Zeer ernstig verbrand paard na twee jaar weer hersteld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Noeka

Re: Zeer ernstig verbrand paard na twee jaar weer hersteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:52

Je vergeet één ding Slimmerik. Pacha is een bloedpaard, een paard laten weg kwijnen wegens brandwondes is ook geen oplossing. Een paard met brandwondes MOET beweging hebben. De eerste 10maand is dat gebeurd aan de hand. Daarna aan de longe, en daarna onder het zadel. De eerste paar keren werd zijn rug altijd gecontroleerd na het rijden. En er zit ook een speciaal bontje onder.

Het is misschien OFF-Topic maar ook Pacha heeft het zelfde meegemaakt. En misschien is dit paard er nog erger aan toe, maar ik kan je zwart op wit bewijzen dat Pacha een gelukkig dier is. Ook Pacha krijgt nog steeds medicatie en zalfjes en massages. Maar ook de beweging doet hem ontzettend goed.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:54

Arabiertje*: Hoe weet je dat Pacha niet ONTZETTEND veel pijn heeft door het zadel en hoofdstel?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:59

Tja.. Pacha.. Ik heb toch wel medelijden met dat paard hoor.. In je vorige topic schreef je dat die niet meer naar buiten mocht. Is wat mij betreft totaal niet paardwaardig :(

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:01

Omdat ik weet hoe een paard reageerd op pijn. ;) Ik heb zelf een paard gehad dat enorm veel pijn heeft gehad. Een paard dat ONTZETTEND veel pijn heeft, gaat zich niet zo maar laten berijden omdat zijn eigenaar dat zo maar wil. Het is en blijft een paard! Elk paard dat pijn heeft, zal zijn ruiter er dan afbokken. En blijft niet vrolijk een parcour rond lopen ;)

@IMJ: Niet meer buiten mocht? :') Dat mag ie wel. Maar niet wanneer de volle zon schijnt, s'nachts of s'morgens vroeg kan dat helemaal geen kwaad. Heb je ooit dat paard gekent dat allergisch was aan gras? Als het beest één grassprietje zag. Kreeg hij aanvallen, en ook DAT paard leeft nog. Vindt je dat dan niet een ietsiepietsie erger? Brandwondes zijn erg. Ze zouden niet mogen gebeuren, maar het gebeurd helaas. En pas als je in die situatie zit weet je waar over je praat. :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:05

Je schreef toen dat Pacha niet naar buiten mocht met andere paarden weetje nog?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:06

Arabiertje* schreef:
Je vergeet één ding Slimmerik. Pacha is een bloedpaard, een paard laten weg kwijnen wegens brandwondes is ook geen oplossing.

Oh, ik geloof zeker dat een paard beweging moet hebben. Maar dan direct onder het zadel en springend? Paard weg laten kwijnen heb ik het niet over. Keuzes maken voor het dier (aan het begin van het proces) is mijn insteek.

Die keuze had ik anders gemaakt. Of de pijn voor Racha draagbaar is geweest? Dat kan niemand vertellen. Het dier kon en kan geen keuze maken om ermee op te houden.

Ik vind het onbegrijpelijk dat je als eigenaar je paard zoiets aan kunt doen en de ellende aan kunt zien. Heb al een paar keer met honden voor die keuze gestaan en imo steeds voor de hond gekozen en hem laten gaan.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:12

Arabiertje* schreef:
Een paard dat ONTZETTEND veel pijn heeft, gaat zich niet zo maar laten berijden omdat zijn eigenaar dat zo maar wil. Het is en blijft een paard! Elk paard dat pijn heeft, zal zijn ruiter er dan afbokken. En blijft niet vrolijk een parcour rond lopen ;)

Een hond van ons, waar ik al eerder over sprak, liep mank. We hebben haar rust gegeven, vastgelegd en binnengehouden twee weken. Daarna geen verbetering maar ze rende gewoon als ze buiten kwam. Bleek allemaal "the wil to please" geweest te zijn.

Haar poot bleek bij nader onderzoek helemaal verkankerd te zijn...... Ik had de hond misschien nog wel een jaar verder kunnen laten leven..... Maar had mezelf dan nooit meer recht in de spiegel aan kunnen kijken.

