FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:20

Mooi van je jongen, ik dacht ergens alleen iets gelezen te hebben dat je wel een soort van eigen mening had, maar ik zal het wel verkeerd gelezen hebben. O:)

Maakte ik op uit wat wilde berichten, in o.a. dit topic zoals bv op blz 2: Geplaatst: di feb 09, 2010 6:35 pm
MarcelDufour schreef:
En mocht het wel zo zijn, dan gaan we het protest toch naar een hoger plan tillen!
Dan sturen we gewoon massaal mailtjes naar de media en Partij voor de Dieren!
Met foto's. filmpjes en alles er op en er aan!

Vandaar dat het me opviel, ik geef er geen waarde oordeel over in goed of fout.

Opmerkelijk
MarcelDufour schreef:
Voor de rest geef ik geen mening over dressuur.

Vandaar dat ik schreef: Wat een opmerkelijk bericht is dit.
;)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:39

Paardentango schreef:
Mooi van je jongen, ik dacht ergens alleen iets gelezen te hebben dat je wel een soort van eigen mening had, maar ik zal het wel verkeerd gelezen hebben. O:)

Maakte ik op uit wat wilde berichten, in o.a. dit topic zoals bv op blz 2: Geplaatst: di feb 09, 2010 6:35 pm
MarcelDufour schreef:
En mocht het wel zo zijn, dan gaan we het protest toch naar een hoger plan tillen!
Dan sturen we gewoon massaal mailtjes naar de media en Partij voor de Dieren!
Met foto's. filmpjes en alles er op en er aan!

Vandaar dat het me opviel, ik geef er geen waarde oordeel over in goed of fout.

Opmerkelijk
MarcelDufour schreef:
Voor de rest geef ik geen mening over dressuur.

Vandaar dat ik schreef: Wat een opmerkelijk bericht is dit.
;)

Nog steeds begrijp ik je punt niet, want het is toch geen geheim dat ik faliekant tegen dit systeem ben!
Dat is inmiddels wel duidelijk uit al mijn reactie's
Ik schreef zelfs op de vorige pagina dat ik heel blij ben met de mening die dus nu kennelijk ook bij het desbetreffende comite heerst.

Om het nog wat duidelijker te maken, zoals hieronder, dat is hoe ik mijn paarden graag werk.
En dat is puur persoonlijk, ik dwing niemand om het ook zo te doen.
Daarbij begrijp ik heus wel dat je een dressuurpaard zo niet trainen kunt, want dan krijg je nooit een winstpunt.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Springert op 13-02-10 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:44

Ik vind het ook een opmerkelijk bericht, maar om andere redenen dan jij PT.
Nu neem ik in dit geval wel de plek in van "eerst zien, dan geloven" maar uit het bericht van Marcel blijkt toch dat de nieuwe regels toch vooral genomen zijn om het imago van de sport te beschermen en dat het welzijn van het paard even niks in te brengen heeft. Zoals ik al eerder opmerkte: de grommende publiekshond heeft een worstje toegeworpen gekregen en die zal zich dan wel even stilhouden. Straks staan we met z'n allen bij het inrij-terrein en zien we dames en heren die zich keurig aan de regels houden.
Maar wat gebeurt er bij de dames en heren thuis?
Als je het niet ziet, bestaat het niet?
De FEI maakt zich drukker om het publieke imago, dan het welzijn van het paard en roept "er is niks bewezen". Ik kan alleen maar hopen dat de medisch deskundigen die serieus onderzoek gedaan hebben, zich niet in slaap laten sussen. Eén ding is zeker: mijn worstje is inmiddels op - mijn maag is echter nog niet gevuld.

