KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 08:26

KiWiKo schreef:
@ bandida......... B is gewoon heel, heel, heel erg basis...... een paard met een rem en een stuur erop kan de B door en dat heeft niks met kunstjes te maken.
ik heb er de laatste paar dagen over nagedacht........... en ik wil me wel inschrijven in de B met een paard van een bitloze bokker

Maar geen biet aan dus..
Als je er lol in hebt ga je toch gewoon kiwiko +:)+
Kan je ook mee verslag geven uit eerste hand en zo..

Annetje

Re: KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 08:32

Wat leuk dat ze dit willen organiseren. Jammer dat het helemaal in Ermelo is, dat vind ik voor mijn paard te ver weg. Dan moet hij lang op de wagen en wordt hij onrustig. Anders had ik zeker meegedaan.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:20

we hebben in bijna elke klas een vertegenwoordiger ;)
behalve M1 geloof ik.

en dat is alleen wat ik uit dit topic kan opmaken he.
ik weet niet wat zich allemaal nog ingeschreven heeft buiten dit topic.

mij is verteld dat je je wel schrap moet zetten, je bent "proefkonijn" en het is maar de vraag of je dus met respect behandeld word, of helemaal afgezeken.

maar ik wil mijn nek er wel voor uitsteken.
heb gisteren eindelijk weer eens succes gehad op wedstrijd, (omdat ik zelf het licht zag en dacht, Ik moet er toch eens aan gaan rijden in plaats van meeliften) heb de smaak te pakken, we hebben er zin in!

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:31

Arabesk,
Heb jij dadelijk nog wel de status om in elk topic te reageren als er een vraag is over bitten dat je maar bitloos moet?
Als er zo weinig mensen komen dikke kans dat er nooit bitloos gestart mag worden op wedstrijd.
Kunnen veel mensen je advies ook niet overnemen.
Ik mag dan ook hopen dat je dan voor altijd er over stil bent als je nu er niet voor gaat staan om het er door te krijgen.
Dan maar even saai voor 5 minuten, dan meer even wat langer in de trailer.
Di je ook gebruikt om naar een kliniek te gaan of een leuk bos even wat verder op.

Ik vind een B proef ook saai.
Het is te simpel, ik rij ook liever M en hoger, dan moet je tenmiste je paard wat voor elkaar gaan krijgen.
B is wat iedereen kan, ook als je nooit in een bak rijdt.
Wil je namelijk een paard hebben dat recht in het lijf loopt,
niet op de voorhand sloft en nageeflijk is zodat hij de ruiter goed draagt.
Allemaal ook belangrijk als je met buitenrijden je paard gezond wilt houden.
Dus dat kan de belemmering niet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:42

Bitloos, is dat ook met hackamore, S shank, kaptoom, halsring?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:49

KiWiKo schreef:
dat jullie er geen biet aan vinden is jullie goed recht! ......... maarrrr kan nooit betekenen dat jullie daarop anderen afstraffen :) die dat WEL leuk vinden.

Ho even! :(

Wij straffen niemand ergens op af, rijden gewoon fijn bitloos met ons paard in de open lucht. Degene die 'afstraffen' als je het dan zo wilt noemen, zijn degene die zo achterlijk vasthoudend in tradities zijn bij o.a. de KNHS!
Feit is dat ze nu een wedstrijd voor bitlozen organiseren is prachtig, maar laat daar dan degene gebruik van maken die daar ook gebruik van willen gaan maken en spreek ons daar niet op aan.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:55

Jullie vinden tradities achterlijk.
Heel veel mensen delen die mening niet omdat ze met bit niet zieliger vinden als bitloos.
Jullie als mensen die echt pro bitloos zijn, zelfs graag mensen wat afkammen die dat niet doen, kunnen nu de KNHS laten zien hoeveel animo er is.
Laten zien dat het paard ook nageeflijk kan lopen.
Het bit geen rem is.
Laat het de KNHS, maar zo ook andere in nederland zien dat bitloos een gweldig alternatief is.
Dan wordt er eindelijk wat berijkt, want zo anoniem op een topic mensen afkammen heeft zo weinig zin.
Nu kan het, en dan staat er ineens niemand.
Spreek nu of zwijg voor altijd.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:18

vorame schreef:

Dat zeg ik niet.

Citaat:
Heel veel mensen delen die mening niet omdat ze met bit niet zieliger vinden als bitloos.
Jullie als mensen die echt pro bitloos zijn, zelfs graag mensen wat afkammen die dat niet doen...

