Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IHN

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 12:13

ik heb net gezocht naar de jaarrekeningen. Even gekeken naar de voorwaarden:
ANBI-eisen

De overheid verlangt (vanaf 1 januari 2014) dat tenminste het volgende via internet wordt gepubliceerd:

naam van de stichting/vereniging
het fiscaal nummer
de contactgegevens (www, email, postadres)
de bestuurssamenstelling (namen, functies, adressen)
het beleidsplan
het beloningsbeleid (betaalt u bestuurders? hoe?)
de doelstelling (visie en missie)
een verslag van de uitgeoefende activiteiten (projecten, activiteiten fondsenwerving
een financiële verantwoording.
Publicatie van deze gegevens op de eigen website van de stichting/vereniging is voldoende.

er ontbreken nogal een hoop zaken op de website die er wel bij horen. Ik heb dus net een melding gemaakt bij: MeldpunMisbruikANBI@belastingdienst.nl

kunnen zij er eens naar kijken

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 12:32

IHN schreef:
ik heb net gezocht naar de jaarrekeningen. Even gekeken naar de voorwaarden:
ANBI-eisen

De overheid verlangt (vanaf 1 januari 2014) dat tenminste het volgende via internet wordt gepubliceerd:

naam van de stichting/vereniging
het fiscaal nummer
de contactgegevens (www, email, postadres)
de bestuurssamenstelling (namen, functies, adressen)
het beleidsplan
het beloningsbeleid (betaalt u bestuurders? hoe?)
de doelstelling (visie en missie)
een verslag van de uitgeoefende activiteiten (projecten, activiteiten fondsenwerving
een financiële verantwoording.
Publicatie van deze gegevens op de eigen website van de stichting/vereniging is voldoende.

er ontbreken nogal een hoop zaken op de website die er wel bij horen. Ik heb dus net een melding gemaakt bij: MeldpunMisbruikANBI@belastingdienst.nl

kunnen zij er eens naar kijken

Het staat er allemaal wel op, maar heel summier. Er is een standaard ANBI publicatieformulier en daar doen ze het mee. Maar daar kun je als donateur helemaal niets aan zien.

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 12:40

Laatst bijgewerkt door Polly op 17-11-24 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto vervangen door link

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 13:00

het staat er dus niet op. In dit formulier wordt geen enkele inzage gegeven in de besteding van de gelden en de binnengekomen gelden. Er is dus geen financiele verantwoording.

Hoe die 8 paarden van Calijn betaald worden gaat niemand iets aan, zolang dat niet uit de stichting betaald wordt. Daarvoor is nu juist die verantwoording. Want ze betalen bijv 5000 euro per maand aan huur voor de gebouwen (Zeggen ze). Maar als Calijn haar paarden daar ook staan, zouden er dus ook inkomsten van haar naar de Stichting moeten vloeien. Immers kan zij niet zomaar haar 8 paarden daar gratis neerzetten op kosten van de donateurs. En het eten/dierenartskosten daarvan betalen. Maar zolang er geen financiele verantwoording is weet niemand is. Ze hebben neergezet ervoor te kiezen alleen door de accountant gecontroleerde jaarverslagen neer te zetten. Maar dan moet je dat wel doen, en het niet zien als: die hebben we niet, dus plaatsen we maar niks. Dit hoort gewoon bij ANBI zijn en dan moet je daaraan voldoen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 13:29

Ze lezen nog steeds mee hoor, er staat net een post op fb dat de paarden ook op het gras gaan :')

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 13:44

Earth schreef:
Ze lezen nog steeds mee hoor, er staat net een post op fb dat de paarden ook op het gras gaan :')

Hoop vooral dat ze er lering uit trekken. En dat als het zo door gaat mensen vanzelf het inzien dat het niet okeyy is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 13:46

Ik denk het niet. Ze hebben al zoveel tips gehad in voorgaande topics en die kwamen op hetzelfde neer als in dit topic.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 13:48

Als ik dat bericht zo lees, met een krant die bewijzen heeft en dan die reacties van PZB... dan blijven die doen wat ze doen. Want iedereen is fout en zijzelf niet.
Zelfs bij de paarden die bewezen niet gereden konden worden....

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 14:12

knollentuin schreef:
Rizette schreef:
Als hij werkelijk een ton per jaar meeneemt verwacht ik dat niet.

