Camera legt gruwelijke taferelen Canadese slachthuizen vast

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:05

Juangi: Ik kan me voorstellen dat mensen die filmpjes niet per se willen zien, hoor. Ik heb ze wel bekeken want van mij wordt verwacht dat ik dat soort dingen kan aanzien, en ik durf nog steeds naar een kroket of frikandel te kijken.

Hier in Nederland mag je verwachten dat wat er op je bordje ligt (en kroketten en frikandellen worden zeker niet zoveel buiten Nederland geproduceerd) humaan geslacht is. Dat is overigens waar ze naar aanleiding van deze beelden in Canada ook weer even de nadruk op willen leggen.

Over het algemeen wil de consument namelijk dat hun stukje vlees niet geleden heeft - en als ze dat niet zeker kunnen weten, gaat de consumentenbond dat uitzoeken, komt het in het nieuws, en kopen mensen je vlees niet meer. Mede door dat soort vraag wordt er dus gezorgd voor humaan geslacht voedsel, omdat ze anders hun waren niet meer kunnen verkopen.

Zo werkt dat hier - slacht jij je vlees niet humaan of doe je dat wel, maar weet men dat niet zeker? Dan verkoop je het hier niet, want ze willen het eerst zeker weten voor ze het in de handel doen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:07

Maartje1990 schreef:
Juangi schreef:
Ik vind het persoonlijk erg vreemd dat er mensen zijn die het filmpje niet willen zien maar toch deze week nog iets van een kroket of frikandel halen en niet willen weten wat er vooraf is gegaan. Dat stuit mij gewoon tegen de borst!

Zelfs ik als vegetarier wil weten waar het vandaan komt en hoe het zo is gekomen. Mensen, we moeten de ogen niet sluiten voor dit soort dingen. Ga dit soort filmpjes kijken en durf dan nog naar een kroket te kijken. En aan die filmpjes te denken.

Ben trots op de mensen die wel de ballen hebben om de filmpjes te kijken! :)

c'mon dat is iets heel anders, het gaat er niet om WAT er in gaat maar hoe wat er in gaat geslacht wordt! Kom op zeg, over 't algemeen iig, hier in nederland worden dieren netjes geslacht en lijden ze geen pijn. Dus nee,ik zit er niet mee dat ik een frikandel, kroket, biefstuk, rookworst of weet ik veel wat eet!

maar toch wil ik die filmpjes niet kijken, laat me!

Volgens mij staat er nergens in mijn berichtje dat ik me zorgen maak over wat er nou in die kroket gaat?? Al stoppen ze er een papegaai in... Hier in Nederland worden paarden over het algemeen netjes geslacht... Bij koeien gaat het vaak ook netjes, maar dan komen de kleinere dieren. Weetje, ik denk dat ik maar eens de straat op ga en aan de mensen ga vragen of zijn weten hoe hun stukje vlees word geslacht... Durf te wedden dat meer dan 50 % er helemaal niks vanaf weet. En daar moet iets aan gedaan worden.

Jij zit er dus blijkbaar ook niet mee dat zulke dieren, die soms wel 5 minuten, een pijnlijke, langzame dood sterven? Open je ogen en kijk dat filmpje gewoon. Zo schokkend vond ik het nou ook niet! Net als de foto's, sjeetje mensen. Je ziet alleen een paard in een soort container staan en een man. Ik heb geen bloed gezien, geen geweren, geen duivelsoortjes en geen opengespleten ogen...

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:09

Juangi schreef:
Ik vind het persoonlijk erg vreemd dat er mensen zijn die het filmpje niet willen zien maar toch deze week nog iets van een kroket of frikandel halen en niet willen weten wat er vooraf is gegaan. Dat stuit mij gewoon tegen de borst!

Ik ben zo'n vleeseter en weet donders goed wat in de slachthuizen gebeurt (gelukkig wel). Maar gaat er anders aan toe als bij deze paarden en dat is het grote verschil. Deze paarden worden vanuit amerika getranporteerd om geslacht te worden, omdat amerika het slachten van paarden heeft verboden. Omdat zij het zielig vonden, als het maar in een ander land gebeurt is het minder erg..... o.i.d.
Kop in het zand steken heet zoiets. Slachten hebben we altijd gedaan en zal in de toekomst nog steeds gebeuren, maar het hoeft niet op het manier wat nu in Canadan en Mexico gebeurt, dit is absoluut onnodig. Daarom heb ik er moeite mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:10

@ nemurin: Hoe kan het dan dat kippen in de suup 3 euro kosten?