Equimotion

Re: FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:47

Het eerste wat in mij opkwam is dat het gezien de huidige slechte positie van Dld het wel erg goed zou uitkomen als er gerommeld zou gaan worden aan de warm up routine van een aantal nog wel eens zeer goed scorende combinaties... ;)
Ik hou mij ook maar even aan het "eerst zien en dan geloven" :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:48

Jannepauli schreef:
Nu neem ik in dit geval wel de plek in van "eerst zien, dan geloven" maar uit het bericht van Marcel blijkt toch dat de nieuwe regels toch vooral genomen zijn om het imago van de sport te beschermen en dat het welzijn van het paard even niks in te brengen heeft. Zoals ik al eerder opmerkte: de grommende publiekshond heeft een worstje toegeworpen gekregen en die zal zich dan wel even stilhouden. Straks staan we met z'n allen bij het inrij-terrein en zien we dames en heren die zich keurig aan de regels houden.
De FEI maakt zich drukker om het publieke imago, dan het welzijn van het paard en roept "er is niks bewezen". Ik kan alleen maar hopen dat de medisch deskundigen die serieus onderzoek gedaan hebben, zich niet in slaap laten sussen. Eén ding is zeker: mijn worstje is inmiddels op - mijn maag is echter nog niet gevuld.

Het is net het echte leven. Achter duizenden voordeuren gebeuren ook dingen die wettelijk verboden zijn. Het is een utopie om dat ook te willen veranderen. Maar juist omdat thuis toch zo diep getraind wordt, is er geen enkele reden om dat op concours ook te doen. Als je op concours aankomt, dan is je paard al helemaal klaar. Het is dan gewoon dwarigheid om het toch te willen. Per saldo is het verschil maar 20 cm, of zoiets.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:57

Och, ik twijfel alleen aan de berichten van de boodschapper.
Afgezien van dat het niet correct is om vooraf informatie naar buiten te brengen over iets wat nog niet vast is gesteld en het dus zeer voorbarig is om daar iets over te roepen wat uit 'betrouwbare bron' komt. Is dat politiek?
Géén mening... ? Na een dergelijke oproep valt mij dat gewoon op.

Het herhaaldelijk laten weten dat ik, ik en ik het zo goed doen en de rest nogal fout is? Alsof paarden over immense muur heen sturen zo paardvriendelijk is. :+

'T viel me gewoon op, meer niet. Wil niemand aanvallen. Laat het maar.
Het zal aan mij liggen. ;)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 11:02

Paardentango schreef:
Och, ik twijfel alleen aan de berichten van de boodschapper.
Afgezien van dat het niet correct is om vooraf informatie naar buiten te brengen over iets wat nog niet vast is gesteld en het dus zeer voorbarig is om daar iets over te roepen wat uit 'betrouwbare bron' komt. Is dat politiek?
Géén mening... ? Na een dergelijke oproep valt mij op.

Het herhaaldelijk laten weten dat ik, ik en ik het zo goed doen en de rest nogal fout is? Alsof paarden over immense muur heen sturen zo paardvriendelijk is. :+

'T viel me gewoon op, meer niet. Wil niemand aanvallen. Laat het maar.

Twijfel mag. Ik verplicht niemand het te geloven, we zullen zien inderdaad. Daarbij sta ik niet alleen in mijn mening dat het fout is, getuige de 41.000 handtekeningen, en de ruling van de FEI. Je moet niet doen alsof ik nou echt de enige ben die dit fout vindt.
daarbij heb ik ook eerlijk weergegeven dat de FEI dit inderdaad niet uit paardvriendelijkheid heeft besloten, maar vanwege de grote ophef. Net het echte leven!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 11:06

Jannepauli schreef:

Het wordt inderdaad alleen op concours verboden. Maar het is ook zo dat je als wetgever wel een verbod in kunt stellen voor bijvoorbeeld ook thuis, maar aangezien dat toch bijna niet te controleren is, is dat eigenlijk nutteloos.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 11:10

Verder geef ik geen mening over de...

I'll rest my case... ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 11:12

Maar is de FEI een wetgever? Daar heb ik namelijk geen flauw idee van...