Moderatoropmerking:
bericht verwijderd

Laten we dit nou niet doen... Het topic staat al vol met groene hulken. Bart gaf een goed statement in het artikel, laten we dan ook volgens de regels blijven posten, zodat het topic open kan blijven.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 23-05-23 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 14:17

Elin_ schreef:
Laten we dit nou niet doen... Het topic staat al vol met groene hulken. Bart gaf een goed statement in het artikel, laten we dan ook volgens de regels blijven posten, zodat het topic open kan blijven.

Eens, laten we maar even afwachten wat er gebeurt.
Je kunt natuurlijk wel vragen stellen zonder te speculeren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 14:21

Die ton per jaar zegt hij zelf. De rest is idd speculatie.
Maar om dat bedrag bij elkaar te krijgen zou ik juist verwachten dat alles heel ruim beschreven is.

Dierenartsen zijn duur, maar zo duur?
En een keuring bij het verlaten van het terrein doet hij niet aan, dus dat zit niet bij het bedrag in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 14:46

Was het bij een Anbi stichting niet zo dat er geen familieleden in het bestuur mochten zitten? Of ben ik in de war met iets anders?

Gevonden:
Citaat:
Het bestuur van een ANBI moet bestaan uit onafhankelijke personen. Als er binnen het bestuur familierelaties zijn, dan is er volgens de Belastingdienst geen sprake van een onafhankelijk bestuur. De bestuurders van een ANBI mogen dus geen familie van elkaar zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 15:12

Voor wie er zin in heeft:
Op pagina 4 staat de balans. Op pag 5 de staat van baten en lasten en op pagina 6 de toelichting.
Op pagina 5 staat bij overige lasten 83.345. Op pagina 6 staat er wat er in die overige lasten allemaal zit: kosten dierenarts, kosten hooi, kosten afval, kosten voer, kosten exploitatie, kosten onderhoud tereinen. Nog lang geen 100.000 voor dierenartskosten met ongeveer hetzelfde aantal plaatsen in Gronau als als PZB nu heeft.
https://www.paardzoektbaas.nl/standaard ... anbi-2021/

Ook opmerkelijk is ook wat er op pagina 4 staat:

Moderatoropmerking:
Screenshot verwijderd van een deel van "Standaard formulier belastingdienst ANBI 2021", te vinden op via bovenstaande link. In de screenshot valt te lezen dat de stichting verwaarloosde paarden opvangt van overheidsdiensten en dat ze paarden opvangen van particulieren die zelf niet meer de nodige zorg kunnen dragen. Hiervoor huurt Paard Zoekt Baas een locatie aan de Loofrietweg 40 in Ambt Delden, zij kunnen daar 24/7 de paarden de nodige zorg verlenen. Op de gehuurde plek zijn stallen en top faciliteiten aanwezig om optimale zorg te verlenen. Ze zoeken een nieuw huis voor de paarden als ze nodige zorg geboden is.

Dit jaarverslag gaat over 2021. Toen stonden ze nog niet in Ambt Delden.
Moest wel een beetje gniffelen over de zin over de topfaciliteiten. Volgens is dat niet nodig om paarden optimale zorg te geven.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 27-02-25 12:49, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 15:41

Het heeft echt 0 met dit verhaal te maken, maar ik krijg zulke kromme tenen van de manier van schrijven van PZB. Taalfouten, spelfouten, kromme zinnen.

Alleen daardoor heb ik al moeite om ze serieus te nemen. (en ja, dat is mijn probleem! Maar als ze wat secuurder zijn in hun schrijven, komt dat voor mij al heel wat professioneler over)

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 18:29

Personeelskosten is 2.612 euro maar hoe kan dat dan als ze geen personeel hebben?
Ik weet dat bedrijf moet zorgen dat de vrijwilligers veilig zijn etc maar vallen die kosten onder personeelkosten?

