Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:50

In het PvA staat ook dat zulks de bedoeling is :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:51

Lovely schreef:
In het PvA staat ook dat zulks de bedoeling is :).

Het is wel duidelijk door wie dat PVA geschreven is.............

Ik vraag mij trouwens ook af hoe ze dit willen gaan handhaven. De AID zal dit waarschijnlijk moeten gaan doen en die trekken weer wat machtlustige typjes achter het buro weg die dit moeten gaan controleren.

Wat een feest............paarden houden op de burocratische manier!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:51

Joh, wat ben jij kattig, Pipo }> . Maarre, even voor alle duidelijkheid: Bij ons staan ook sportpaarden op stal, maar die komen gewoon dagelijks uit hun box, hoor. En niet alleen om te trainen. ;)
En in de zomer staan ze sowieso zoveel uurtjes per dag op het land. Kan best dus. Niet een die zijn benen breekt of niet goed presteert ofzo. ;)

Staat er bij jullie op stal een 'natural'? Hmmm, apart. :+
Bij ons staan hun paarden in het land en niet eentje die er hoest. Ook niet na de kou van afgelopen week. :)
Ik heb altijd geleerd dat buiten staan het beste is voor paarden met problemen aan de luchtwegen. ;)

Ja Lovely, wij hebben inmiddels ook wat dazen in de zomer. Maar nog meer knutten. Ik hou de paarden altijd goed in de gaten en gelukkig hebben ze er weinig last van. Ik heb er meer last van de zomeravonden. :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:53

Pipo schreef:
Gelukkig heb ik een stalbaas die de natural streng heeft toegesproken dat je zo niet met een paard omgaat en hem ook even naar de veearts heeft gestuurd.

Ah, en dit gebeurt volgens jou alleen bij 'naturals'? Jaaaajaaaa...... _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:54

Twiggy2008 schreef:
Joh, wat ben jij kattig, Pipo }> . Maarre, even voor alle duidelijkheid: Bij ons staan ook sportpaarden op stal, maar die komen gewoon dagelijks uit hun box, hoor. En niet alleen om te trainen. ;)
En in de zomer staan ze sowieso zoveel uurtjes per dag op het land. Kan best dus. Niet een die zijn benen breekt of niet goed presteert ofzo. ;)

:+

Dan doe je toch niets anders dan andere sportmensen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:55

Twiggy2008 schreef:
Pipo schreef:
Gelukkig heb ik een stalbaas die de natural streng heeft toegesproken dat je zo niet met een paard omgaat en hem ook even naar de veearts heeft gestuurd.

Ah, en dit gebeurt volgens jou alleen bij 'naturals'? Jaaaajaaaa...... _O-

Tja zo noemt hij zichzelf en hij heeft nogal veel Arabesktheorien dus........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:57

Twiggy, die paarden hebben 'nog' geen been gebroken, maar dat kan natuurlijk nog komen :j. Tjeeetje zeg, sportpaarden die uit stal komen om niet te trainen, dat die paarden zich daar niet te goed voor voelen :).

Pipo, PvA is van de hand van de sectorraad Paard inderdaad, het is best een interessant stuk om te lezen; het commentaar van de DB is natuurlijk een beetje jammer te noemen :).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 01:02

Pipo, ik heb geen sportpaard, hoor. Mijn stallingsbazen en hun familie wel en zij doen het zo en dat gaat prima. :)

Ik ben gewoon maar een natural die haar paardje bij hen op het land mag houden. ;)
Ik bel in elk geval de DA zeer zeker als dat nodig is, daar hoeft geen staleigenaar of wie dan ook me voor aan te spreken. En toch val ik gezien mijn benadering en mijn gedachtengang van paarden onder de 'naturals'. Prima hoor, ik hou heel veel van de natuur. :D

Lovely, ja, alles kan. Maar om je paard daarvoor op te sluiten? Vind ik een beetje bullshit, jij niet?
Overigens hebben zij al zo'n langer dan 40 jaar eigen paarden, naast dat de baas zijn hele leven al in de paarden zit, dus tel er dan maar zo'n kleine 30 jaar bij op. ;)
In al die tijd heel veel meegemaakt met de paarden natuurlijk, maar nooit gebroken benen. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 01:03

Helaas is dat geen garantie dat het nooit zal gebeuren. Maar die stalbazen van jou, wat hadden die nou laatste met die ponies gedaan? Mag dat wel van de dierenbescherming?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 01:04

