Jeugd moet erg wennen aan het eten van paardenvlees

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 18:10

Zoals ik al eerder zei...ik eet absoluut geen paardenvlees, nooit. Krijg al de griebels als ik eraan denk. Maar een lekkere biefstuk ofzo gaat er wel in, want ik hou van vlees,vooral tijdens een gezellige BBQ. Ik lette altijd wel al op als ik vlees koop ( 2 a 3 x per week) dat het bio is. Ga dus ook met al het vlees bewuster om. Maar ik vind vlees soms gewoon errug lekker. Alleen paardenvlees zou ik NOOIT wegkrijgen.,,,brrrrrr

Ashley__

Re: Jeugd moet erg wennen aan het eten van paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 18:12

Ik eet ook geen paardenvlees :n Ander vlees wel, maar ik kán gewoon geen paardenvlees eten :n

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 18:16

Iessie schreef:
Welshcobfan ik wil me nergens mee bemoeien :o maar je kunt er toch ook voor kiezen om een dag in de week (bijvoorbeeld) geen vlees te eten, of vlees te kopen dat in de aanbieding is, of een voordeel verpakking, maar dan wel biologisch? Je hebt als mens niet perse vlees nodig om gezond te blijven. ;)

Ik heb wel per se vlees nodig: vleesvervangers krijg ik niet weg hahaha :P
Wij eten ook weinig vlees, maar met 3 man is het toch best duur :) Wij eten namelijk kip, omdat het mager vlees is. (pa heeft een hartkwaal en moet mager eten) Maar laat dat nou net duur zijn. Hier is het bio vlees nooit in de aanbieding, de bio kip vind ik echt veeeeel te duur. Kan voor dat geld nog meer boodschappen halen... Laten ze eerst die prijzen maar aanpassen, want zo bereik je niet heel veel mensen. Heb je echt weinig te besteden, dan is het gewoon niet realistisch.
Dus wij eten echt niet elke dag vlees (dat zei ik al eerder: wij eten niet veel vlees thuis), maar als wij vlees eten is het vanwege de prijs niet biologisch... Sja. Net als met kleding: ik weet ook wel als ik goedkope kleding koop uit een arm land dat het vast niet een geweldige werkplaats is. Maar ik heb wel kleren nodig en mijn portomonnee is ook niet heel toereikend.
Dus dan kies ik toch heel egoistisch voor mezelf :)
Paardenvlees vind ik gewoon niet lekker :P

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 18:37

Welshcobfan schreef:
Net als met kleding: ik weet ook wel als ik goedkope kleding koop uit een arm land dat het vast niet een geweldige werkplaats is. Maar ik heb wel kleren nodig en mijn portomonnee is ook niet heel toereikend.

Ja, hier zat ik laatst ook over te denken, en te bedenken dat ik eigenlijk nooit dure kleren koop :+
Maar had Nike juist niet ook een schandaal wat betreft ontwikkeling in dergelijke omstandigheden? Dus wie zegt dat je met dure kleren verstandig koopt? Wie garandeert dat?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 18:38

Ik vrees zelfs dat de meeste dure merken op die manier werken :(:)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 18:39

Dat denk ik dus ook...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 18:48

Heel stom toevallig meende ik van mijn mams gehoord te hebben dat zij daar laatst een heel artikel over gelezen had. Bij interesse vraag ik dit wel even na en dan scan ik hem in (het is alleen wel op zijn Duits dan).

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 18:51

Ik heb er iig wel interesse voor, lijkt me goed om te weten.
(wel een beetje off topic)

only18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 18:55

tja.. het is inderdaad gewoon het idee 'paard'.
Ik vind het zeker niet erg dat mensen dat eten, maar zelf zou ik het niet snel klaarmaken.
Het is tenslotte een paard, enja, dat kan je ook bij een koe of een kip zeggen.
Maar als mensen me zeggen ' goh, ik ga nu toch wel een lekker paardenbiefstukje eten' dan heb ik het daar niet moeilijk mee.
Eerlijk is eerlijk, ik eet geen paard en zal dat ook niet snel doen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 19:29

Nee hoor niet de dure (maar goed dan zit je met de definitie wat is duur iemand noemde nike bv en dat zie ik niet als de dure kleding), hun eindwerk word gemaakt in landen waar het niet toegestaan is om dat te doen. En dan heb je nog de modepers die erop zit als vliegen om dat te controleren. Want dat zijn de meest sappige schandalen. Natuurlijk zit je wel met het ontstaan van producten zoals zijde.

Confectiekleding zijn bijna allemaal van dat soort, de labels waar het gemaakt word zijn ook vanzelfsprekend.

En de prijs voor eten, omdat mensen geen normale prijs willen betalen is net de reden dat bioindustrie ontstaan is. Voor mij persoonlijk is het simpel, goed vlees of geen vlees.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 19:44

Biologisch vlees is idd duurder om te "maken" dan bio industrie vlees, massaproductie om de prijs laag te houden.

