Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:48

Nicolletje schreef:
Waar mij deze berichtgeving om gaat, is dat de DB weer helemaal hoog van de toren blaast in de media over zoooooveeeeel paarden die zielig zijn, met als gevolg dat de telefoon straks weer roodgloeiend staat vanwege shetjes in de sneeuw, want mensen lezen niet verder of weten niks over paarden.
'Wij' zien namelijk liever allemaal paarden met dekentjes op in aangeveegde stallen in een box dan vies buiten in rotweer.

Ach hier had ik toevallig vorrige week nog een discussie over met een groenteboer, die bij ons op het vrachtwagen terrein liep (sta naast groente groothandel), die begon van, zet je je paarden gewoon buiten met dit weer. Dus ik van: Ja. Hij, nou dat is toch zielig. dus ik: Uh nee hoor, ze gaan neit dood van een beetje sneeuw. Hij: Ja maar ze krijgen het toch koud en nat. Dus ik: nee hoor, ze hebben een prima vacht. (dacht bij mezelf heb je weer zo'n man met geen verstand van paarden) Begint ie van: Nou die van mij die willen lekker binnen staan hoor met dit weer, die komen echt niet buiten.

Ik had echt zoiets van: nu breekt mijn klomp, deze man heeft paarden? Had spontaan medelijden met die beesten...

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:50

Ben ik nou de enige die een beetje bang wordt van dit soort nieuws? Mijn paard staat op zo'n manege in de randstad (heb overigens ook weinig andere keus in dit deel van het land) heeft een buitenstal van 3 bij 4 met een open luik en buren. In de zomer is die 4 uur per dag naar buiten zeker geen probleem, we hebben van april tot en met oktober voldoende mogelijkheid tot weidegang. Echter in de winter mogen er geen paarden op de wei, wat ik goed begrijp omdat je tenslotte als stal de kwaliteit van je gras goed wilt houden en dit niet gaat als er 50 paarden in de modder gaan "spelen". Nou weet ik niet hoe jullie paarden zijn maar die van mij doe ik echt geen plezier met 4 uur in een paddock staan. Na een half uurtje heeft ze daar genoeg van. Per dag kom ik in de winter dus inclusief poetsen en rijden maar op een 2,5 uur per dag beweging. Als ik het stuk van de dierenbescherming lees ga ik bijna twijfelen of ik mijn paard nou wel een goed leven bied terwijl als ik naar het vrolijke gedrag van mijn paard kijk ik hier niet lang over na moet denken. Ik moet er niet aan denken dat ik mijn paard kwijtraak door zo'n domme regel. Of gaat de db dan ook zorgen voor nieuwe pensionstallen met stallen waar meerdere paarden samen kunnen en die zo groot zijn dat ze niet continu elkaar in de haren vliegen? En gaan ze er dan ook voor zorgen dat de weides zo goed gedraineerd zijn dat er heel het jaar paarden op kunnen staan zonder dat ze geblesseerd raken door de slidingen die ze maken door de modder?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:53

Viootjuh schreef:
Ben ik nou de enige die een beetje bang wordt van dit soort nieuws? Mijn paard staat op zo'n manege in de randstad (heb overigens ook weinig andere keus in dit deel van het land) heeft een buitenstal van 3 bij 4 met een open luik en buren. In de zomer is die 4 uur per dag naar buiten zeker geen probleem, we hebben van april tot en met oktober voldoende mogelijkheid tot weidegang. Echter in de winter mogen er geen paarden op de wei, wat ik goed begrijp omdat je tenslotte als stal de kwaliteit van je gras goed wilt houden en dit niet gaat als er 50 paarden in de modder gaan "spelen". Nou weet ik niet hoe jullie paarden zijn maar die van mij doe ik echt geen plezier met 4 uur in een paddock staan. Na een half uurtje heeft ze daar genoeg van. Per dag kom ik in de winter dus inclusief poetsen en rijden maar op een 2,5 uur per dag beweging. Als ik het stuk van de dierenbescherming lees ga ik bijna twijfelen of ik mijn paard nou wel een goed leven bied terwijl als ik naar het vrolijke gedrag van mijn paard kijk ik hier niet lang over na moet denken. Ik moet er niet aan denken dat ik mijn paard kwijtraak door zo'n domme regel. Of gaat de db dan ook zorgen voor nieuwe pensionstallen met stallen waar meerdere paarden samen kunnen en die zo groot zijn dat ze niet continu elkaar in de haren vliegen? En gaan ze er dan ook voor zorgen dat de weides zo goed gedraineerd zijn dat er heel het jaar paarden op kunnen staan zonder dat ze geblesseerd raken door de slidingen die ze maken door de modder?