Twiggy2008 schreef:
Pipo, ik heb geen sportpaard, hoor. Mijn stallingsbazen en hun familie wel en zij doen het zo en dat gaat prima. :)

Ik ben gewoon maar een natural die haar paardje bij hen op het land mag houden. ;)
Ik bel in elk geval de DA zeer zeker als dat nodig is, daar hoeft geen staleigenaar of wie dan ook me voor aan te spreken. En toch val ik gezien mijn benadering en mijn gedachtengang van paarden onder de 'naturals'. Prima hoor, ik hou heel veel van de natuur. :D

Lovely, ja, alles kan. Maar om je paard daarvoor op te sluiten? Vind ik een beetje bullshit, jij niet?
Overigens hebben zij al zo'n langer dan 40 jaar eigen paarden, naast dat de baas zijn hele leven al in de paarden zit, dus tel er dan maar zo'n kleine 30 jaar bij op. ;)
In al die tijd heel veel meegemaakt met de paarden natuurlijk, maar nooit gebroken benen. :n

Maar waarop baseer jij, dat ik mijn paard opsluit?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 01:10

Lovely schreef:
Helaas is dat geen garantie dat het nooit zal gebeuren. Maar die stalbazen van jou, wat hadden die nou laatste met die ponies gedaan? Mag dat wel van de dierenbescherming?

Misschien moet je eens goed lezen. Dat ging over lesklanten, kinderen. En die zijn aangepakt, geloof me maar. ;)
Heb ik toen ook duidelijk aangegeven, maar blijkbaar heb je dat niet opgeslagen. Misschien moet je je niet altijd zo op het negatieve richten, maar ook het positieve eens lezen. ;)

Pipo, ik heb geen idee hoe jij je paarden houdt. Met een leeg profiel heb ik geen idee wie ik voor me heb, ik ben niet helderziend. Ik ben niet zo'n type die alle posts van iemand door gaat zitten wroeten, om uit te zoeken hoe en wat, if you don't mind. Dus ik zeg niets over hoe jij je paarden houdt, dat weet ik niet. Ik kan alleen maar hopen dat jouw paarden ook gewoon 'paard' mogen zijn dagelijks, naast hun sportcarriere. Dat is iets wat ik belangrijk vind voor elk paard, of het nou een recreatiepaard is, sportpaard, dat maakt me niet uit. :)

Niets mooiers dan paarden onder elkaar. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 01:15

Als je niet weet wie je voor je hebt, dan moet je ook niet gelijk iemand veroordelen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 01:21

Nou Pipo, weet je wat? Ik zou zeggen, lees zelf eens heeeeeeel goed terug. ;)
Over veroordelen gesproken. _O-
De pot verwijt de ketel, ken je die?
Truste!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 01:23

Twiggy2008 schreef:
Nou Pipo, weet je wat? Ik zou zeggen, lees zelf eens heeeeeeel goed terug. ;)
Over veroordelen gesproken. _O-
De pot verwijt de ketel, ken je die?
Truste!!

Teruglezen zou voor jou ook geen overbodige luxe zijn...............

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 01:37

Zelf in Dun Laoghaire, maar paarden gereden in Wicklow. Heb dit soort zaken ook in Connemara, Galway en dergelijke gezien, om maar over de zgn pony boys te zwijgen.

Deze flickr photoset wel eens gezien?

zow ik heb de flikckr gezien wish i haven't don that ik moet nog slapen .
maar daar mag wel eens wat aan gedaan worden

*zucht* Dit soort typetjes word ik ook moe van

Man O'War
Onderwerp bericht:

gelukkig ken ik iemand die redelijk veel lijkt te weten van zowel de VEP als de DB. De DB is helemaal niet tegen paardensport maar wel tegen paardenleed. In de VEP zitten echt wel mensen met paardenkennis. Wat te denken van Frenk Jespers en Dr. Eric van Breda. Verder maken ze gebruik van vele experts. Eigenlijk zouden we allemaal lid moeten worden. Voor de 25 euro kunnen we onze stem echt laten horen en ik heb nog leuke kortingen gekregen ook. Ik hoorde van iemand die een paard zocht dat ze echt hun best doen je aan een paard te helpen dat bij je past.
gelukkig ken ik iemand die redelijk veel lijkt te weten van zowel de VEP als de DB. De DB is helemaal niet tegen paardensport maar wel tegen paardenleed. In de VEP zitten echt wel mensen met paardenkennis. Wat te denken van Frenk Jespers en Dr. Eric van Breda. Verder maken ze gebruik van vele experts. Eigenlijk zouden we allemaal lid moeten worden. Voor de 25 euro kunnen we onze stem echt laten horen en ik heb nog leuke kortingen gekregen ook. Ik hoorde van iemand die een paard zocht dat ze echt hun best doen je aan een paard te helpen dat bij je past.

