Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:21

Mindim schreef:
Needje schreef:
Iig iets objectiever als reageren nav een filmpje van een organisatie die tegen is. :D

De rodeo zelf zal de misstanden in zijn sport echter niet laten zien. Dus tegengas zal toch echt uit een andere hoek moeten komen.

Klopt. Dat doen andere sporten ook niet.
Het is ook goed om echte misstanden te tonen. Maar er zijn hier nu meerdere mensen die een show hebben meegemaakt (zelf) en die geen vervelende praktijken hebben meegemaakt/gezien. Dat betekend dat je niet alles over een kam kan scheren.
Wel blijkt dus dat er scherpere controles moeten worden uitgevoerd. Helemaal op evenementen die in de achtertuin gehouden worden.

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:23

omg, dat ze die cowboys met hun teveel aan testosteron eens castreren! dat ze op een motor kruipen en tegen weet ik hoeveel per uur over de snel weg scheuren en hun te pletter rijden, dan hebben de paarden er tenminste geen last van.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:26

eef_juh schreef:
omg, dat ze die cowboys met hun teveel aan testosteron eens castreren! dat ze op een motor kruipen en tegen weet ik hoeveel per uur over de snel weg scheuren en hun te pletter rijden, dan hebben de paarden er tenminste geen last van.

Voordat je dit soort uitspraken doet vraag ik je er toch wat mee in te verdiepen....
Voor veel cowboys is het niet alleen een way of live (dus cultuur) maar ook een way to survive in het relatief arme midwesten.....
het is hun beroep, met risico van eigen leven (gebroken ruggen etc) !
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 30-07-09 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:27

[/quote] Klopt. Dat doen andere sporten ook niet.
Het is ook goed om echte misstanden te tonen. Maar er zijn hier nu meerdere mensen die een show hebben meegemaakt (zelf) en die geen vervelende praktijken hebben meegemaakt/gezien. Dat betekend dat je niet alles over een kam kan scheren.
Wel blijkt dus dat er scherpere controles moeten worden uitgevoerd. Helemaal op evenementen die in de achtertuin gehouden worden.[/quote]

Helemaal mee eens.

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:45

OKHannes schreef:
eef_juh schreef:

Voordat je dit soort uitspraken doet vraag ik je er toch wat mee in te verdiepen....
Voor veel cowboys is het niet alleen een way of live (dus cultuur) maar ook een way to survive in het relatief arme midwesten.....
het is hun beroep, met risico van eigen leven (gebroken ruggen etc) !

Het is gwn entertainment voor de mensen daar en er zijn er zoveel die in andere takken van de rodeo hun geld kunnen verdienen zonder de paarden pijn te doen.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:46

Pienb schreef:
tja helaas komen die kalveren niet op je af als je roept 'KAAAAALFFFJUUUUHHHH' dus ze moeten toch iets op die grote steppes daar :+ :+

Zoals ik al eerder zei, ik heb het over de sport, niet over the way of life in het wilde westen.

OKHannes, ik ben het niet met je eens dat een paard met dubbele lading erger is dan een kalf wat op die manier IN DE SPORT gevangen wordt, dierenleed is dierenleed, en ja dat scheer ik wel over één kam, ongeacht of het uit traditie, voor de lol, voor de sport, de industrie, of overleving is.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:47

Die andere takken zijn voor de side show.......
Rodeo draait om de dingen waar nu tegen geageerd wordt..let wel, ik blijf ook niet bij deze facetten van rodeo kijken....

@Yeyo, dat kalfje gaat na de show weer de wei op. Dat paard voor die wagen heeft het al heel lang zwaar gehad (zal niet een keer zijn dat hij zo'n kar moet trekken maar meerdere malen per dag. Hij is er uiteindelijk aan bezweken. En als hij klaar is met werk staat hij in de volle zon vastgebonden aan een boom.....(uitgaand evan de Brookshospital plaatjes). Dus in die zin vind ik dat erger, ja....
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 30-07-09 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Yeyo

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:51

Dus dan hebben we het nu enkel over de bucking horses als ik het goed begrijp.
Daarover heb ik mijn mening idd bijgesteld na wat speurwerk op internet ipv het getoonde filmpje meteen af te fikken zoals ik op pagina 1 heb gedaan :D