Wel bedankt voor je update, scheelt weer een hoop gespeculeer, al zal dat niet volledig uitblijven zo te zien :P

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 11:23

Een utopie? Misschien, maar dat heeft ook te maken met de instrumenten c.q. regels die de FEI zélf zal stellen, en de controlemogelijkheden die zij als organisatie instelt.
Om maar een niet zo relevant voorbeeld te noemen als jij van een uitkering leeft, maar zwart bij-klust of een bedrag ontvangt dat op een 1-persoons huishouden gebaseerd is maar je toch met een al dan niet verdienend persoon samenleeft, loop je het risico dat iemand ooit 's bij je binnenstapt en de tandenborstels komt tellen, of je gaat vragen hoe je in hemelsnaam met je kleine inkomen die dure BMW hebt kunnen aanschaffen. :)
Nu is het mij er niet om te doen om iets dergelijks aan te bevelen in de paardensport ( alhoewel..?) maar het voorbeeld geeft wel aan dat je als overkoepelende organisatie wel andere mogelijkheden hebt dan het zwaaien met een geel kaartje op concours. Het nieuwe argument voor paardvriendelijk rijden wordt straks vast "ja maar ik heb nog nooit een gele kaart gehad".

Kortom, ik had liever gezien dat de FEI en al hun aanhangende organisaties ervoor gekozen zouden hebben om verder, onafhankelijk onderzoek naar de effecten van trainingsmethoden te stimuleren en te sponsoren. En niet alleen het oor zouden laten hangen naar enige - op dit moment - gezichtsbepalende grote monden. Tal van generaties hebben immers al lang bewezen dat zónder ingrijpende trainingsmethoden, ook keurig dressuurwerk afgeleverd kan worden.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 11:26

Janine1990 schreef:

Wel bedankt voor je update, scheelt weer een hoop gespeculeer, al zal dat niet volledig uitblijven zo te zien :P

Ik bedoel ook wetgever op het gebied van de paardensport.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 11:29

Jannepauli schreef:
Een utopie? Misschien, maar dat heeft ook te maken met de instrumenten c.q. regels die de FEI zélf zal stellen, en de controlemogelijkheden die zij als organisatie instelt.
Om maar een niet zo relevant voorbeeld te noemen als jij van een uitkering leeft, maar zwart bij-klust of een bedrag ontvangt dat op een 1-persoons huishouden gebaseerd is maar je toch met een al dan niet verdienend persoon samenleeft, loop je het risico dat iemand ooit 's bij je binnenstapt en de tandenborstels komt tellen, of je gaat vragen hoe je in hemelsnaam met je kleine inkomen die dure BMW hebt kunnen aanschaffen. :)
Nu is het mij er niet om te doen om iets dergelijks aan te bevelen in de paardensport ( alhoewel..?) maar het voorbeeld geeft wel aan dat je als overkoepelende organisatie wel andere mogelijkheden hebt dan het zwaaien met een geel kaartje op concours. Het nieuwe argument voor paardvriendelijk rijden wordt straks vast "ja maar ik heb nog nooit een gele kaart gehad".

Kortom, ik had liever gezien dat de FEI en al hun aanhangende organisaties ervoor gekozen zouden hebben om verder, onafhankelijk onderzoek naar de effecten van trainingsmethoden te stimuleren en te sponsoren. En niet alleen het oor zouden laten hangen naar enige - op dit moment - gezichtsbepalende grote monden. Tal van generaties hebben immers al lang bewezen dat zónder ingrijpende trainingsmethoden, ook keurig dressuurwerk afgeleverd kan worden.

