Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:56

Michael1104 schreef:
waarom ziet niemand het verschil tussen rijden thuis of op een wedstrijd...

Men ziet alleen wat in het eigen straatje past

Muppett

Re: Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 00:05

Een paard is en blijft een dier met een instinct. Totilas is er zo een, maar ook een of andere knol-voor-de-lol. Ze hebben een vluchtinstinct, kunnen bakspoken zien. Dat weet iedereen. Ook een Z paard zit zo in elkaar. Daarom vind ik dat op wedstrijden van hoger niveau ook gewoon caps verplicht moeten zijn. Elke dode/gewonde is er een teveel. Met autorijden doe je toch ook een gordel om? Domme vergelijking misschien. Ik vind persoonlijk die hoedjes toch potsierlijk. Een cap is dat ook. Gewoon een gecustomized uvex of gpa capje op doen, Z ruiters ;)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 00:14

Paddenpad schreef:
stoffel schreef:
Ik heb hier een poosje terug twee maal de vraag gesteld wat is dressuur, aangezien niemand mij antwoord kan geven, weten jullie dus geen van allen waar je het over hebt, hoe kun je hier dan een goed onderbouwde mening over hebben.

Staat hier niet ter discussie,dus zul je een ander topic moeten openen hierover wil je reactie krijgen!

Dit is in mijn ogen een van de domste opmerkingen in deze discussie.
Je zult eerst moeten weten waar we het hier met zijn allen over hebben.

Wanneer je iemand laat uitleggen wat dressuur is zul je vaak woorden horen als schoonheid, gratie, elegant, show, gehoorzaamheid,twee eenheid, vertrouwen, verbetering van het paard, en meer woorden van deze strekking. Als wij daarnaast in acht nemen dat iemand die inmiddels Z of hoger rijdt hier al jaren over heeft gedaan (met het huidige dan wel met het eerste paard), kan men er vanuit gaan dat boven staande woorden al groten deels van toepassing zijn op de combinatie in deze klasse (dan wel dat het verstand/ervaring van de ruiter hier bij aansluit). Hierbij past en staat dus gewoon een hoedje niet alleen als status maar ook omdat het net even iets meer geeft.
Als blijkt dat verstand en kunde van de ruiters in deze klasse niet afdoende is wat moet ik dan met de klasses B, L1, L2, M1 en M2, ergens in deze klasses zit dan het probleem ( of juist te weinig)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 01:17

horseyfries schreef:
De KNHS heeft ook heel duidelijke regels wat betreft de cap of het hoedje Liedje89, dus dat is dan bij deze ook weer geregeld, alle discussies kunnen stopgezet worden, de regels zijn duidelijk: een hoedje vanaf de Z!

Sorry ik bedoel uiteraard waarom mag de knhs de regel over je hoofdeksel niet gewoon naar believen aanpassen. Toen een tijd geleden de regels over andere kleding werden aangepast werd er nauwlijks een kick gegeven maar met de cap is er ineens groot alarm.

Waarom vind jij dit persoonlijk nu een regel die niet veranderd mag worden? Ik heb wel begrepen dat jij een helm niet perce vind bijdragen aan de veiligheid maar je zou er toch geen hinder van hebben?? Of Ben je dan bang voor een glijdende schaal, dat je uiteindelijk ALS michellin mannetje op een hobbelpaard mlet starten??

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:30

Ik vind het apart dat er bijna niemand reageert op het filmpje van Courtney King.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:37

stoffel schreef:
Dit is in mijn ogen een van de domste opmerkingen in deze discussie.
Je zult eerst moeten weten waar we het hier met zijn allen over hebben.

