Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:34

Kim_Peters schreef:
Nou het spijt me zeer hoor, maar ik kan het nog echt niet duidelijk terug vinden...

Je kan toch ook niet serieus menen dat je een echt antwoord in die vraag in een topic op bokt gaat vinden? Of op het internet toutcourt? Je kan hier wel meningen lezen, of interesse opdoen, maar echte kennis over hoeven, daarvoor zal je onder je paard moeten zijn, ouderwetse papieren boeken moeten lezen, en je laten doceren door een paar mensen die kennis hebben van kappen, anatomie en de werking van een hoef, en genoeg ervaring om het allemaal wat te kaderen.
@ allen
En pas als dat er allemaal in zit kan je m.i. op een zinvolle manier deelnemen aan een discussie over meningen hierover op bokt. Dit topic gaat nergens heen nu.. hoeveel mensen hier kappen zelf en kennen de vermeende verschillen tussen TB en NB uit de praktijk? Laat staan uit onderzoek? dat laatste is gewoon niemand..

Kim_Peters

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:39

Hmm ja een onderzoek wat gedaan is op Mustangs... Sorry daar vergelijk ik mijn paarden niet mee. Ooit een Mustang een 3* cross, een 1.50 parcours of een Grand Prix dressuurproef zien lopen? De paarden waar wij nu mee werken worden voor een heel ander doel gebruikt.

En wanneer ik op de website www.hoefnatuurlijk.nl kijk kan ik alleen maar nadelen van het beslaan van paarden vinden, helaas geen duidelijke voordelen van NB...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:41

JoviBan, het is gewoon zo dat anderen en ik zich allang verdiept hebben in het NB, maar geconcludeerd hebben dat het niet beter is dan wat we nu doen. Het is allang geen onbekend-onbemind, maar meer bekend-ongewenst geworden en ik snap niet waarom wij dat niet zouden mogen vertellen? Ik ben het gewoon niet met de NB-enthousiastelingen eens over het nut van NB.

apfelstrudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:54

Naast de totaal verschillende milieufactoren die een rol spelen in de -naar mijn ogen misplaatste- vergelijking 'wilde' mustangs vs Nederlandse paarden, hier nog enkele overdenkingen: zou het niet enorm veel uit kunnen maken dat een mustang zich vrij en blij over ieder mogelijk terrein voortbeweegt, hierbij zijn eigen snelheid/route bepalend? Vergelijk dit met onze rijpaarden: WIJ bepalen de gang waarin het paard loopt, WIJ bepalen de route die het paard loopt en last but not least; wij zitten EROP! Mijns inziens geeft dit een nogal andere belasting voor de paardenbenen/hoeven en is ondersteuning in de vorm van hoefbeslag in sommige gevallen gewoon onontbeerlijk en daarnaast een uitkomst voor vele paarden. Gangtechnisch alleen al heb ik vele paarden meegemaakt die na het beslaan veel zuiverder en meer in balans bewogen. Vraag me echt af of bovenstaande zaken worden meegenomen in het wetenschappelijke onderzoek naar natuurlijk bekappen (is dat overigens ooit echt gedaan?)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:04

Kan er niet een keer een onderzoek gedaan worden door bijvoorbeeld een Universiteit Utrecht?

Uitgangspunten kunnen dan o.a. zijn:

20 paarden die TB bekapt worden en 20 paarden die NB bekapt worden.
TB volgens richtlijnen rijksgediplomeerd hoefsmid
NB volgens richtlijnen AANCHP

Leefomstandigheden naar Nederlandse mogelijkheden (bijv. 4 uur per dag paddock in de wintermaanden en kleigrond weidegang in de zomermaanden 24/7)
Ratsoen naar NL gemiddelde: ruwvoer aangevuld met krachtvoer
Training op recreatie niveau (dressuur L2 niveau, springen?, buitenritten van 1 uur over diverse paden, hard, ruiterpad etc.)
Ras: KWPN (toch meest voorkomend denk ik hier in NL)
Gezondheid: geen ernstige hoefproblemen/ziektes

Wie kan er nog meer uitgangspunten bedenken?

Het is waar dat NB gebaseerd is op mustangs die op de ruige vlaktes van USA leven, ik vind de studies hiernaar erg interessant. Echter hoe zit het bijv. met nog echt wilde prwelschki's? IJslanders? Shetti's? Die leven ook nog in het wild.

Hoe ontwikkelen de hoeven van de prwelchki's die in de NL natuurgebieden uitgezet zijn? Worden zij geheel met rust gelaten aangaande hoefverzorging? Hoe zien hun hoeven eruit?

Misschien dat hier ook onderzoek naar gedaan kan worden.

Hoe meer inzichten hoe beter! Voor alle partijen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:24

Laetitia, het is nogal opvallend dat dergelijk vergelijkingsmateriaal helemaal niet wordt benut.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:35

laetitia schreef:
Kan er niet een keer een onderzoek gedaan worden door bijvoorbeeld een Universiteit Utrecht?

