Rechtszaak over anti-rollkür tapes van start gegaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:48

pharagirlke schreef:
oh ja, ook nog klemmen en opsluiten. Maar ook die twee hebben niets te maken met rollkür.

Aha, een kenner! Leg 's uit: hoe rij je ( niet bedoeld als jij, specifiek) de rollkür? Denk je misschien dat het paard uit zichzelf zo leuk met het kinnetje op de borst gaat? Vertel! Ik ben benieuwd naar de mechanische uitleg.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:58

Rollkür heeft al evenmin wat te maken met kin op de borst... Zou je je eerst willen informeren? Gezien het laag diep rond is... Mag je al een lenig paard hebben wil je'm met zijn kin op zijn borst zetten... Ik heb nog weinig paarden er slecht gehumeurd van zien worden eerlijk gezegd. Integendeel, de meeste voelde na het opbouwen van dergelijke trainingen een heel stuk losser :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:02

Oh werkelijk..? Maar geef nou 's antwoord: hoe hou je 'm daar?
(Ik moet me toch informeren? Welnu, jij bent kennelijk goed op de hoogte, dus informeer me maar!)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:17

Jannepauli schreef:
pharagirlke schreef:
oh ja, ook nog klemmen en opsluiten. Maar ook die twee hebben niets te maken met rollkür.

Aha, een kenner! Leg 's uit: hoe rij je ( niet bedoeld als jij, specifiek) de rollkür? Denk je misschien dat het paard uit zichzelf zo leuk met het kinnetje op de borst gaat? Vertel! Ik ben benieuwd naar de mechanische uitleg.

Beste hoe ik rollkur rijd is en heeft alles te maken met activiteit en dynamiek.
De basis bij mijn paarden is uiteraard klassiek en zo rijd ik ze ook allemaal tot het Z2, dus de basissport zeg maar.
In de basis en zeker als je klassiek redelijk geschoold bent, weet je dat alles vanuit de achterhand komt en dan over de rug naar je hand. Resultaat lichtheid en ruimte.
Hoe verder je hier in bent, hoe harder je kan gaan werken met het spelen in schakelen, het plaatsen van je front (dus lager voorwaarts of hoger proefgericht)

Als je dan de overstap wil maken naar rollkur blijf je werken vanuit de achterhand, maar ga je je paard ronder en dieper instellen. heeft absoluut weinig met kracht te maken, want je paard heeft in de basis geleerd van je hand te volgen, dus als je hem daar inzet zal hij gewoon volgen.
Punten bij de rollkur is dat ze eigenlijk de volledige bovenlijn aantrekken, zakken vanuit de schoft en dat alles kan enkel gebeuren als ze vanachter de kracht ontwikkelen om dat toe te staan. Want mis je activiteit, dan loopt het mis, want dan valt je paard erdoor, als je begrijpt wat ik wil zeggen. Verder kan je dan eens links en rechts stelling doorvragen, maar hier ook geen gepluk en geruk, nee je neemt die stelling en houdt die aan. Elk paard heeft een goede en minder goede kant, dus eigenlijk kan je dat terug trekken naar het rechtrichten. Je gaat daar ook vaak met contrastelling werken om eigenlijk de lengtebuigingen te gymnastiseren, waardoor je paard soepeler en rechter wordt. Je rijdt niet heel de tijd in die stelling, nee je zet hem daar, speelt met activiteit tot je voelt dat ie ontspant en nageeft en dan rij je eruit.

Echter ben ook ik niet voorstander om zonder begeleiding roll kur uit te voeren, want het is delicaat en kan snel omslaan in verkeerd toepassen wanneer je enkel de focus legt op wat er vanvoor gebeurt. En net die acties zie je veel op wedstrijden, waarbij er nagebootst wordt en ze eigenlijk enkel en alleen kijken naar de boog in de hals, maar vergeten het paard eerst een goede basis mee te geven en ja dan zie je paarden die uiteenlopen, volledig op de voorhand vallen en waar de ruiter eigenlijk een strijd heeft gecreeerd ipv een trainingsmethode ter verfijning. Verder is het uitoefenen van rollkur ook wel het creeeren van een echte turner, dus een brok spier en ofwel ga je die laten werken voor je, maar doe je het verkeerd heb je wel alles gecreeerd om het tegen je te doen werken.

Maar alsnog de basis voor mijn paarden blijft het klassieke werk, daar is de comfortzone. Maar rollkur kan een extra trainingsmethode zijn, doch hoeft dat niet te impliceren dat elk van mijn paarden daarin zullen passen. Maar daarom is het ook een trainingsmethode en is het aan jezelf als ruiter om te zien wat je als combinatie het beste past.

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:59

He he he he goed neergezet Bulck ! +:)+
Er wordt ook altijd aangegeven dat je dit NIET moet toepassen als je niet goed begeleidt wordt !

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:17

Jannepauli schreef:
(Ik moet me toch informeren? Welnu, jij bent kennelijk goed op de hoogte, dus informeer me maar!)

Ze worden daar niet gehouden, ze worden daarheen gevraagd. Is geen houden aan hoor, niet meer dan aan de aanleuning bij opgericht lopen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:17

Jannepauli schreef:

Als dit jou manier van meer informatie vergaren is dan zul je ondertussen nog niet veel geleerd hebben denk ik :+