Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:10

Jonge_Monte schreef:
Is wel goed, dan wordt er onder het paardenvolk ook flink preventief geruimt. :(:)
Wordt met het paard dus geen rekening meer gehouden.
Wel eens over nagedacht, dat een paar ernstig ziek kan worden van weidegang. :(
Als de mijne in de wei loopt gaat hij letterlijk en figuurlijk de pijp uit.
En daar koop je geen paard voor.
De paardennatuur is al veel te lang geleden aangetast door de mensen zelf.
Dat is onomkeerbaar.
Al het groen verdwijnt, wat wil je dan.
Vind dit soort aanpak van de dierenbescherming om van te kotsen.
Er zijn vele ergere dingen.
Eerst waren het de kippen toen de koeien, toen de varkens en nu zijn de paarden aan de beurt.
En wat heeft het geholpen.
Je ziet bijna geen koe meer in de wei, door al die heerlijke regeltjes die ze hebben opgelegd.

Boeren zijn om zeep geholpen, nu zijn wij allen aan de beurt.

Paddock is ook buiten.

En het zijn niet de regels van de DB die de boeren om zeep hebben geholpen, maar die van de regering, die overegens vooral over het milieu gaan.

Maarrr gweldig is de DB niet, dat ben ik met je eens.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:10

Jonge_Monte schreef:
Is wel goed, dan wordt er onder het paardenvolk ook flink preventief geruimt. :(:)
Wordt met het paard dus geen rekening meer gehouden.
Wel eens over nagedacht, dat een paar ernstig ziek kan worden van weidegang. :(
Als de mijne in de wei loopt gaat hij letterlijk en figuurlijk de pijp uit.
En daar koop je geen paard voor.
De paardennatuur is al veel te lang geleden aangetast door de mensen zelf.
Dat is onomkeerbaar.
Al het groen verdwijnt, wat wil je dan.
Vind dit soort aanpak van de dierenbescherming om van te kotsen.
Er zijn vele ergere dingen.
Eerst waren het de kippen toen de koeien, toen de varkens en nu zijn de paarden aan de beurt.
En wat heeft het geholpen.
Je ziet bijna geen koe meer in de wei, door al die heerlijke regeltjes die ze hebben opgelegd.

Boeren zijn om zeep geholpen, nu zijn wij allen aan de beurt.

Welke regels heeft de DB opgelegd mbt tot het houden van koeien? Ik wil hier wel wat toelichting van, want daar ben ik benieuwd naar.

Boeren zijn om zeep geholpen...heeft dat iets te maken met het beleid van de DB of is dat eerder de regelgeving vanuit de EU?

En waarom zie jij heel paardenminnend NL ten onder gaan?

Graag wat toelichting als je zulke uitspraken doet.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:15

Goed idee die campagne. Er zijn te veel paarden en ponies die te weinig beweging krijgen, 23 uur per dag op stal is immers meer regel dan uitzondering.
Paarden die niet vrij rond mogen lopen in de weide omdat ze mischien zich blesseren, of paarden die niet naar buiten komen omdat ze dat niet leuk vinden.
Of zou het zijn omdat de verzorger geen zin heeft om het zand eraf te poetsen.

Nee helaas hebben teveel paardenliefhebbers te weinig verstand van paarden om er fatsoenlijk en adequaat mee om te gaan, en dan praat ik over zowel hobby als proffesionele paardenbezitters pensionstallen, handelsstallen noem maar op.

