Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:07

ik denk niet dat er gezonde fijne paarden naar de slacht gaan omdat mensen geen geld hebben.

het zijn de oudjes, dieren die wat mankeren, beesten die nergens meer voor geschikt zijn. onverkoopbare beesten
is misschien nog helemaal niet zo gek dat mensen daar niet mee doortrutten maar er afscheid van nemen
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 01-09-10 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

leentje1975

Re: Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:11

Daar ben ik het mee eens, veel mensen vermenselijken het paard en laten het niet lekker paard zijn. Misschien wel hard, maar ik ga hier ook niet eeuwig doordokteren als het niet goed gaat, sorry dan is het bij mij afscheid nemen en rust voor het paard.
Maar wat denk je van de handelaren, die gooien alles bijelkaar in en daar komen ook genoeg veulentjes voorbij als verrassing.
Ik denk overigens dat niet alleen de slager het drukker gaat krijgen, maar wat denk je van alle paardjes die deze winter buiten staan zonder eten omdat het hooi te duur is en ze toch geen afscheid kunnen nemen....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:12

Wat ik me wel afvraag.... Ik ken dus echt veel mensen met paarden, ik woon in een absolute paardenomgeving. Toch ken ik persoonlijk echt niemand die zijn/haar paard weg doet, vanwege de crisis. Echt niemand!!! Wat voor mensen zijn dat dan, die hun paard weg doen?

Ik heb zelf een pittige persoonlijke crisis achter de rug en heb gevreesd of ik mijn paard wel kon houden. Maar met wat aanpassingen en zuinig aan doen, lukt het heel goed. Nou heb ik op zich ook geen 'duur' paard, hij is kerngezond en makkelijk in onderhoud (sober). Dan maar even niet op vakantie enzo, dat boeit me niet. ;)
Maar ik geloof dat ik uiteindelijk nog liever de auto weg doe, dan mijn paard. :j

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:13

Ik heb ook een "oudje" staan die weinig meer kan, zolang hij geen pijn heeft en ik het kan betalen blijft hij leven. Als dat niet meer mogelijk is dan gaat hij niet de handel in, dan moet ik gewoon mijn verantwoordelijkheid nemen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:20

Gelukkig dat steeds meer paarden naar de slacht gaan durf ik wel te zeggen...
Hoeveel oudjes of paarden die 'iets' mankeren gaan de handel niet in en worden van hot naar her gesleept óf net zo erg... worden verkocht als zijnde 'gezond' paard en blijken van alles te mankeren waardoor gedrag niet altijd even fijn is en hup dat 'k*tpaard' moet er weer uit...

nee hoor, dan zie ik ze liever naar de slacht gaan.

Ik heb mijn paarden gekocht voor het leven. Dieren die hier komen, gaan nooit meer weg en blijven tot het eind.
Mocht ik om wat voor reden dan ook ooit mijn paarden niet meer kunnen betalen en ze weg moeten, krijgen ze ook de pin of laat ik ze inslapen Wat overigens niet zal gebeuren want voor de aanschaf heb ik ook dingen als onverwachts ontslag enzo afgewogen, zelfs dan kan ik het blijven betalen...
Ze mankeren alle 2 wat en een Shet waar ik dus 'niets' mee kan, zo heb ik 3 opvreters, maar deze opvreters blijven ook hun hele leventje zolang ze pijnloos op de wei kunnen blijven.

Vind het overigens jammer dat er van van Veen maar een aantal woorden zijn neergezet, niet zo heel positief, als er iemand geeft om dieren is hij het!
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 01-09-10 13:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:20

Twiggy2008 schreef:
Hmmm, ik ga eerdaags met mijn paard verhuizen naar een voormalig koeienboer en geloof me, die heeft het zo prima voor elkaar met iets van 30 (?) pensionpaarden, hoor. ;)
Het ligt aan de ruimte en de mogelijkheden, denk ik. Hij heeft vele hectares weiland en goede, lichte, ruime stallen (overigens huur ik die daar niet, want mijn paard staat gewoon weer 24/7 buiten op deze plek). :)

Zoiets zou ik heel graag willen, maar dat is in deze regio amper vindbaar. Of ik kijk niet goed :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:21

Moeni11 schreef:
Twiggy2008 schreef:
Hmmm, ik ga eerdaags met mijn paard verhuizen naar een voormalig koeienboer en geloof me, die heeft het zo prima voor elkaar met iets van 30 (?) pensionpaarden, hoor. ;)
Het ligt aan de ruimte en de mogelijkheden, denk ik. Hij heeft vele hectares weiland en goede, lichte, ruime stallen (overigens huur ik die daar niet, want mijn paard staat gewoon weer 24/7 buiten op deze plek). :)