Leefomstandigheden naar Nederlandse mogelijkheden (bijv. 4 uur per dag paddock in de wintermaanden en kleigrond weidegang in de zomermaanden 24/7)
Training op recreatie niveau (dressuur L2 niveau, springen?, buitenritten van 1 uur over diverse paden, hard, ruiterpad etc.)

Het is waar dat NB gebaseerd is op mustangs die op de ruige vlaktes van USA leven, ik vind de studies hiernaar erg interessant. Echter hoe zit het bijv. met nog echt wilde prwelschki's? IJslanders? Shetti's? Die leven ook nog in het wild.

Hoe ontwikkelen de hoeven van de prwelchki's die in de NL natuurgebieden uitgezet zijn? Worden zij geheel met rust gelaten aangaande hoefverzorging? Hoe zien hun hoeven eruit?

denk dat dit zomaar een hele goede studie zal zijn.........

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:40

Laetitia, ik heb een ijslander met veel te zachte hoefjes en een arabier met platvoeten. Hier komt binnenkort een NB'er bij, ze zijn hiervoor altijd TB gedaan, ik zal je over de ijslander (dat ras noemde je net) op de hoogte houden als je dat wil :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:00

KiWiKo schreef:
laetitia schreef:

denk dat dit zomaar een hele goede studie zal zijn.........

Zullen we dan maar een studiegroepje oprichten -:) . ben zelf helaas niet academisch opgeleid, ben tot HBO niveau gekomen en die onderzoeken zijn toch niet echt wetenschappelijk te noemen die ik daar heb gedaan... (bijv. SWOT analyse van toeristische stad Napels... _O- )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:01

lief, ik kan niet eens tot 5 tellen :D :D :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:02

laetitia schreef:

Als je op zo'n onderzoek gaat zitten wachten, kan je denk ik lang wachten :D lijkt me ook weinig nuttig. Wat wil je dan zien aan die tien paarden?
Aangezien alle tb-ers en nb-ers net iets anders bekappen en daarom beide stromingen over een complete range van verschillen bestaat (die ook nog elkaar overlappen) lijkt het mij nuttiger om onderzoek te doen naar de functie van de hoef en de invloed daarop van verschillende hoefvormen, correcties etc.
Daar wordt allang onderzoek naar gedaan, maar je moet niet vergeten dat onderzoeks resultaten soms op veel verschillende manieren uit te leggen zijn en onderzoeksresultaten kunnen door verschillende onderzoekers gebruikt worden om een andere stelling te onderbouwen.
Je zal dus nooit een conclusie kunnen maken over of die of die stroming beter is, je kan alleen positieve en negatieve punten in een stroming bekijken en daardoor tot meer inzicht en kennis komen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:05

De persoon die bewezen heeft dat NB geen toegevoegde waarde heeft is mijn opa :D

Deze man heeft z'n leven met paarden gewerkt op zandgrond.
Voor de ploeg enz enz, en soms wat kleine stukjes over straat.
De beste man was straatarm en kon z'n geld wel aan betere dingen besteden dan aan hoefijzers (zijn levensonderhoud en gezin bijv).

Toch liepen zijn paarden altijd op ijzers simpelweg omdat het nodig was.

Hiermee wil ik niet zeggen dat ALLE paarden ijzers nodig hebben, maar het verwerpen zoals je vaak in de NB hoek hoort raakt kant nog wal.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:07

sanne83 schreef:
laetitia schreef:

Als je op zo'n onderzoek gaat zitten wachten, kan je denk ik lang wachten :D lijkt me ook weinig nuttig. Wat wil je dan zien aan die tien paarden?
Aangezien alle tb-ers en nb-ers net iets anders bekappen en daarom beide stromingen over een complete range van verschillen bestaat (die ook nog elkaar overlappen) lijkt het mij nuttiger om onderzoek te doen naar de functie van de hoef en de invloed daarop van verschillende hoefvormen, correcties etc.
Daar wordt allang onderzoek naar gedaan, maar je moet niet vergeten dat onderzoeks resultaten soms op veel verschillende manieren uit te leggen zijn en onderzoeksresultaten kunnen door verschillende onderzoekers gebruikt worden om een andere stelling te onderbouwen.
Je zal dus nooit een conclusie kunnen maken over of die of die stroming beter is, je kan alleen positieve en negatieve punten in een stroming bekijken en daardoor tot meer inzicht en kennis komen.

kweenie, volgens mij is dit het enige meetbare onderzoek :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:08

Sanne83, dat hangt er dus maar vanaf welke onderzoeksvraag je stelt, welke hypothese je gaat onderzoeken. Een mogelijke onderzoeksvraag kan zijn 'conformatie van de hoef blijft correct op x termijn'. of 'bewegingsmechanisme van het paard wordt niet negatief beinvloed'.

Kiwiko, dat hangt ervanaf wat je wilt meten en dat leg je dus vast in je hypothese.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:11

naja zet 40 paarden 4 jaar naast elkaar....... en kijk dan hoe groep 1 zich ontwikkeld en hoe groep 2 zich ontwikkeld ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:13

Ontwikkelen zullen ze zich allemaal, maar je moet juist vastleggen welke verschillen van belang zijn, in welke mate en hoe.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:15

manie schreef:
De persoon die bewezen heeft dat NB geen toegevoegde waarde heeft is mijn opa :D

Deze man heeft z'n leven met paarden gewerkt op zandgrond.
Voor de ploeg enz enz, en soms wat kleine stukjes over straat.
De beste man was straatarm en kon z'n geld wel aan betere dingen besteden dan aan hoefijzers (zijn levensonderhoud en gezin bijv).

