Stichting doet aangifte tegen Staatsbosbeheer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fishy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:26

LadyMadonna

Re: Stichting doet aangifte tegen Staatsbosbeheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:29

nouja, neem nu puur al, om even een voorbeeld te noemen: De Zeearend. Die doet het perfect in de oostvaarders plassen, en dankzij de oostvaardersplassen wordt ie nu ook hier (biesbosch) regelmatig gezien :j. Dus in dat opzicht denk ik dat het een goede aanwinst voor de natuur is.

Maar wat wil men? Wil men een dierentuin? Of wil men een stuk natuur?
De lange lappen tekst van de vorige pagina wil ik morgen even op in gaan

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:27

Wat heeft de zeearend te maken met de hongerdood van andere dieren? Die link maak ik niet.

Mens en dier kun je wel vergelijken, niemand wil de lange pijnlijke dood van honger. En in de natuur komt het bij een prooidier ook zelden voor.
En aangezien er in Nederland geen natuur meer is, alleen wat kleine stukjes bos en water, zijn wij verplicht voordat het lijden wordt in te grijpen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:51

die zeearend hoeft niet in dat gebied te blijven,die kan ook elders zijn voer gaan zoeken,de andere dieren zijn gedoemd tot een hongerdood,simpelweg omdat ze met teveel op een te klein stuk staan...

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:51

Karl66 schreef:
Hermelientje, het is natuurlijk meer dan alleen voldoende vet op kunnen slaan. Het is nog veel belangrijker om effectief met de vetreserves om te kunnen gaan. Een alfa merrie die de gevaren beter in kan schatten, zorgt ervoor dat haar familie minder vaak op vlucht hoeft te slaan, waardoor ze minder energie verbruiken. die merrie die dat ene plekje in de buurt kent, waar water gedronken kan worden zonder een grotere afstand af te leggen, zorgt ervoor dat er minder energie door haar familie verbruikt wordt, waardoor meer leden het zullen overleven etc. etc.

Zelfs in een afgesloten gebied, zonder roofdieren als de OVP is het leven van dieren iets complexer dan alleen maar zoveel mogelijk eten en energie opslaan in de zomer.

Voor wat moet een paard (of rund of hert) in de OVP dan op de vlucht slaan. Mensen mogen niet in de stiltegebieden komen om de dieren niet te verstoren, vliegtuigen mogen geen lawaai maken om de dieren niet te verstoren en natuurlijke vijanden zijn er niet. In de reactie van staatsbosbeheer worden ze boos om de uitzending van Een Vandaag omdat een wandelaar een hert heeft verstoord dat daarna in het water terecht komt, zou dat dan niet gebeuren als er echt iets was om voor op de vlucht te slaan vraag ik me dan af. En een mens is ook een dier dus ook natuurlijk. Kijk dat zit mij zo nu ook zo dwars als het Staatsbosbeheer goed uitkomt beroepen zij zich op de ongestoorde natuur die onbelemmerd zijn gang kan gaan, maar als zij daar zin in hebben kunnen ze zo onnatuurlijk zijn als ze willen. Het hele idee van "moeraspaarden" is om te beginnen erg dubieus, geen paard kiest uit zich zelf voor een moerasachtige omgeving. Overigens kan ik je verzekeren dat een paard in de OVP niet snel van de dorst zal omkomen, dus weer een natuurlijk selectiecriterium minder.

Dat gesleep met die kadavers vond ik trouwens nog het meest schokkend in die reportage, welk natuurverschijnsel moet dat eigenlijk nabootsen? Ik ben best wel benieuwd wat voor indruk dat op jou maakte, want je hebt de uitzending toch gezien dacht ik.

Ik ben niet helemaal naief en snap best wel dat bijvoorbeeld jagers ook hun eigen belangen hebben en hun kant van de zaak zo rooskleurig mogelijk voorstellen. Maar de propagandamachine aan de andere zijde die ons wil laten geloven dat de keuze voor de OVP anders is dat jagers 50 tot 80% van de gezonde dieren moeten afschieten zoals onder andere de PVDD zegt is belachelijk. Als wiskundige heb ik echt veel bedenkingen tegen het klakkeloos roepen van dergelijke statistieken, voor je het weet gaan mensen dit soort onzin geloven. Ook zo grappig dat er elk jaar 10% bijkomt. Als we zo door gaan schieten jagers straks 120% van de populatie af. :D

Een ander voorbeeld van dit soort cijfers is bijvoorbeeld die van dat sportpaard dat gemiddeld maar 7 jaar oud zou worden, volkomen onzin maar het wordt wel te pas en te onpas geroepen en als argument gebruikt om alle sport met paarden te verbieden. Een ander voorbeeld is de bewering dat Nederland de laagste babysterfte van de hele wereld heeft (tegen die bewering heb ik me trouwens ook altijd verzet), jarenlang is dat geroepen en door iedereen klakkeloos herhaald. Na onderzoek blijkt dat we één van de hoogste babysterftecijfers van Europa hebben en nu schrikt men opeens.