Dat doe ik ook niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:35

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:
@ bandida......... B is gewoon heel, heel, heel erg basis...... een paard met een rem en een stuur erop kan de B door en dat heeft niks met kunstjes te maken.
ik heb er de laatste paar dagen over nagedacht........... en ik wil me wel inschrijven in de B met een paard van een bitloze bokker

Maar geen biet aan dus..
Als je er lol in hebt ga je toch gewoon kiwiko +:)+
Kan je ook mee verslag geven uit eerste hand en zo..

mijn paard is stuk :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:46

russel schreef:
Bitloos, is dat ook met halsring?

Nee. Dat is optomingloos en er wordt wel een optoming verwacht. Terecht want optomingsloos vraag wéér andere aanwijzingen omdat je andere middelen gebruikt. Je kan die manier van rijden alleen vergelijken als je niet de manier maar het reslutaat vergelijkt.

Wanneer bij ringdressuur het uitvoeren op zích en niet de manier waarop wordt beoordeeld, dán kan je bit, bitloos, optomingsloos in dezelfde klasse zetten en beoordelen want de criteria zijn gelijk.
Kijk je naar het hoé, dan loop je spaak want andere middelen = andere communicatie.

Voorbeeld: het spel tussen nageeflijk-aanleuning is bij bit, bitloos, optomingsloos totaal onvergelijkbaar omdat het communicatiemiddel, de communicatie, wat/die de spil van dit spel is, anders is :)*

Dat is echter het topic niet :D

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:47

moonprayer schreef:
mij is verteld dat je je wel schrap moet zetten, je bent "proefkonijn" en het is maar de vraag of je dus met respect behandeld word, of helemaal afgezeken.

smoes 5.

hc

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:55

Ik ga nog even vervoer zoeken, ik heb zelf m'n rijbewijs nog niet en m'n ouders hebben er geen zin in :+ mocht er iemand langs slagharen e.o. komen en mij willen oppikken, meldt het dan even en anders ga ik zelf wel op zoek :)
Ik heb alleen wedstrijd ervaring in de IJslanders dus het wordt voor mij gewoon een B-proefje :+ maar we gaan het WEL proberen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:00

Arabesk schreef:
Ik heb ook ooit één endurance wedstrijd gereden, en kwam tot de conclusie dat ik het voor mezelf en mijn paard totaal onzinnig vind om drie uur op pad te gaan met trailer en auto, paard uit te laten, paard 30 km door een bos te trappen en weer terug te gaan, als ik hier een bos om de hoek heb :?

Ik heb moeite gedaan om optomingsloos te mogen meedoen in een zware endurance. Wist vooraf dat dit niets anders was dan wat ik normaal doe maar dan met traileren en regels als lolbedervers.
Het doel was geen lol, niet voor mij niet voor de knol.
Het doel was te laten ZIEN dat je een voorwaardse racer niet met teugels of martingaal hoeft tegen te houden.
Het resultaat was ook voorspelbaar: totale ontkenning :D
Ik riep dat het kon, ik heb daad bij woord gevoegd.
Ík heb gedaan wat ik eraan kan doen = klaar. Wil er verder niets meer mee te maken hebben :D

Ik vind dat ringdressuur als toets van rijvaardigheid volledig een farce is. Ik vind het daarom volstrekt zinloos op zích.
Verder vind ik dat de klassieke ringdressuur zoals die in NL wordt beoefend inherent met bit ís.
Het streven naar bitloze klassieke ringdressuur vind ik een gotspe en ik heb dit vanaf het eerste initiatief aangegeven.
Ik ben er TEGEN en doe er niet aan mee.

De kern is dat er een fanatieke volkstam luid om geroepen heeft. Inclusief Arabesk.
Aan die oproep is gehoor gegeven.
Roepers die niet komen kúnnen er een goede reden voor hebben. Hier op dit topic echter staat een zielige lijst van smoezen.

hc

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:18

e_horse schreef:
vorame schreef:

Dat zeg ik niet.

Citaat:
Jullie als mensen die echt pro bitloos zijn, zelfs graag mensen wat afkammen die dat niet doen...

Dat doe ik ook niet.

Citaat:
degene die zo achterlijk vasthoudend in tradities zijn bij o.a. de KNHS!

Hoe moe je dat dan opvatten?

Misschien dat jij andere niet afkamt, niet in elk topic dat over een bit gaat komt leuren over bitloos.
Maar je kan bijna geen topic openen of het staat er wel in.
Waar zijn die mensen dan nu?
Niet op die wedstrijd. Want daar hebben ze smoesjes voor.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:23

Huertecilla schreef:
moonprayer schreef:

smoes 5.

hc

haha neehoor. want ik doe wel mee ;)
en degeen die mij dit verteld heeft ook.
in het Z2 zelfs.

dus het is geen smoes. het is een stok achter de deur om goed te gaan trainen,
dat je daar écht wat leuks kan laten zien

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:27

vorame schreef:
e_horse schreef:

Hoe moe je dat dan opvatten?

