Ongelukken tijdens gevaarlijke race in Engeland *Foto's*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Ongelukken tijdens gevaarlijke race in Engeland *Foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:00

Volgens mij is niemand hier 5 dode paarden in 3 dagen tijd aan het goed praten.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:01

ik ga naar bed have fun discusseren de rensport zal het nooit overleven in NL helaas hoe hard we ook proberen ...

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:02

kazary schreef:
Mooi gesproken?
Wat heeft een paard er aan dat hij een status van monument krijgt?

Zo dacht ik er vroeger ook over, maar ja toen kende ik Desert Orchid nog niet. Ben ondertussen wel van mening dat paarden meer meekrijgen dan de meeste mensen denken... Net zoals een filmpje waarbij een renpaard zijn jockey verloor, maar het paard zorgde dat hij de race won (uiterraad telde hij niet mee in de uitslag, maar toch.. ) Dat paard wist dondersgoed wat hem te doen stond en waar de finishlijn was, die had die hele jockey niet eens nodig :P

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:03

Daar langs die varkensboer.

Je hoeft ook niet te weten wat een ander heeft gereden, gewoon de toon is dat een ander vast wel knuffelt en niets van crossen of racen weet. En dat is een nare ondertoon.

Ja natuurlijk vergelijk je hoogtes met elkaar. Er staan ook geen huppeltjes van 70 cm. Dan waren deze ongelukken er niet.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:05

Midasje schreef:
Ik denk niet dat dat wordt vrijgegeven, dat houden ze echt wel achter de schermen....Het is gewoon een feit dat de media de rensport altijd negatief in beeld brengt....en andere evenementen niet.

En de baan is niet ongelijk hoor.. ;)

Dat hangt er maar vanaf wat je onder ongelijk verstaat. Bij hindernis 6 is de kant waar de paarden landen ongeveer 60 cm lager dan de kant waar ze springen, vroeger was het nog veel meer aan de binnenkant van de baan. Echt doodeng om te zien. De statistieken die hier gegeven worden lopen trouwens wat door elkaar. De laatste jaren vallen de slachtoffers zelden meer bij de Grand National zelf, dat zijn inderdaad zoals gezegd toppaarden en topjockeys. Maar bij de andere races op Aintree (en ook Cheltenham) waar de mindere goden aan meedoen daar vallen de slachtoffers. Dat heeft diverse oorzaken en ook zeer ervaren mensen uit de racewereld zelf zijn bezorgd over wat er in de hele rensport gaande is de laatste jaren.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:05

classic_life schreef:
ik ga naar bed have fun discusseren de rensport zal het nooit overleven in NL helaas hoe hard we ook proberen ...

Slaap lekker 8-)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:10

kazary schreef:
Daar langs die varkensboer.

Bedoel je niet Ysselsteyn?

Citaat:
Je hoeft ook niet te weten wat een ander heeft gereden, gewoon de toon is dat een ander vast wel knuffelt en niets van crossen of racen weet. En dat is een nare ondertoon.

Ik heb je iig nooit van knuffelen beticht (wat is daar erg aan :P ) maar ik baseer mijn eigen reacties wel op de indruk die ik uit andere berichten op doe en uit jouw reacties hier over het springen en crossen zou ik niet verwachten dat je Z hebt gesprongen. Dat kun je een nare ondertoon vinden, je kunt ook eens kijken naar je eigen input ;)

Citaat:
Ja natuurlijk vergelijk je hoogtes met elkaar. Er staan ook geen huppeltjes van 70 cm. Dan waren deze ongelukken er niet.

Ik snap niet wat je met deze opmerking wil. Niemand heeft het over 70 cm hindernissen. Maar je blijft - zoals ik het lees - een haag van 1.60 vergelijken met het springen van een hindernis van 1.60 en dat is gewoon onzin, sorry dat ik het zo bot zeg.

Ik heb twee jaar (of is het alweer drie) geleden een haag gesprongen die volgens mij rond de 1.80 was. No way dat ik ooit naar zo'n hoogte bij een gewone sprong rijd, maar ook mijn paard wist heel goed dat dit wat anders is.

@hermelientje, op zich is een diepere landing niet erg. Ik vind het hier wel vooral eng omdat de groep groot is en dus het overzicht weg. Dank trouwens voor de verdere nuancering.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:20

Ysselstein, ja dat bedoel ik.