Toch kan ik me niet voorstellen dat als een paard hooi heeft en een paar vriendjes om mee te spelen buiten, dat ze het na een half uur zat zijn...

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:55

Paarden erbij maakt niets uit, hooi heb ik nog nooit geprobeerd (wordt immers vier keer per dag een ruime hoeveelheid hooi gevoerd) En als ze staan te eten op 1 plek waarom zou dat niet in een stal kunnen(die van mij loopt naemlijk niet tijdens het eten van hooi) Daarbij hebben we twee paddocken en 60 paarden. Hoe ga je dat doen met mensen die ook nog willen longeren?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:56

Viooltjuh,
ja, dan vind ik dat je verkeerd bezig bent. Ik kan me voorstellen dat je niet direct een plek hebt waar je paard wel buiten kan lopen met soortgenoten. Maar zo'n plek is best te vinden/realiseren. Bij elk dier dat je houd zul je zoveel mogelijk moeten voldoen aan de natuurlijke behoeften van dat dier. Als jij er dus voor kiest (en met jou veel meer) om een paard te houden zul je ook moeten zorgen dat je het de juiste leefomgeving bied. Kun je dat niet dan zou je geen paard moeten houden.
Het is niet de dierenbescherming die er voor moet zorgen dat er een fijn plekje voor jouw paard is. Dat moet jij en dat moet dus ook die persoon zie paarden wil stallen op zijn erf. Julie/wij samen moeten er voor zorgen dat de paarden zoveel mogelijk paard kunnen zijn.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:57

Draverlover schreef:
super goed initiatief! op deze manier zal het paardenwelzijn vooruit gaan, en bovendien krijgt de hippische sector een beter imago. zitten vast nog veel meer voordelen aan, mits het beleid op een goede manier zal worden uitgewerkt.

Denk je??. denk dat vele stallen en ook handelaren waar de hippische sector op draait kunnen opdoeken. Vele maneges waar jij en ook ik hebben leren rijden onze liefde voor paarden hebben ontdekt zullen moeten stoppen. Of deze het nu goed doen nu of niet hoe meer regels hoe lastiger het is hoe groter de reden is om te stoppen.

Over een paar jaar zit je in de auto en moet je je kinderen in de auto horen van "Mama wat zijn dat??... Nou kind dat zijn dieren maar die kunnen we thuis niet houden omdat je daar een papiertje voor moet hebben enz.. Geen goed ding wat ik mijn kids wil laten zien.

Met regelmaat stop ik bij een weiland waar koeien of schapen lopen om ze te laten zien en ook ook aaien. Anders zien ze ze alleen maar op tv in een boek en dat platic ding in huis. Nee wil ze het echte laten zien en ook dat valt tegen. Want wielanden zijn veelal leeg of staan ver weg.

Anoniem

Viootjuh schreef:
In de zomer is die 4 uur per dag naar buiten zeker geen probleem, we hebben van april tot en met oktober voldoende mogelijkheid tot weidegang. Echter in de winter mogen er geen paarden op de wei, wat ik goed begrijp omdat je tenslotte als stal de kwaliteit van je gras goed wilt houden en dit niet gaat als er 50 paarden in de modder gaan "spelen".

Met andere woorden: deze paarden staan een half jaar lang opgesloten in een stal om het andere half jaar 4 uurtjes per dag gras te kunnen eten?

Ik vind dat toch wel heel erg krom. En niet specifiek jouw situatie hoor, maar de argumenten in het algemeen dat paarden in de winter (in de praktijk: een half jaar lang) niet buiten mogen vanwege het gras in de zomer.

djuulsie

@Blue_kim: ze hebben het ook over hoeveel voer een paard nodig heeft enzo hoor... en stalling, ruimte ed. heb em begin oktober gedaan, dus zit nog vers in mn geheugen... ;-)

blue_kim

Kijk en dat is dus het probleem. Het is dus niet dat jou paard het niet leuk vind butien, er is dus te weinig plek voor het aantal paarden dat er gestalt staan.
Elk paard gaat zich vervelen als hij maar in een bak/paddock staat waar niks te eten is.
dat is logisch, maar je zal zien dat als je paard buiten hooi zou krijgen hij echt wel een paar uur zoet is. Hij neemt een paar happen, dan loopt ie weer een rondje te scharrellen, dan eet ie weer een beetje, scharrelt weer een beetje rond etc etc. dat doen ze de hele dag. en dat kunnen ze in een box dus neit doen. Daar staat ze dus te eten tot het hooi op is, omdat ze niks anders te doen hebben, dan staan ze min of meer te wachten tot de volgende voerbeurt, of totdat het baasje komt om wat te gaan doen.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:58

Lovely schreef:
manic schreef:
Ja die wou ik er eigenlijk ook bijzetten, maar bij nader inzien maar weggelaten ;)

Krijg je weer die hele discussie over vermenselijking van paarden, etc.