Ik kan me dus moeilijk verplaatsen in de mensen die dat wel kunnen. Maar er zijn nu eenmaal mensen die geen problemen ermee hebben dat hun dieren door te laten maken.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 12-05-11 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:12

Direct? Lees: 10MAANDEN.

Maar goed, volgens mij heeft iedereen hier een mening over. Daarvoor ga ik je ook niet anders bekijken...Je hebt gelijk. Niemand weet hoe een paard voelt, of denkt. Ik respecteer je mening hierover. Elke mening verschilt, dat is menselijk.

@IMJ: Met alle respect, en ik wil ook 1ding duidelijk zeggen. Pacha is niet mijn paard, maar een paard dat ik ken. Pacha ging al voor het ongeluk niet met andere paarden buiten. Omdat het paard veel geld waard is... Ik denkt dat dat bij elke sport stal wel zo zal zijn. Een paard van zoveel geld, daar doe je dan ook veel voor om er voor te zorgen dat ie geen gebroken been heeft. Of blessures op loopt... Dat is niet mijn keuze, want mijn paarden staan in grote groep. Maar als je een paard van over de 25.000euro hebt staan... Tja, dan zou je er ook wel wat voorzichtig mee zijn denk ik.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:15

Dat is zeker niet overal zo hoor! Heb een poos sportpaarden gereden. Een aantal van hen hadden ook die waarde en gingen wel degelijk naar buiten. Keeps them happy in the head! ;-)

Maar goed, is erg offtopic allemaal.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:43

Arabiertje* schreef:
Omdat ik weet hoe een paard reageerd op pijn. ;) Ik heb zelf een paard gehad dat enorm veel pijn heeft gehad. Een paard dat ONTZETTEND veel pijn heeft, gaat zich niet zo maar laten berijden omdat zijn eigenaar dat zo maar wil. Het is en blijft een paard! Elk paard dat pijn heeft, zal zijn ruiter er dan afbokken. En blijft niet vrolijk een parcour rond lopen ;)

@IMJ: Niet meer buiten mocht? :') Dat mag ie wel. Maar niet wanneer de volle zon schijnt, s'nachts of s'morgens vroeg kan dat helemaal geen kwaad. Heb je ooit dat paard gekent dat allergisch was aan gras? Als het beest één grassprietje zag. Kreeg hij aanvallen, en ook DAT paard leeft nog. Vindt je dat dan niet een ietsiepietsie erger? Brandwondes zijn erg. Ze zouden niet mogen gebeuren, maar het gebeurd helaas. En pas als je in die situatie zit weet je waar over je praat. :)

Oke, dan denk ik inderdaad dat hij geen ONTZETTEND veel pijn heeft. Maar misschien wel (veel) pijn.
Hij laat dat (misschien) niet merken omdat dieren vaak hard zijn voor zichzelf of voor jou.
Dat zou mij echt wel dwars zitten. :)

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:47

Ik begrijp je wel hoor. Je hebt een punt over het feit dat een dier hard kan zijn, maar pijn is altijd harder als de geest zelf... Wij mensen, mogen paarden niet vergelijken met ons. En ik vindt ook niet dat we dit moeten doen als wij brandwondes hebben. Want als wij dit hebben, dan treuren we over de toekomst, over ons uiterlijk, over de levenslange revalidatie.

Een paard kan zo niet denken, een paard onthoud wel. Maar denkt niet na over wat er morgen zal gebeuren maar leeft van dag tot dag. Of ben ik daar dan fout in?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:34

Jammer dat Pascha weer tevoorschijn komt in dit topic. Arm beest. :r
Sorry.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:39

Sharitje schreef:
tjoppie schreef:
Elke beenbreuk heeft kans op herstel. Alle blessures hebben kans op herstel. Alles heeft kans op herstel.
al is het maar 1%

Elke beenbreuk heeft kans op herstel?? Zal ik hier eens een foto plaatsen van mijn paardje zijn beenbreuk? Ik denk wel dat je anders zal spreken hoor Tjoppie...
Als je ergens niet zeker van bent of je hebt er geen ervaring mee, zwijg er dan over, dat is mijn mening!

on-topic: fantastisch dat dit paard er terug 'doorgekomen' is maar ik zou het mijn dieren inderdaad niet willen aandoen, hoe erg ik het ook zou vinden...
Beestje moet een ENORME lijdensweg achter de rug hebben...

edit: ook ik heb mijn vorig paard 2 koliek-operaties 'aangedaan' waarbij ik hem toch moeten laten inslapen heb 3 weken na de laatste (lees topic in onderschrift) en zelfs hierbij heb ik nog steeds het gevoel dat ik egoistisch ben geweest om hem die 2e operatie aan te doen...