Citaat:
Dit zijn verplichte kosten die u betaalt bovenop het loon. Zoals vakantiegeld en loonheffingen. Ook maakt u misschien kosten voor secundaire arbeidsvoorwaarden, werkplekken en apparatuur voor uw medewerkers. Al deze kosten samen heten ook wel personeelskosten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 18:47

Werk- / rustplekken enzo kan toch prima, dat ze ergens kunnen zitten en wat kunnen drinken / eten / EHBO-doos enzo.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 19:01

Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de regels van Voorpagina Nieuws
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 26-05-23 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 19:10

Evamarie schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de regels van Voorpagina Nieuws

Je verhaal klopt niet Evamarie. Jij hoeft hier ook niet je verhaal proberen te halen; de verhalen staan niet alleen maar op bokt. De verhalen zijn afkomstig uit verschillende sociale media, waar ze allemaal al rondgingen. Die zijn verzameld en de krant heeft verder onderzoek gedaan, interviews gehouden, bewijsmateriaal ingezien.
Zo'n krant brengt echt geen verhalen zonder dat ze geverifieerd zijn.
Dat doen ze veel beter dan dat jij je inleest op bokt. Je kunt er dus best vanuit gaan dat die verhalen kloppen.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 26-05-23 20:08, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking toegevoegd

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 19:10

pmarena schreef:
Werk- / rustplekken enzo kan toch prima, dat ze ergens kunnen zitten en wat kunnen drinken / eten / EHBO-doos enzo.....

Daarom vraag ik ook of het onder personeels kosten valt omdat het vrijwilligers zijn :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 19:11

In de reguliere handel kopen handelaren hun paard en krijgen ze ze niet, uiteraard maken ze over het algemeen wel winst.
Hier worden paarden gratis of zelfs betaald afgestaan en worden daarna voor hoge bedragen weer 'verhandeld'.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 19:12

Er zijn 'op verzoek van' Paard zoekt Baas héél veel berichten uit dit topic verwijderd.

Bokt moest wel, ivm dreiging juridische stappen.
Ergens is dat een keer verteld.

@Evamarie, houd dat in gedachten als je dit topic leest.

Niet alles mocht blijven staan zeg maar.
Bokt weet de exacte aantallen misschien, ik in ieder geval niet, maar het gaat geloof ik om honderden berichten.

Dus je mist heel veel informatie.

Ik lees dit topic van het allereerste begin.
Heb dus wel alles meegekeken.
Soms worden/werden dingen erg fel gebracht, maar die felheid komt dan meestal weg uit emotie.

En die emotie die mensen voelen heeft natuurlijk een oorzaak.

Eigenlijk is het jammer dat er zo veel weggehaald is, in plaats van dat PzB open èn éérlijk hun kant vertelt.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 19:14

de naam Stichting wekt vertrouwen. ij mensen. Om die reden adopteren ze een paard of staan ze er 1 af. Als Stichting met doel beschermen van paarden hoor je die verantwoordelijkheid als stichting te nemen en dat niet bij adoptanten of mensen die paarden afstaan neer te leggen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 19:20

IHN schreef:
de naam Stichting wekt vertrouwen. ij mensen. Om die reden adopteren ze een paard of staan ze er 1 af. Als Stichting met doel beschermen van paarden hoor je die verantwoordelijkheid als stichting te nemen en dat niet bij adoptanten of mensen die paarden afstaan neer te leggen.

Dat er om het woord "stichting" en "hulporganisatie" nog zo'n zweem van vertrouwen hangt is mij echt een raadsel...
https://www.om.nl/actueel/nieuws/2022/0 ... tichtingen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 19:29

Ik heb het ook over wat hier op bokt staat@babootje en daarom klopt het gewoon wel wat ik zeg.

Wat Femke Tweety zegt (er is heel veel weg gehaald)

Als het om 100derden verhalen gaat. Hier vind je ze oprecht niet. En anders mag je mij quoten. ;)

Maar je hebt mijn eerdere vraag ook niet beantwoord. Zou je dat nog even willen doen? Dat zou meer helderheid scheppen (ook voor het topic) en het mag prive.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 19:34

Evamarie schreef:
Ik heb het ook over wat hier op bokt staat@babootje en daarom klopt het gewoon wel wat ik zeg.

Dat is niet helemaal hoe je dingen beredeneert.

Citaat:
Maar je hebt mijn eerdere vraag ook niet beantwoord. Zou je dat nog even willen doen? Dat zou meer helderheid scheppen (ook voor het topic) en het mag prive.

Als het prive gaat, schept het voor het topic sowieso geen helderheid natuurlijk ;) Maar voor mensen die het onderwerp volgen is er volgens mij ook niet zoveel onduidelijkheid. Het klinkt alsof je wilt dat er een bepaalde verantwoording wordt afgelegd aan jou - ik denk niet dat iemand dat hoeft te doen.