Anoeska schreef:Als het echt alleen om Javi te doen was, dan zou Annemarie het paard gewoon thuis verder trainen. Wanneer je dit voor een publiek gaat doen, doe je het ter meerdere glorie van jezelf. Paard wordt er niet beter van, is allemaal in je eigen belang.
Goed, ik ga toch maar even reageren...
Ik ben zelf érg kriebelig als het om namen als Monty Robberts of Pat Parellie en noem nog maar wat van die halfgoden op, gaat. Ik houd helemaal niet van dat op een voetstuk zetten van een trainer en zeker bij dit soort mannen twijfel ik aan hun bedoelingen, ego is tegenwoordig vele malen belangrijker dan trainingsresultaten of welzijn van het paard.
Ik was dan ook ERG sceptisch toen ik vandezomer naar 't trainingsrondje Ermelo ging waar Annemarie haar 'kunsten' zou vertonen. Maar omdat ik momenteel zelf bezig ben een zwaar getraumatiseerd (of ex-getraumatiseerd moet ik eigenlijk zeggen, nu na een jaar zijn we nl. al heel ver) paar te rehabiliteren, was ik toch nieuwsgierig of ik er iets bruikbaars uit kon halen.
Grappig was dat haar eerste paard in de ring een soort mini-me van mijn Merens was, in de vorm van een 'untouched' Fell-merrietje.
Al met al had ik wel wat aan de demo's, maar waar ik vooral erg van onder de indruk was, was ten eerste Dan, waar Annemarie het hier over heeft.... WAT een paardenman, ik was ERNSTIG onder de indruk en zou willen dat hij een keer langs kwam om met mijn Ben te werken (zo jammer dat ik niet langs kan komen, had graag even met Dan gebabbeld!)
Ten tweede was ik erg blij verrast te zien dat Annemarie dus juist NIET haar ego voor liet gaan en percé wilde laten zien wat ze allemaal wel kon. Een van de paardjes moest duidelijk van heel ver komen maar maakte heel veel progressie in de sessie. En daar waar bijv. een Monty Robberts doorgegaan was om te laten zien wat hij in 1 sessie kon bereiken, stopte Annemarie, omdat het al zo veel voor de merrie was geweest dat ze haar verder rust wilde geven. Ze had kunnen pushen en dan was het waarschijnlijk ook goed gegaan maar dat deed ze niet. In overleg met Dan besloten ze te stoppen en de merrie op een later tijdstip thuis te gaan bezoeken om nogmaals met haar te werken.
Verder was Annemarie zo aardig om mijn vragen uitgebreid te beantwoorden en toen het te specifiek voor mijn paard bood ze aan dat ik kon bellen. Dat heb ik idd later gedaan en over de telefoon heeft ze mij, geheel kostenloos, bijna een uur te woord gestaan en van tips voorzien.
Nee... ik had alles behálve het idee dat het Annemarie om haar eigen eer en glorie gaat, ze is - voor zover ik dat kan beoordelen - volledig begaan met het lot van de paarden waarmee ze werkt.
Annemarie, bedankt voor de tips, 't heeft me zeker verder geholpen en inzichten gegeven. Check Ben's blog morgen of van't weekend maar, dan heb ik waarschijnlijk 'groot nieuws'