'Achterlijk vasthouden' is wat anders dan 'achterlijke tradities' ;)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:29

het kromste vind ik dat na het ZZ-zwaar dacht ik. is een stang en trens verplicht.

ik begrijp niet waarom, maar dat is een heel andere discussie.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:32

Ik baal wel een beetje eerlijk gezegd dat het 10 juli is,
want heb de 11de selectiewedstrijd. Anders had ik best mee willen doen.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:35

Jammer Wake-up.. is de selectiewedstrijd ook van de KNHS?

Ja S&T snap ik ook niet. Ik las in de Bit dat er volgende maand een stuk over in komt te staan. Ben erg benieuwd!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:38

Ja, het is de selectie voor de Gelderse kampioenschap,
en ik moet deze ook rijden, wil ik überhaupt geselecteerd kunnen worden..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 13:44

moonprayer schreef:
het kromste vind ik dat na het ZZ-zwaar dacht ik. is een stang en trens verplicht.

ik begrijp niet waarom, maar dat is een heel andere discussie.

Ik wel en het is volledig in lijn met de essentie van wat er klassiek is aan FEI klassieke dressuur.
Dat heb ik echter al tíg keer onderbouwd uiteengezet en is inderdaad het topic niet.

hc

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 14:38

e_horse schreef:

En nou biedt de KNHS een opening en wie gaat er?

Nou, ja, ik in ieder geval, of ze moeten me uitselecteren omdat er te veel inschrijvingen zijn in mijn klasse _O- .

Sorry, wordt af en toe iet wat sarcastisch en dit topic helpt niet echt om dat te voorkomen.

Wat betreft bekeken worden, eerlijk gezegd geen idee wat de KNHS met die proefwedstrijd gaat doen.
Of ze daar gewoon 1 of 2 jury's neerzetten of een hele batterij, die ons moet beoordelen.
Ook geen idee, of die jury's van te voren enigzins op de hoogte zijn gesteld van hoe verwacht wordt
dat ze ons beoordelen, of dat de KNHS ergens mensen met kennis in heeft gehuurd om dit te komen
beoordelen, dan wel zich voor te laten lichten.
Zal me ook eerlijk gezegd een zorg zijn, wil gewoon een fatsoenlijke proef rijden. Helaas voor de jury, zijn
Sjol en ik geen hoogvliegers. Maar doorsnee recreanten die proefjes rijden.

Snap nog steeds 1 ding niet, krijg daar tot op heden hier ook nergens antwoord op.
Daar diegenen die reageren, niet geintresseerd zijn in het saai dressuur proefjes rijden in een ring.
Een ander gedeelte van de mensen die meekletsen een batterij smoezen hebben en we hebben
nog meekletsers die ondertussen ook meedoen(handje vol).
Waar is dan die lobby voor bitloos proefjes rijden vandaan gekomen?
KNHS heeft echt niet spontaan bedacht dat dit mogelijk was.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:04

Sjolvir schreef:
Waar is dan die lobby voor bitloos proefjes rijden vandaan gekomen?
KNHS heeft echt niet spontaan bedacht dat dit mogelijk was.

Goeie vraag.. waar zijn ze?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:08

Daar ben ik dus echt nieuwsgierig naar!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:18

O.a. ik heb er een mail over naar de KNHS gestuurd, niet omdat ik fanatiek wedstrijden wil gaan rijden, maar omdat ik het best leuk zou vinden om 2 of 3x in de maand toch mee te doen.
Helaas kunnen mijn ouders die dag niet en ik heb nog geen rijbewijs, verder is er hier niemand in de buurt die geïnteresseerd genoeg is om mij heen en weer te rijden (is toch een kleine 100km).
Ik ben dus nog op zoek naar vervoer en zo gauw ik dat gevonden heb schrijf ik me direct in in de B of de L1, paard waar ik mee ga heeft namelijk nog amper wedstrijd ervaring maar kan al wel veel, even afwachten dus.

Ik denk persoonlijk dat het bij de meesten gewoon een kwestie was van een grote bek met een klein hartje. Zo gauw de KNHS toegeeft hoeft het niet meer, want ZO graag hoeven ze nou ook weer niet op wedstrijd...maar ondertussen wel klagen en een ander het laten opknappen. Dat is hoe ik het zie.

EDIT: ga er trouwens ook niet vanuit dat alle mensen die bitloos bepleit hebben bij de KNHS ook op bokt zitten dus ja :+