Ik weet het verschil wel tussen een haag en gewone sprong. Maar er wordt hier gedaan dat je bij een haag ongeveer niet meer hoeft te springen en er doorheen loopt, daarom blijf ik er over hameren.

Jammer als je dat niet uit mijn berichten haalt, is ook niet de bedoeling geweest daar perse duidelijk in te zijn. Dat andere dan je niet voor volle gsprekspartner zien is wat mij meer een raar gevoel geeft.
Omdat je andes geen kennis zou hebben.
Owja, in de Z dressuur ook mijn wp's binnen, mag ik nu weer voor vol mee doen???

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:28

kazary schreef:

Ik weet het verschil wel tussen een haag en gewone sprong. Maar er wordt hier gedaan dat je bij een haag ongeveer niet meer hoeft te springen en er doorheen loopt, daarom blijf ik er over hameren.

Jammer als je dat niet uit mijn berichten haalt, is ook niet de bedoeling geweest daar perse duidelijk in te zijn. Dat andere dan je niet voor volle gsprekspartner zien is wat mij meer een raar gevoel geeft.
Owja, in de Z dressuur ook mijn wp's binnen, mag ik nu weer voor vol mee doen???
:P ja nu wel ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:35

kazary schreef:

dat terrein ken ik goed, leuk spelen daar. Bedoel jij die haag die op de wei staat, of degene op het zandpad?

Citaat:

die indruk heb ik ook niet willen wekken, maar dan zijn we daar iig uit ;)

Citaat:

Nou, iemand die nooit meer dan 50 cm heeft gesprongen neem ik als gesprekspartner mbt springen idd niet erg serieus, dat klopt. hetzelfde geldt voor mensen die zich nooit ook maar 5 minuten hebben verdiept in eventing (en dan stomme dingen gaan roepen over de coffin die een levensgevaarlijke hindernis moet zijn, anders heet die niet zo). Ik ga ook geen wijsheden debiteren over reining, daar weet ik niets vanaf.

Citaat:
n de Z dressuur ook mijn wp's binnen, mag ik nu weer voor vol mee doen???

Nee, want dit is niet voor dressuurprikkers :P ;)

Goed, hopelijk is het nu uitgesproken.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:21

devi786 schreef:
@ Jolien: ik ben het helemaal met jou eens.

Ik kan me soms ergeren aan de "knuffelcultuur" die rond paarden onstaat. :(:)
Wat niet wegneemt dat de Grand National een risico volle race is >> daar is het nu net de Grand National voor ! ;) Alleen de besten komen aan de finish en krijgen gelijk de status van Monument ( Denk aan Red Rum !). :7
Nog even opmerken dat het paard op de ( spectaculaire) foto's zelf is opgestaan en het veld heeft verlaten op 4 benen !
Wat velen misschien niet gezien ( willen) hebben is dat er verschillende paarden vrijwillig de race verlaten hebben als hun jockey's voelen dat ze te moe worden en daardoor het risico te groot. :o
Over de jockey's gesproken : heeft iemand ook gehoord wat voor blessures sommigen van hen al achter de rug hebben ? Dit kwam ook aan bod tijdens de uitzending. De jockey's kiezen er WEL zelf voor.
Niemand zal er voor kiezen zijn paard moedwillig de dood in te jagen er gaan jaren van training aan vooraf. :(
Het is en blijft topsport.
Dan kunnen we ons ook vragen gaan stellen of een paard er voor kiest om over hindernissen van 1.60 en meer te wippen. }>
Of dat dressuur nou zo paardvriendelijk is als je kijkt naar het aantal blessures. 8-)
En wat te denken van rodeo's ? :Y)
Od de eeuwige discussie over eventing ( SGW) ;(

Eigenlijk grotendeels mee eens. Ik zie niet in wat er voor een paard leuk is om een eigen monument te hebben ;) Maar verder mooi verwoord.

Ik dacht iets verschrikkelijks te zien te krijgen met het filmpje maar ik vond het allezins meevallen. Oke het is risicovol, maar dat is topsport altijd voor een paard en je ziet ook wel dat de paarden zelf willen. Ik zie geen enkel paard die over de heg gemept wordt! Tja de valpartijen zijn natuurlijk wat minder, maargoed... En genoeg paarden die achteraan lopen en nog een paar heggen meespringen.

