee maten... Te triest... Als een leek die totaal geen verstand heeft van het trainen van paarden op topniveau kritische vragen stelt, dan moet er vanalles gebeuren. Moeten topruiters verantwoording af gaan leggen, moeten er grootschalige wetenschappelijke onderzoeken gedaan worden etc. Maar een melding van een leek die een paard zielig vind die in de modder staat mag vooral niet serieus genomen worden? Hou toch op zeg!

Nogmaals: bij ons staan de paarden ook wel eens met de voetjes in de nattigheid. Toch hebben wij nog niet 1 keer de LID over de vloer gehad omdat ze een melding hadden gekregen van mensen die dit zielig vonden. (waarschijnlijk omdat ze er weldoorvoed, goed gekapt uitzien, droge plekken, de gehele dag voedsel en beschutting hebben, niet alleen staan en ook nog wel eens de stal van binnen zien en het weiland is voorzien van deugelijke afrastering....) En dat ze niet bij ons over de vloer komen is niet omdat wij zo van de buitenwereld afgesloten zitten. De buurman, die bar slecht voor zijn vee is heeft namelijk wel regelmatig de LID over de vloer. Daar volgden ook sancties. En terecht (daar liggen regelmatig koeien buiten in de blubber die zo brak en uitgemergeld zijn dat ze op eigen kracht niet meer overeind komen. Of met een dood kalf uit hun achterste rondlopen). Dus blijkbaar weet de gemiddelde leek in grote lijnen toch wel onderscheid te maken tussen wat wel en niet goed is? En wanneer melding bij de LID wel en niet nodig is.

Een andere boer enkele boerderijen verderop heeft ook al regelmatig de LID op bezoek gehad, en ook terecht. Die paarden hadden namelijk echt nog nooit een hoefsmid gezien, werden niet bijgevoerd, geen beschuttig en er werd niet naar omgekeken. Die paarden konden niet afgevoerd worden omdat ze niet geslacht konden worden omdat die vent te knierterig was om ze te laten chippen. Die waren er echt slecht aan toe. (Maar ja; wel 24/7 buiten!!!)

Dus als de LID zo'n signaal afgeeft ben ik echt wel geneigd daar waarde aan te hechten.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 01-02-12 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:20

Spiritdancer schreef:
Het is niet voor niets dat bijv. een particulier geen getuigschrift en vergunning nodig heeft om zijn paarden te vervoeren en iemand die bedrijfsmatig bezig is wel valt onder de voorschriften van de transportverordening.

Ja? Is dat niet voor niets? Dat kun je je afvragen. Want de grote groep hobbyisten is veel moeilijker te vangen dan de beroepsmatige. Je kunt wel regels bedenken, maar je moet ze ook kunnen handhaven. En als je daar de capaciteit (nog) niet voor hebt?

De beroepsmatigen kan de overheid bereiken via de sportbonden en beroepsverenigingen. Maar die grote groep hobbyisten die nergens bij aangesloten zijn? Hoe ga je die bereiken? Als je die met dezelfde argusogen wilt gaan volgen zoals nu bijvoorbeeld dat kleine percentage topruiters onder vuur staat, dan mogen ze nog wel 10 keer zo veel 'animal cops' op gaan leiden.

Maar dat er wat moet gebeuren om die groep hobbyisten te vangen, en zo ook het paardenwelzijn bij hen te reguleren... En dat daar nog een hoop winst te behalen valt? Dat staat voor mij als een paal boven water. En ik denk dat die noodzaak daartoe op dit moment bij die grote groep paardenhouders veel hoger is, dan bij dat selecte groepje (semi)beroepsmatige paardenhouders.

droopy3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:47

Waar zou je het eerst een kijkje gaan nemen als je dierenpolitie was: 1) Een paard wat 23 uur per dag in een box van 3 bij 3 in een dikke laag stro staat , in goede conditie , krijgt zijn natje en droogje vaak genoeg per dag aangeboden, een eigenaar die goed betrokken is etc. Let op het paard staat gestald vanwege zeer slechte weersomstandigheden voor een aantal dagen, maar daarna zal het paard weer dagelijks in wei of paddock komen gedurende de dag. Het paard staat tussen andere paarden in boxen waar oog en neuscontact is.
Of.... 2) 2 paarden die dag en nacht in een blubberig weilandje vertoeven al de hele winter (eigenlijk het hele jaar), de paarden zien erg schraal en de eigenaar laat het er geregeld bij zitten, en komt ook niet even kijken hoe het de paarden vergaat. De waterbak is geregeld bevroren of leeg en de paarden hebben geen beschutting of droog plekje om te staan of liggen. Aangezien de eigenaar van mening is dat de paarden zich prima kunnen redden in het blubberweilandje krijgen de paarden ook maar sporadisch wat ruwvoer bij gevoerd (1 x per week een plukje). Er is duidelijk te zien dat de eigenaar het ook niet zo nauw neemt met de hoefverzorging, want de hoeven zijn naar algemene maatstaven te lang.
Of 3) Er staan 2 paarden in een blubberig weiland maar er zijn ook droge stukken , er is een schuilgelegenheid in de zin van een inloopstal waar een dikke laag stro ligt, er is voldoende ruw voer, de eigenaar is zeer betrokken en zorgt meerdere malen per dag voor controle van de paarden , er is steeds voldoende schoon drinkwater, de algehele conditie van de paarden ziet er goed uit.
Deze keuze is toch makkelijk gemaakt? Iedere eigenaar heeft zijn eigen manier van houden, maar de BETROKKENHEID van eigenaren maakt soms veel verschil. En dat verschil is nu juist het gedeelte dat als verwaarlozing gezien zou kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:48