Vooralsnog heeft Staatsbosbeheer in de OVP wat mij betreft elke geloofwaardigheid verloren. Er zijn ook organisaties die hun kuddes wel adequate verzorging geven bij kleinere projecten. Hier een linkje:
http://www.freenature.nl/

Wat heeft dan die zogenaamde "echte oernatuur" in de OVP te bieden dat niet wordt geboden door dit soort beheer. Waar zit dan volgens jou precies de meerwaarde in? Het enige verschil dat ik zie is dat de manier van onder andere Free Nature minder langdurig verhongeren met zich meebrengt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:25

sparta en kimmie: Dat jullie de link niet snappen tja, misschien wat meer buiten het kader denken?
Ik bedoel hiermee aan te geven dat de OVP niet alleen maar bar slecht is. Mede dankzij de OVP is de zeearend terug in NL en bestaat er in de OVP een gezonde populatie vossen en talrijke gezonde populaties vogels

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:48

Waar staat ergens geschreven dat wij het OVP alleen maar slecht vinden? Kun je dat hier plaatsen?
En een vogel heeft geen hek, ooit daar aan gedacht? Daarom is er geen link te leggen naar dieren die verhongeren omdat er niet in de herfst al afgeschoten wordt en men vertikt bij te voeren.

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:51

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:51

stef ,zou die zee arend daar niet gedijen als de populatie dieren meer gereguleerd zou worden?

of hebben die arenden meer dan 1000 uitgehongerde karkassen nodig om te survivelen?

ik vind het prachtig als er op dat gebied dieren kunnen rondlopen,maar het zijn er nu simpelweg veel te veel geworden,waardoor er naar mijn inziens veel te veel dieren een afschuwelijke dood tegemoet gaan.

dit leed had voorkomen kunnen worden.

dit is geen beheer van een gebied :n

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:42

stef schreef:
sparta en kimmie: Dat jullie de link niet snappen tja, misschien wat meer buiten het kader denken?
Ik bedoel hiermee aan te geven dat de OVP niet alleen maar bar slecht is. Mede dankzij de OVP is de zeearend terug in NL en bestaat er in de OVP een gezonde populatie vossen en talrijke gezonde populaties vogels

Maar stel nou dat die grote grazers in de OVP zonder stuctureel verhongeren werden beheerd zoals hier:
http://www.freenature.nl
zou die zeearend dan niet gekomen zijn? De zeearend is dacht ik een ook een vogel-/viseter. Misschien was de zeearend zelfs zonder grote grazers wel teruggekomen, dus ik zie die link ook niet zo.

Het feit dat ik tegen deze manier van beheer van de kuddes ben wil toch ook helemaal niet zeggen dat ik dan beweer dat OVP alleen maar bar slecht is.

Wat is eigenlijk voor jou precies de meerwaarde van deze manier van beheer ten opzichte van die van bijvoorbeeld freenature?
En wat vind jij van dat gesleep met kadavers door een tractor? En wat heeft dat gesleep met dode dieren eigenlijk met ongerepte natuur te maken?

En wat vind je van het feit dat het voor andere vogels helemaal niet zo'n goed beheer is?
zie: http://www.trouw.nl/groen/article177256 ... gels_.html

fishy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:09

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:18

stef schreef:

Natuurljk is het niet alleen maar slecht in de OVP, dat gellof ik best. Metname aaseters kunnen er hun hart ophalen en hunsterftecijfer zal redelijk laag zijn deze winter. :D Vossen kunnen volgens mij vrijwel overal een gezonde populatie opbouwen, zijn (dacht ik) redelijke opportunisten. Op de grond broedende vogels zullen dan weer minder blij zijn met een grote populatie vossen omdat die ook nesten leegroven.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:39

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:56

Zeearend wordt hier in de buurt ook regelmatig gesignaleerd. Die vliegt alle kanten op en heeft geen last van hekken.

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:43

Dit is niet te geloven! Lees eens het werkverslag van de Partij voor? de dieren!
http://www.partijvoordedieren.nl/news/view/3064

Waar is de overheid mee bezig? Gerda die vroegtijdig beweerd dat 'slechts' 17% van de dieren is overleden terwijl de sterftepiek plaatsvind in maart / april. En de partij voor? de dieren die beweerd dat de dieren in het veld in een goede conditie verkeren en beschikken over voldoende ruwvoer?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:43

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:33

Ik heb de politieke partijen gemaild en ook de filmpjes doorgestuurd. De enigen die met een echt antwoord terug kwamen waren de CDA, VVD, de rest nam het voor gezien of ik kreeg helemaal geen antwoord terug. Hieronder de mailtjes.

Namens mevrouw Janneke Snijder-Hazelhoff van de VVD Tweede Kamer fractie hartelijk dank voor uw e-mail over de Oostvaardersplassen.