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:53

Ja ik vind het ook een sport van niets maar daarentegen vindt ik manegepaarden die 6 uur per dag moeten lopen ook niets.
Ook de springsport en dressuursport vindt ik neits, althans niet op topniveau.
Vindt eigenlijk manier waarop Anky haar paarden traint niet veel verschillen van het leven wat dit soort paarden dagelijks ondervindt.
Zal wel een hoop commentaar krijgen hierop en geeft ook niets hoor maar het is gewoon mijn persoonlijke mening he.
Mensen gebruiken dieren nu eenmaal als wegwerpartikel, dit is een naar ongeluk maar kan net zo goed gebeuren bij een dressuurruiter of springruiter enz.
Vel beter zou zijn als gewoon niemand meer gaat kijken net als bv bij stierengevechten.
Maar ja zal wel niet gebeuren, nou ja voorlopig maak ik me veel drukker om de walgelijkheden die hier gebeuren met paarden die op slachttransport gaan, varkensfokkerijen, mestkalfjes, slachtkippetjes , mensen die toch honden blijven kopen bij die walgelijke broodfokkers, de nertsenfokkerijen hier in Nederland en nou ja inkt te kort om allemaal op te schrijven hoe wij hier in Nederland met onze dieren omgaan, maar zal ook wel met cultuur te maken hebben, net als de Amerikanen.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:55

_/-\o_

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:57

OKHannes schreef:
Rodeo draait om de dingen waar nu tegen geageerd wordt..let wel, ik blijf ook niet bij deze facetten van rodeo kijken....

@Yeyo, dat kalfje gaat na de show weer de wei op. Dat paard voor die wagen heeft het al heel lang zwaar gehad (zal niet een keer zijn dat hij zo'n kar moet trekken maar meerdere malen per dag. Hij is er uiteindelijk aan bezweken. En als hij klaar is met werk staat hij in de volle zon vastgebonden aan een boom.....(uitgaand evan de Brookshospital plaatjes). Dus in die zin vind ik dat erger, ja....

Maar dit valt dan toch ook onder way of life??
Niet goed te praten hoor, zeker niet, maar de mensen wiens paarden bij Brooke terecht komen hebben dat paard toch ook louter als lastdier en gebruiken het om zelf te kunnen overleven?

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:59

Maar Yejo je bent het wel met me eens denk ik dat er ook weinig rspect voor die dieren is, uitzondering daargenlaten natuurlijk.
Juist als je er afhankelijk van bent, wees er dan zuinig op.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:01

Way of live is cultuur (en ook wel beroep), dit is puur beroepsmatig. Zij leggen gemaakte afspraken over het gebruik en inzet van, volledig naast ze neer...als ze zich er wel aan zouden houden, zouden de paarden het wel iets beter hebben.
het is ene very fine line denk ik......

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:09

OKHannes schreef:

hoe spectaculairder hoe beter dus, want dat heeft meer entertainment waarde, zo denken ze daar.
en er zijn nog bekende takken zoals barrel racing en roping van vanalles en nog wat, deze zijn stukken paardvriendelijker

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:26

eppie38 schreef:
Maar Yejo je bent het wel met me eens denk ik dat er ook weinig rspect voor die dieren is, uitzondering daargenlaten natuurlijk.
Juist als je er afhankelijk van bent, wees er dan zuinig op.

En als je daar de middelen nou niet voor hebt?
Dat je een paard in de schaduw zet ok, daar heb je niets voor nodig, behalve schaduw natuurlijk. Maar als je geen geld hebt om het beestje fatsoenlijk te voeren, voer wat in verhouding staat tot de prestaties die het moet leveren? Of de middelen hebt om hem te laten behandelen bij ziekte? Die mensen zijn afhankelijk van iets wat ze niet kunnen (of willen) onderhouden, dus moeten die beestjes doorgaan tot ze er letterlijk bij neervallen. Godzijdank dat Brooke er dan nog is om de hoognodige voorzieningen te treffen voor die dieren, of om er nog een dierwaardig eind aan te maken.

De enige reden waarom dat dierenleed in de sport voorkomt is omdat er bakken met geld in omgaat, alles moet mooier, beter, hoger, verder, en als je een dier dus niet op een natuurlijke manier tot het uiterste kan drijven, dan dus maar geweld gebruiken?
Dat valt i.m.o. ook niet goed te praten, ongeacht welke sport.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:59

Ragdollcat schreef:
Maar dat neemt absoluut niet weg dat het een rotsport is, het is gewoon dier pesten en kwellen, net als met de stiervechten.

Of je nou een wolletje gebruikt of niet, een flankriem is een flankriem, en als ze ervan gaat bokken dan is dat een dierenkwellerij.

Stel je voor: Ik smeer op je rug een smeersel in en strooi er bijtende mieren op, en bind je handen voor vast en je moet lopen en niemand helpt je van je kwelling af, en dan kijken hoe lang je het volhoudt om normaal te doen, kijk dat is ook een leuke sport, jaaaaaaaaaaaa

Ik zeg juist dat het géén flankriem is dat bij ons wordt gebruikt. Het is een wolletje, dat niet eens strak zit, en geen pijn maar jeuk geeft.