In het begin van het topic wordt de vergelijking gemaakt met de 'suicide race' in America en dat vind ik echt belachelijk. De GN gaat nog om een geweldige prestatie te bereiken met je paard en die race in America gaat nergens om. Die race is in en in triest. Dat zijn lefgozers die op een paard gaan zitten en kijken waar je uitkomt. Heeft niks te maken met paardenliefde en dat is iets wat bij de GN zeker wel zal zijn. Deze prestatie kan je niet zomaar neerzetten met een paard.

Dus die vergelijking is in mijn ogen helemaal onterecht.

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:54

Wat een verhitte discussie ! :P
Wel erg intressant natuurlijk. :D
Uiteindelijk denk ik dat we het er allemaal over eens kunnen zijn dat topsport voor mens EN paard niet per definitie gezond is. :+

Toen ik over sprongen van 1.60 sprak bedoelde ik eigenlijk Grand prix springparcoursen. ( jumping dus)
Ik kijk soms met verbazing naar dat soort wedstrijden en vraag me dan echt af of dit nog paard vriendelijk te noemen is. Het viel me pas echt op toen ik zelf naast zo'n hindernis kwam te staan. Op Tv ziet het er zo "vriendelijk" uit. (= off topic ik weet het). 8-)

Ik heb nog nooit een paard in de GN in "staking" zien gaan; zie inderdaad de ruiterloze paarden die nog meelopen en btw een gevaar vormen voor de anderen.
Volbloeden worden gefokt op snelheid en uithoudingsvermogen. De GN is de ultieme test waarin ze dit kunnen/mogen bewijzen .Gewoon mee mogen doen is al een eer.
Als je dan als PAARD ( Red Rum) begraven wordt op Aintree er er een standbeeld voor je wordt opgericht dan is dit zowel voor de fokker als de trainer en jockey maar vooral voor het paard het hoogst haalbare. ( hij is trouwens overleden door ouderdom) Noem me sentimenteel maar dit zijn het soort verhalen waar ik kippenvel van krijg en die de GN maken tot wat hij is. :o
De ULTIEME steeple chase. :D Een discipline waar we hier in Be en NL nooit iets van zien.
Trouwens ik dacht eerst nog dat "Comply or Die" het ging halen ( winnaar van vorig jaar) maar "Mon Mome" was duidelijk de beste.
Leuk dat Venetia Williams ( een vrouwelijke trainer) het gehaald heeft. Zij is zelf nog jockey geweest in GN maar door een zware val en nekblessure nooit meer mogen rijden.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:02

En toch vind ik het erg jammer dat als iemand ergens een mening over vormt, maar in de berichten niet geheeld duidelijk is wat die persoons zijn achtergrond is, het afgedaan wordt als een manegemeisje en niet als sereieus wordt genomen.
Zelfs al heb je er geen verstand van, dan is het nog niet eens zo gek dat je 5 doden op een 3 daags event te veel vindt. Al heb je gisteren pas voor het eerst opgestapt op een paard.
Als die persoon er nu mee aan kwam hoe er getraind moest worden, dan zou ik het een ander verhaal vinden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:10

kazary schreef:
En toch vind ik het erg jammer dat als iemand ergens een mening over vormt, maar in de berichten niet geheeld duidelijk is wat die persoons zijn achtergrond is, het afgedaan wordt als een manegemeisje en niet als sereieus wordt genomen.
Zelfs al heb je er geen verstand van, dan is het nog niet eens zo gek dat je 5 doden op een 3 daags event te veel vindt. Al heb je gisteren pas voor het eerst opgestapt op een paard.
Als die persoon er nu mee aan kwam hoe er getraind moest worden, dan zou ik het een ander verhaal vinden.

als je mijn berichten zo interpreteert, is dat niet terecht. Ik ben het nl volkomen met je eens dat 5 doden op een meeting absoluut niet moet kunnen, en ik héb mijn - inhoudelijke - twijfels over de GN.