Beweren dat je paard depressief wordt in een stal is daar ook een goed voorbeeld van, vind ik.

Ik vind dit niet vermenselijken hoor, ik vind dat wel als iemand bijv zegt ik zet mn paard niet buiten in de kou want ik vind het dan zo koud dus hij vast ook.

Ik heb bijv hier gezegd dat mijn paard depri zou worden, en niet omdat wij dat zouden worden de hele dag op een kleine oppervlakte, maar omdat dat mijn ervaring is met hem. De een kan er beter tegen dan de ander. En tja, mijne heeft het absoluut niet op binnen staan en staat het liefst dag en nacht buiten met eten en een vriendje. Ook een paard kan zich ongelukkig voelen, heeft niks met vermenselijken te maken :)

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:58

JoviBan schreef:
Ik vind dat toch wel heel erg krom. En niet specifiek jouw situatie hoor, maar de argumenten in het algemeen dat paarden in de winter (in de praktijk: een half jaar lang) niet buiten mogen vanwege het gras in de zomer.

Ze hoeven toch niet persee op de wei 's winters. wij hebben een aantal paddocks waar ze een paar uur per dag in staan... of telt dat niet :wow:

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:59

toen ik een van mijn paarden kocht werd er ook gezegd: ach een uurtje buiten is ie al helemaal gelukkig mee, meer hoeft echt niet. nou, die staat bij mij thuis van 7.30 tot laat in de avond buiten en dan gaat ie weliswaar braaf mee naar stal, omdat ie weet dat het zo hoort, maar voor hem hoeft het echt niet dan.

verder begrijp ik niet zo goed waarom mensen denken dat paarden geblesseerd raken van een beetje glijden in de modder? mijn paarden op de wei galopperen ook in een natte wei en er staan soms glijsporen van een paar meter, maar ze zijn echt niet geblesseerd. verder galopperen ze ook op harde bodem, nou niets aan de hand. en het gras herstelt zich snel genoeg in het voorjaar.

van modder, harde ondergrond en ijs worden ze alleen maar bodemvaster van.

vandaag was de eerste dag dat ik ze echt voorzichtig heb zien doen, de grond is nu gewoon keihard. en daar passen ze zich prima op aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:00

djuulsie schreef:
Ze hoeven toch niet persee op de wei 's winters. wij hebben een aantal paddocks waar ze een paar uur per dag in staan... of telt dat niet :wow:

Dat is een prima oplossing!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:01

djuulsie schreef:
@Blue_kim: ze hebben het ook over hoeveel voer een paard nodig heeft enzo hoor... en stalling, ruimte ed. heb em begin oktober gedaan, dus zit nog vers in mn geheugen... ;-)

aah, dan hebben ze m flink veranderd denk ik.. kan me daar echt niks over herrinneren... of is in ieder geval niet blijven hangen :P

djuulsie

Re: Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:06

@Blue_kim: bij mij ook niet hoor :P LOL

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:07

Cayenne schreef:
Nieuwsredactie "Wij willen een verbod op het houden van paarden, tenzij de houder een diploma heeft, het paard niet solitair komt te staan en het dagelijks minimaal vier uur lekker kan rondrennen", zegt directeur Frank Dales.

Tatáá´ *\o/*

Dat zat er nu al een kleine 5 jaar aan te komen.

Heeft de ruiterij aan het bedrijfsschap te danken dat de helder opdracht van de minister voor concrete invulling van de dierenwelzijnswet nu zo´n 10 jaar naast zich neerlegt.

Geen geneuzel meer, gewoon verbieden tenzij....
Toon maar aan dat je een paard soortgericht kan houden volgens de iniversele vrijheden van het gedomesticeerde dier.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 14-12-10 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:07

Ninx schreef:
Ik zit in 't Gooi.... maar in het gehele Gooi, maar vooral ook de Randstad en Zuid-Holland is het om te huilen.
Er zijn best wel alternatieven, maar eigenaren willen ook over een binnenbak beschikken bijv... of niet al te ver hoeven reizen.
Helaas sluit luxe voor de eigenaar, luxe voor het paard nogal eens uit in deze hoek vh land.
Dat zou niet moeten mogen.....