Het grote verschil in het door jou aangegeven voorbeeld, en de FEI, is dat de staat middelen heeft om dus echt, geforceerd, zich in jouw woning binnen te dringen. Als de FEI een waarnemer zou sturen, en ik wil hem niet op mijn terrein, dan is de FEI machteloos. Ze hebben geen 'wettelijke slagkracht'. Alhoewel....nu ik dit zo schrijf bedenk ik me dat andere sportbonden in hun bepaling hebben staan dat indien je als sporter een controle weigert, je automatisch geschorst wordt. Ze gaan er dan standaard van uit dat je schuldig bent, en je wordt inderdaad geschorst. Je hebt toch, indirect, een punt.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:54

MarcelDufour schreef:
*UPDATE*
Ik heb gisteren persoonlijk uitvoerig gesproken met iemand die plaats gaat nemen in het comite van Frank Kemperman.
Er is geen twijfel over mogelijk dat de insteek van dit comite is dat het diepe rijden VERBODEN zal zijn op concoursen. Er wordt aan de stewards heel duidelijk de instructie gegeven om eerst te waarschuwen, daarna volgt direct een gele kaart.
Er zal ook op ieder internationaal concour een televisie circuit komen waar de hele opwarmpiste zichtbaar zal zijn, en deze zal rechtstreeks bekeken worden door een jurylid.
Het comite is heel stellig in zijn opvatting dat er iop concoursen GEEN beelden meer van paarden te zien mogen zijn die tegen, of zelfs bijna tegen. de borst lopen. Deze houding zal sowieso als 'agressief rijden' bestempeld gaan worden.
Hij maakte me ook duidelijk dat dit niet eens zo zeer gedaan wordt omdat er gebleken is dat het nadelig voor het paard is, want daar hebben ze geen sluitend bewijs voor gevonden. Maar puur omdat het nadelig is voor het imago van de sport. Ze willen koste wat kost vermijden dat er nogmaals zo'n langdurig en breedgedragen protest zal oplaaien contra deze rijmethode, als de afgelopen jaren.
Dus iedere tegenstander kan zeer tevreden zijn. Zo gaat het gebeuren, en niet anders! Of de voorstanders het nu leuk vinden of niet!
Dus ga gerust slapen, de regels zullen waarschijnlijk per april gaan gelden, maar in ieder geval VOOR het CHIO Aken.
Voor de duidelijkheid: Dit gaat gelden voor zowel dressuur als springen!!

Waarom alleen voor dressuur en springen? Waarom niet voor de gehele paardensport? Dus ook voor western, alles en iedereen aanpakken en straffen. Maar ook belonen voor positief paardvriendelijk paardwelzijn rijden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 15:12

MarcelDufour schreef:
Janine1990 schreef:

Ik bedoel ook wetgever op het gebied van de paardensport.

Okee, ja, dat begreep ik ook wel. Maar mag de FEI dergelijke huiszoekingen zoals over gesproken uitvoeren? Het is natuurlijk wel een wereldwijde organisatie, maar hoeven deze zich niet aan regels van de landen waarin zij opereren houden? Ik vraag me namelijk af of huiszoeking nog wel mag...

FaberSmid: De FEI heeft volgens mij alleen maar de 'macht' over dressuur, springen en eventing... :+

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:15

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:54

Janine1990 schreef:
Okee, ja, dat begreep ik ook wel. Maar mag de FEI dergelijke huiszoekingen zoals over gesproken uitvoeren? Het is natuurlijk wel een wereldwijde organisatie, maar hoeven deze zich niet aan regels van de landen waarin zij opereren houden? Ik vraag me namelijk af of huiszoeking nog wel mag...

Nee, dat mogen ze niet. Maar de andere sportbonden hebben dat opgelost door in hun reglementen op te nemen dat je automatisch toestemming daar voor geeft indien je bij hen aangesloten bent. Wil je dat niet, dan mag je gewoon niet meedoen.
maar dan nog gaat het niet over huiszoeking, maar het recht om 'vliegende controles' uit te voeren. Het gaat zelfs zo ver dat de meeste sporters al iedere dag aan moeten geven waar ze bereikbaar zijn. In mijn ogen een ongeoorloofde inbreuk op de privacy. Stel ze hebben opgegeven dat ze vandaag thuis zullen zijn, en ze besluiten in de avond ergens heen te gaan, dan moeten ze dat melden. Doen ze dat niet, en er komt toevallig controle, krijgen ze een schorsing of waarschuwing aan de broek.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 17:58

