"Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hermelientje

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:59

poes schreef:
Ik ken genoeg arabieren die ook deze temperaturen aankunnen, nogmaals, als je paard gezond is, in conditie, dan moet het gewoon kunnen of heb je toch echt weer een te ver doorgedreven fokproduct.

De eerste jaren staan ze toch ook allemaal buiten of niet?

Waar ze vandaan komen en eeuwenlang gefokt zijn dus niet, dat schrijf ik nu net juist, overdag buiten maar 's nachts in de tent.
Welke temperaturen bedoel je eigenlijk? Weet je wel hoe koud het was in de Ardennen de afgelopen nacht?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 01:02

Hermelientje schreef:
poes schreef:
Ik ken genoeg arabieren die ook deze temperaturen aankunnen, nogmaals, als je paard gezond is, in conditie, dan moet het gewoon kunnen of heb je toch echt weer een te ver doorgedreven fokproduct.

De eerste jaren staan ze toch ook allemaal buiten of niet?

Waar ze vandaan komen en eeuwenlang gefokt zijn dus niet, dat schrijf ik nu net juist, overdag buiten maar 's nachts in de tent.
Welke temperaturen bedoel je eigenlijk? Weet je wel hoe koud het was in de Ardennen de afgelopen nacht?

Denk je nu echt dat het in een tent veel warmer is dan buiten? En weet je wel hoe koud het wordt 's nachts in de woestijn?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 01:21

Neen ik kom niet buiten en weet niet hoe koud het is en de arabieren die ik net vermeld bestaan alleen in sprookjes Clown

Het was ruim -10 en op sommige plekken -20, in de woestijn vriest het elke nacht, ik heb ook verhalen gehoord over de arabieren daar en beesten sliepen wel binnen maar je kunt ook niet verwachten dat ze warm blijven zonder ruwvoer e???

Nogmaals, een paard dat het nu echt koud zou hebben, ondanks voortdurend buiten staan, goed voer en goede conditie, is imo misfokt. Ze horen zich makkelijker aan te passen aan de kou dan aan de hitte.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 01:26

Ik had het niet tegen jou maar tegen Hermelientje. Als er één ras is wat goed bestand is tegen extreme temperatuursschommelingen dan zijn het wel arabieren. Overdag 40 graden of warmer en 's nachts met gemak -20, weliswaar bij de baas in de tent maar zoveel warmte bied zo'n tent ook niet.

Maar ik heb ook al eerder aangegeven dat een paard beter tegen lage dan tegen hoge temperaturen kan. Uit onderzoek is gebleken dat paarden zich het prettigst voelen tussen -5 en +10 graden, beter kouder dan warmer, dus liever -15 dan 35 graden.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 01:28

Heb net nog even de paardjes gecheckt, even gevoeld, en de oortjes waren lekker warm Ja.
Staan lekker te soezen in het stalletje Haha!

Zolang je goede beschutting hebt, ze uit de wind kunnen gaan staan het prima kan!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 01:30

annelies: ik had het ook tegen hermelientje, wij zijn het eens hoor Haha!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 01:58

anneliesdj schreef:
Ik had het niet tegen jou maar tegen Hermelientje. Als er één ras is wat goed bestand is tegen extreme temperatuursschommelingen dan zijn het wel arabieren. Overdag 40 graden of warmer en 's nachts met gemak -20, weliswaar bij de baas in de tent maar zoveel warmte bied zo'n tent ook niet.

Maar ik heb ook al eerder aangegeven dat een paard beter tegen lage dan tegen hoge temperaturen kan. Uit onderzoek is gebleken dat paarden zich het prettigst voelen tussen -5 en +10 graden, beter kouder dan warmer, dus liever -15 dan 35 graden.

De temperatuurschommelingen zijn inderdaad erg groot. Maar het is echt geen -20 in de woestijnen waar het arabiertje vandaan komt. In Saudi Arabië bijvoorbeeld is -12 de laagste temperatuur die ooit gemeten is (hoog in de bergen). Zo vaak vriest het ook helemaal niet, maar vergeleken met overdag is het ´s nachts natuurlijk heel koud. En in de tenten is het wel degelijk veel warmer dan buiten, dat was juist het nut van de tent en alle kleden, want tegen de regen hoefde het echt niet Knipoog.
Je kunt ook niet de warmste dagtemperatuur in de woestijn gaan koppelen aan de koudste nachttemperatuur, zo werkt dat niet. Bijvoorbeeld een dagtemperatuur van 40 graden heb je ´s zomers en daar hoort dan een nachttemperatuur van 15 of 20 graden bij. Bij een dagtemperatuur in de winter van 20 of 25 graden kun je dan licht vorst hebben. Dus zeg maar een verschil van dik 20 graden, dat is veel maar niet onmenselijk zoals de 60 graden verschil die jij er van wilt maken.