Wat kleding betreft, iemand zei het hier al, ieder stelt zijn eigen prioriteiten.
Ik vind dierenwelzijn en het milieu belangrijk dus maak ik de keuze om daarin mezelf te verbeteren.
En ja, dat betekent dat ik duurder vlees zal kopen, maar daarentegen wil ik het ook 4 dagen laten staan.
Misschien dat ik een goed doel wat ik steun zal veranderen, van Dierenloterij naar Warchild ofzo, maar vooralsnog ben ik al blij met het besluit wat ik genomen heb!

Voor mij vanaf nu ook goed vlees, of geen vlees.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:40

Ik wou dat ik meer vlees kon laten staan, maar met mijn gezondheid is dat niet raadzaam :n Alles is ook in overleg met de dietiste gegaan.
Als de overheid nu eens meer de biologische dingen gaat steunen, dan kunnen de prijzen ook omlaag.

Moet wel denken aan vroegah toen mijn papa nog klein was: toen was het heel normaal dat je in je achtertuin dieren had voor de consumptie. Dat is pas een mooi idee: beest had een mooi leven (want je at het immers zelf op: wil je wel gezond vlees), snelle dood en als mens wist je precies waar je vlees vandaan kwam! en met 1 varken kon je best lang vooruit!
Paard was wat te groot voor in de tuin, dus het bleef bij varkens en kippen :) Al slachtte zijn buurman wel de paarden, dus ruilden ze af en toe :)
Tegenwoordig kijken ze je eerder raar aan als je je eigen dieren slacht een eet, terwijl het op zich wel een mooi idee is :)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:58

Janine1990 schreef:
No way dat mijn paard ooit een spuitje gaat krijgen. Er is zo'n grote dosis nodig om zo'n groot dier dood te krijgen met een spuitje. Paarden verschillen, dus dezelfde dosis heeft niet op elk paard hetzelfde effect.

En deze opmerking hoort in dit topic thuis omdat.......?

Ik vond de opmerking hiervoor ergens eigenlijk wel hout snijden. Je hoeft niet gelijk vegetarier te worden, maar als je je al bewust bent van de grote hoeveelheid kilo's vlees die een mens in zijn leven naar binnen werkt, dan zouden 1 of 2 vleesloze dagen al kunnen 'bijdragen'.

Zelf hou ik heel veel van vlees, maar ik woon alleen dus kook nooit. In praktijk eet ik maar 1 of 2 keer per week vlees.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:59

Welshcobfan schreef:
Ik wou dat ik meer vlees kon laten staan, maar met mijn gezondheid is dat niet raadzaam :n Alles is ook in overleg met de dietiste gegaan.
Als de overheid nu eens meer de biologische dingen gaat steunen, dan kunnen de prijzen ook omlaag.

Moet wel denken aan vroegah toen mijn papa nog klein was: toen was het heel normaal dat je in je achtertuin dieren had voor de consumptie. Dat is pas een mooi idee: beest had een mooi leven (want je at het immers zelf op: wil je wel gezond vlees), snelle dood en als mens wist je precies waar je vlees vandaan kwam! en met 1 varken kon je best lang vooruit!
Paard was wat te groot voor in de tuin, dus het bleef bij varkens en kippen :) Al slachtte zijn buurman wel de paarden, dus ruilden ze af en toe :)
Tegenwoordig kijken ze je eerder raar aan als je je eigen dieren slacht een eet, terwijl het op zich wel een mooi idee is :)

Zou jij er openlijk voor uit durven te komen als je je paard naar de slachter hebt gebracht dat je een biefstukje van het dier mee naar huis hebt genomen?

Ik heb laatst eens gelezen in een interview met een slager (Nijkerk?) dat dat altijd tot de mogelijkheden behoort. Verpakt en al, maar dat nooit iemand het doet.

Ik zou het wel heel uhm.... hoe zal ik het zeggen... spiritueel (?) vinden om dan ook het allerlaatste wat Abel me kan geven te 'gebruiken'. Maar om dat nou hardop te durven zeggen....

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:05

Ik snap wel wat je bedoelt, het idee is raar, maar aan de andere kant heeft het ook wel iets. Ik zou het denk ik wel hardop durven zeggen hoor, het is dan toch mijn paard geweest, hij heeft een prachtig mooi leven bij me gehad en nu consumeer ik hem omdat hij beter af was op de eeuwige weides. Nix mis mee imo. Alhoewel ik er denk meer boven zou gaan zitten janken dan dat ik het op zou eten :+

Mensen waar ik op stal stond, die hadden hun fries moeten laten slachten, tot op de dag van vandaag hangt bij hun de staart van het dier aan de muur. Ook een vreemd idee.
Er zullen ook mensen zijn die het hoofd van hun paard aan de muur hebben hangen....

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:11

ohjajoh! zo ken ik er ook nog eentje.

Ik was mee met mijn hoefsmid, die had me met een smoesje meegetroond naar mensen met een shet in de achtertuin. Ik was het excuus van hem om weer snel weg te kunnen, waren van die mensen waar je niet meer vanaf komt. Dus zo zat ik ineens bij vreemde mensen in de keuken. Maar dat terzijde.