Dat je varkensvlees kan kopen voor 4 euro per kilo?

Sorry Nemurin, maar dat kan niet als dieren op een goede manier gehouden worden. Heb je gezien hoe kippen geslacht worden? Hoe kuikens in een versnipperaar gegooid worden? Varkens geslacht worden? Is niet leuk, hoor. Bij koeien gebeurt het nog op een redelijke manier, maar hoe vleeskoeien gehouden worden is vaak schandalig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:10

ik hen altijd een drroom gehad....... mijn eigen koe en vakrken en kip opfokken, laten slachten en daar mijn vriezer mee vullen........

en voor die droom ga ik nog steeds

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:11

Yamcha schreef:

Sorry Nemurin, maar dat kan niet als dieren op een goede manier gehouden worden. Heb je gezien hoe kippen geslacht worden? Hoe kuikens in een versnipperaar gegooid worden? Varkens geslacht worden? Is niet leuk, hoor. Bij koeien gebeurt het nog op een redelijke manier, maar hoe vleeskoeien gehouden worden is vaak schandalig.

yep.............. kan ik me helemaal in vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:12

KiWiKo schreef:
ik hen altijd een drroom gehad....... mijn eigen koe en vakrken en kip opfokken, laten slachten en daar mijn vriezer mee vullen........

en voor die droom ga ik nog steeds

Ik ook hoor :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:13

ah sorry, ik las wat er vooraf is IN gegaan.

Daarbij, ik weet heel goed hoe het er vooraf aan toegaat :j en deze filmpjes zijn een voorbeeld van hoe het er NIET aan toe gaat, niet hier tenminste, dus waarom zou ik ze zien? als je 't wilt weten, wij hadden vroeger zelf koeien en ja die koeien moesten ook geslacht worden denk je werkelijk dat ik nog nooit heb gezien hoe dat gaat? inderdaad, dat weet ik heel goed hoe dat WEL gaat ;) Maar daarvoor hoef ik dus NIET die filmpjes te zien die tonen hoe 't hier niet gaat. En hoe ik m'n vlees niet eet. Wat helpt dat die beestjes daar als ik dat filmpje hier ga zitten kijken en het alleen maar gruwelijk vind? dat ik 't gruwelijk vind dan kan ik je nu alvast te vertellen, hoef ik geen filmpje voor te zien ;)

en als mensen willen weten hoe dat biefstukje op hun bord komt, hoeven ze dat filmpje ook niet te zien, want zo gaat 't niet!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:14

Mijn buurman heeft een boerderij met vlees koeien, en die worden echt super goed gehouden! Die staan bijna altijd in het land, tenzij het winter is, hebben eeen ruime stal, kalfjes blijben gewoon dik half jaar bij de mama, stier loopt er lekker bij in en de boer borstelt de koeien zelfs afentoe :D Zo KAN het dus ook als je een mens MET hart bent.

Ik vond de fotos echt fruwelijk, ben er zeker van dat dit niet op zon manier in nederland gebeurd, want als dat zo is is er binnenkort een slager dood :Y) Haha, maar echt.... Echt heel ziek!!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:16

Nemurin schreef:
Juangi: Ik kan me voorstellen dat mensen die filmpjes niet per se willen zien, hoor. Ik heb ze wel bekeken want van mij wordt verwacht dat ik dat soort dingen kan aanzien, en ik durf nog steeds naar een kroket of frikandel te kijken.

Hier in Nederland mag je verwachten dat wat er op je bordje ligt (en kroketten en frikandellen worden zeker niet zoveel buiten Nederland geproduceerd) humaan geslacht is. Dat is overigens waar ze naar aanleiding van deze beelden in Canada ook weer even de nadruk op willen leggen.

Over het algemeen wil de consument namelijk dat hun stukje vlees niet geleden heeft - en als ze dat niet zeker kunnen weten, gaat de consumentenbond dat uitzoeken, komt het in het nieuws, en kopen mensen je vlees niet meer. Mede door dat soort vraag wordt er dus gezorgd voor humaan geslacht voedsel, omdat ze anders hun waren niet meer kunnen verkopen.

Zo werkt dat hier - slacht jij je vlees niet humaan of doe je dat wel, maar weet men dat niet zeker? Dan verkoop je het hier niet, want ze willen het eerst zeker weten voor ze het in de handel doen.

