Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 00:14

Zure appels zitten in iedere tak van paardensport, helaas zijn het ook de verpesters ervan.

Nee dan rij ik liever voor de lol dan op topniveau!

Overigens in eerste film valt het op de muur afrijden nog mee, de 2 e film ja dat was echt kantje boord. Maar al dat getrek is walgelijk en onnodig, deze paarden op zulk niveau behoren zeer goed op zit en been te luisteren en dat zullen ze vast ook doen. Daarnaast worden ze in een zeer onnatuurlijke Western houding getrokken, echt zonde.

Betreft de spin, paard wordt erin getrokken meerdere keren, daarnaast is het vele ronddraaien dezelfde kant op bijzonder slecht, je zag ook dat dit paard meerdere keren zijn evenwicht terug oest vinden en wijdbeens ging staan! Op wedstrijden in de proef staan ook maar 4 à 5 spins per kant.

Dit alles hoef ik niet te proberen bij m'n AV, als ik maar iets te veel aan het bit zou zitten mag ik al zandhappen, en keihard op de bakrand afvliegen reken maar dat het vervolgens zonder paard gebeurt en ik tegen of in de rand zou belanden. Nee dat soort dingen doe ik niet met gevaar voor eigen leven :D

Daarnaast wil ik vermelden dat het hier in NL er precies zo aan toegaat zelfs tijdens de proef komt het weleens voor! Heb het NK paar keer gezien maar echtdat is nog onder het niveau amateur, hoe kan men in gódsnaam winst boeken als men stopt en daarbij de mond van het paard wagenwijd opentrekt! om maar een voorbeeld te noemen.

Jammer jammer jammer, de paardensport wordt steeds meer verziekt

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 00:37

Weet je, we zitten hier met zijn allen collectief verontwaardigd te zijn ( dat wil zeggen: iedereen die respectvol omgaan met je paard, ongeacht de discipline die je beoefend, als belangrijkste norm heeft), maar kúnnen we hier niet iets mee?
Als verzamelde paardenliefhebbers, vanuit álle disciplines, een statement maken dat dit iets is waar échte paardensporters, echte liefhebbers, zich van distancieren. Eenn internet pamflet, een internet "wave"/ petitie, vanuit de (basis)sport zelf richting de FEI om vanuit de basis een signaal te geven dat we vinden dat er grenzen zijn, en dat we willen dat de FEI haar verantwoordelijkheid neemt?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 00:43

Riagr, ik schreef het al eerder... ik denk dat iedereen eerst hand in eigen boezem moet steken en eerlijk moet kijken in hoeverre ze aan dit soort praktijken/deze industrie (en dan heb ik het niet alleen over western maar alle takken van paardensport) mee werken... Zolang mensen bij dit soort toptrainers/ruiters gaan trainen, naar deze mensen gaan om een paard te kopen, een dekking te halen van hun hengst of een trainingsvideotje kopen, een jasje/dekje met de naam van een topruiter enz. enz., zal een pamflet of petitie geen REET uit maken (excusé le mot). Je raakt ze daarmee nl. niet waar ze het voelen... in hun portemonaie...
Ik persoonlijk ben westernruiter maar ik hoef geen Quarter of Paint meer, ik koop straks een leuke kruising terug en ga lekker recreeren, neem les bij een vriendin en ga fijn genieten van m'n paard, gooi er niet eens meer een westernzadel op maar iets anders waarin ik dezelfde rijstijl kan handhaven... Ik geef geen cent meer uit aan iets wat met dit soort trainers/ruiters/fokkers/stallen te maken heeft. Hoe zit dat voor de rest van de mensen die oordelen over dit soort praktijken? Wat voor dekje hebben zij onder het zadel en op wat voor paard ligt dat? Waar trainen zij voor en bij wie? Dit soort praktijken zijn onderdeel van een industrie die door een heel brede basis in stand gehouden wordt... daar zijn heel veel mensen hier op Bokt gewoon mede-verantwoordelijk voor, of ze 't nou leuk vinden of niet...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 00:46

Daar waar roem, geld en eerzucht in beeld komt, verdwijnt het dierenwelzijn al snel uit beeld...

Niet alleen in de paardensport....ook in de fokkerij....ook bij honden....ook bij kinderen met een talent (die worden soms ook pijnlijk gedrild).