Wanneer je iemand laat uitleggen wat dressuur is zul je vaak woorden horen als schoonheid, gratie, elegant, show, gehoorzaamheid,twee eenheid, vertrouwen, verbetering van het paard, en meer woorden van deze strekking. Als wij daarnaast in acht nemen dat iemand die inmiddels Z of hoger rijdt hier al jaren over heeft gedaan (met het huidige dan wel met het eerste paard), kan men er vanuit gaan dat boven staande woorden al groten deels van toepassing zijn op de combinatie in deze klasse (dan wel dat het verstand/ervaring van de ruiter hier bij aansluit). Hierbij past en staat dus gewoon een hoedje niet alleen als status maar ook omdat het net even iets meer geeft.
Als blijkt dat verstand en kunde van de ruiters in deze klasse niet afdoende is wat moet ik dan met de klasses B, L1, L2, M1 en M2, ergens in deze klasses zit dan het probleem ( of juist te weinig)

Het stomste wat je kan doen is iemand meten aan de hand van de klasse waarin hij/zij rijdt. Helaas zijn er genoeg mensen die denken dat als ze M mogen starten denken dat dat gelijk staat aan dat ze goed kunnen rijden :')

Er zijn ook personen die bijzonder handig zijn met jonge paarden en heel verantwoord te werk gaan omdat ze zich verdiept hebben in het gedrag van paarden. Als deze personen niet op wedstrijden komen dan kunnen ze dus ook niet rijden? _O-

Wat mij stoort is dat er veel zijn die denken ''Ik kan goed genoeg rijden, ik heb geen cap nodig'' en laat dan het spreekwoord Hoogmoed komt voor de val hier prachtig bij passen!! Zelfs Courtney King, notabene Grand Prix amazone weet wel beter! En laat er nou bijna niemand hier zijn die überhaupt ooit aan dat niveau heeft mogen ruiken. Ga vooral zo verder topamazone's van bokt!!! +:)+

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:01

Volgens mij zegt niemand dat, Mosh. Het is een kwestie van risico's incalculeren en aan paardrijden zitten altijd risico's verbonden met en zonder cap. Als dat na 16 blz. nog niet duidelijk is weet ik niet wie er nu kan lezen.

Het geval Courtney King is me bekend dus waarom zou ik daar nog op moeten reageren? Het is logisch dat iedereen die een val gemaakt heeft met als gevolg hoofdletsel zo extreem reageert. Maar er zijn nog zoveel andere blessures die je met paardrijden en in de omgang met paarden kunt oplopen. Wat te denken van mensen die doodgetrapt zijn in de wei of met longeren?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:07

Extreem reageren, noem jij dat echt extreem reageren? De reactie van Courtney is in haar geval realiteit en zeker niet extreem denk ik dan!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:11

Ik doelde eigenlijk op iedereen (zo staat het er ook ;) ) die hoofdletsel heeft gehad, dus niet alleen Courtney King. En de eerlijkheid gebiedt me ook te zeggen dat ik het filmpje niet eens gezien heb. Ja, ik weet dat ze is gevallen, ja, ik weet dat ze in coma gelegen heeft en logisch dus dat ze wsch een pleidooi houdt voor de cap. Dus wat moet ik daar nog aan bekijken? Ik trek mijn eigen conclusies aan de hand van de valpartijen die ik zelf heb meegemaakt. En daar had geen cap aan geholpen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:23

Ik zou dan toch het filmpje maar eens gaan kijken, want ze zegt zinnige dingen.

En ja, er zijn zat valpartijen waarbij een cap niks had kunnen veranderen. en ja er gebeuren ook (dodelijke) ongevallen in d eomgang van paarden. Maar hoofdletsel is wel nummer 1 in het algemeen en paardrijden hoort daardoor ook bij de meest dodelijke sporten... en als je draa nou iets aan kunt doen? Waarom niet?

Wat is precies de weerstand? DAT snap ik niet. Of je nou een hoed of een pet of een helm moet dragen in je sport, je doet toch gewoown op wat er voorgeschreven staat?

Ik krijg sterk de indruk dat de hogere klasse rijders zich gewoon willen onderscheiden. Dat kan ook op andere manieren.

