Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 07:20

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:15

Cayenne schreef:
Ach, er is tenminste ruimte voor open gesprek en discussie. Dat is al heel wat.

Ik heb niet de indruk dat die ruimte er is. De voorstanders van het beleid willen helemaal niet stil staan bij het feit dat hun keuze immens veel leed veroorzaakt.

De merrie die in shock raakte, en plotseling ging bevallen, raakte in shock nà een verwonding.
Ook nu nog zijn er elke dag paarden die ernstig gewond raken door de onrust in de kudde. Volgens SBB genezen de wonden uit zichzelf, maar dat er vliegen eitjes inleggen, en dat de huid dus verder wordt aangetast, het maakt allemaal niet uit.

Menselijke keuzes hebben tot deze extreme situaties geleid. Menselijke keuzes, het is niet onder het label natuur weg te zettten. De mens heeft dit gecreeerd, en de mens heeft betere keuzes te maken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 22:17

Het is natuurlijk afhankelijk van wat je als leed, en als acceptabel leed, ziet. Het lijkt erop dat de meningen daarover verschillen.
Ik vind het bijvoorbeeld onbegrijprlijk dat mensen hun keuzes niet aanpassen wat betreft ander, in mijn ogen absoluut niet acceptabel, dierenleed. Daar loopt ook een topic over, en daar wordt gewoon gezegd "tja het doet me niet zoveel, en ik vind mijn eigen plezier nou eenmaal belangrijker". Hoe een en ander zich verhoudt tot demonstreren tegen de OVP is mij nog altijd een raadsel.

Het blijft lastig, zo niet onmogelijk, om tot overeenstemming te komen als je een heel ander uitgangspunt hebt.

Ik vind overigens de "tegenstanders" van de OVP in dit topic alles behalve open staan voor andere meningen?
Precies zoals jijzelf, want de "voorstanders" (nogmaals tussen aanhalingstekens omdat het meestal niet zo zwart/wit is) afschilderen als mensen die blijkbaar geen weloverwogen, goed beargumenteerde mening hebben, is bepaald niet een voorbeeld van een ander de ruimte geven.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 01:48

Nikass, jij zegt dat je in dit topic nog niets beters hebt gelezen dan zoals het nu gaat. Wat is jouw visie? Wat zou voor jouw een verbetering kunnen zijn? Misschien dat iedereen inderdaad buiten de grenzen moet kijken.
Het hekwerk verwijderen is geen optie, en de toegang tot de Veluwe is verkocht. Dus het hele hebben en houden zit op een stuk moerassige vruchtbare zeeklei.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 04:15

sterregoud schreef:
Cayenne schreef:
Ach, er is tenminste ruimte voor open gesprek en discussie. Dat is al heel wat.

Ik heb niet de indruk dat die ruimte er is. De voorstanders van het beleid willen helemaal niet stil staan bij het feit dat hun keuze immens veel leed veroorzaakt.

Ik weet niet hoe je hier bij komt, maar ik heb er een heel aantal gesproken die dat juist wel willen, maar zo enorm agressief en negatief door tegenstanders benaderd worden dat er gewoon geen ruimte is voor discussie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 08:55

Lanoca schreef:
Nikass, jij zegt dat je in dit topic nog niets beters hebt gelezen dan zoals het nu gaat. Wat is jouw visie? Wat zou voor jouw een verbetering kunnen zijn? Misschien dat iedereen inderdaad buiten de grenzen moet kijken.
Het hekwerk verwijderen is geen optie, en de toegang tot de Veluwe is verkocht. Dus het hele hebben en houden zit op een stuk moerassige vruchtbare zeeklei.

Ik ben vooralsnog "voorstander" van het huidige beleid, onder meer omdat ik inderdaad nog geen alternatief heb gehoord dat mij meer aanspreekt.
(Als je even op mijn naam klikt zie je al mijn berichten, ik heb die vraag al eens beantwoord, maar vraag gerust een aanvulling daarop :) )

Overigens hoor je mij nergens zeggen dat ik het niet erg vind om dierenleed te zien, integendeel, ik vind vrij snel iets zielig :o Ik probeer mij er echter bewust van te zijn dat het niet gaat om mijn belang ("ik wil geen zielige beelden zien", "ik wil mooie natuur zien" bijvoorbeeld) en ik probeer een afweging te maken: wat prefereert een paard: een leven met vrije beweging, sociale contacten, altijd buiten zijn, geen harnachement hoeven dragen enz met het risico dat je het vroeg of laat niet redt in de winter, of een leven met stallen, beperkt of geen gezelschap, bereden worden of anderszins voor de mens aan het werk, met de kans op eindeloze blessures, "ongelukjes" door onveilige huisvesting en onkundige begeleiding, misschien een snelle dood als het eenmaal zover is, maar misschien ook een langdurig "stil" lijden?

