Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 22:38

Eef_Bam schreef:
Ik vind het ook nogal laf van pzb om het op de dierenarts af te schuiven. Is het niet vaker voorgekomen dat er in de youtube videos een paard volgens de dierenarts XYZ heeft, en het paard dan vervolgens word aangeboden zonder vermelding, of met een bagetallisering van XYZ?

Als ze echt het beste willen voor de paarden en geen gezeur, laten ze elk paard keuren en bieden het aan met volledig keuringsrapport aan de "bruiklener". Die kan dan een weloverwogen keuze maken een paard met gezondheidsproblemen te adopteren. De stichting is immers eigenaar en hun doel is het voorkomen van dierenleed. Zorg er dan voor dat paarden een duidelijk medische status hebben, zodat er niet gereden word met paarden die daar niet geschikt voor zijn.

Wat ik begrepen heb is dat ze een contract opstellen en paarden terug halen die niet goed behandeld of overvraagd worden. Dus dat ze dat juist willen voorkomen.

Vreemd om te lezen dat er dus of gelogen wordt of informatie achtergehouden wordt bij adoptie.

Dreamboy

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 22:41

Ze mogen ook niet voor commerciele doeleinden gebruikt worden maar regelmatig staat erbij dat ze geschikt zijn als coachingpaard.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 22:42

Waarom wil Henk zo graag dat Bokkers langskomen? Net of iedereen het dan opeens wel oké vindt dat paarden met ernstige mankementen als rijpaarden door het leven moeten voor flinke bedragen als ze daar een rondleiding hebben gehad? Of wil hij nog steeds de juiste jaarcijfers laten zien? Dat ze hard werken en ook goede dingen doen staat wat mij betreft niet ter discussie en daarvan hoef ik in ieder geval niet overtuigt te worden want dat geloof ik zeker wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 22:44

Blue_flower schreef:
uiltje001 schreef:
Gelukkig is het nu wat opgedroogd daar, maar de paarden hebben TIJDEN in de bagger gestaan! Het is nu een zandvlakte geworden, onder het mom van paddock paradise. Nu het droger is staan ze straks in de stof. Ik ken de accommodatie al jaren, nog nooit zo slecht de grond daar gezien. Gisteren ben ik wezen kijken, maar de welzijn voor de paarden vond ik schrikbarend. Teveel paarden op te kleine stukken grond. Niet echt "happy" paarden. Geen enkel paard heeft gras, zelfs een merrie en veulen in een zandpaddock. Ruwvoer wat binnen stond, kon je bij de deur al ruiken. Voor een opvang, verwacht je toch een goed management. Gronau, de accommodatie ken ik al jaren. Was ook super mooi en netjes, maar PZB had er een grote bende van. Begrijpelijk dat ze daar zijn weg gestuurd! Wel verbaas ik me erover, dat ze nu deze accommodatie hebben. Is enorm netjes opgeknapt voor ze erin zijn gegaan, maar vrees dat het straks hetzelfde eruit ziet als in Gronau.

Een paard hoeft geen gras om blij te zijn. Dat is het hele idee achter een paddock paradise....

Merrie met veulen moet nu gewoon op t gras, is mijn mening.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 22:48

Rizette schreef:
darkadia schreef:
Het paard is inmiddels ruim 6 jaar bij mij en functioneert gelukkig prima en is uiteraard later wel nog door eigen veearts gezien en heb zelf ook de nodige kennis en ervaring, maar dank voor je bezorgdheid :)
Er was op de röntgenfoto’s geen ECVM zichtbaar, maar ik ben bekend met de aandoening ja. Maar daar zitten symptomen bij die hij (gelukkig!) niet heeft. Daarom ook daarop geen verdere onderzoeken laten doen. Mocht het verslechteren dan komen die er uiteraard wel. Voor nu is het veilig om met hem te werken en is hij happy en pijnvrij. Wel is hij inmiddels ook PPID patiënt (Incl narcolepsie aanvallen vorig jaar). Hier krijgt hij medicatie voor en hij is weer helemaal zichzelf. Alle andere bloedwaarden waren gelukkig helemaal goed.
En lichte artrose op C6-C7 hoeft ook zeker niet het einde meteen te betekenen en is ook lang niet altijd ECVM. Maar ja het is absoluut iets waar we in het hele management en trainen rekening mee houden.