Maar als iemand die niets van springen en racen afweet, gaat lopen roepen dat een haag van 1.60 levensgevaarlijk is, neem ik hem/haar idd niet serieus. En dat gebeurt wel vaak, iig bij de eventing.
Voorbeeldje: "Levensgevaarlijk, die vaste hindernissen, dat moesten ze verbieden".
Met zo iemand wil ik graag verder praten, maar dan op voorwaarde dat ze wel even zich verdiepen in wat basisinformatie over eventing. Want dat vind ik idd een "manegemeisje" opmerking, sorry, van het kaliber "aggut, die rijdt met sporen, wat sielug!".
Laatst bijgewerkt door Lielle op 08-04-09 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:10

Kazary, denk dat iedereen dat teveel vind. Natuurlijk is er niemand op uit om zijn paarden dood te rijden, maar jij brengt het wel een beetje zo

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:15

@ Kazary
Ik praat 5 dode paarden helemaal niet goed. Elk dood paard is er 1 te veel. :(
Maar als je goed kijkt zie je dat alleen "hear the Echo" in de lange GN is overleden NA de race. Dit had niemand kunnen voorspellen , het was een beloftevol paard en heeft de race uitgelopen.
Van de 4 anderen heeft er 1 een hartaanval gehad , 2 hun nek gebroken en 1 een been gebroken en zijn dus noodgedwongen ingeslapen. Dit was in de kortere races waar onervaren paarden soms voor de eerste maal aan de start komen.
Kijk op http://www.horsedeathwatch.com/.
Nogmaals : ik praat dit zeker niet goed maar om nu de hele GN af te doen als paardenmishandeling gaat mij te ver. }>

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:17

Ik heb al meerdere keren aangegeven dat ik niet tegen rennen of crossen ben en net zo min tegen wedstrijdsport.

Van Lielle heb ik eerder al begrepen dat ze bij de GN bedenkingen heeft. Maar bij andere krijg ik dat idee toch echt niet.
Daar is het een eer.

Wijziging: Dat bedoel ik dus devi.

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:29

Het IS ook een eer. :D om mee te mogen/kunnen doen.
Helaas zullen er altijd en overal ongelukken blijven gebeuren.
Bepaalde praktijken wil ik zeker niet goed praten, waar geld te verdienen valt zal altijd naar achterpoorrtjes gezocht worden , in ELKE sportdiscipline.
Het gaat mij om het het fenomeen GRAND NATIONAL. :D
Dit moet zeker wel blijven bestaan. :Y)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:38

Comply or Die had waarschijnlijk wel gewonnen als dat paard minder gewicht had hoeven dragen. Bij de GN krijgen de paarden nl een gewicht op hun rug waarbij het potentieel snelste paard het zwaarste gewicht draagt. Comply or Die had meer gewicht dan Mon Mome.
Dit in tegenstelling tot de Cheltenham Gold Cup waar elk paard hetzelfde gewicht draagt.

Nog wel grappig trouwens, een drie weken geleden stond ik toevallig nog op 20 meter afstand van Venetia Williams (heb haar nog ergens op foto staan) bij een locale Point-to-Point. En nu wint ze als trainer de GN.

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:59

@ Apple
Wat gaaf zeg ... Venetia Williams is Echt wel een toptrainster !
Ik heb ook iets gelezen over die gewichten maar kan er niet zo goed wijs uit. Het heet een handicap ( !)
Gaat het dan over het gewicht van de jockey + de extra die ze moeten dragen ?
mon Mome was echt een outsider met 100/1.. dat zal dus gaan veranderen neem ik aan ?

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:16

Apple schreef:
Comply or Die had waarschijnlijk wel gewonnen als dat paard minder gewicht had hoeven dragen.

"als" ja, maar Comply or Die had ook gewoon een betere race kunnen lopen :P Dat is nauwjuist het leuke aan de handicap, dat ook minder talent volle paarden een kans krijgen om te winnen, mon Mome liep gewoon een erg goeie race voor zijn doen. Dus ondanks dat hij misschien niet het beste paard is dat in de race liep heeft hij het echt wel verdient vind ik :j En ik vind het altijd wel leuk als een underdog weet te winnen, beetje het "Seabiscuit" verhaal waar ik dan aan moet denken :Y)

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:55

OP NAAR DE VOLGENDE GN !!!!
Weer 4 uur voor TV liggen :)