Mensen kunnen walgelijk eerzuchtig zijn en vooral uit op eigen belang...waarvoor alles moet wijken...BAH!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 00:49

@Francis: ik kijk liever naar wat ik WEL kan, dan naar wat allemaal NIET te bereiken is. En jezelf terugtrekken haalt ook niets uit. En nee: ik heb niet de illusie dat een petitie het wint van het grote geld, maar petities kunnen wel wakker schudden, aandacht vragen en opinies beinvloeden ( zie ontwikkelingen rondom rollkur).
En ik ben het met je eens: mensen willen hun paard nog wel eens opofferen aan hun ego,maar dat wil niet zeggen dat er ook een hele grote groep ( wedstrijd)ruiters is ( in alle disciplines) die gewoon netjes en fair willlen rijden. Eneigenlijk zou ik deze groep willen vragen gezamelijk na te denken over op welke manier we actie zouden kunnen ondernemen richting KNHS/ FEI enz enz...

kim1207

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 01:02

Tja..........

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 01:03

Nee, ik bedoel ook niet dat er niks te bereiken zou zijn... ik bedoel dat waar je kunt beginnen is stoppen (of in ieder geval proberen zo min mogelijk) met geld uit geven aan deze mensen, direct of indirect.
Ik lees van mensen die op westernstallen rijden waar dit gebeurt... ga daar dan niet rijden... koop geen paard van zo'n trainings//handelsstal... dan dóe je iets om duidelijk te maken dat je daar niet aan mee wilt werken.
Geldt 't zelfde voor engelse sport natuurlijk. Als je misselijk wordt van de rollkühr, ga dan ook niet trainen bij iemand die dat bij z'n eigen wedstrijdpaarden doet.
Als mensen eerst eens wat meer ZELF gaan nadenken in plaats van klakkeloos trainingsmethoden volgen omdat een of andere bekende ruiter het zo doet, dat zou al de wereld van verschil maken! Want vergis je niet... wat je op deze filmjes ziet is niet voorbehouden aan de 'topsport', dit kun je op nagenoeg elke westernwedstrijd tegen komen... En dat is misschien nog wel 't meest kwalijke... al die wanabe's en followers die dit soort gedrag blindelings goedkeuren en zelfs kopiëren, zonder ook maar 1 moment zelf na te denken over wat dit gedrag voor het paard betekent. Blijf nadenken en blijf kritisch... Als je instructeur zegt 'geef een ruk', of 'geef em de sporen maar', dóe dat dan niet klakkeloos...

Ik zeg overigens niet dat ik me volledig terug trek. Ik start zelf niet meer en ga zeker niet voor m'n plezier kijken op een western wedstrijd, maar ik groom nog altijd graag voor vriendinnen/kennissen die wel westernwedstrijden starten. Maar dat zijn wél mensen die fatsoenlijk met hun paard om gaan en 't welzijn van hun dier boven roem en ego stellen.

iejoor62

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 01:12

Heftig deze filmpjes, heb medelij met deze paarden...meer kan ik er niet over zeggen (heb nu de tijd niet om alles door te lezen, zal ik morgen zien te doen)

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 01:43

Altijd dat geroep inne krul rijden slechte stangen bitten hardhandige ruiters.

Dit in dit filmpje zie je zelf duidelijk dat het paard het niet prettig vind vooral in 2de filmpje.

Vind het triest dat mensen zo omgaan met deze prachtige beeste.

Dat je consequent bent tot daar aan toen maar dit nee

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 01:58

Tjee, ben er stil van. Ik ben een enorm paardenwatje. Paardensport draait bij mij vooral om ontspanning en SAMEN met je paard het leuk houden. Als ik maar merk dat mijn mijnheertje er geen lol in heeft, dan niet. Ik ga niet tegen de wil van mijn paard vanalles van hem verlangen. T is een dier. Hij heeft geen bewuste keuze. Oké, als hij vervelend is, dan roep ik hem even tot de orde. Consequent ben ik ook. Maar om op de manier zoals in die 2 filmpjes met die paarden wordt omgegaan OMG! Je ziet aan die ogen dat de paarden er geen lol in hebben. Hoe egoïstisch ben je dan? Dat je je Ferrari een keer flink door een bocht jaagt, helemaal prima. Maar zo met een paard omgaan? Nee, ik kan er met mijn volle verstand niet bij. En zo jammer dat dat in meer disciplines binnen de paardensport gebeurt. Letterlijk over de rug van het paard het menselijk doel bereiken? Hou op!