Overigens is er grote kans dat er in de ring altijd met hoed mag blijven worden gereden, maar dat daarbuiten een rijhelm verplicht wordt. In dat geval doet het nog niks voor dergelijke ongevallen wat deze amazone is overkomen, maar dat was ook wel een heel bizarre samenloop van omstandigheden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:02

We blijven in herhalingen vallen, Lusitana, dus ik geloof het verder wel. Moeten we hier nu voor de zoveelste keer aan gaan geven dat iedereen daar eigen verantwoordelijkheid in wil nemen en dat dat niet opgelegd moet worden door anderen? Afijn, ik ben er nu echt klaar mee. Heb geen zin om het weer te moeten verdedigen terwijl dat al zoveel blz. gebeurt.
Er zijn nu eenmaal voor- en tegenstanders, en gezien het verloop van het topic zijn deze toch nooit op 1 lijn te krijgen.
Ik zeg succes allemaal :evaw:

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:31

Het is niet je eigen verantwoording als je onder de auspiciën rijdt van een bond, ofwel?
We hebben het hier niet over een simpele cap of geen cap discussie, we hebben het over een eventueele aanpassing in en regel op wedstrijdniveau.
Dat wordt uit het oog verloren.
Ik snap niet welke weerstand iemand kan hebben als een simpel kledingsvoorschrift van een bond veranderd wordt. Als je ineens een jasje moet dragen met een rode kraag, is er dan ook zoveel weerstand?
Waarom voelt men zich zo aangetast als het om verandering van hoofddeksel gaat, ongeacht of het toevallig over veiliger gaat of niet?

Of is het juist die veiligheid die ze tegenstaat? Dat je het idee hebt dat je niet voor vol wordt aangezien als je hoofdbescherming op hebt?
Waar wringt de schoen?

het gaat niet om wat je zelf wel denkt wat goed voor je is.
Het gaat om weerstand tegen een regel. Waarom zou je je tegen regels van wedstrijden binnen je sport verzetten?

Daarbij, het blijft waarschijnlijk gewoon een keuze en wellicht komt de verplichtig (in elk geval internationaal) dat je buiten de proef om een helm moet dragen.
Meer niet. Iedereen die het belangrijk vindt (om zich te onderscheiden? om er "mooier" uit te zien?), kan waarschijnlijk gewoon het hoedje blijven dragen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:54

Vala schreef:
Ik vind het apart dat er bijna niemand reageert op het filmpje van Courtney King.

Ik vind ook dat zij zinnige dingen zegt. Sinds haar val rijden bijna alle Amerikaanse topruiters met cap, behalve tijdens hun proef. Ook Matthias Rath en ik dacht Victoria Max-Theurer doen dat sinds die tijd. Er zijn sindsdien twee Grand Prix ruiters gevallen met cap en die waren heel blij dat ze hem ophadden. Zoals al blijkt uit de link die ik op de vorige pagina plaatste overweegt de FEI om de Amerikaanse regel over te nemen. Aangezien de KNHS gebonden is aan de FEI regels betekent dat dus dat iedereen op wedstrijd een cap op moet (behalve internationale ruiters tijdens hun proef).

Eigenlijk zou het hier dus over de vraag moeten gaan: ga jij straks nog op wedstrijd als je je hoedje niet meer op mag?

@Lusitana
Zoals de regel nu wordt overwogen zal de capverplichting gelden voor iedereen behalve internationale ruiters tijdens hun proef. Of het in dit specifieke geval van deze amazone had uitgemaakt kun je niet weten, maar in het algemeen ben je natuurlijk veel beter af met helm. De Amerikaanse bond heeft het besluit om helmen te verplichten ook genomen vanwege de voorbeeldfunctie naar andere ruiters. In de VS is 1 op de 8 mensen die hoofd- of hersenletsel oplopen tijdens het beoefenen van hun sport een ruiter (hier horen ook recreatieve ruiters bij). Bovendien is er natuurlijk de kwestie van de aansprakelijkheid die in Amerika/Engeland zwaarder meeweegt voor een bond.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:45

[quote="Lusitana"]
Het is niet je eigen verantwoording als je onder de auspiciën rijdt van een bond, ofwel?Hoezo niet??Leg dat eens uit dan??