En een paard dat dood gaat van weidegang, jeetje een paard is een bewegingsdier gemaakt om 23 uur per dag gras te eten wat voor vreselijke ziekte heeft dat paard dan wel? Dat is ja niet paardwaardig meer altij op stal
Laatst bijgewerkt door Kafue op 04-03-09 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:15

Ik zou zeggen: eerst de honger de wereld uit, daarna gaan we nadenken over de paarden in NL :+
Geweldig, echt weer een Bokt-op-z'n-smalst-topic }> }>

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:18

Pipo schreef:
laetitia schreef:
[

Mijn bijrijdpaard wordt dan in jullie ogen waarschijnlijk helemaal NIET goed verzorgd. Geen deken, dikke vieze vacht, wordt amper geborsteld (alleen het broodnodige) en hoeven worden echt NOOIT ingevet.
(bekapper komt wel trouw). Glimt niet (tja wintervacht), alle hoofdharen en oorharen zitten er nog aan, tastharen idem. Het is net een Arabische Prezwalschki...

Hij staat gem 6 uur per dag buiten. Als ik 's avonds op stal kom en op het rooster zie dat hij bijvoorbeeld maar 2 uur buiten heeft gestaan ivm omstandigheden (1 van de paddocks 1 grote ijsplas) dan heb ik het idee dat ik niet goed voor hem heb gezorgd. Omdat hij dus 22 uur op stal heeft doorgebracht!

Nee hoor, ik vind dat een prima verzorging en die past waarschijnlijk heel goed bij wat jij met je paard doet. Voor een paard welke dagelijks fanatiek getraind wordt is het niet zo ideaal.

Dat snap ik ook, het is immers een recreatiepaardje. En natuurlijk snap ik dat wedstrijdruiters hun paard scheren en dekentje opdoen, is veel practischer en fijner voor het paard als hij door het harde werk heel veel gaat zweten en zijn warmte totaal niet kwijt kan (vergelijk het altijd maar met als je zelf gaat joggen, eerst nog met jasje aan maar naarmate je jogged gaat jasje en het liefst t-shirt uit (maar dan ren je in je BH en dat is dan weer een beetje...).

Ik vind dat dus ook geen enkel punt! Echter zie ik hier diverse keren de volgende redenering voorbij komen:
Helaas kan mijn paard in de winter niet naar buiten, maar staat echter op een hele goede pensionstal waar hij heel erg goed verzorgd wordt.

Maar het gaat hier niet om de verzorging van het dier, het gaat hier om een basisbehoefte van het dier (en uiterlijke verzorging is imo geen basisbehoefte van een paard. Het is fijn en de aandacht is fijn, maar een basisbehoefte vind ik het niet. Dat is mijn mening dan he!).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:24

laetitia schreef:
[

Maar het gaat hier niet om de verzorging van het dier, het gaat hier om een basisbehoefte van het dier (en uiterlijke verzorging is imo geen basisbehoefte van een paard. Het is fijn en de aandacht is fijn, maar een basisbehoefte vind ik het niet. Dat is mijn mening dan he!).

Mijn inziens is de basisbehoefte: schoon water, schone stal, onbeperkt ruwvoer, eventueel krachtvoer en dagelijks de benen strekken en daarnaast AANDACHT.

De secundaire voorwaarden zijn per paard in te stellen. Die van jouw doet het prima zonder deken. Een ruiter die fanatiek in de sport rijd, scheert het dier.........en zo verder.

Dus het doel wat je met je paard hebt, daarop pas je de verzorging aan. Als ik een van de merries een jaar vrij geef om wat volwassener te worden en een veulen te krijgen, dan lopen ze ook gewoon 24/7 buiten zonder deken. Het maakt dan immers niets uit dat ze een dikke vacht krijgen.

En mbt scheren, het is niet alleen de warmte kwijt kunnen, maar ook niet de hele avond drijfnat op stal staan met alle gevolgen van dien.

eekhoornerik

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:27

Hebben paarden echt aandacht van mensen nodig?
(Indien ze wel sociaal contact hebben met soortgenoten uiteraard, als paard geen contact heeft met andere paarden dan lijkt het mij zeer belangrijk. Maar als een paard bijv. overdag op het land staat en 's nachts op stal. Heeft het dan perse aandacht van een mens nodig?)