Beetje ordinair reclame lopen maken hierzo herhalen die 25 euro per jaar blablabla man hou toch op !
kortingen en dergelijke zitten we nu niet over te discuseren of wel ?
tjees kan ik me echt boos om maken
had ik niet achter mezelf gezocht

aja trusten

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 08:53

Sparky10 schreef:
Beetje ordinair reclame lopen maken hierzo herhalen die 25 euro per jaar blablabla man hou toch op !
kortingen en dergelijke zitten we nu niet over te discuseren of wel ?
tjees kan ik me echt boos om maken
had ik niet achter mezelf gezocht
aja trusten

Helemaal mee eens; opmerkingen als die van man o war zijn typische kenmerken voor aanhangers van dat clubje, belachelijk gewoon. Die kortingen krijg je ook heus wel via andere wegen, en als het je alleen maar daar om te doen is... triest.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:24

manic schreef:
Zelf in Dun Laoghaire, maar paarden gereden in Wicklow. Heb dit soort zaken ook in Connemara, Galway en dergelijke gezien, om maar over de zgn pony boys te zwijgen.

Deze flickr photoset wel eens gezien?

Wicklow is prachtig he? :(:)
Ja, die Ponnyboys heb ik in Ballnasloe wel gezien, ben naar twee markten geweest om iemand te helpen bij het verkopen van een Showjumper.
En dat vond ik idd wel shocking.

Maar overall vind ik dat de paarden meer paard mogen zijn, geen Barbiekapstokken die amper uit hun stal komen.
:(:)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:31

Bijzonder hoe Twiggy hier trouwens door twee dames wordt benaderd; daarbij vrij aanvallend. :+
Twigs, je houd je positief en je intentie is het beste voor Sam geregeld te willen hebben. ;)
Daar kan per definitie toch niks mis mee zijn?..
Denk dat menig paard graag met hem zou willen ruilen in NL. :(:)

Lovely, dazen komen voornl voor op zandgronden waar eikenbomen staan gepland. Meer richting de kust, op de klei en met minder eiken scheelt het al een heel stuk. *D

Tegen zomereczeem kan inmiddels al een hoop gedaan worden en dan heb ik het niet alleen over sympttombestrijding. ;)

Paarden zijn loopdieren naast dat ze inmiddels door velen als gebruiksvoorwerp zijn gedegradeerd.

Geen je paard maar eens de keuze en zet de boxdeur maar eens open. Tuurlijk zullen sommige dieren weer sneller terugkeren. Maar voor hoe lang?..
Paarden hebben de drang zich te kunnen voortbewegen.
Paarden waar dat ahw uit is gehospitaliseerd vind ik eigenlijk zielige dieren. :(:)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:57

detour schreef:
Geen je paard maar eens de keuze en zet de boxdeur maar eens open. Tuurlijk zullen sommige dieren weer sneller terugkeren. Maar voor hoe lang?..

Hihi, die van mij stond buiten in de bak met het hek dicht en toen in terug kwam stond ze in haar box, zonder een rondje stal, want het voer was niet aangeraakt.
Ook toen ik en keer smorgens kwam en haar boxdeur open stond (oepsie) was ze er niet uit gegaan _O-
Nu denk ik dat dit een uitzonderingspaard is hoor, maar ik blijf erbij dat je de paarden als individuen moet behandelen....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:00

Dat laatste ben ik met je eens, hoor! ;)
maar als je weet hoe adaptief ze zijn, hoeveel ze als gewoonte gaan beschouwen, in hoeverre is dit dan äfstomperij en aangepast gedrag"of echt de wil vanuit de kern van het dier? :o

Trouwens, mijn jaarlingen stonden 24/7 buiten de afgelopen zomer, maar als ze aangaven dat ze naar binnen wilden, deed ik dit ook. *D

Ik vraag me soms wel eens af in hoeverre het aangeleerd gedrag is, in hoeverre het paard dan binnen blíjft, etc.