Zou ik achteraf gekozen hebben om hem te adopteren met wat ik nu weet? Nee, maar terug is voor mij geen optie, veel te bang dat hij dan slechter terecht komt en een volgende adoptant maar het halve verhaal mee krijgt.

Dat is ook wat narcolepsie. En dan ook omvallen en weer moeilijk in de benen kunnen komen? Is dat niet allemaal neurologisch? En met al die zaken is hij nog te trainen? En nog blij ook? Wat een dijk van een paard.

Goh wat een sarcastische reactie…miss beter lezen of eerst meer info vragen voor je ergens over oordeelt…?
Een paard met narcolepsie zakt inderdaad door zijn voorbenen, en heeft daarbij geen moeite weer omhoog te komen. Hij schrikt dan als het ware wakker. Vaak zie je dan ook ‘onverklaarbare’ wondjes op de kogels of voorknieën. Dit was hier ook het eerste signaal dat er iets vreemds gebeurde en zijn we onderzoeken gaan doen. Echte narcolepsie is inderdaad een neurologische aandoening. In dit geval was de oorzaak van zijn slaapaanvallen echter een verstoord ACTH gehalte door PPID en dus sleep deprivation en heeft hij geen aanvallen meer gehad sinds hij op de medicatie staat. Hij slaapt ook weer normaal.

Dus ja, hij is inmiddels weer prima te trainen en zijn happy zelf zoals ik al schreef. In de periode dat we niet duidelijk hadden hoe of wat werd hij ook niet getraind en stond hij gewoon lekker 24/7 buiten met vriendjes.

Maargoed, terug on topic: het gaat hier over PZB en hun handelen. Dit staat daar in principe los van, want PPID heeft hij later ontwikkeld en konden zij dus ook niet melden. Wel was het blijkbaar te moeilijk voor PZB om even een rapport van hun dierenarts op te vragen en naar mij door te sturen toen we bezig waren met onderzoeken rondom de slaapaanvallen. Maar wel maanden later ineens spammen hoe het met hem ging en werden geïrriteerd toen ik niet meteen reageerde.
Daar heb ik dan ook wat van gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 22:49

Babootje schreef:
Femke_Tweety schreef:
Komt in de buurt van smaad en laster, wou je zeggen??

?

__

De handel is sowieso aan het afnemen, mensen zitten veel krapper door corona gevolgd door oorlog Oekraïne.

Met name de midden en lage inkomens waar ten Napel het waarschijnlijk (<-- let op, persoonlijk vermoeden geen geit!) het meest van moet hebben.

Die markt is gewoon verzadigd.

Ik denk niet dat het aandeel van bokt daar nou zo groot in is.

Inderdaad. Smaad/Laster is extreem moeilijk aan te tonen.
Je moet aantonen dat je als bedrijf echt beschadigd bent door wat er is gezegd.
Nou de invloed van Bokt is beperkt en invloed van mijzelf is er al helemaal niet :o ;
En dan kun je in de situatie waarin we nu zitten met de oorlog in Oekraine en de energiecrisis toch niet zeggen dat een teruggang in donaties of geadopteerde paarden door Bokt (of mij) komt. Verder is het natuurlijk ook niet zo dat er onwaarheden worden verkocht.

Een publicatie in een krant is niet zomaar iets. Door de krant is gedegen onderzoek gedaan, interviews gedaan, verhalen geverifieerd, bewijsstukken ingezien. Zo'n krant begint er niet aan als er geen sterk verhaal ligt, en zeker daar niet in een gebied waar Ten Napel zo op een voetstuk staat.

Wat is er precies met jou en Henk? Mag ook via bp.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 22:56

Evamarie schreef:
darkadia schreef:
Dank voor het delen van de link. Goed en helder stuk.
Zoals ik het lees schiet Henk wederom in de verdediging en ontkent van iets van de gebreken te hebben geweten. Maar gezien sommigen eerder als weideMaatje en toen toch ineens als rijpaard zijn aangeboden zegt toch eigenlijk al genoeg….

