Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MiniLoe

Re: Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:33

ja helaas doen we allemaal zelf ook mee aan de gekte, ook door als een gek in te slaan waardoor de prijzen lekker hoog kunnen, wellicht is er niet eens een te kort aan hooi maarja iedereen koopt toch nu al in dus die prijzen kunnen wel omhoog. maarja je wilt ook niet risico lopen dat je zonder komt te zitten, zo ik ook niet

denk alleen dat we ons meer zorgen moeten maken over stro.... hooi en kuil zie ik veel worden aangeboden op bv marktplaats maar stro valt vies tegen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:34

Stro maak ik mij geen zorgen om, zou denk ik wel moeten := Maar stro is niet echt een noodzaak voor ons. Schuilstal kan ook wel stroloos zijn voor een tijdje.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:35

russel schreef:
25 kg zijn flinke balen, ik heb 16 kg voor 5 euro...en 21 kg was 6 euro.

Ik kon een poosje geleden een partij graszaadhooi overnemen voor 4.50 per baal. Gelooooof maar dat ik baalde ( :P ) als een stekker dat ik geen opslag heb en dus maar 15 baaltjes kwijt kon. Dat waren balen van rond de 25-30 kg...

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:35

Klopt ook wij zijn bang dat we dan niet genoeg zullen hebben en willen ook goed inslaan.
Maar oje oje wat zie ik er tegenop.
Ook wil ik armer hooi dus hebben we nog minder keus.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:38

jah ik mag ook vooral geen hooi uit de maand mei van dit jaar... heb een pony die op 20 juli hoefbevangen is geraakt, hooi uit mei van dit jaar schijnt een groot risico te zijn. Ik dacht genoeg te hebben ingeslagen maar het weer is zo slecht dat het land kapot gelopen is en nu al redelijk wat bij moet voeren, moet zelf ook nog wat op de kop zien te tikken maar heb ook maar beperkte opslag, heb daardoor gekozen voor hooi inslaan ipv stro....

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:41

Ik zou dan ook voor hooi kiezen, ik zou daar niet lang over na hoeven te denken.

Ik heb een shetlander vna 19 en een Gerrano van 23 dus wil ze ook sober voeren.

Bedankt voor de tip over de maand mei.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:46

Ik sla ook altijd liever hooi in, dat heb je toch meer nodig dan stro.

Suikerrijk hooi kun je iig altijd nog laten weken :j
(ik voer zelf altijd het rijkere hooi met wat stro, al is dat nu ook lastig omdat het stro zo heel mooi is :=)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:16

hooi weken doe ik ook maar heb op stal geen verwarmde ruimte dus dat word lastig op stal.
dat word ijs met een hooi smaak ben ik bang haha

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:32

Tarwe stro is echt tekort aan. Hooi trekt bij alleen prijzen dalen nog niet.

Mbt buurrvrouw is ook eigenbelang :o ze heeft vd winter 150pakjes nodig (wij hebben 400 reserve) E heeft nog 3hect staan om te hooien (gaat dr nooit lukken hoogstens nof bollen) dus gaan we proberen te ruilen ;) wij 3hect zij dr pakjes :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:40

aha haha :=
Ach beetje eigenbelang is wel gezond toch? :P

Moet ook nodig even achter stro aan... met de 2 pak die ik nog heb staan kom ik de winter niet door :P

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:20

Het wordt echt een probleem.
Hier zitten we te miepen met onze paardjes.
Maar er zijn ook nog koeien boeren die knijp lopen met hun hooi en stro.
Ook hier in de Hoeksche-Waard is er bijna de helft minder stro geperst als in voorgaande jaren.
Hooi of kuil, er zijn hier hectares vol gras, maar het weer werkt niet mee.
Dus wat moeten we nu ???

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:22

Hopen op zachte winter qua regen / veel vorst zodat de paarden lekker gras op de wei kunnen eten ? Dat groeit prima al een paar maanden :P

Ik zal binnenkort eens vragen of de hooiboer hier al prijzen weet :\

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:33

Hooi prijs ligt rond de 200 euro per ton in grote balen geperst.
Nu groeit het gras nog, maar dat komt doordat de temperaturen nog boven de 10 graad liggen.
In de winter met temperaturen onder de 10 graden en weinig zon groeit gras niet meer.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:34

Ja maar ik wil mijn ex bevangen paardje liever niet in het bevroren gras zetten (is ze vorig jaar bevangen van geraakt) Ik heb ook nog wel tot dec. gras, maar hoop niet dat het gaat vriezen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:35

Bovendien zit je met vorst en zonnige dag erop gevolgd op een hoog fructaan niveau... dus ook niet ideaal.