Wat ik me wel zou kunnen vootstellen is dat als er soortgenoten naast je staan die je veiligheid bieden en ze zijn er niet buiten, dat dat gevoel van saamhorigheid een belangrijkere prikkel kan zijn dan alleen buiten lopen in het gras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:38

Maar Detour, in hoeverre leert een paard iets wat deze echt niet wil. In stal staan kan voor een paard ook heel comfortabel zijn en is hij tevreden genoeg om er niet instinctmatig tegen te hoeven vechten. Verwaarloosde paarden op prutlandjes, laat de dierenbescherming zich daar in hemelsnaam om bekommeren en niet om onze paarden die een uitstekend leven hebben. Het is helaas in de dagelijkse praktijk nog steeds zo dat er paarden slecht verzorgd buiten staan omdat het goedkoper is voor de eigenaar en omdat ze er dan naar hun gevoel geen omkijken naar hebben. Mooie taak voor de DB om dáár iets aan te doen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:43

Dat is nu nét het punt; wie zijn wij om te beslissen wat een perfect leven is voor hen? Is een zeer schone stal met alle faccilitietein behalve weinig beweging dan per definitie goed voor paarden?..
En je hebt gelijk als er dieren worden verwaarloosd; daar mag de DB iets aan doen. ;)
Al heb ik van de Db met zijn of haar kennis eigenlijk niet zo'n hoge pet op. :+
Alleen blubber voor paarden zonder bescherming om te schuilen, ja. Dat vind ik ook sneu.
En wat ik nóg sneuer vind ik een paard wat alelen staan. Zeer triest! :(
Als ze echter wat bomen hebben, een dijk, paarden om zich heen én een stukje droog land, dan denk ik dat die dieren het zo gek nog niet hebben! Misschien hebben ze meer te eten dan dieren die wel 2 x per dag een arm ruwvoer krijgen. ;)

want we kunnen langs weides scheuren en denken: Ach goss, blub. :(:)
Wie weet vinden die paarden het geen punt, hebben ze een prima gezondheid, worden ze goed verzorgd, krijgen ze mega te eten. 8-)

Er zijn zoveel factoren die meespelen om er achter te komen wat nu écht het beste is
Maar steroptypide gedrag, ontwikkeld in een weiland? daar heb ik nog nooit van gehoord. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:52

Detour, de praktijk is dat er paarden slecht verzorgd worden omdat het goedkoop is. Heel bokt roept dat buiten staan al-tijd goed is, dus dan kun je je pony toch wel op een stukje land hebben staan. Goede verzorging kost ook geld en uit zich heus niet in mooie dekentjes of scapa halster, maar in doodgewone dingen die een paard nodig heeft zoals voer, hoefsmid, entingen en wormenkuren. Er zijn 'bedrijven' waar de paarden in de narigheid staan en niet genoeg te eten krijgen, laat staan de essentiele zaken die ik hiervoor al noemde. Zulke bedrijven worden nog wel eens ontruimd, maar dan is het dus al te laat. Ook een mooie taak voor de DB om te zorgen dat dit soort situaties niet meer ontstaan.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:55

Is heel bokt zo ongenuanceerd? Impliceer je echt dat het eigenlijk een smoes is om het dier maar zo goedkoop mogelijk te houden? Of zijn dit ook mensen die schuilstalling bieden, super voer, een droge plek etc? Want zo klinkt het wel heel negatief en zwart wit, no offense.
De bedrijven die jij noemt zouden idd zo snel mogelijk opgeruimd moeten worden. Maar tussen dergelijke bedrijven en het houden van een gemiddeld paard door een particulier zit natuurlijk wel een enórm grijs gebied!
Een nette stalling kost idd veel geld. Maar paarden die amper kunnen en mogen bewegen, elkaar amper kunnen besnuffelen, te weinig ruwvoer krijgen maar wel geent, ontwormd, etc worden, zjin imo niet monder zielig dan de dieren van de bedrijven die jij beschrijft.
mentale gezondheid is imo niet minder belangrijk dan fysieke!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:14

detour schreef:
Dat is nu nét het punt; wie zijn wij om te beslissen wat een perfect leven is voor hen? Is een zeer schone stal met alle faccilitietein behalve weinig beweging dan per definitie goed voor paarden?..

Hierom stoor ik mij nou zo aan bij naturals. Hoezo staan paarden op een goede stal met faciliteiten alleen maar binnen en krijgen deze weinig beweging? Hoe kom je daar zo bij?