Er zijn hier meer stallen waar paarden de hele dag binnen staan, dan dat er stallen zijn waar ze buiten komen... diep en diep triest.

Het heeft ook met mentaliteit te maken, want hier in het noorden is ruimte zat en zelfs hier zijn plenty stallen en maneges zonder weidegang. Sterker nog, die hèbben niet eens een weide.
En echt, tot mijn stomme verbazing las ik deze week in de krant dat één van die maneges een nieuwe binnenbak heeft gebouwd (een 3e erbij, jaja) en een paar extra "mooie ruime boxen" (let wel: 3 x 3) voor pensionpaarden. Daar word ik toch wel heel erg kriegel van. Er wàs dus wel wat extra ruimte (daar hadden ze dus 2 of 3 paddocks voor kunnen aanleggen!) maar hee, een binnenbak en een paar extra pensionklanten zijn belangrijker hè. :(

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:08

JoviBan schreef:
djuulsie schreef:

Dat is een prima oplossing!

Ik zie regelmatig dat die paddocks 4x4 meten en dat de paarden er alleen in staan. Wat is dan het voordeel tov een stal behalve dat ze in de buitenlucht staan? Dan liever een extra grote paddock waar ze een uurtje samen in mogen om even uit te razen en daarna weer op stal. Maar ja dat voldoet ook niet voor de DB he.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:10

@Woods: ik zorg dat mijn paard met een vriendje staat waar hij lekker mee kan spelen... meestal staan ze zelfs met een stuk of 5!

Maar goed, dat was het punt niet... sorry!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:14

JoviBan schreef:
Het heeft ook met mentaliteit te maken, want hier in het noorden is ruimte zat en zelfs hier zijn plenty stallen en maneges zonder weidegang. Sterker nog, die hèbben niet eens een weide.
En echt, tot mijn stomme verbazing las ik deze week in de krant dat één van die maneges een nieuwe binnenbak heeft gebouwd (een 3e erbij, jaja) en een paar extra "mooie ruime boxen" (let wel: 3 x 3) voor pensionpaarden. Daar word ik toch wel heel erg kriegel van. Er wàs dus wel wat extra ruimte (daar hadden ze dus 2 of 3 paddocks voor kunnen aanleggen!) maar hee, een binnenbak en een paar extra pensionklanten zijn belangrijker hè. :(

Dat vind ik echt diep triest... Helemaal waar zoveel ruimte is als in het noorden.
Als ze dan nog de paarden in de bak losgooien, maar dat zal wel niet mogen...
Dat er mensen willen staan op zo'n stal...
Ik meot eerlijk toegeven dat ik, helemaal met dit weer, ook een moord zou doen voor een binnenbak hoor, maar ik zou alleen op zo'n stal willen staan als mijn paard wel de gehele dag buiten komt. En helaas hebben we dat hier in de omgeving niet. Zijn uberhaupt geen eens binnenbakken :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:15

woods schreef:
Maar ja dat voldoet ook niet voor de DB he.

Nee.

Al je geen zoutwater aquarium hebt kan je geen zeepaardjes houde.
Wat is dat dan voor geneuzel over landpaardjes.
Nog wel door zogenaamde liefhebbers!?

Geen gelegenheid om ze in gezelschap buiten te houden? Geen paard!
4 uur is nóg een vré-se-lijk lage eis.
Er is goed wetenschappelijk onderzoek naar het verband tussen de mate van gedrag en de weidegang. Dat geeft een aanmérkelijk zwaardere minimumeis in het kader van de universele vrijheden van het gedomesticeerde dier.
Vrijheid 1.: De vrijheid tot het vertonen van natuurlijk gedrag.

Verboden, tenzij!!!
Toon maar aan dat je een paard een levenswaardig bestaan geeft.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 14-12-10 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:15

blue_kim schreef:
Kijk en dat is dus het probleem. Het is dus niet dat jou paard het niet leuk vind butien, er is dus te weinig plek voor het aantal paarden dat er gestalt staan.

Zo'n plek waar genoeg ruimte is voor alle paarden is steeds moeilijker te vinden.

Ik heb mijn inspiratie gehaald uit het topic:
[VSW] Pensionprijzen lopen spuigaten uit!
Waar iemand een mooie berekening maakte hoeveel men per paard zou moeten betalen x (minstens) 25 paarden.
Plus waar mijn eigen pensionstalhouder nu mee bezig is (steeds groter worden).