Droge, koude winter heb ik wel het liefst: scheelt iig weer stro! ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:35

Ik heb gehoord, moet het nog op één of andere manier navragen, maar ik dacht dat het uit dit topic kwam dat er stro uit Polen gehaald wordt/werdt. Volle vrachtwagen met goederen heen, en dan ipv leeg gevuld met stro terug. Weet iemand daar meer van?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:37

klopt, in de winter is het fructaan erg hoog bij een koude en zonnige dag, dus wijsheid om je paardje daarop te zetten ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:43

Daarom hebben wij een vrij kaal land in de winter, als de grond bevroren is valt er amper iets te eten dus kunnen ze er mooi op staan, slapen etc. Gaat de schuilstal gewoon lekker dicht! :P (want anders is dat alleen maar een mestplek... en dat is zonde)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:43

Breghje schreef:
Ik heb gehoord, moet het nog op één of andere manier navragen, maar ik dacht dat het uit dit topic kwam dat er stro uit Polen gehaald wordt/werdt. Volle vrachtwagen met goederen heen, en dan ipv leeg gevuld met stro terug. Weet iemand daar meer van?

Nee, nog niet gehoord, hier gaan alleen de sloopauto's nog naar polen :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:47

Mwoah , mijns inziens moet je daar niet te spastisch mee omgaan , dat fructaanindex-gedoe....paarden die voldoende bewegen en genoeg vitamientjes e.d. binnenkrijgen moeten dat echt wel kunnen verwerken :)

Op 1 of andere manier lijkt het wel dat hoe meer je je over dergelijke dingen druk maakt , hoe sneller je er problemen mee krijgt :=

Het gras staat hier niet kort en gestresst te zijn maar staat lekker te wuiven in de wind , wat er nu nog opstaat kan nog mooi opgegeten worden , als er nog wat bij groeit is dat prima maar wat er nu staat daar kunnen ze ook nog wel even mee voort :)

Ze staan er op wanneer het weer het toelaat , ik laat ze de boel niet vertrappelen maar dat doen ze gelukkig ook niet zo snel als het gras wat dichter en hoger staat :)

Tussendoor krijgen ze gewoon graszaadhooi maar als we langer met het hooi kunnen doen doordat er nog genoeg gras staat (en ze bvb. halve dagen op de wei kunnen) is dat wel fijn natuurlijk.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:59

Hier ligt momenteel overal het gras er weer af.
'onze' plak (waar wij nog bollen van krijgen is 4hect) weet ik niet of die al gemaaid is eigenlijk, regelt buurman allemaal.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:02

vuurneon schreef:
Breghje schreef:

Nee, nog niet gehoord, hier gaan alleen de sloopauto's nog naar polen :D

dat gebeurd al jaren in duitsland en frankrijk, dus zou me niks verbazen dat er ook uit polen komt.

ik heb dit jaar meer hooi ingeslagen dan ik verwacht nodig te hebben. ik ga er nu niet op gokken dat ik in het voorjaar nog wel bij kan kopen.
afgelopen jaar heb ik halverwege de winter ook nog overgekocht van de buurman, dus ik ga denk ik voorstellen dat ik in het voorjaar zijn hooi opkoop dat hij over heeft na de winter.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:09

Breghje schreef:

heb ik ook gelezen, volgens mij idd dit topic maar ging het niet om vrachtwagens uit spanje en frankrijk?
maargoed het is natuurlijk een optie maar de prijzen worden daardoor erg duur vanwege het vervoer van ver maar beter dan totaal niets meer....kan ze niet op stenen zetten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:15

MiniLoe schreef:
Breghje schreef:

heb ik ook gelezen, volgens mij idd dit topic maar ging het niet om vrachtwagens uit spanje en frankrijk?
maargoed het is natuurlijk een optie maar de prijzen worden daardoor erg duur vanwege het vervoer van ver maar beter dan totaal niets meer....kan ze niet op stenen zetten

Spanje weet ik dan weer niet, maar heeft Frankrijk geen uitvoerverbod op stro? Wat ik begreep kost het in Polen niet heel veel het stro, dus daar maak je het dan weer mee "goed" wat je aan tp kosten kwijt bent. Maar het zekere weet ik er ook niet van helaas.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:16

nee zover gaat mn kennis ook niet haha, kan alleen hopen dat er vrachtwagens vol gebracht worden haha