Sorrie als je het niet goed begrepen hebt wat ik schreef. Ik schreef namelijk dat alles kans op herstel heeft. In theorie kan alles hersteld worden dus die 1% kans op herstel is er altijd. Of je het je dier aan wil doen is een tweede.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:40

Paarden kunnen overigens gewoon door op pijn hoor.
Ik heb een jong paard gehad die op karakter met mij sprong, maar die vergroeide schoftwervels had en op het moment dat de schoft ging rijzen drukte die in de zenuwen. Dit paard heeft mij met ENORM veel pijn gedragen, zo'n beest heeft karakter. De wil om te werken, de wil om te winnen, de wil om aan míjn verwachtingen te voldoen.

En mijn paard zal vast niet de enige zijn. Voor de goede orde, dat paard heeft zo veel pijn gehad, contstant, dat ze niet meer leeft. :(:) Mijn meisje, 4jaar geworden.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:27

Ik blijf erbij dat beide paarden meer respect hadden verdient.. En dat was laten gaan geweest.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:30

Arabiertje* schreef:
Ik begrijp je wel hoor. Je hebt een punt over het feit dat een dier hard kan zijn, maar pijn is altijd harder als de geest zelf... Wij mensen, mogen paarden niet vergelijken met ons. En ik vindt ook niet dat we dit moeten doen als wij brandwondes hebben. Want als wij dit hebben, dan treuren we over de toekomst, over ons uiterlijk, over de levenslange revalidatie.

Een paard kan zo niet denken, een paard onthoud wel. Maar denkt niet na over wat er morgen zal gebeuren maar leeft van dag tot dag. Of ben ik daar dan fout in?

Ik denk juist dat de meesten hier paarden niet vergelijken met de mens.
Het paard zal niet dankbaar zijn maar getraumatiseerd. Hij heeft iets vreselijks meegemaakt. Daarna voortdurend pijn gehad. Elke dag. Hij heeft geen idee over de toekomst, hij leeft in het nu en nu heeft ie pijn. Hij gaat door want daar zorgen wij wel voor.
Ik denk dan, als je daarvoor kiest, hem te laten revalideren, gun hem dan iig het 'paard zijn'.
En dat ie dan verbrande kindertjes troost moet bieden is heel leuk voor de kinders maar niet voor het dier.
En of Pacha als ie zou kunnen kon kiezen tussen een vrij bestaan of springwedstrijden doen en weinig tot geen sociale contacten met andere dieren, daar zal ie niet over nadenken. Voor hem is het gewoon zo. Maar mijn geevoel zegt dat ie gelukkiger zou zijn binnen een kudde.. En m.i. verdient een dier dat na zo'n traumatische ervaring.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:49

IMJ schreef:
Arabiertje* schreef:

Ik denk juist dat de meesten hier paarden niet vergelijken met de mens.
Het paard zal niet dankbaar zijn maar getraumatiseerd. Hij heeft iets vreselijks meegemaakt. Daarna voortdurend pijn gehad. Elke dag. Hij heeft geen idee over de toekomst, hij leeft in het nu en nu heeft ie pijn. Hij gaat door want daar zorgen wij wel voor.
Ik denk dan, als je daarvoor kiest, hem te laten revalideren, gun hem dan iig het 'paard zijn'.
En dat ie dan verbrande kindertjes troost moet bieden is heel leuk voor de kinders maar niet voor het dier.
En of Pacha als ie zou kunnen kon kiezen tussen een vrij bestaan of springwedstrijden doen en weinig tot geen sociale contacten met andere dieren, daar zal ie niet over nadenken. Voor hem is het gewoon zo. Maar mijn geevoel zegt dat ie gelukkiger zou zijn binnen een kudde.. En m.i. verdient een dier dat na zo'n traumatische ervaring.