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:29

Is een schone stal een basisbehoefte?
Is een stal zowiezo een basisbehoefte?

Schuilmogelijkheid is een behoefte, droge ligplek ook.
Maar een hokje van 3x3 is echt geen basisbehoefte :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:29

laetitia schreef:
Hebben paarden echt aandacht van mensen nodig?
(Indien ze wel sociaal contact hebben met soortgenoten uiteraard, als paard geen contact heeft met andere paarden dan lijkt het mij zeer belangrijk. Maar als een paard bijv. overdag op het land staat en 's nachts op stal. Heeft het dan perse aandacht van een mens nodig?)

Ik zie ze toch wel veel wegkwijnen om eerlijk te zijn. Misschien komt het, omdat ze de andere paarden op stal wel zien die aandacht krijgen.
Ik weet het niet, maar vind het opvallend dat een paard enorm opfleurt als deze veel aandacht krijgt maar wel consequent opgevoed worden. Ze vinden een soort 2de leider in de mens ( als je het goed doet :D)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:31

Die van mij wel!!! Die hebben zat contact met elkaar, maar o wee als ik ze geen aandacht geef.....dat vinden ze echt niet leuk.

Maar ik denk dat het ook een beetje karakter afhankelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:32

Neroo schreef:

Wat rot voor je dat jullie alleen boxen van 3 bij 3 hebben, misschien moet je dat is gaan veranderen.
In Nederland is een box over het algemeen genomen, uitzonderingen daargelaten, zeker wel een basisbehoefte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:33

Cyrina schreef:
Die van mij wel!!! Die hebben zat contact met elkaar, maar o wee als ik ze geen aandacht geef.....dat vinden ze echt niet leuk.

Maar ik denk dat het ook een beetje karakter afhankelijk is.

Hier dus ook, ze hebben zat contact met anderen ( geen dichte boxen) en in de wei. Maar als ik niet even mij kom melden, dan is het een herrie van jewelste.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:36

Pipo schreef:
Neroo schreef:

Wat rot voor je dat jullie alleen boxen van 3 bij 3 hebben, misschien moet je dat is gaan veranderen.
In Nederland is een box over het algemeen genomen, uitzonderingen daargelaten, zeker wel een basisbehoefte.

Ik heb helemaal geen boxen, nog erger :oo

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:36

Hier ook en ze zijn altijd blij als ze even apart met me mee mogen om te gaan rijden of iets anders, je ziet ze groeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:37

Neroo schreef:
[
Ik heb helemaal geen boxen, nog erger :oo

En hoe los je dat op als je paard ernstige koliek krijgt?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:39

De pownies van de boer leven in een vrij grote kudde en krijgen echt never nooit aandacht. Behalve als ze weer eens naar een keuring moeten...

Maar ze zien er verder blij uit. Ze zijn heel erg grappig en halen allerlei streken bij elkaar uit, of rennen weer eens keihard door het land. Maar menselijke aandacht krijgen ze echt nooit. (soms nog best lastig als er toch eentje gevangen moet worden, aangezien ze niet vaak in handen komen).

Ik denk zelf dat deze pony's echt de menselijke aandacht niet missen. Ze leven in een vaste grote kudde (alleen merries met eventueel veulens. De hengstjes worden verkocht) en hebben verder niets met de mens te maken, totdat ze op keuring moeten.

Mijn bijrijdpaardje kijkt altijd echter wel verwachtingsvol als ik richting zijn paddock loop...maar dat kan ook een vorm van verveling zijn. Als hij op het land staat dan heeft hij minder behoefte om mee te lopen :+ .

Ligt het wellicht aan de afwisseling die een paard op een dag heeft? Met 2 maatjes de hele dag in een paddock gaat nl. ook vervelen.