Die vrouw begint te vertellen over haar paard... en neemt me mee naar de woonkamer... heeft ze daar een heel altaar voor dat dier gebouwd!! Staart hing aan de muur, daarnaast een levensgrote foto van haar in haar beste kanten kleed naast een paard en op een verhoging een urn met as. Urn? Het leek meer een container. My god.... ik was er echt even stil van toen. En niet van verrukking, meer van verbijstering.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:16

Ik zou het best hardop durven te zeggen :j maar ik zou het niet doen hahahaha ben opgegroeid met kippen die na hun dood netjes in de kliko gaan hahahaha :D
Maar mijn vader zou het wel kunnen nog :j

Dood is voor mij dood. Dus ik wens de slager of rendac veel plezier met mijn dode dier :j Geen paard komt bij mij in een urn in de kamer :+ bah :P

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:19

hahahah! een plukje manen zou ik nog wel willen bewaren, maar dat kan eigelijk toch ook niet tippen aan de herinneringen, toch vind ik het idee iets tastbaars te hebben wel fijn.
ik heb van mijn eerste verzorgpaard nog een hoefijzer liggen.
er zat een kloof in de hoef en de hoefsmid had een extra lipje aan het ijzer gemaakt zodat die kloof beschermd werd zeg maar. dat is een eenmalige actie geweest en toen die eraf ging heb ik het ijzer meegenomen, is onderhand 12 jaar geleden, ze is ook overleden afgelopen december hoorde ik, dus vind het wel leuk dat ik die nog heb.

maar om nou een compleet altaar te bouwen, euh....nee!
ik denk dat ik mijn toekomstige paard laat opzetten als ie komt te overlijden :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:24

Iessie schreef:
Welshcobfan ik wil me nergens mee bemoeien :o maar je kunt er toch ook voor kiezen om een dag in de week (bijvoorbeeld) geen vlees te eten, of vlees te kopen dat in de aanbieding is, of een voordeel verpakking, maar dan wel biologisch? Je hebt als mens niet perse vlees nodig om gezond te blijven. ;)

Hier wordt om dezelfde redenen als bij Welshcobfan geen gebruik gemaakt van biologisch vlees. Veel te duur voor een heel gezin. Een weekje op mezelf deed me ook schrikken van de prijzen van vlees! Nog geen 400 gr. kip kost al meer dan 5 euro! Nee, dat is mij iets te veel van het goede.
Maar een dag geen vlees eten, ik denk niet dat dat hier zal gebeuren. Wij zijn allemaal gek op vlees, en het komt dus heel zelden voor dat dat gebeurd. Maar wij eten af en toe wel iets vegetarisch er naast...

Overigens zou ik mijn eigen paard niet op hoeven eten... :P Zou inderdaad wel heel spiritueel zijn...

Abeltje77; Dat zou ik ook wel heeel bizar vinden!

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:29

5 piek voor 400 gram kip???
das echt duur! ik betaalde laatst 6 euro voor een kilo!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:32

Moet toegeven dat het Oosterse kip was, en het was 376 gr. om precies te zijn. Het koste wel 5 euro... Onze AH heeft er een handje van eigen prijzen te bedenken...

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:34

ja hee, die oosterse kip heeft natuurlijk wel een wereldreis gemaakt om hier in de schappen terecht te komen :+

koop dan voor dezelfde prijs biologische kip en breng het zelf lekker op smaak met een marinade! een fles ketjap, knoflook en sambal zijn dan ook de kosten niet, en je kan er vaker mee doen ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:36

Yeyo schreef:
ja hee, die oosterse kip heeft natuurlijk wel een wereldreis gemaakt om hier in de schappen terecht te komen :+

koop dan voor dezelfde prijs biologische kip en breng het zelf lekker op smaak met een marinade! een fles ketjap, knoflook en sambal zijn dan ook de kosten niet, en je kan er vaker mee doen ;)

Nee hoor, is gewoon nederlandse/duitse/scandinavische kip :P
Maar was al gemarineerd, voor Oosterse gerechten... :+

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:38

ja daarom zeg ik, koop dan voor dezelfde prijs biologische ongemarineerde kip en breng die zelf op smaak!

ik maakte nl een grapje.....:+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:45

Oooh, gelukkig maar _O-

Tsjah, voor 1 persoon...
Wellicht een goed idee voor de volgende keer. Maar ik doe liever niet al te moeilijk als ik 's middags om half vijf van m'n werk kom, de hond moet uitlaten, moet koken en om zeven uur weer op paard moet zitten... :P
Dat biefstukje/kipfiletje dat ik koop doet er toch weinig toe.
Zeker nadat je 600 euro hebt uitgegeven op een vakantie... :')

Weet wel heel zeker dat als ik op mezelf woon en mijn portemonnee het toestaat, ik over wil gaan om biologisch. Maar op dit moment woon ik nog bij m'n ouders (waar ik voorlopig ook nog niet weg ga...) en eet ik wat de pot schaft.