Jammergenoeg zie je het ook op concoursen. Paard de ring uit, volgens ruiter niet zijn best gedaan, BAM, paard krijgt een portie klappen. Eh?

Ja, dan ben ik een watje... Volgens mij ben ik de bestuurder.

Voor de duidelijkheid, een paard dat mij doelbewust wil laten kennismaken met de bakbodem... Die pak ik ook even aan. Maar laten we wel in ons achterhoofd houden dat we met dieren te maken hebben.

Gelukkig zijn er nog genoeg mensen die WEL juist met hun dierbare paard omgaan. En gelukkig kunnen we daar van genieten...

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 02:25

jeetje zeg... hoe worden paarden afgebroken...
vindt de films genoeg bewijs, om dit echter aan te geven...

wat een geruk en een gepluk... en dan die muur...
die spins dat paard moet toch van zijn stokkie vallen.

waarom zijn deze paarden nog zo braaf voor de berijders????

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 06:56

Ach laat de NL westernwereld zich niet de handen wassen in onschuld, zo wordt er hier ook getraind en gereden en vreemd genoeg staan die stallen en ruiters nog hoog aangeschreven ook :=
En in elke tak van sport rijden er dit soort mensen rond en helaas worden ze te vaak gekopieerd.
Zolang ze beloond worden voor wat ze die paar minuten in de ring laten zien is blijkbaar genoeg om ermee door te gaan en elke discussie erover uit de weg te gaan.

Waarom deze paarden nog braaf zijn? Tsja weet jij het?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 06:56

Lijkt er op dat de trainingsmethodes met het stijgen van het nivo ook grover worden. Of is het nivo anders niet te halen? En dit geldt volgens mij voor alle! takken van de paardensport.
Doorgeschoten eerzucht, geld en grote ego's maken het er voor de paarden niet beter op.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 07:09

_/-\o_ Respect voor de posters van dit filmpje op het internet.

Dit leidt tot discussie over wat wel en niet toelaatbaar is en hopelijk tot goede regels en afspraken.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 07:17

omg hij zit gewoon echt in het wilde weg te rukken aan zijn binnenteugel en onderwijl nog wat lachen naar de mensen aan de
kant. |o

doet mij meteen denken aan een zeer bekende westernruiter die ik heb gezien in Den Bosch bij het inrijterrein. Die
liet het paard spinnen tot hij sterretjes zag.

sorry dat ik het zeg maar die westernruiters die altijd beweren dat het allemaal zo paardvriendelijk is in de westernsport. 8)7

blijkt dus heel normaal te zijn anders had een official wel ingegrepen en niet gewoon blijven staan kijken zonder actie
te ondernemen.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 07:33

ik heb nog nooit echte reiningruiters horen beweren dat het er allemaal zo vriendelijk aantoe gaat in de westernsport.

Dat zijn de mensen die uit de dressuur stappen omdat ze hun paard niet netjes nageeflijk kunnen krijgen, die kopen dan een boomloos zadeltje en een hoofdstelletje zonder neusriem, of nog beter, ze halen de neusriem van hun dressuurhoofdstel af, en dan kwakken ze de teugels los.. hopla, westernruiter!

ga toch weg.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 07:39

Sta er een beetje van te kijken hoe verontwaardigd iedereen is na het zien van deze filmpjes....
Ik weet niet anders dan dat dit de 'normale manier' van een sliding stop leren is...
Western, dresuur, het is allemaal één pot nat en om nou mijn paard zó tot het gaatje te laten gaan.... neh, laat mij maar lekker 'recreeëren'.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 07:49

Diep triest dat officials er bij zitten en het blijkbaar doodnormaal vinden of het recht niet hebben om in te grijpen.
Het laatste zou wel eens het geval kunnen zijn.

Het filmpje laat niks nieuws zien, trainers in Nederland of Belgie, noem maar op, trainen ook al tientale jaren zo.
Als je vraagt WAAROM ze dit doen kunnen ze er niet eens een zinnig antwoord op geven.
Er is ook geen zinnig antwoord te geven waarom je meer als 50 keer moet spinnen achter elkaar als in de ring echt nooit meer als 4 x gevraagd wordt.
Over het stoppen hoeven we het helemaal niet te hebben, daar kan niemand een rijkunstig verhaal van maken hoe dit op het filmpje geoefend wordt.