We hebben het hier niet over een simpele cap of geen cap discussie, we hebben het over een eventueele aanpassing in en regel op wedstrijdniveau.
Dat wordt uit het oog verloren.
Ik snap niet welke weerstand iemand kan hebben als een simpel kledingsvoorschrift van een bond veranderd wordt. Als je ineens een jasje moet dragen met een rode kraag, is er dan ook zoveel weerstand?Ja waarschijnlijk wel,of de bond moet de jasjes betalen dan mogen ze zelf de kleur uitkiezen!! :P
Waarom voelt men zich zo aangetast als het om verandering van hoofddeksel gaat, ongeacht of het toevallig over veiliger gaat of niet?
Een volwassen ervaren paardrijdend normaal zelfdenkend mens kan zelf wel bepalen wat veilig is of niet en hoeft men niet continu regeltjes voor aan te passen,was allang blij dat ze eindelijk eens wat losser werden bij de KNHS.
Of is het juist die veiligheid die ze tegenstaat? Dat je het idee hebt dat je niet voor vol wordt aangezien als je hoofdbescherming op hebt?
Waar wringt de schoen?Net als ik me afvraag waar mensen zich hier druk over maken die zelf niks met het KNHS of wedstrijdrijden in zijn algemeen iets mee te maken hebben en zelf zonder cap poseren!Is dat dan afgunst tegen de WEL hoedjes rijders??
het gaat niet om wat je zelf wel denkt wat goed voor je is.
Het gaat om weerstand tegen een regel. Waarom zou je je tegen regels van wedstrijden binnen je sport verzetten? Als ze bij de bond een regel instellen spring in de sloot want dat is goed voor je dan doe ik dat ook niet klakkeloos,zie daar ook het nut niet van in!
Daarbij, het blijft waarschijnlijk gewoon een keuze en wellicht komt de verplichtig (in elk geval internationaal) dat je buiten de proef om een helm moet dragen.
Meer niet. Iedereen die het belangrijk vindt (om zich te onderscheiden? om er "mooier" uit te zien?), kan waarschijnlijk gewoon het hoedje blijven dragen.Zullen we zeker blijven doen!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:17

@Paddenpoel, ik reageer niet op agressieve posts die alleen maar gaan over "ik doe waar ik zin in heb en wil me niet aan regeltjes houden", maar het is weer een schitterend voorbeeld van exact waar ik het over had.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:30

Er zijn ook mensen die hun medicijnen niet willen slikken voor een bepaalde aandoening. Wat moet je hier mee doen dan? ook verplichten? Ze brengen daarmee hunzelf en andere in gevaar en dan heb je ook het verdriet wat ze de geliefden aanbrengen. Het is wel hun eigen keus. Moet je het slikken van medicijnen ook maar verplichten? Het kan heel lang goed gaan, het kan ook heel snel fout gaan. bijvoorbeeld het slikken van bloedverdunners om een hersenbloeding tegen te gaan

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:47

Medicijnen hebben niks te maken met rijden onder de auspiciën van een bond.
Er is geen eigen keuze in reglementen. Overigens is er nu wel een keus opgenomen in de regelmenten wat de hoed of rijhelm betreft. Maar als ze die weghalen, is daar niks aan te doen, dan kun je kiezen om je aan de regels te houden, of te stoppen met het rijden bij die bond en voor jezelf te gaan rijden, dan kun je namelijk doen waar je zin in hebt.

Waar het om gaat is dit:
Als je officieel aan wedstrijden mee gaat doen, of dat nu paardrijden, schaatsen of turnen is, heb je plichten. Je moet je houden aan de regels. Dat weet je van te voren. Als je niet aan de regels wilt voldoen, moet je niet aan wedstrijden gaan deelnemen die vallen onder de auspiciën van een bond die regels heeft.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:59

En hoe zit het dan met de verkeerswet? :) je moet gezond zijn wil je de weg op gaan. Als je een verhoogde kans heb op een "aanval" dan vind ik niet dat je gezond en verantwoord bezig bent.

