Johanna, ik lees jouw posts met open mond van verbazing. Het klinkt alsof je dagelijks met paarden bezig bent, veel verschillende paarden mee maakt, van je hobby je werk hebt gemaakt. Ik verbaas me er dan ook over dat je je ogenschijnlijk nooit echt hebt verdiept in het wezen paard en de bijbehorende behoeften

.
Iedereen denkt maar dat paarden staan te rillen omdat ze het koud hebben. Als je niet verder kijkt dan je neus lang is, zou je het onder die noemer kunnen scharen ja. Maar de werkelijkheid is iets complexer. Ik wil niet denigrerend doen over jouw kennis van paarden en hun welzijn maar het is moeilijk serieus te reageren als ik je berichten lees

.
Het is al eerder genoemd, paarden zijn gewoontedieren en niet te vergeten erg gedwee, vergevingsgezind, veerkrachtig en gedomineerd, uitzonderingen daargelaten. Maw, ze laten alles wat wij ze aandoen, min of meer zonder morren over zich heenkomen.
Een paard hoeft heus niet de hele dag in weer en wind op een knetterharde bodem buiten te staan maar jouw manier van doen is het andere uiterste. Het is onacceptabel dat een paard op 3 uurtjes na de hele dag in een boxje van 5 x 3 staat.
Je zal mij nooit horen zeggen dat je een paard niet mag scheren, je zal mij niet horen zeggen dat ze geen deken op mogen. Wat je mij wel zult horen zeggen is dat als jouw paard voor jouw gerief (want laat daar geen misverstanden over bestaan, het gaat om
jouw gerief,
jouw hobby/werk) in moet leveren op het paard zijn, vind ik (sorry ongezouten mening) dat je niet paardwaardig bent.