Je hebt gelijk over dat gedeelte van de consument! Nee, niemand wil een dier opeten waarvan hij weet dat hij heeft geleden, dat hij 4 minutenheeft moeten wachten voordat iemand hem een goed schot gaf aangezien de eerste niks heeft gedaan, maar toch door zn hoofd is gegaan... Maar de consument weet over het algemeen niet eens waar de meeste dieren vandaan komen (kwa vlees dan, uit Duitsland of Brazilie, waar het geslacht is en hoe!). Nee, de normale Nederlander gaat naar de Deen en pakt een bakje met vlees, zonder eerst de informatie na te gaan over herkomst en alles.

Hoe weet je dat je het hier mocht verwachten? Veel vlees komt uit Duitsland of uit andere landen. Grootste gedeelte uit Nederland natuurlijk, maar al die mensen die naar de Aldi of Lidl gaan kopen een stuk vlees uit een ander land. Hoe weet je hoe er daar met de dieren word omgegaan? En het is niet eens de slacht waar ik het over heb, ook de reis er naar toe, het eten dat hij kreeg (volgespoten met antibiotica, groeihormonen en shit?!) en de hoeveelheid ruimte. Ook in Nederland worden de beesten nog volgestouwt met hormonen, antibiotica (denk maar aan de kippen...) en medicijnen... Allemaal om onze (nouja,.. jullie, ik ben vega) trek te stillen naar vlees!

@ yarrah: Goedzo, je bent een van de weinige Nederlanders die weten wat er vooraf ging :)

Gooooooo KiWiKo en Yamcha!

@ loveidefix: Dan heb jij een goede boer als buurman! Waarschijnlijk een biologische!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:18

Volgens mij wel, zal het eens vragen ;)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:19

Maartje1990 schreef:
ah sorry, ik las wat er vooraf is IN gegaan.

Daarbij, ik weet heel goed hoe het er vooraf aan toegaat :j en deze filmpjes zijn een voorbeeld van hoe het er NIET aan toe gaat, niet hier tenminste, dus waarom zou ik ze zien? als je 't wilt weten, wij hadden vroeger zelf koeien en ja die koeien moesten ook geslacht worden denk je werkelijk dat ik nog nooit heb gezien hoe dat gaat? inderdaad, dat weet ik heel goed hoe dat WEL gaat ;) Maar daarvoor hoef ik dus NIET die filmpjes te zien die tonen hoe 't hier niet gaat. En hoe ik m'n vlees niet eet. Wat helpt dat die beestjes daar als ik dat filmpje hier ga zitten kijken en het alleen maar gruwelijk vind? dat ik 't gruwelijk vind dan kan ik je nu alvast te vertellen, hoef ik geen filmpje voor te zien ;)

en als mensen willen weten hoe dat biefstukje op hun bord komt, hoeven ze dat filmpje ook niet te zien, want zo gaat 't niet!

Omdat je toch nog een (goedkope, hoeft niet eens..) kroket eet, met dit soort vlees erin :) Tenzij je zegt, nee ik eet nóóit kroketten, bitterballen, nasi of bamihappen en nog meer shit... Dan geef ik je gelijk en krijg je excuses van mij :)

Maartje1990

Re: Camera legt gruwelijke taferelen Canadese slachthuizen vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:21

owhja? en hoe weet jij dat 'dit soort vlees' in dat kroketje zit?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:21

FaberSmid schreef:
yarrah schreef:
http://www.vleesmagazine.nl/nieuws/paar ... -6277.html
De paarden gaan van amerika naar Canada of Mexico. Hmmm, weet je dit is natuurlijk ook niet goed. Slachthuizen sluiten en vervoeren naar andere landen. Daar moeten jullie het met me eens zijn.

Weet u dat ook in Europa met de dieren gereisd wordt voor subsidie? En omdat die niet geslacht mogen worden in Nederland of meer opbrengen in het buitenland? Zo gaan ook vele paarden naar het buitenland via verzekeringen, zodat die dan meer geld krijgen. En de eigenaar is dan in de waan, dat het paard dezelfde dag nog uit zijn lijden wordt verlost. Niks is minder waar dagen voor het zo ver is, door verzamelen van paarden en de reis en slachten. De dieren die verwond zijn krijgen extra subsidie, hopelijk is dat inmiddels aan banden gelegd maar ik ben bang van niet. Met name s'avonds laat en s'nachts is het kreupelvee onderweg, te veel om alles te controleren.