Het is walgelijk en zware dierenmishandeling, het heeft geen nut maar blijkbaar is het geoorloofd als er geld in het spel is.

Oh, nog één opmerking.
Er zijn in Nederland wel degelijk western wedstrijdorganisaties die af en toe het lef hebben om ruiters naar huis te sturen die zich misdragen.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 07:54

Rotte appels heb je in elke discipline. Daar kunnen we kort over zijn. Maar het wordt een ander verhaal als de rotte appels juist aan de top terug te vinden zijn en hun brute gedrag gedoogd wordt door officials die op het welzijn van de dieren toe zouden moeten zien.

Hoe rot is een competitievberband dán geworden?

Kan het KNHS niet aangesproken worden op het uitblijven van een daadkrachtige reactie op dit geweld tegen brave dieren? Ik zou het verhaal van de officals die hierbij aan de kant stonden weleens willen horen...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 07:55

jeetje wat sneu zeg! Die palomino zal wel helemaal draaierig zijn, ziet er ook nogal vermoeid uit qua hele uitdrukking en lichaamshouding, arm paard.
En die vent, die ik overigens veel te groot vind voor zn paard, slaat al helemaal alles met z'n ruk- en plukwerk!

Dat je een stop aanleert op deze manier vind ik eerder iets voor beginners dan dat je het op dit niveau nog zo moet doen.

Schande voor de officials die stond-erbij-keek-ernaar deden...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 07:59

Hoezo "oproer" in de titel? Begrijp ik niet....Of waren mensen zo naief te denken dat in de westernwereld alles zo loopt zoals wij het denken en er daar geen, laat ik het maar "hardere aanpakken" noemen, bestaan?

Niet dat ik het goedkeur, maar dit verbaasd me eerlijk gezegd niks. Toen ik in Amerika was (was in 2005 meende ik) heb ik dit soort beelden ook al wel gezien....

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:03

opisop_shop schreef:
jeetje wat sneu zeg! Die palomino zal wel helemaal draaierig zijn, ziet er ook nogal vermoeid uit qua hele uitdrukking en lichaamshouding, arm paard.
En die vent, die ik overigens veel te groot vind voor zn paard, slaat al helemaal alles met z'n ruk- en plukwerk!

Dat je een stop aanleert op deze manier vind ik eerder iets voor beginners dan dat je het op dit niveau nog zo moet doen.

Schande voor de officials die stond-erbij-keek-ernaar deden...

zo wil je je paard juist hebben, low-headed, zo zijn ze gebouwd en zo train je ze. Dat heeft niets maar dan ook niets met vermoeidheid te maken... :')

Dit heeft ook niets te maken met het aanleren van een stop, dit heet fencen.

verdiep je er eerst even in voor je in de ruimte blaat.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:11

Ook voor mij helaas niks nieuws.
Ik ben twee jaar geleden overgestapt naar het Western rijden, destijds ook met een idyllisch beeld over het losse teugel rijden e.d.
Nu, twee jaar later ben ik wel uit die droom geholpen. Op de stal waar ik met mijn paard ben geweest om om te scholen werd ook zo getraind, zowel het fencen als het harde werk in de mond.
Ik ben het er absoluut niet mee eens en vind het heel moeilijk om te zien. Ik hou het lekker bij mijn trensjes en dan maar drie jaar doen over een oefening aanleren die die paarden in drienweken onder de knie hebben.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:15

Opzich snap ik dat stoppen richting een muur nog wel, maar dat zou op dit niveau toch niet meer nodig moeten zijn?

En verder dat geruk in die mond....wat bereik je daar nou in godsnaam mee? ;(

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:16

quarterH schreef:
ik zie niks verkeerd in de filmpjes.
heeft iemand van jullie de moeite genomen naar zijn clinic opw estern experience te gaan kijken? en luisteren wat zijn theorie is?

ik vind het werkelijk waar schandelijk dat een stel penny's met een camera en montage-cursus dit soort ophef kunnen veroorzaken. ze maken de topsport kapot. eerst dressuur en nu is western aan de beurd?

en dan al die reacties hier van mensen die werkelijk geen idee hebben waar het over gaat en waar ze het over hebben maar wel de grootste schande spreken over een filmpje van 3 minuten....

ik wordt misselijk van deze onterechte stemmingsmakerij. craig heeft mijn steun!

QuarterH, voor deze ene keer ben ik het met je eens...