De pownies hebben echter een groot gebied en een hele grote kudde met veel deugnieten (veulens)...
Laatst bijgewerkt door eekhoornerik op 04-03-09 00:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:40

Wat heeft een box met koliek te maken?
Dat ik hem moet ophokken bedoel je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:42

laetitia schreef:
De pownies van de boer leven in een vrij grote kudde en krijgen echt never nooit aandacht. Behalve als ze weer eens naar een keuring moeten...

Maar ze zien er verder blij uit. Ze zijn heel erg grappig en halen allerlei streken bij elkaar uit, of rennen weer eens keihard door het land. Maar menselijke aandacht krijgen ze echt nooit. (soms nog best lastig als er toch eentje gevangen moet worden, aangezien ze niet vaak in handen komen).

Ik denk zelf dat deze pony's echt de menselijke aandacht niet missen. Ze leven in een vaste grote kudde (alleen merries met eventueel veulens. De hengstjes worden verkocht) en hebben verder niets met de mens te maken, totdat ze op keuring moeten.

Misschien komt het wel omdat ze nooit veel aandacht hebben gehad en gewend zijn om zo te leven? Paarden zijn immers gewoonte dieren?

Denk ff hardop hoor!

Cyrina

Dan zullen ze het ook niet missen nee, want ze weten niet anders en ik denkl dat bepaalde ponyrassen er zowiezo minder behoefte aan hebben. Ik heb een ras die er bekend om staat zich erg aan hun mens te hechten als het goed klikt.
Iets waar mensen niet altijd rekening mee houden als ze zo'n paard aanschaffen met alle gevolgen van dien.

Ninx

HOERA HOERA HOERA! Naar buiten met die paarden.
De DB krijgt nog een harde dobber aan dit verhaal als zelfs 6 uit 10 paarden van Bokkers vrijwel altijd op stal staan.
Godzijdank gebeurt er iig IETS!

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:44

Goed van de DB om mensen bewust te maken van het feit dat paarden naar buiten moeten voor min 4 uur per dag. Dat zou een hele verbetering zijn voor de meeste paarden op maneges en pensionstallen. Ik zie het bij mij genoeg in de buurt dat de paarden de hele dag op stal staan en alleen uit de box komen als
de eigenaar een uurtje komt rijden. Sommige paarden staan zo hun hele leven, 1 uur rijden in de bak en nog een half uurtje stapmolen en dat is het, jaar in jaar uit. En de eigenaren vinden
dat nog heel normaal, omdat iedereen dat doet op die stallen.
Op deze manier worden mensen door de DB wat kritischer gemaakt met het oog op paarden houden. Die eigenaren willen vaak ook het beste voor hun paard, maar omdat het op die stallen al jaren zo gaat worden ze er niet bewust van dat het anders moet. De jeugd zal deze nieuwe aanbevelingen ook moeten leren anders gaan ze denken dat het normaal is voor een paard om 23 uur pd in een box op een manege te staan .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:44

Neroo schreef:
Wat heeft een box met koliek te maken?
Dat ik hem moet ophokken bedoel je?

Denk daar maar even goed over na. Je weet wel wat je moet doen als je paard koliek heeft?
In ieder geval niet in het weilandje laten lopen!

Maar een acute peesblessure, laat je ze dan ook gewoon in de wei lopen?

Dat jij er voor kiest om je paarden 24/7 buiten te laten lopen vind ik prima, dat heb ik herhaaldelijk gezegd.
Maar dat je geen mogelijkheid hebt, om je paard af te zonderen en in een box te zetten vind ik echt niet kunnen. Er zijn gevallen dat paarden ziek worden en opgehokt om jouw woorden te gebruiken moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:46

Nou ja, als we trouwens toch bezig zijn met welzijn voor paarden.

Alle dressuurruiters verplicht 1 keer per week per paard minimaal een uur in het bos/duinen/strand of iets dergelijks rijden. En boven de 10 graden verplicht in de buitenbak :D

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:47

Voor!!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:47

Ga slapen, vind het een interessante discussie dus tot morgen onder werktijd (mits niet te druk!)