Bandida schreef:
Janine1990 schreef:
FaberSmid: De FEI heeft volgens mij alleen maar de 'macht' over dressuur, springen en eventing... :+

http://www.fei.org/disciplines

Dan weet ik dat ook weer :D

MarcelDufour schreef:
Janine1990 schreef:

Nee, dat mogen ze niet. Maar de andere sportbonden hebben dat opgelost door in hun reglementen op te nemen dat je automatisch toestemming daar voor geeft indien je bij hen aangesloten bent. Wil je dat niet, dan mag je gewoon niet meedoen.
maar dan nog gaat het niet over huiszoeking, maar het recht om 'vliegende controles' uit te voeren. Het gaat zelfs zo ver dat de meeste sporters al iedere dag aan moeten geven waar ze bereikbaar zijn. In mijn ogen een ongeoorloofde inbreuk op de privacy. Stel ze hebben opgegeven dat ze vandaag thuis zullen zijn, en ze besluiten in de avond ergens heen te gaan, dan moeten ze dat melden. Doen ze dat niet, en er komt toevallig controle, krijgen ze een schorsing of waarschuwing aan de broek.

Nouja huiszoeking/vliegende controle. Ik scheer dat over één kam ;) Gewoon een onaangekondigde 'controle'.
Maargoed, ze nemen het dus gewoon in de algemene voorwaarden op. Dankje :)

Ben het wel met je eens dat het een beetje van de gekke is dat je elk moment van de dag moet laten weten waar je bent. Geld dat ook al voor de paardensport????

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:35

MarcelDufour schreef:
[ Alhoewel....nu ik dit zo schrijf bedenk ik me dat andere sportbonden in hun bepaling hebben staan dat indien je als sporter een controle weigert, je automatisch geschorst wordt. Ze gaan er dan standaard van uit dat je schuldig bent, en je wordt inderdaad geschorst. Je hebt toch, indirect, een punt.

Direct of indirect, ik heb altijd een punt! Dat zul je inmiddels wel van mij gewend zijn. :D
In feite is het wel enigzins vergelijkbaar met doping controle - dat mogen de ruiters ook niet weigeren.
Meldplicht van je verblijfplaats, zoals bij de wielrenners, lijkt me overdreven - dat gaat met paarden niet op - die gaan meestal niet een avondje stappen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:39

Moderatoropmerking:
Wederom heb ik weer een heleboel offtopic geklets en sneren naar elkander kunnen verwijderen. Jullie zijn allen volwassen mensen, ga dan ook op die manier met elkaar om. Geen gesneer, discussie op de bal ipv op de man en ontopic graag.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:09

Lovely schreef:
Plucnk heeft wel gelijk HF, ik heb hem namelijk ook regelmatig gezien. Laat ik er wel bij zeggen dat dan ook wel met de handen op de dijen gereden werd en niet zozeer al die tijd achter de dijen, maar als je het niet erg vindt, vind ik handen op de dijen al erg genoeg. De reden waarom kun je zelf wel bedenken neem ik aan.

Ik zie niet in wat er mis is met handen op je dijen. Zolang je dat met gevoel voor een juiste aanleuning doet is het niet erger dan met je handen stijf op 20cm2 rondom de schoft in blijven werken.
Het gaat erom dat je met losse armen kunt blijven rijden, en dat kan ook met je handen op de dijen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:59

Als je teugels heel lang zijn kunnen je handen op je dijen exact hetzelfde doen als met kortere teugels je handen voor je dijen......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:45

HF, dat is dus niet waar. En als je toch een vriendelijk zacht handje hebt en een licht paard, waarom dan niet gewoon je handje voor houden?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:55

Waarom zou dat niet waar zijn? Alles valt of staat met de spanning die je op je armen hebt.
Je kunt heel ontspannen je handen met lange teugels ter hoogte van je dijen houden, of heel strak met korte teugels je handen voor houden. Wat zou je paard het liefste hebben denk je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:14

Het paard zou het liefst de ontspannen hand voor hebben, dat is namelijk het fijnste voor het paard.