Mensen hebben een hele lijst met eisen maar er wordt dan niet gekeken wat het paard nou fijn vindt en dat is een wei, eten en vriendjes.

Om aan de eigen eisen (binnenbak, persoonlijke benadering, volpension, kantine, zadelkamer, stromend warm water) tegemoet te komen moet je haast wel naar een professionele stal.

Mensen die dat niet willen moeten tegenwoordig in de randstad echt met een lantaarntje zoeken naar een simpele stalling en weide, want iedereen om me heen die dat verhuurde is klein begonnen met een wei en een buitenbakje, maar pensionklanten wensen dan steeds meer en de boer/ stalhouder ziet dan dat met aanpassingen als een binnenbak en stapmolen geld te verdienen valt :$ :$ en er kunnen ook makkerlijk 2 paardenboxen ipv 1 op deze plek (want deze aanpassingen moeten tenslotte wel betaald worden) en wég is je leuke kleine pensionstal met alle gevolgen van dien.

JoviBan schreef:
Er wàs dus wel wat extra ruimte (daar hadden ze dus 2 of 3 paddocks voor kunnen aanleggen!) maar hee, een binnenbak en een paar extra pensionklanten zijn belangrijker hè.

Ja dat ja.
En 'wij' vinden dat er leuker uitzien, goh wat een luxe stal, moet je kijken daar staat je paard echt goed hoor, wordt er dan gezegd.

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:16

Malenka schreef:
Viooltjuh,
ja, dan vind ik dat je verkeerd bezig bent. Ik kan me voorstellen dat je niet direct een plek hebt waar je paard wel buiten kan lopen met soortgenoten. Maar zo'n plek is best te vinden/realiseren. Bij elk dier dat je houd zul je zoveel mogelijk moeten voldoen aan de natuurlijke behoeften van dat dier. Als jij er dus voor kiest (en met jou veel meer) om een paard te houden zul je ook moeten zorgen dat je het de juiste leefomgeving bied. Kun je dat niet dan zou je geen paard moeten houden.
Het is niet de dierenbescherming die er voor moet zorgen dat er een fijn plekje voor jouw paard is. Dat moet jij en dat moet dus ook die persoon zie paarden wil stallen op zijn erf. Julie/wij samen moeten er voor zorgen dat de paarden zoveel mogelijk paard kunnen zijn.

Wat betreft de wei in de winter ben ik het wel met jullie eens, het is jammergenoeg in deze buurt echt niet mogelijk een stal te vinden waar dit wel mogelijk is. Zomers komt ze trouwens niet maar 4 uur op de wei maar zeker van 8 tot 20.00. Ik ben van mening dat mijn paard het goed heeft, ik heb haar nog nooit zien weven, trappen of onrustig zien doen. Ze kan heerlijk heel de dag naar buiten kijken en met haar neus in de frisse lucht staan. Ik sla geen dag over wat betreft beweging/aandacht geven, ze krijg altijd op tijd haar eten, de hoefsmid komt altijd op tijd, de veearts voor haar inentingen enz. enz. Dit kun je van veel paarden die wel dag en nacht buiten staan niet zeggen. Dat ik geen paard zou moeten houden vind ik derhalve een nogal loze opmerking.

sporter

Ninx schreef:
sporter schreef:
Kom op zeg wees eens realistisch.

Wanneer 'realistisch' zijn betekent dat we achterover leunen en alle ellende oogluikend toestaan.... meld ik me niet aan voor die club van 'realistische Bokkers'.

Ohh jij sluit je liever aan bij een club die voor diervriendelijke trainingsmethode's zijn en 4 uur per dag buiten om vervolgens met Anky reclame te gaan maken. Dan heb je toch wel een flinke plank voor je hoofdje

blue_kim

woods schreef:
Ik zie regelmatig dat die paddocks 4x4 meten en dat de paarden er alleen in staan. Wat is dan het voordeel tov een stal behalve dat ze in de buitenlucht staan? Dan liever een extra grote paddock waar ze een uurtje samen in mogen om even uit te razen en daarna weer op stal. Maar ja dat voldoet ook niet voor de DB he.

Dat zou al stukken beter zijn, maar het zou helemaal ideaal zijn als ze dan bv in de ochtend, middag en avond er een uurtje in kunnen staan... Dan nog een uurtje trainen en nog even losgooien na het rijden.
Maar helaas zijn daar vaak de stallen weer veel te groot voor een het aantal paddocks te weinig.