@poes Eigenlijk kun je wel stellen dat een arabiertje inderdaad een ver doorgevoerd fokprodukt is. Al vijf eeuwen lang wordt er een selectief fokprogramma uitgevoerd, niks natuurlijks aan, gewoon extreem gedomesticeerd en selectief gefokt dat arabiertje.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 08-01-09 02:11, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 02:09

breezy302 schreef:
Ik ben ook voor zoveel mogelijk buiten staan maar vergeet niet dat paarden nu niet zo zijn als 50 jaar geleden!

Is de mens zoveel anders dan 1000 jaar geleden? Volgens mij zijn we de laatste paar 1000 jaar niet zo heel erg veranderd, behalve dat we steeds meer uitvindingen hebben gedaan die het ons makkelijker kunnen maken. Maar in de kern, en in onze genen, zijn we echt niet zo heel veel anders dan vroeger hoor... Zelfs onze denkwijze is op veel gebieden nog hetzelfde. Het is niet voor niets dat bijbelteksten of filosofische teksten nog steeds zoveel waarheid bevatten...

Denk dat paarden dus in die tientallen jaren waar wij het nu over hebben ook niet zo veranderd zijn. Het is misschien voor sommige paarden even aanpassen als ze weer terug moeten naar de natuur, maar vaak passen ze zich na 1 of 2 jaar toch weer aan met hun vacht. Een enkeling daargelaten en natuurlijk de oudjes en zieken... Maar dat zijn dieren die het ook in de natuur niet zouden redden. Gelukkig kunnen wij ze nu extra bijvoeren, een deken opleggen en een (schuil)stal bieden, maar voor de meeste paarden is droog vriesweer, met voldoende eten en wat beschutting echt zo'n drama niet...

Punt is dat de belgische dierenbescherming beweert dat ook bijvoeren en een schuilstal niet genoeg zou zijn... En dat alle dieren opgesloten zouden moeten worden met dit weer, en daarmee slaan ze in mijn ogen de plank mis.

Zeker in het geval van buitenstallen of stallen in kapschuren (zelfde temperatuur als buiten), kan een paard net zo goed een inloopstal hebben en zelf kiezen. Het heeft dan in elk geval meer loopruimte om zichzelf warm te kunnen lopen als het al niet genoeg warmte uit de voeding kan halen.
Wisten jullie dat er tegenwoordig voor koeien in de melkveehouderij ook steeds meer open stallen worden gebouwd? Juist die blijken gezond te zijn omdat de binnen- en buitentemperatuur niet (veel) verschilt. Ze hebben wel windbreekgaas in de openingen om hard doorwaaien te voorkomen, maar verder staan dus ook melkkoeien tegenwoordig vaak gewoon in de frisse lucht onder dak...

Er is wel degelijk een groter temperatuursverschil mogelijk binnen 1 dag in de woestijn. Overdag boven de 40graden en 's nachts -5 bijvoorbeeld heb ik gegoogled. Juist die hele grote temperatuursverschillen staat de woestijn om bekend. Door de kale vlakte en heldere lucht warmt het heel sterk op en vervolgens koelt het in de nacht ook weer heel hard af. Ik kwam winternachttemperaturen tegen van -27 graden voor de woestijn.

In Nederland kennen we dat grotere temperatuursverschil ook wel, maar in mindere mate. Bijvoorbeeld in augustus kan het overdag met helder weer en flink zon zo'n 25 tot 30 graden zijn, maar kan het 's avonds ineens heel rap afkoelen tot beneden de 10 graden. Bij bewolkt weer heb je dat de aarde de warmte niet kwijt kan en dan heb je meer van die broeierige nachten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 02:22

oh ja, en vroeger hielden we ons ook niet alleen warm met bessen enzo, daar hebben we honderdduizenden jaren gelden al vuur voor ontdekt... En grotten om in te wonen (holbewoners) en later huizen van hout, plaggen, en stenen muren om uit de wind te zitten met een vuurtje om omheen te zitten en te slapen. Met dierenhuiden om ons warm te houden en later andere stoffen en materialen om kleding van te maken...

Je hebt overigens ook Russische en Poolse arabieren... En daar is het 's winters toch regelmatig -40. En daar sterven soms mensen in hun te koude huizen omdat de kachel een tijdje staakt, of ze geen geld hebben om te stoken, dus laat staan dat die hun paarden in een verwarmde stal zetten... Met -20 of meer kun je in Moskou nog rustig ritjes in de arreslee maken hoor... Je moet alleen oppassen/zorgen dat je zelf geen bevriezingsverschijnselen krijgt...