Het gaat er om wat je zelf vind of je wel of niet met hoedje mag rijden. Zodra de regels aangepast worden heb je je daar inderdaad aan te houden en heb je geen keuze. Nu roept iedereen dat je een helm moet dragen voor de veiligheid voor jezelf en omdat je een ander veel verdriet kan doen als je geen helm draagt. Prima, maar dat geldt met alles. Dus dat er een aantal zijn die een cap een soort "magisch" iets vinden vind ik een beetje te ver gaan. Overal kan wat gebeuren en sommige dingen heb je gewoon niet in de hand. Als je alles dan zo veilig wil doen, doe dan niet aan sport, rij geen auto of fiets en vlieg nooit. Overal zitten risico's aan verbonden. Laten we het leuk houden met z'n allen en kijk naar de omstandigheden en maak dan een verstandige beslissing voor jezelf :)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:38

Lusitana schreef:
Medicijnen hebben niks te maken met rijden onder de auspiciën van een bond.
Er is geen eigen keuze in reglementen. Overigens is er nu wel een keus opgenomen in de regelmenten wat de hoed of rijhelm betreft. Maar als ze die weghalen, is daar niks aan te doen, dan kun je kiezen om je aan de regels te houden, of te stoppen met het rijden bij die bond en voor jezelf te gaan rijden, dan kun je namelijk doen waar je zin in hebt.

Waar het om gaat is dit:
Als je officieel aan wedstrijden mee gaat doen, of dat nu paardrijden, schaatsen of turnen is, heb je plichten. Je moet je houden aan de regels. Dat weet je van te voren. Als je niet aan de regels wilt voldoen, moet je niet aan wedstrijden gaan deelnemen die vallen onder de auspiciën van een bond die regels heeft.

je vergeet hier even dat de bond er voor ons is en wij niet voor de bond, dat wij ruiters met elkaar die bond vormen en dus ook de regels

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:44

Nou, dan maken jullie toch even een regeltje dat de hoed blijft?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:47

Als dat toch eens zou kunnen :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:12

stoffel schreef:
je vergeet hier even dat de bond er voor ons is en wij niet voor de bond, dat wij ruiters met elkaar die bond vormen en dus ook de regels

Zo simpel is het niet en zo werkt de KNHS ook niet.
Als dat zo was dan was het bitloos rijden al wel gewoon toegestaan in de reguliere rubrieken...

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:29

Lusitana schreef:

Moeten ze wel even een nieuwe bond oprichten want de KNHS is juist van plan het reglement aan te passen waardoor het indoor verplicht wordt om een cap te dragen:

Citaat:
Het dragen van een dressuurhoedje tijdens een indoor Z-proef veroorzaakt een conflict in ons wedstrijdreglement. In ons reglement is namelijk opgenomen dat sinds 1-1-2008 indoorwedstrijden alleen nog mogen worden gehouden in een accommodatie met een Veiligheidscertificaat. Het Veiligheidscertificaat stelt verplicht dat er altijd met cap gereden wordt (en voeren daarop ook onaangekondigde keuringen uit). In ons reglement staat dat vanaf de klasse Z met dressuurhoed gereden mag worden. In dit geval gaat het Veiligheidscertificaat boven het reglement. Ons reglement zal hierop aangepast worden.

Uitzonderingen voor het Veiligheidscertificaat vormen Evenementenhallen zoals de IJsselhallen, Expo Center, Brabanthallen, enz en alle outdoorwedstrijden. Daar mag dus nog wel met hoedje gereden worden.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:36

Lusitana schreef:
@Paddenpoel, ik reageer niet op agressieve posts die alleen maar gaan over "ik doe waar ik zin in heb en wil me niet aan regeltjes houden", maar het is weer een schitterend voorbeeld van exact waar ik het over had.

Ik denk eerder dat je niet reageert omdat je niet weet wat te reageren en dan maar in herhaling blijft vallen!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:41

Lusitana schreef:

In een democratische bond moet daar zeker over vergaderd worden en de leden laten stemmen,je kunt niet zomaar pas en te onpas regeltjes gaan maken in een bestaande bond,bij de NBVR maakte ze nergens zoveel poespas over en daar vielen toen ook wel mensen van hun paard,KNHS is altijd wat strenger geweest,helaas als lid heb je weinig keuzevrijheid wat betreft het kiezen van een bond omdat de KNHS alles overgenomen heeft,dus is het goed dat niet alle leden als schapen achter elkaar aanlopen en nu en dan weerstand bieden.