Dit is geen nieuws voor me.
En dat controleren doet ze helemaal niet. Je kunt stempels halen bij wat wegrestaurants die vragen of de dieren eten en drinken hebben gehad. Je zegt ja, dan krijg je een stempel op een formulier en mag verder rijden.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:22

Yamcha schreef:

Kippen worden volgens mij de koppen afgehakt, maar pas nadat er allerlei andere nare handelingen mee zijn gedaan. Daar ben ik het dan ook absoluut niet mee eens. Kuikens in de versnipperaar, ook niet, want er zijn ook pluimveebedrijven die ze dus met CO2 vergassen (na het seksen al vooral de haantjes dus), de beestjes slapen in feite gewoon netjes in. Ik vind dat dat met alle kuikens en alle volwassen kippen ook gedaan moet worden want CO2 kost heus niet zoveel.

Koeien en paarden gaan algemeen met schietmasker.

Varkens worden na het uitladen uit de vrachtwagen met warm/lauw water besproeid zodat ze rustiger worden en niet bang zijn (stress verpest het vlees) en daarna weet ik eigenlijk niet zeker, volgens mij verschilt dat per slachthuis maar ik dacht dat ook varkens vergast werden (eerst slaperig/verdoofd worden dus).

Geiten en schapen hebben mijn docenten/de medewerkers in de boerderij me helaas niets over verteld.

Dus ja, eigenlijk weet ik wel waar mijn stukje vlees vandaan komt, want ik eet geen schapen/geitenvlees.

Juangi: Een deel van ons vlees komt uit het buitenland, dat is waar, maar wat dat betreft is Duitsland meestal gelijkgestemd met Nederland. Vlees uit een mediterraans gelegen land zou ik zeker niet eten, dat klopt. Maar wij hebben dat op school ook nagevraagd, toen men ons vertelde hoe het slachten in Nederland over het algemeen gaat, en ons is verzekerd (door meerdere docenten onafhankelijk van elkaar) dat het meeste vlees dat wij in de AH of de C1000 ofzo kopen gewoon Nederlands vlees is (of heel soms Duits inderdaad). We exporteren zelfs een heleboel.

Tja, als dierenliefhebbers zijn we met zijn allen behoorlijk kritisch, en er wordt zelfs van ons gevraagd dat wij daarover nadenken. Er zitten weinig vegetariërs op onze opleiding, maar er is er geen één die niet kritisch is over wat voor vlees hij/zij op zijn bord krijgt. :)

Helaas weet je het nooit helemaal zeker, maar ik vind 90% zekerheid in deze tijd ook al heel wat.

Edit: Voor de liefhebbers - in een frikandel of kroket zit over het algemeen slachtafval, komt dus van dezelfde dieren en zijn gewoon de stukjes vlees die er op een bordje niet zo mooi uitzien. Die worden vermalen en tot kroket of frikandel omgebouwd. Het zijn nogal traditioneel Nederlandse producten (je vindt ze hoogstens ergens in België nog es terug) dus je mag verwachten dat die volgens de wet geslacht zijn.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:26

Omdat er in Nederland zeker geen goedkoop vlees word geproduceert, kijk maar bij de AH, het meeste vlees komt daar (als ik het goed heb) uit Nederland.. De prijzen die je ervoor betaalt, biologisch of bio-industrie, is altijd hoger dan de prijs van het vlees uit dat soort landen. Dat is ook een van de redenen dat het er daar zo gruwelijk aan toe gaat. Als er geld in gestoken zou worden (zoals hier in Nederland), krijg je beter slachthuizen, geen halve containers die van de grond worden getild, betere inspectie, een schietmasker ipv een ordinair jachtgeweer en opgeleide slachters...

Hier haal je een doos kroketten van bv 10 stuks voor 1,50.. Dat is 15 cent per kroket... en miss 5 cent uiteindelijk voor het vlees dat er inzit..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:29

pparden mogen niet geslacht worden in America............... mensen wel??????

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:30

KiWiKo schreef:
pparden mogen niet geslacht worden in America............... mensen wel??????

:j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:33

juangi, je weet blijkbaar niet goed waar je over praat. Dan zou je namelijk weten dat het vlees frikandellen en kroketten etc. AFVALvlees is, goh gek dat 't goedkoop is dan? nee niet echt nee ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:34

Ja klopt, Juangi. Heel goedkoop vlees vertrouwen wij hier in huis ook over het algemeen niet... :+ Dat is gewoon verdacht.