En ik geloof dat heel bokt ( ;) )zijn paarden perfect huisvest en verzorgt en een paradijselijk leven geeft, maar toch zie ik in mijn directe omgeving paarden eenzaam in een weitje staan, achter prikkeldraad, paarden eindeloos opgesloten in stallen staan (met contact door tralies *\o/* ), verkeerd harnachement, verkeerde voeding, onnodige "ongelukjes", vroegtijdig inslapen onder het mom "je kan er nooit te vroeg mee zijn" (iets wat ik nooit heb begrepen).

Nee tuurlijk is het niet zo dat het ene lijden het andere rechtvaardigt, zeer zeker niet! Maar waar komt die dubbele moraal toch vandaan, dat het ene lijden acceptabel is (daarmee doel ik ook op dat andere, hier verboden onderwerp), en het andere niet?

En binnen de kaders die haalbaar zijn in Nederland denk ik persoonlijk dat de paarden in de OVP in heel veel gevallen een beter leven hebben dan de "verzorgde" paarden. Een hard leven, ja, dat wel. En als het beter kan, als het zachter kan, dan ben ik daar een absolute voorstander van, uiteraard!
Maar wat maakt het dan beter? Is verzorging door de mens, waaronder jaarlijks opjagen en willekeurig afschot, een beter leven voor een paard? De natuur is hard, de sterkste overleeft, waardoor de populatie zo gezond mogelijk is. Bij menselijke verzorging overleeft ook de zwakkere en ontstaan er welvaartsziektes. Is dat een beter leven voor een paard?
Ik heb daar op zijn minst mijn bedenkingen bij.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:16

Nikass schreef:
Lanoca schreef:

Ik ben vooralsnog "voorstander" van het huidige beleid, onder meer omdat ik inderdaad nog geen alternatief heb gehoord dat mij meer aanspreekt.
(Als je even op mijn naam klikt zie je al mijn berichten, ik heb die vraag al eens beantwoord, maar vraag gerust een aanvulling daarop :) )

Overigens hoor je mij nergens zeggen dat ik het niet erg vind om dierenleed te zien, integendeel, ik vind vrij snel iets zielig :o Ik probeer mij er echter bewust van te zijn dat het niet gaat om mijn belang ("ik wil geen zielige beelden zien", "ik wil mooie natuur zien" bijvoorbeeld) en ik probeer een afweging te maken: wat prefereert een paard: een leven met vrije beweging, sociale contacten, altijd buiten zijn, geen harnachement hoeven dragen enz met het risico dat je het vroeg of laat niet redt in de winter, of een leven met stallen, beperkt of geen gezelschap, bereden worden of anderszins voor de mens aan het werk, met de kans op eindeloze blessures, "ongelukjes" door onveilige huisvesting en onkundige begeleiding, misschien een snelle dood als het eenmaal zover is, maar misschien ook een langdurig "stil" lijden?

En ik geloof dat heel bokt ( ;) )zijn paarden perfect huisvest en verzorgt en een paradijselijk leven geeft, maar toch zie ik in mijn directe omgeving paarden eenzaam in een weitje staan, achter prikkeldraad, paarden eindeloos opgesloten in stallen staan (met contact door tralies *\o/* ), verkeerd harnachement, verkeerde voeding, onnodige "ongelukjes", vroegtijdig inslapen onder het mom "je kan er nooit te vroeg mee zijn" (iets wat ik nooit heb begrepen).

Nee tuurlijk is het niet zo dat het ene lijden het andere rechtvaardigt, zeer zeker niet! Maar waar komt die dubbele moraal toch vandaan, dat het ene lijden acceptabel is (daarmee doel ik ook op dat andere, hier verboden onderwerp), en het andere niet?

En binnen de kaders die haalbaar zijn in Nederland denk ik persoonlijk dat de paarden in de OVP in heel veel gevallen een beter leven hebben dan de "verzorgde" paarden. Een hard leven, ja, dat wel. En als het beter kan, als het zachter kan, dan ben ik daar een absolute voorstander van, uiteraard!
Maar wat maakt het dan beter? Is verzorging door de mens, waaronder jaarlijks opjagen en willekeurig afschot, een beter leven voor een paard? De natuur is hard, de sterkste overleeft, waardoor de populatie zo gezond mogelijk is. Bij menselijke verzorging overleeft ook de zwakkere en ontstaan er welvaartsziektes. Is dat een beter leven voor een paard?