Hier heb ik ook niet alle info gehad toen ik ging kijken maar heb ik later uit een van de dierenarts vlogs gehaald. Gelukkig doet paardlief het wel goed ondanks zijn beperkingen. (Artrose op c6-c7, deze was mij ook bekend en heb ik foto’s van gehad en is hij voor behandeld, en daarnaast wat ik dus niet wist: signaalverstoring naar zijn achterbenen waardoor hij wat sleept en ook niet volledig zuiver was, en moeite heeft met opstaan na het rollen).

Als jij dat niet wist, vind ik dat wel heel slordig want zoiets weet je gewoon als je een paard houdt.

Hoe bedoel je? Ik heb het over dat ik deze info niet had gekregen toen we het dier adopteerden. Terwijl dit wel bekend was bij PZB. Of bedoel je dat je het slordig vindt vanuit PZB?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 23:03

Ja, ik bedoel allebij mits pzb er vanaf wist. Kwalijk gewoon dat die info dan niet aan je gedeeld is ..

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 23:57

Evamarie schreef:
Babootje schreef:

Inderdaad. Smaad/Laster is extreem moeilijk aan te tonen.
Je moet aantonen dat je als bedrijf echt beschadigd bent door wat er is gezegd.
Nou de invloed van Bokt is beperkt en invloed van mijzelf is er al helemaal niet :o ;
En dan kun je in de situatie waarin we nu zitten met de oorlog in Oekraine en de energiecrisis toch niet zeggen dat een teruggang in donaties of geadopteerde paarden door Bokt (of mij) komt. Verder is het natuurlijk ook niet zo dat er onwaarheden worden verkocht.

Een publicatie in een krant is niet zomaar iets. Door de krant is gedegen onderzoek gedaan, interviews gedaan, verhalen geverifieerd, bewijsstukken ingezien. Zo'n krant begint er niet aan als er geen sterk verhaal ligt, en zeker daar niet in een gebied waar Ten Napel zo op een voetstuk staat.

Wat is er precies met jou en Henk? Mag ook via bp.

Als je het artikel leest weet je het precies. Staan inmiddels genoeg linkjes in dit topic

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 04:41

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd
Laatst bijgewerkt door Muiz op 23-05-23 05:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 08:36

Mooi artikel inderdaad.

Ik las dat dhr. Ten Napel aan de hand van een stapel e-mails concludeert dat er veel tevreden adoptanten zijn. Echter kan ik geen klachtenprocedure vinden op hun site.
Ik zie dat andere ANBI’s die wel hebben. Heeft iemand anders die van PZB wel gevonden?

Ik ben benieuwd naar de algehele opzet, de objectiviteit en kwaliteit van het onderzoeksproces rondom eventuele klachten. Dit zou ook meer inzichtelijk kunnen maken waarom (oud)adoptanten niet bij PZB hun verhaal doen, maar wel elders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 08:38

Daihyo schreef:
AnnedB schreef:
Maar de meeste paarden, uitzonderingen daargelaten, worden er wel erg gelukkig van.
Zeker een merrie met veulen aan de voet, zeker een veulen.
Ik hoor deze uitspraak dan ook vooral uit de monden van mensen komen die niet genoeg gras beschikbaar hebben en het op die manier willen goed praten voor zichzelf.
Nogmaals uitzonderingen daargelaten.

Dat is wel heel kort door de bocht. Mijn pony’s worden ook heel gelukkig van gras. En moddervet. En in het ergste geval hoefbevangen. Dus is de weidegang beperkt, staan ze op een track voor meer bewegingsstimulans en krijgen ze hooi. 2-4 uurtjes per dag mogen ze zielsgelukkig op de wei zijn en de overige uren heel gelukkig op de track. En ik weet dat er veel meer mensen om die reden een tracksysteem hebben.

Niks mis met een paddock paradise. Als het goed gemanaged wordt.
Maar jouw paarden komen dus wel op het gras, ook al is het niet lang.
Het ging me om de eerste zin in het bericht.
Bovendien kun je rekening houden met de voerbehoeftes van je paard bij het inzaaien van de wei.
Er is genoeg gras beschikbaar waar paarden die snel dik worden langer op kunnen.
Maar dit is wel heel off topic allemaal.