In Nederland is in de bio-industrie volgens mij ook gewoon verplicht om de dieren weidegang te bieden (op zijn minst een paar uur per dag op dagen dat het weer het toelaat), ligstallen (vastgebonden mag maar ze moeten ook kunnen gaan liggen als ze dat willen dus), vermaak (kettingen bij varkens, een grote massageborstel bij koeien zie je ook heel vaak) en dat gebeurt dus allemaal ook gewoon op grote bedrijven omdat dat een aantal jaren geleden zo is ingevoerd. Daar wordt volgens mij ook op geinspecteerd (maar pin me er niet op vast).

Het kost volgens de houders niet zo gek veel meer en de consument vraagt er gewoon om, dus dan zijn ze ook bereid iets meer voor hun vlees te betalen.
Ik tenminste wel - en ik geloof het grootste deel van Nederland met mij. :) Gelukkig maar.

Als je echt van dat biologische gedoe krijgt wordt het ineens een HEEL stuk duurder, maar eigenlijk worden de dieren in de bio-industrie in Nederland vandaag de dag dus ook net zo diervriendelijk gehouden.
Maar als je een heel goedkoop biefstukje ziet liggen komt die dus inderdaad niet uit Nederland.

Kroketten en frikandellen zijn dus zo goedkoop omdat het slachtafval is, dus ik zou daar mijn maatstaaf niet aan vast zetten.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:36

KiWiKo schreef:
FaberSmid schreef:
[
Maar de prijs is het nog steeds waard. En is de subsidie ook afgeschaft?

yep die is afgeschaft :)

Let wel iedereen, dat dit soort dingen in Nederland en eigenlijk heel europa niet meer voorkomen...... ONZE paarden worden hieraan niet blootgesteld

Weet u dat wel heel zeker, waar gaan de paarden van de paardenmarkten in groepen nog heen? Waarom is de vleesprijs in het buitenland nog hoger? Waarom verhuizen gesloten slachthuizen in Nederland naar het buitenland? Waarom wordt niet elk dier met een schot (of stoot) "gedood'? Hoezo het komt niet voor?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:36

nou varkens komen nooit buiten hoor, althans niet in de bio-industrie en ik vraag me af wat 'biologisch' bij varkens inhoud. Want varkens buiten houden is een ware ramp en haast onmogelijk om dat fatsoendelijk te doen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:38

Bij ons komen de varkens wel buiten en dat schijnt niet echt een uitzondering te zijn, Maartje. Maar dat is dan in betonnen stukken met omheining, waar evt. wat stro in is gelegd (al gebeurt dat tegenwoordig ook IN de stallen dus ze moeten zelf weten wat ze er mee doen) om mee te spelen. Maar je hebt gelijk, varkens maken overal een zooi van dus je moet ze niet op een weiland zetten. :+

Nadeel is wel dat als de wind richting het hoofdgebouw staat (een kwartier lopen verderop) je het dus wel ruikt, maar wat doe je eraan... :+

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:39

Afvalvlees is misschien wel iets goedkoper, maar zeker niet veel goedkoper. Mora bv, is een groot bedrijf, die zoekt altijd zo goedkoop mogelijk vlees. Of dat nou in het buitenland is of hier.. Over het algemeen is buienlands vlees goedkoper dus haal je het uit het buitenland.

Want dat afvalvlees gaat echt niet altijd in de kroket of andere snack.. Ook in dierenvoedsel en wat dacht je van de jus uit zakjes? Daar gaan echt geen biefstukjes in..

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:41

yarrah schreef:
FaberSmid schreef:
Weet u dat ook in Europa met de dieren gereisd wordt voor subsidie? En omdat die niet geslacht mogen worden in Nederland of meer opbrengen in het buitenland? Zo gaan ook vele paarden naar het buitenland via verzekeringen, zodat die dan meer geld krijgen. En de eigenaar is dan in de waan, dat het paard dezelfde dag nog uit zijn lijden wordt verlost. Niks is minder waar dagen voor het zo ver is, door verzamelen van paarden en de reis en slachten. De dieren die verwond zijn krijgen extra subsidie, hopelijk is dat inmiddels aan banden gelegd maar ik ben bang van niet. Met name s'avonds laat en s'nachts is het kreupelvee onderweg, te veel om alles te controleren.

Dit is geen nieuws voor me.
En dat controleren doet ze helemaal niet. Je kunt stempels halen bij wat wegrestaurants die vragen of de dieren eten en drinken hebben gehad. Je zegt ja, dan krijg je een stempel op een formulier en mag verder rijden.

Er wordt wel gecontroleerd, maar men kan niet alles en iedereen en elk dier controleren. Dat is simpel uit te rekenen, dat zoiets niet haalbaar is.