De VVD is nu en in het verleden altijd tegen dit ‘natuurexperiment met dieren’ geweest. Helaas denkt een groot deel van de Tweede Kamer hier anders over. Afgelopen januari heeft mevrouw Snijder-Hazelhoff namens de VVD tijdens een eerder debat over de Oostvaardersplassen een motie ingediend om het beleid wat gevoerd wordt in de Oostvaardersplassen te wijzigen. Deze motie is aangenomen door de Tweede Kamer en houdt in dat de populatie dieren in het gebied Oostvaardersplassen en aangepast moet worden aan de hoeveelheid voedsel in gebied, de draagkracht van het gebied zoals dat heet. De VVD zal tijdens het debat morgenochtend de minister van LNV oproepen om de motie alsnog uit te voeren om nog meer dierenleed te voorkomen. En onder extreme weersomstandigheden kan er zo nodig eventueel bijgevoerd worden.

Ik hoop u hiermee voldoende antwoord te hebben gegeven.

Met vriendelijke groet,

Wouter Weide
Medewerker van Janneke Snijder-Hazelhoff

VVD Tweede Kamer fractie
Postbus 20018, 2500 EA Den Haag

en die van het CDA:

Hartelijk dank voor het toezenden van deze link. Ik hoop volgende week woensdag een kamermeerderheid te krijgen voor een fundamentele wijziging van het dierenleed opwekkende beleid van Staatsbosbeheer.

Met vriendelijke groet, Henk Jan Ormel

Drs. H.J. (Henk Jan) Ormel
Lid Tweede Kamer der Staten-Generaal
CDA-fractie
Voorzitter van de vaste commissie voor Buitenlandse Zaken
Vice-voorzitter van de Parlementaire Assemblée van de NAVO

Postbus 20018
2500 EA Den Haag
tel.: +31 (0)70 3182571
fax: +31 (0)70 3182602

Lees mijn dagelijks weblog op http://www.henkjanormel.nl

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:36

Bovenstaande is van mij, sorry ik zat per ongeluk op het account van mijn dochter.

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 15:42

Ze worden bijgevoerd, uitslag van het spoeddebat, CDA, VVD, PVV en CU stemden voor!!

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 15:45

cas schreef:
Ze worden bijgevoerd, uitslag van het spoeddebat, CDA, VVD, PVV en CU stemden voor!!

Eindelijk! Ik ben benieuwd of deze oplossing voldoende is, maar het is een begin!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:43

cas schreef:

Dat is niet wat het uit het debat is gekomen hoor. Er zijn slechts moties opgesteld en over de moties wordt morgen pas gestemd.

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:09

Ja je hebt gelijk, maar in ieder geval is er een begin en zijn er partijen voor. Zou het dan toch nog mis kunnen gaan?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:15

Vanavond in Een Vandaag opnieuw aandacht voor de OVP naar aanleiding van het spoeddebat.

Dit is trouwens de ingediende motie:

Citaat:
De Kamer,

Gehoord de beraadslaging,

van mening dat het welzijn van grote grazers in begrensde natuurgebieden ernstig wordt bedreigd als het aantal dieren groter wordt dan het gebied aankan,

constaterend dat overal in Nederland, behalve in de spoor A gebieden, het aantal dieren in evenwicht wordt gehouden met het ecologisch draagvlak van het gebied,

van mening dat de evaluatie van het beleid in de Oostvaardersplassen dit jaar al dient plaats te vinden en dat bij deze evaluatie alternatieve mogelijkheden voor preventieve aantalregulatie zoals immunocontraceptie als mogelijk alternatief meegewogen dienen te worden,

verzoekt de regering per direct het grootschalige dierexperiment in de spoor A gebieden Oostvaardersplassen en Veluwezoom te beëindigen en schraal hooi in voldoende hoeveelheden ter beschikking te stellen aan de hongerende dierpopulaties

en gaat over tot de orde van de dag

Ormel
Graus
Snijder- Hazelhoff

Ook zie je in de uitzending van Een Vandaag hoe de Partij Voor de Dieren optreedt. Ze beweren dus dat het Ormel alleen om de jagers te doen is, terwijl je in de motie kunt lezen dat dat geenszins het doel is want daar wordt gesproken van geboortebeperking. Wat is dat voor partij die leugens verspreidt op hun website en andere mensen beschuldigt van zaken die aantoonbaar niet waar zijn?

Nou ik vind het goed nieuws dat er eerder wordt geëvalueerd dan afgesproken was. Ik hoop dat de motie wordt aangenomen morgen.

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:02

De Partij voor de Dieren maakt zich hierin compleet ongeloofwaardig. Op mijn stem hoeven ze niet meer te rekenen...
En wat te denken van het ministerie LNV, die slaat de plank toch ook compleet mis? Enerzijds zijn ze druk bezig met het welzijnsbeleid en anderzijds laten ze dieren de hongerdood sterven...

Schiet mij maar lek, snap er niks meer van...
Voorlopig duimen op de goede afloop!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:18

ik snap er ook echt helemaal niets meer van,dat er mensen zijn,die zeggen,ach laat ze maar gewoon dood hongeren... :n

schiet dan nu het overschot af....en dan echt 70% van de populatie die er nu rondloopt,dan komt er mss nog genoeg voer in dat gebied voor de uitgehongerde resterende 30% het komende jaar....en dan ieder jaar graag de kudde op 1500 dieren houden,dan hebben ze ook in de winter nog te eten..