jasmijn78 schreef:
[naam] schreef:
Ik ben van mening dat ze ALLE paarden dmv regelgeving een goed leven moeten kunnen krijgen, dus niet alleen die hobby-overmatige-blubbergevallen maar ook de wevers en luchtzuigers in grote stallen, professioneel of pension.

Die regelgeving is er, dus wat is nu je punt als er een bericht verschijnt dat de LID die regels tracht te handhaven? En als ze een signaal afgeven dat er iets structureel mis is onder een grote groep paardenhouders? Goed dat dat geconstateerd wordt toch?

Als er een uitspraak van de tuchtcommissie in de Paard en Sport verschijnt over iemand die een sanctie opgelegd krijgt dat die zijn paard met een zweep afgerost heeft. En de KNHS extra officials in gaat zetten om toezich te houden op zweepgebruik, dan ga je toch ook niet zeggen: ja-maar met een zweep rijden doe je alleen om aanwijzingen te geven hoor. Zou die tuchtcommissie wel verstand van zaken hebben? 8)7 Wees blij dat er tenminste wat gebeurd.

Mijn punt is, ingaande op wat er in de OP staat....

"In de brandbrief aan staatssecretaris Bleker vraagt de Dierenbescherming om extra wetgeving om paardenleed te voorkomen. „De discussie over paarden welzijn zit muurvast”, schrijft directeur Frank Dales van de Dierenbescherming aan Bleker. „De Dierenbescherming heeft het vertrouwen verloren dat zonder wetgeving meetbare resultaten worden geboekt. Ik wil u daarom houden aan de Nota Dierenwelzijn en stel voor om het paardenwelzijn te borgen met regelgeving.”

dat er dus wat mij betreft wel een wetgeving mag komen waaronder alle paarden dan ook fatsoenlijke bescherming vinden. Ik heb niks tegen op handhaving hoor, en ik zou er ook graag vanuit gaan dat de bevoegde handhavers er verstand van hebben maar jammer genoeg heb ik in de laatste weken al meermaals meegemaakt dat dat laatste niet het geval bleek te zijn. Een pony die door de DP werd opgehaald en bij mensen werd geplaatst die er niet alleen niet voor konden zorgen (financiëel) maar zelfs het dier niet eens wettelijk mochten bezitten, en als die wetgeving er al zou zijn (volgens jou, volgens de OP echter niet)... waarom heb ik dan die shet chronisch hoefbevangen met veel te lange hoeven uit die weide weg moeten kopen terwijl volgens de eigenaar notabene! de DB er al in beeld was geweest!
Jammer genoeg zijn de handhavers ook niet zo kundig als we zouden mogen verwachten, net zomin als vele bezitters :')

@droopy3 : die punten zijn niet helemaal eerlijk hè... wat er in die stal gebeurt zie je van buitenaf niet zomaar zoals wat er in een open weiland plaatsvindt. Luchtzuigers, wevers en kribbebijters staan goed verstopt, dat wordt niet even door een voorbijganger opgemerkt.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:59

Anoniem schreef:
Mijn punt is, ingaande op wat er in de OP staat....

"In de brandbrief aan staatssecretaris Bleker vraagt de Dierenbescherming om extra wetgeving om paardenleed te voorkomen. „De discussie over paarden welzijn zit muurvast”, schrijft directeur Frank Dales van de Dierenbescherming aan Bleker. „De Dierenbescherming heeft het vertrouwen verloren dat zonder wetgeving meetbare resultaten worden geboekt. Ik wil u daarom houden aan de Nota Dierenwelzijn en stel voor om het paardenwelzijn te borgen met regelgeving.”

Juist.....en extra wetgeving behoeft extra controle op de naleving? Dus uitbreiding van die club.....De DB kan wel zoveel roepen maar dan moeten ze eerst met cijfers komen maar ze stellen zelf al dat er geen meetbare resultaten worden geboekt. De wetgever voorziet nu ook al in wetgeving waarin kan opgetreden worden tegen misstanden. Dus wat is dan het belang van de DB....uitbreiding van bevoegdheden en organisatie?