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 02:32

Mijn 2 teddyberen staan heelijk 24/7 buiten en hebben nergens last van. Haha!

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 08:05

Ik heb ook twee teddyberen nu ... een draver en een kruising fries/quarter ... Ik heb ze in de nacht wel op stal ...
maar ze staan iedere ochtend weer te trappelen om naar buiten te gaan ...

Regen en storm dan haar ik ze wel naar binnen.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 08:33

ik heb nog een ponytje in de wei lopen, met oud op nieuw issi thuis op stal geweest maar verder loopt ie lekker buiten. heeft een schuilhok met een laag stro, een baal hooi en een grote bak water tussen t stro ingepakt (bevriest nog haha)
en waar staat meneer... buiten in de sneeuw! denk dat als t TE koud zou zijn hij ook wel naar binnen zou gaan.
krijgt iedere ochtend nieuw water bij, maar drinkt er eigenlijk niks van. doordat ie in de sneeuw hapt krijgt ie toch vocht binnen.

beetje overdreven is t wel dat ze nu perse binnen moeten staan, deze pony is op stal een luchtzuiger, nou lekker gezond dan, buiten geen last van.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:14

Ach jongens, kom nou toch...als de dieren altijd buitenstaan is er geen enkele reden om ze ineens binnen te halen. Dit werkt alleen maar averechts en zullen ze eerder ziek worden. Wij hebben onze opa van 34 (kruising arabier x iets) gewoon zonder deken buiten staan. Het is net een beer en hij geniet. Onze tinker kan er makkelijk tegen en onze kwpn-er heeft een deken om. Twee maal daags vers drinkwater en onbeperkt hooi, ze voelen zich geweldig! Ik zou ze kwellen als ik ze nu op stal zou zetten!

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:16

En dit is twente, gisternacht -16, vannacht gelukkig "maar" -8.

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:50

Mijn oudje (lees: teddybeer) staat met 8 medebejaarden 24/7 buiten. Ze hebben een prachtige loopstal tot hun beschikking en onbeperkt ruwvoer. En hoe vaak staan ze binnen denk je? Nooit, alleen als het onwijs veel regent gaan ze soms even binnen schuilen, maar nu met droog vriesweer is er echt niets aan de hand. Ik zou hem diep ongelukkig maken door hem nu op stal te zetten, dus dat doe ik ook niet Tong uitsteken

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:09

sonjim schreef:
We dicussieren hier over een opmerking van de belgische dierenbescherming, die het hebben over de ardennen en dergelijke, hoe koud is het daar nu als het bij ons -20 is.

mag ik je er even op wijzen dat het hier gaat over de VLAAMSE ardennen, wat je met moeite een paar bultjes kan noemen en waar het echt niet kouder is door het hoogteverschil oid, het ligt dan ook nog eens dicht bij de kust, wat dus voor een gematigde temperatuur zorgt.
even terzijde dus, maar weet waarover je discussieert he Lips are sealed

Hermelientje : Een paard past zich aan, net zoals een mens dat doet. Alleen zijn zij er een stuk beter in Bloos Arabische volbloed of Fjord : Een paard wat zijn hele leven al buiten staat (of toch al zeker het voorbije jaar), in een goede conditie verkeert (dus zieke, oudere paarden niet meegerekend) en over voldoende ruwvoer, beweging en water beschikt zal imo echt geen last hebben van deze temperaturen.
Een Zweed, een Fin of een Rus is in wezen niet anders gebouwd dan een West-Europeaan: maar omdat hij het gewoon is, omdat hij er op voorzien is, zal hij zich makkelijker aanpassen aan extreme temperaturen en niet zo lopen rillen zoals wij dat zouden doen in het Hoge Noorden Vork

De dierenbescherming heeft gelijk wanneer ze protesteren tegen (al dan niet zwakke) paarden die zonder voldoende ruwvoer buiten staan, zonder de mogelijkheid beschutting te zoeken,... MAAR ze roepen weer meteen de veralgemening en dat elk paard op stal moet (misschien hier niet zo letterlijk, maar het BLID vroeg enkele jaren geleden om een wet dat alle paardachtigen in de winter op stal zouden moeten staan Nagelbijten / Gniffelen ) Ook zegt dit artikel dat ruwvoer en beschutting alleen niet voldoende is : meteen weer onzin.