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:14

Bah wat een rot gezicht!
Volgens mij was de merrie opslag dood als ikk t zo zag!
AFSCHAFFEN DIE HAP!!

Tuurlijk kan dit ook gebeuren bij het inrijden maar dat is dan een ongeluk en niet puur voor vermaak!!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:34

Nee een paard wordt niet voor ons plezier ingereden?

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:38

Nou die van mij die vroeg erom :+

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:45

:D
Zei toch wel "alstublieft" hè?!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:46

Zullen we het er maar op houden dat stoere mannen stoere dingen met grote dieren willen doen en dat dat soms niet goed afloopt?
Meestal voor de dieren dan. Stier, paard of ander beestenspul.
Jammer dat die dieren niet gelijk het licht uit de ogen schoppen van die stoere mannen, want zodra dát gebeurt, is er geen lol meer aan natuurlijk.
Al je stoere mannen weg, maar een dood dier ach...
Lekker boeiend.
Groot dier (met alle mogelijke martelwerktuigen) versus stoere man is toch entertainment?

Jullie weten vast dat dit geen incident is.
Dat gebeurt op iedere rodeo en is dagelijkse kost. Een heel dorp loopt er voor uit! Gezellig met je kids er naar toe...
Lekker stoer!
En 's avonds wat vlees op de BBQ daardoor.
Niks mis mee toch? _-:(

Ik heb sowieso geen hoge pet op van USA en vind het maar verachterlijk volk.
Ik krijg nu vast een advocaat aan m'n broek! :D

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:45

Nou, wat is die Western toch boeiend.
Heel interesseant dat die stoere cowboys zomaar op een bokkend paard durven te gaan zitten.
Zelfs op stieren, en dan te paard achter kalfjes aanrennen. Heb er grote bewondering voor yeahaa.

Vroeguh joeg ik achter hazen te pony, maar dat is natuurlijk niet zo spectaculair, want de haas won het eerlijk gezegd eigenlijk altijd van ons. Die maakt, in vrijheid, haakse bochten om te ontsnappen. Als ik al vlak bij hem was durfde ik hem niet te pakken, vond ik zielig. Beetje jagen was wel leuk. Goed vor het ego van de haas dacht ik toen.

Had ik toen maar kalfjes gehad, de veulentjes deed ik niet, dat vond ik zielig.
Mooie discipline die Western, 'a real way of living in nature'.

Niets veranderd dat wilde westen, onze voorvaderen.

Maar deze zin slaat alles:
Citaat:
Ik zeg juist dat het géén flankriem is dat bij ons wordt gebruikt. Het is een wolletje, dat niet eens strak zit, en geen pijn maar jeuk geeft.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:02

@ Paardentango: mja, bontje om te kietelen :D :+ _O-
Dat zit alleen vast aan een leren riem die toch wel erg strak wordt getrokken, zodat het pijn doet bij merries.
Zeker als ze net geveulend hebben. Oh, vertel ik nu iets nieuws?
Nog een nieuwtje dan: bij de hengsten worden de ballen 'gekieteld' . Met een bontje. En een strak zittende riem om dat bontje te laten kietelen.

:+ _O-

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:10

Waar hebben jullie het in godsnaam over? :?
Knap als je een paard z'n geslachtsdelen er tussen krijgt. Wil niet weten hoe groot de ballen van die hengsten wel niet zijn. :=

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:15

Paardentango schreef:
Nou, wat is die Western toch boeiend.
Heel interesseant dat die stoere cowboys zomaar op een bokkend paard durven te gaan zitten.
Zelfs op stieren, en dan te paard achter kalfjes aanrennen. Heb er grote bewondering voor yeahaa.

Vroeguh joeg ik achter hazen te pony, maar dat is natuurlijk niet zo spectaculair, want de haas won het eerlijk gezegd eigenlijk altijd van ons. Die maakt, in vrijheid, haakse bochten om te ontsnappen. Als ik al vlak bij hem was durfde ik hem niet te pakken, vond ik zielig. Beetje jagen was wel leuk. Goed vor het ego van de haas dacht ik toen.

Had ik toen maar kalfjes gehad, de veulentjes deed ik niet, dat vond ik zielig.
Mooie discipline die Western, 'a real way of living in nature'.

Niets veranderd dat wilde westen, onze voorvaderen.

Maar deze zin slaat alles:
Citaat:

Tja, ik weet niet wat de naam is, maar ik ben geen oen die niet weet wat er gebeurd.
Lach maar, ik weet beter.