Ik ga hier in mee eigenlijk. Ik zou het paard ook zo veel mogelijk gewoon bij soortgenoten op de weide zetten, en als er zon is in een loopstal met andere paarden ofzo, ik zou zeker niet meer rijden en springen met dat paard, maar dat is aan de eigenaar om te beslissen, en als die persoon kiest om te rijden is dat nu eenmaal zo.
Maar ik zou misschien ook wel kiezen om te revalideren, dat weet ik niet goed. Ik begrijp waarom mensen het doen, en ik begrijp waarom bepaalde het niet doen, en beide hebben ze een deel waarheid.
Maar als ik zie dat dat paard nu nog 10 jaar een goed leven kan hebben, zonder pijn, dan is het voor mij wel de moeite waard geweest..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:53

De vraag is alleen, heb je geen pijn meer. De huid blijft beschadigd en trekt. Net als bij verbrande mensen..

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:55

Daar ben je FOUT IMJ!

Pacha zijn huid trok ook, MAAR door training en massage is die weer soepel geworden. Pacha kan perfect zijn nek strekken en buigen. En is zelfs niet gerimpeld of dergelijke...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:58

Daarom zeg ik ook: de vraag is..
Maar ik voel niet wat Pacha voelt! Ik hoop dat ie pijnvrij is! Zou geweldig zijn! Maar kan het me niet voorstellen. De verbrande huid blijft een litteken.. Ja toch?

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:02

Ik wil gerust een filmpje plaatsen van zijn laatste parcour.

Daarom is die beweging ook net zo belangerijk. Om de huid ook soepel te houden, Pacha heeft ook mogen revalideren. Maar hij werkt graag, heeft er plezier in.
Ik heb mijn arabier ook op pensioen gezet omdat ik niet meer op hem durfde te rijden. Ik heb hem uiteindelijk verkocht omdat ik zag dat hij zich verveelde en Zardo is er 15. Pacha is er nu 7... Dan kan een paard zich wel sterk houden, of de pijn niet laten zien. Maar als die brandwondes zoveel pijn doen, dan zal hij ook niet leuk een foutloos parcour springen toch?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:07

Dat denk ik wel eerlijk gezegd. (Zie post van iemand hierboven: schoftverhaal).
Hij heeft wrs geen helse pijnen (meer) en doet nu wat er van hem verwacht wordt. Hij weet ook niet beter hè? En ja, rust roest, is helemaal waar.
Maar nogmaals, ik kan niet voelen wat Pacha voelt! Ik hoop echt dat ie totaal geen pijn heeft! En toch zou ik hem (maar dat is mijn mening) een kudde gunnen!

Ziertje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:09

Bijzonder verhaal zeg dit, die uit de link ook.

hmm ik denk dat als het paard niet meer wou, dat hij het dan wel opgeeft.
Ik weet niet wat ik zelf zou doen, maar zoals ik al zei ik vind het wel erg bijzonder.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:13

Lante schreef:
En de vraag is nu of je een TOP eigenaar bent of een egoïst... Ik neig toch iets naar het laatste als ik heel eerlijk ben.......

Hier ga ik in mee.. Ik had m laten gaan als ik dit zo zie..

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:27

Arabiertje* schreef:
Ik wil gerust een filmpje plaatsen van zijn laatste parcour.

Daarom is die beweging ook net zo belangerijk. Om de huid ook soepel te houden, Pacha heeft ook mogen revalideren. Maar hij werkt graag, heeft er plezier in.
Ik heb mijn arabier ook op pensioen gezet omdat ik niet meer op hem durfde te rijden. Ik heb hem uiteindelijk verkocht omdat ik zag dat hij zich verveelde en Zardo is er 15. Pacha is er nu 7... Dan kan een paard zich wel sterk houden, of de pijn niet laten zien. Maar als die brandwondes zoveel pijn doen, dan zal hij ook niet leuk een foutloos parcour springen toch?

Ben wel benieuwd naar dat filmpje?