Mijn paard staat momenteel ook binnen, komt maar paar keer per dag buiten en staat onder deken. De vorige jaren stond hij 24/7 buiten, vrieskou of niet, storm of niet. Hij had een goede schuilstal en achteraf gezien zelf wat te weinig ruwvoer (gierige pensionhouder Knipoog ) toch staat hij nog steeds heel vrolijk op zn vier benen levend te zijn en ondertussen gefrustreerd dat hij op stal staat Bloos

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:20

offtopic misschien maar het was afgelopen dagen wel degelijk kouder in de Ardennen. Bij mij was het 's ochtends -10, in de Ardennen was het 's ochtends op hetzelfde uur -17, dus die zijn daar 's nachts onder de -20 gegaan. Schuilstal en veel hooi vind ik wel essentieel nu, de kippen wilden niet eens komen eten omdat ze dan de wind en sneeuw in moesten en de paarden stonden op stal gisteren te rillen toen ik de deken eraf haalde, heb maar gelongeerd met een fleece erop in het begin.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:24

Urielle schreef:
offtopic misschien maar het was afgelopen dagen wel degelijk kouder in de Ardennen. Bij mij was het 's ochtends -10, in de Ardennen was het 's ochtends op hetzelfde uur -17, dus die zijn daar 's nachts onder de -20 gegaan. Schuilstal en veel hooi vind ik wel essentieel nu, de kippen wilden niet eens komen eten omdat ze dan de wind en sneeuw in moesten en de paarden stonden op stal gisteren te rillen toen ik de deken eraf haalde, heb maar gelongeerd met een fleece erop in het begin.

Vlaamse Ardennen of Belgische Ardennen? Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:26

O sorry, zit met mijn neus te lezen. De Belgische Ardennen had ik het over dus ik zit te raaskallen

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:27

Urielle schreef:
O sorry, zit met mijn neus te lezen. De Belgische Ardennen had ik het over dus ik zit te raaskallen

kan gebeuren Vork

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:28

in de Belgische Ardennen werden overigens volgens de krant temperaturen van -21 als minimum gegeven als ik goed gelezen heb, inderdaad behoorlijk koud, maar daar gaat dit artikel niet over. Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:30

geen reacties gelezen, maar wil even zeggen dat ze weer lekker kortzichtig zijn. dieren zijn niet van water en bevriezen niet zomaar. binnen zetten is imo niet de beste optie. voor geen enkel dier die gewend is buiten te staan. die beesten redden zich best zolang ze maar kunnen blijven eten en drinken!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:35

Opvallend dat er veel mensen zijn die reageren dat het bericht onzin is, aangezien hun paarden ook buiten staan (en vervolgens de melding: Mét een schuilstal, of mét een deken)
Juist het g ebrek aan schuilmogelijkheden is waar de DB in dit bericht IMO over valt, dusdan reageren met die van mij staat ook buiten mét een schuilstal lijkt me dan vrij nutteloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:37

Voor de komende nachten zie ik -14 als minimum (morgennacht). Vannacht -6 en de dagen vanaf zaterdag -11 en vervolgens wordt de temperatuur steeds hoger tot -1 over een weekje. Weinig wind ook, zie ik. Hmmm, nou, dat valt allemaal gelukkig nog wel mee (vind ik dan Knipoog ).

Waar ik woon is het amper kouder dan -10 geweest, volgens mij.......

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:39

stef schreef:
Opvallend dat er veel mensen zijn die reageren dat het bericht onzin is, aangezien hun paarden ook buiten staan (en vervolgens de melding: Mét een schuilstal, of mét een deken)
Juist het g ebrek aan schuilmogelijkheden is waar de DB in dit bericht IMO over valt, dusdan reageren met die van mij staat ook buiten mét een schuilstal lijkt me dan vrij nutteloos

Cayenne schreef:
http://www.nieuwsblad.be

Het zijn drukke dagen voor de vzw Dierenbescherming Vlaamse Ardennen. Sinds vorige week lopen dagelijks meerdere klachten binnen over paarden en koeien die in de weiden al dan niet zonder beschutting de ijskoude nachten moeten trotseren.

'Wie echt een hart voor dieren heeft, zorgt er nu toch voor dat ze naar binnen worden gebracht', onderstreept Lucie Van Wittenberghe van de vzw Dierenbescherming Vlaamse Ardennen.

Maar zelfs met een beschutting is het deze dagen niet aangewezen om de dieren buiten te laten.

'Bij elke melding treden wij meteen op. . Voorlopig lukt het wel om de landbouwers te overtuigen,van de noodzaak om hun koeien en paarden nu op stal te houden. Ik vind het erg dat zoiets moet worden gezegd.'

De eigenaars slaan de raad van de vzw Dierenbescherming Vlaamse Ardennen best niet in de wind. Lucie Van Wittenberghe: 'Wij zullen verdere stappen ondernemen tegen wie nu halsstarrig weigert om zijn dieren binnen te verzorgen. In dergelijke gevallen alarmeren wij de politie en de inspectiedienst van het ministerie van Landbouw.'