Zoiets zou ik heel graag willen, maar dat is in deze regio amper vindbaar. Of ik kijk niet goed :+

Waar zit je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:23

Twiggy, waar ga je staan?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:26

Als ik mijn Sam echt niet meer kan betalen, gaat hij niet naar de slacht, hoor. Hij is net 6 jaar, heeft nog een heel leven voor zich!!! Nee, ik ga dan een heel, heel goed tehuis voor hem zoeken, desnoods bij vriendinnen van me met dezelfde benadering van paarden als ik heb en anders heb ik nog wel wat ideetjes waar hij heen zou kunnen (ik denk even aan een plekje waar een goede vriendin van mij haar Arabier heen gebracht heeft, ook een supertehuisje). Want no way dat ik hem laat opsluiten in een box hele of halve dagen. ;)
Ik vind een goed tehuis dan belangrijker dan het geld wat ik nog voor hem kan krijgen. Dat kan me gestolen worden, eerlijk gezegd.

Maar goed, hij blijft gewoon, ook totdat hij stokoud is, wat mij betreft (er vanuit gaande in goede gezondheid). Heeft hij erge pijn of is de levenslust weg (lichtje gedoofd in zijn ogen), dan weet ik wat me te doen staat. Dat geldt ook voor mijn andere huisdieren. Ze horen bij ons, bij mijn dochter en mij. Het zou mijn hart breken als ik mijn Sam zou moeten verkopen..... ;(

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:27

Op elke regel zijn uitzonderingen te vinden natuurlijk, wij zijn ook een ex-melkveebedrijf dat zich nu richt op pension met ook 30 paarden en alles er op en eraan. Maar het is nog steeds niet rendabel, en ik weet niet of jij in de boekhouding van die Boer hebt gekeken, maar zo gemakkelijk gaat het vaak niet. ;)

Overigens dwalen we zo wel enorm af.

De bloedtapperij hier houdt zijn paarden aan, en hetgeen wat ze echt niet kwijt kunnen zal idd wel naar de slacht gaan. Tja, zo is het nu eenmaal. Voor die mensen is het ook geen dier, maar zaken.

Qua klanten merken wij ook niet dat mensen paarden weg moeten doen. Maar ik denk dat qua paarden particulieren er minder onder leiden dan de bedrijven. Maar dat kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen.

Oja, die oude paarden die verkocht of weggegeven worden.. Daar kan ik ook met mijn hoofd niet bij. Waarom zo'n paard nog wéer helemaal van leven doen veranderen of hem de lucratieve handel indoen. Nee, dan maar naar de slacht. Mijn 26jarige pony zou feitelijk ook nergens meer heen gaan, of een van onze klanten moet hem willen overnemen -toevallig laatst 2x een aanbod gehad, maar ze gaat niet weg! :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:28

je brengt een paard iig niet naar de slacht voor de opbrengst, veel mensen denken dat dat nog flink oplevert, maar is niet meer dan een 200,-

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:29

Lovely schreef:
Twiggy, waar ga je staan?

Ook gewoon weer in de buurt in mijn dorp, zelfs aan dezelfde dijk, alleen de andere kant op. Nog iets dichter bij huis en het bos, want ik wil graag meer naar buiten toe kunnen. ;)

Maar met pijn in mijn hart, hoor, maar ik mag gelukkig altijd weer terug komen op mijn oude adresje. We zullen zien.....

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:29

Naar wat ik laatst hoorde was het wel wat meer. Maar dat heb ik van derden. Maar dat doe je niet voor het geld nee.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:33

Moeni, hahaha, dat is wel heeeeeeeel toevallig!!! ;)
Wat zoek je precies, ik ken erg veel stallingen in de omgeving....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:35

Moeni11 schreef:
Twiggy2008 schreef:

Nou dan kijk ik ook niet goed...
Ik ben echt letterlijk langs alle deuren gegaan...
En ik heb echt niets bijzonders op mijn verlanglijstje staan.
Een ruime box en voldoende weidegang vindt ik niet iets heel bijzonder.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:43

Wat zoek jij dan, Natasja?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:59

Ik sta niet heel luxe, heb het welzijn van mijn paarden voorop staan en daarna kijk ik wat in mijn budget past. Dat is gen stal met een binnenbak.