Toch liepen zijn paarden altijd op ijzers simpelweg omdat het nodig was.

Hiermee wil ik niet zeggen dat ALLE paarden ijzers nodig hebben, maar het verwerpen zoals je vaak in de NB hoek hoort raakt kant nog wal.

Het verwerpen van NB raakt net zo goed kant noch wal voor veel paarden (en hun eigenaren). ;)
Mijn paard loopt er al jaren prima op, loopt ook op asfalt etc., maar hij heeft echt geen hoefijzers nodig, hoor. :n
Zijn hoeven groeien zelfs erg snel, maar zijn 'natuurlijke' slijtage doet het gelukkig ook prima. :)
En anders vijl ik zelf wat bij en/of bel mijn NBer, maar die komt standaard om de 5 weken. :)

Heb vanochtend uit pure nieuwsgierigheid nog een traditionele hoefsmid naar mijn paard's voeten laten kijken en hij vond ze helemaal goed :D . En ze worden toch echt natuurlijk bekapt. ;)

Overigens ben ik ook voor zo'n onderzoek. Kom maar op, altijd leerzaam. :)

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:17

onderzoek zet toch geen zoden aan de dijk, onderzoek je eigen paard, dan kom je meer te weten dan als een wetenschapper iemand anders paarden gaat onderzoeken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:21

joopie7 schreef:
onderzoek zet toch geen zoden aan de dijk, onderzoek je eigen paard, dan kom je meer te weten dan als een wetenschapper iemand anders paarden gaat onderzoeken

Daar heb je gelijk in. Mijn eigen paard vertelt me veel meer en die zegt wel eens hele andere zaken dan gemiddeld onderzoek. :D

Geldt ook voor mensen. Gek word je van al die onderzoeken, die je alleen al in de krant leest. Bladiebla...... En twee jaar later is het weer andersom. Gevolg is dat je veel onderzoeken sowieso met een korrel zout neemt. Althans, ik wel. Logisch nadenken, naar je paard kijken en open staan voor zaken, vind ik fijner dan om meteen het eerste het beste onderzoek voor 100% waar aan te nemen. :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:23

Lovely schreef:
Sanne83, dat hangt er dus maar vanaf welke onderzoeksvraag je stelt, welke hypothese je gaat onderzoeken. Een mogelijke onderzoeksvraag kan zijn 'conformatie van de hoef blijft correct op x termijn'. of 'bewegingsmechanisme van het paard wordt niet negatief beinvloed'.

Dan moet je eerst overeenkomen wat een correcte conformatie van de hoef is en daar is men het nog niet eens over eens.
Je kan alleen nuttig onderzoek doen, waarbij maar één component verschilt. Als je een aantal paarden compleet anders bekapt, heb je geen idee waardoor het verschil veroorzaakt wordt.
Onderzoek hiernaar gaat gewoon heel langzaam en niet op zo'n zwart-wit manier waarop iedereen het graag zou willen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:25

Twiggy, daarom beoordeel ik een onderzoek ook naar de vraag die erin gesteld wordt en daarna op de inrichting en pas als ik daar chocola van kan maken, lees ik de conclusie.

Joopie7, als eigenaar ben je bevooroordeeld. Het is prima om je eigen mening over je eigen paard te hebben, maar verder strekt die dan ook niet als je alleen maar uitgaat van dat en niks anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:26

sanne83 schreef:
Lovely schreef:

Dan moet je eerst overeenkomen wat een correcte conformatie van de hoef is en daar is men het nog niet eens over eens.
Je kan alleen nuttig onderzoek doen, waarbij maar één component verschilt. Als je een aantal paarden compleet anders bekapt, heb je geen idee waardoor het verschil veroorzaakt wordt.
Onderzoek hiernaar gaat gewoon heel langzaam en niet op zo'n zwart-wit manier waarop iedereen het graag zou willen zien.

Wat mij opvalt in je post is dat je een groot verschil ziet in manieren van bekappen, compleet anders zelfs. Maar hoe kan dat als alle hoeven van alle paarden hetzelfde in elkaar zitten op hoofdpunten. Hoe kan dan de manier van bekappen op hoofdpunten verschillen?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:39

lees m'n vorige post even. Daarin zeg ik precies het tegendeel over bekap methodes ;)

In bovenstaande post gaat het over onderzoek. Vergelijking is alleen duidelijk als er maar één component anders is. Dan kan je conclusies verbinden aan die ene component.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:40

dat kan ook niet, en dat doet het ook niet :) :)

een goede tb bekapt hetzelfde als een GOEDE NB :) in hele grote lijnen..........

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:14

Dat is heel leuk voor je, Lovely, al denk ik dat je daarin echt niet de enige bent, hoor. :D