Nog over de reactie van Henk over zijn dierenarts en dat als wij menen dat hij zijn werk niet goed doet, we naar het tuchtcollege moeten gaan.
Ik heb me daar even over ingelezen en dat is alleen mogelijk bij directe ervaringen met eigen dieren, niet voor die van een ander.
Dat is dus wel een erg loze uitspraak.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 09:26

Afanaisa91 schreef:
Mooi artikel inderdaad.

Ik las dat dhr. Ten Napel aan de hand van een stapel e-mails concludeert dat er veel tevreden adoptanten zijn. Echter kan ik geen klachtenprocedure vinden op hun site.
Ik zie dat andere ANBI’s die wel hebben. Heeft iemand anders die van PZB wel gevonden?

Ik ben benieuwd naar de algehele opzet, de objectiviteit en kwaliteit van het onderzoeksproces rondom eventuele klachten. Dit zou ook meer inzichtelijk kunnen maken waarom (oud)adoptanten niet bij PZB hun verhaal doen, maar wel elders.

Natuurlijk zullen er tevreden adoptanten zijn.
Ken er zelf ook één in mijn kennissenkring. (Al ben ik zelf ook één die zelf gemaild heeft voor toen een leuke pony, met vragen, waarbij er gewoon niet werd gereageerd. Dat wekt geen beste indruk)

Ik vind het ook bijzonder dat er geen klachtenprocedure te vinden is.
Als je dit een email doet kan hij dit prima in een doofpot stoppen.

Ik vind het ook heel naar hoe hij praat over jaloezie.
Nee, aan deze kant geen jaloezie, maar steeds meer vragen zonder antwoord.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 09:46

Moderatoropmerking:
Bericht voldoet niet aan de regels van Voorpagina Nieuws
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 23-05-23 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 09:50

AnnedB schreef:
Nog over de reactie van Henk over zijn dierenarts en dat als wij menen dat hij zijn werk niet goed doet, we naar het tuchtcollege moeten gaan.

Ten Napel verschuilt zich achter zijn dierenarts, maar die weet wellicht helemaal niet wat PZB met zijn adviezen doet. Ik heb in in ieder geval 1 vlog gezien dat ze dat advies in de wind sloegen. Al zou hij het weten, hij is er niet verantwoordelijk voor. Daarmee kom je niet zo ver bij een tuchtcollege. Ik denk dat Ten Napel dat prima weet.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 09:52

Hopen maar dat de dierenarts dit artikel ook onder ogen krijgt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 09:52

Dat is inderdaad wat ik bedoel.
Hij weet dondersgoed dat je daar alleen als eigenaar van een dier kunt aankloppen.
En inderdaad, een dierenarts is niet verantwoordelijk voor wat jij wel of niet met gegeven advies of diagnoses doet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 09:59

knollentuin schreef:

Ongetwijfeld

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 10:47

Babootje schreef:
knollentuin schreef:

Ongetwijfeld

Verwacht dat daar niets van veranderd. De samenwerking duurt al lang en is waarschijnlijk voor beide partijen bevredigend anders was deze niet voortgezet.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 11:00

Babootje schreef:
knollentuin schreef:

Ongetwijfeld

De samenwerking is al langdurig en blijkbaar tot tevredenheid van beide partijen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 11:07

Ik zou als dierenarts toch niet blij zijn met dit verhaal, maar goed.. Zijn naam werd ook niet genoemd.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 11:11

Cayenne schreef:
Ik zou als dierenarts toch niet blij zijn met dit verhaal, maar goed.. Zijn naam werd ook niet genoemd.

Maar die is wel heel makkelijk te achterhalen. Komt regelmatig op hun socials en video's voorbij.
Ik hoop alleen dat hij hier geen last van gaat onder vinden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 11:11

AmyJamess schreef:
Cayenne schreef:

Maar die is wel heel makkelijk te achterhalen. Komt regelmatig op hun socials en video's voorbij.
Ik hoop alleen dat hij hier geen last van gaat onder vinden.

Ik ben benieuwd of hij nog op het artikel gaat reageren.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 11:29

Als hij werkelijk een ton per jaar meeneemt verwacht ik dat niet.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 12:07

Rizette schreef:
Als hij werkelijk een ton per jaar meeneemt verwacht ik dat niet.

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd
Laatst bijgewerkt door Muiz op 23-05-23 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: bericht verwijderd