Ik heb nu een stal vlak bij mijn werk, moet zelf voeren, mesten en buitenzetten. Paarden staan in een grote box, mag "onbeperkt" hooi en stro en mogen zolang buiten staan als ik wil. Dat is zeker van 6.00 tot 18.00.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:03

Nou, ik zou mijn paard eerlijk gezegd niet zo snel bij iemand neerzetten die weinig ervaring heeft met paarden. Als ik dan hoor over die koeienboeren dien gestopt zijn met koeien en er dan maar paardenstalling van maken, dan hoeft dat voor mij niet, of hij moet al jaren zelf paarden hebben gehad als hobby.

Een paard is wel even wat anders dan een koe.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:06

het is wel een sneu verhaal zeg..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:07

mbkaatje schreef:
Nou, ik zou mijn paard eerlijk gezegd niet zo snel bij iemand neerzetten die weinig ervaring heeft met paarden. Als ik dan hoor over die koeienboeren dien gestopt zijn met koeien en er dan maar paardenstalling van maken, dan hoeft dat voor mij niet, of hij moet al jaren zelf paarden hebben gehad als hobby.

Een paard is wel even wat anders dan een koe.

Daar heb je gelijk in, hoor, maar op onze nieuwe stalling lopen altijd wel mensen rond, die wel degelijk verstand hebben van paarden. Dus ook die situatie kan verschillen per stalling. De mijne staat op het land verderop, waar we eigenlijk met z'n 3tjes onze eigen 'toko' hebben met op dit moment 6 paarden. Ik woon zelf om de hoek. ;)

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:21

Dan nog, de eigenaar heeft toch een soort laatste verantwoordelijkheid. Maar als je om de hoek woont, scheelt het al.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:25

De meeste "oudere" paardenhouders zijn van oorsprong boeren en hebben er meer verstand van dan de nieuwe lichting. Boeren zijn nog echt beesten mensen ipv mensen met beesten.

Ik heb mijn paard liever bij een boer staan dan bij een meisje met alleen manege ervaring die 3 jaar paardenhouderij heeft gevolgd........

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:33

Twiggy2008 schreef:
Wat ik me wel afvraag.... Ik ken dus echt veel mensen met paarden, ik woon in een absolute paardenomgeving. Toch ken ik persoonlijk echt niemand die zijn/haar paard weg doet, vanwege de crisis. Echt niemand!!! Wat voor mensen zijn dat dan, die hun paard weg doen?

Ik heb zelf een pittige persoonlijke crisis achter de rug en heb gevreesd of ik mijn paard wel kon houden. Maar met wat aanpassingen en zuinig aan doen, lukt het heel goed. Nou heb ik op zich ook geen 'duur' paard, hij is kerngezond en makkelijk in onderhoud (sober). Dan maar even niet op vakantie enzo, dat boeit me niet. ;)
Maar ik geloof dat ik uiteindelijk nog liever de auto weg doe, dan mijn paard. :j

Mensen zoals ik. Die geen partner hebben om op terug te vallen als het minder gaat, en die minder gaan verdienen en geen zin meer hebben om altijd blut te zijn. Mensen die zich realiseren dat als er iets mis gaat (auto/paard) er geen geld meer is om dat op te vangen.

Hele normale mensen dus.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:39

Abeltje77 schreef:
Twiggy2008 schreef:

Mensen zoals ik. Die geen partner hebben om op terug te vallen als het minder gaat, en die minder gaan verdienen en geen zin meer hebben om altijd blut te zijn. Mensen die zich realiseren dat als er iets mis gaat (auto/paard) er geen geld meer is om dat op te vangen.

Hele normale mensen dus.

Die partner heb ik dus ook niet meer, maar ik heb wel een klein meisje om voor te zorgen en ik heb ook geen wereldjob momenteel, mede omdat ik thuis een jong kind heb. Het zijn keuzes die je maakt en ik kan mijn paard relatief sober houden (die staat toch het liefste lekker buiten en kost aan voer niet veel).

Ik veroordeel niemand, hoor, vergis je niet. Ik heb alle begrip voor crisissituaties waar je niet om gevraagd heb. Ik weet hoe het is om in onzekerheid te leven met weinig geld. Om bang te zijn, te moeten verhuizen en niet te weten waarheen, omdat in deze buurt geen betaalbare sociale woning te vinden is........ Om bang te zijn zelfs op straat terecht te komen..... Maar moet jij je paard verkopen dan?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:40

Sterker nog, die is al verkocht.