Maar je kan toch dierenleed niet rechtvaardigen omdat er op andere plaatsen ook dierenleed is?
Je kan bv toch ook de plezierjacht op bv. leeuwen niet goedpraten door te stellen dat de leeuwen in een dierentuin of een circus een minder goed leven hebben dan dieren in vrijheid en er dan maar moeten mee instemmen om door een onhandige jager neergeknald te worden?
Het volstaat om in kleinere natuurgebieden te gaan kijken hoe het beter kan. Daar leven paarden en runderen ook in (beperkte) vrijheid maar wordt er door vrijwilligers op toe gekeken of alles goed gaat met de dieren en waar nodig ingegrepen, bijgevoederd of water te beschikking gesteld. Zeg maar wat extra zorg ter compensatie van de beperking van de vrijheid, want ook daar zijn er hekken en kunnen de dieren niet naar een compleet andere plek verhuizen.
Voorbeelden genoeg waar het wel goed gaat.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:38

sorry Slimpre, maar als je niet leest, dan heeft het geen zin. Ik ga daar notabene letterlijk op in :roll:

Vervolgens stel je dat "het elders wel goed gaat", dat is geen waarheid ofzo hè? Enkel jouw mening.

Maar goed, jammer dat je volledig voorbij gaat aan de essentie van mijn bericht -O-

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 10:06

Citaat:

Even een klein stukje quoten hoor, die hele post is anders zo'n enorme quote. :P

Hoewel ik het helemaal met je eens ben dat veel paarden in Nederland helemaal niet een paardwaardig bestaan hebben denk ik niet dat het leven in de OVP zo veel beter is. Onrust, enorme overdaad aan voedsel gevolgd door enorm gebrek aan voedsel, inteelt... Nee, lijkt me beide niet ok.

Wel denk ik dat het jagen/uitselecteren helemaal niet zo traumatisch is. In het Lauwersmeergebied word ook gereguleerd door uitvangen van overtollige dieren, en ik heb niet het idee dat dat gepaard gaat met enorme stress, angst en langdurige angst voor mensen. Die dieren gaan hun gangetje, worden niet anders van mensen die kijken, maar komen ook niet naar je toe. Perfect voor begrazingsdieren dus.

De selectie in de OVP is op zo gunstig mogelijk met voedsel omgaan. Ik denk dat dat geen goede ontwikkeling is, je krijgt dieren die juist nog extremer vervetten in de zomer, met alle welzijnsgevolgen van dien. Ja die overleven de maanden zonder voedsel, maar of dat werkelijk een goed iets is om op te selecteren...

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 10:36

Nikass schreef:
sorry Slimpre, maar als je niet leest, dan heeft het geen zin. Ik ga daar notabene letterlijk op in :roll:

Vervolgens stel je dat "het elders wel goed gaat", dat is geen waarheid ofzo hè? Enkel jouw mening.

Maar goed, jammer dat je volledig voorbij gaat aan de essentie van mijn bericht -O-

Maar dan spreek je jezelf toch tegen, in je hele post en zelfs in die ene vetgedrukte zin, want je gaat net wél vergelijken.
Ik denk dat je met dat 'hier verboden onderwerp' doelt op de bio-industrie? Uiteraard zijn daar ook problemen die moeten opgelost worden. Ook daar zie je dat de mensen zich vragen stellen en op zoek gaan om die bio-industrie te vermijden. Wanneer je in een discussie alles op een hoop gooit, dan is er altijd wel iets dat nog erger is en uiteindelijk kom je dan bij iets dat zo erg is dat we er toch niets kunnen aan veranderen, en dan doen we maar helemaal niets.
Dat het in andere natuurgebieden wel goed gaat is uiteraard mijn mening. Een absolute waarheid bestaat niet, het is geen wiskunde. Onder 'goed' versta ik dat de paarden er op het eerste gezicht tevreden en gezond uitzien, binnen de ruimte van het gebied hun eigen gangetje kunnen gaan en niet van honger of onverzorgde wonden sterven.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:23

Nikass schreef:
en ik probeer een afweging te maken: wat prefereert een paard: een leven met vrije beweging, sociale contacten, altijd buiten zijn, geen harnachement hoeven dragen enz met het risico dat je het vroeg of laat niet redt in de winter, of een leven met stallen, beperkt of geen gezelschap, bereden worden of anderszins voor de mens aan het werk, met de kans op eindeloze blessures, "ongelukjes" door onveilige huisvesting en onkundige begeleiding, misschien een snelle dood als het eenmaal zover is, maar misschien ook een langdurig "stil" lijden?

Buitenleven in de natuur kan mooi zijn als het goed beheert wordt. Maar als in de winter voornamelijk drachtige merries sterven, omdat dat de zwakste zijn klopt alleen de hele groepssamenstelling niet meer. Heel veel hengsten op een klein clubje merries geeft niet de onderlinge interactie zoals dat je zou willen zien. Dan liever stallen en een beperkt gezelschap etc.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:43

Het hele gebied is totaal ongeschikt voor een sober paardenras.

Beetje alsof je een mens een half jaar in een friettent laat eten en dan een half jaar op straat laat zwerven.

Uiteindelijk zijn ze er alleen maar ingezet om bosvorming te voorkomen.
Ze zijn nooit als echt bewoners neer gezet, ze waren ten dienste voor de weidevogels en die zijn al lang en breed gevlogen.
Doel is dus volledig voorbij geschoten dus het wordt tijd dat de balans wordt opgemaakt.
Alle grazers er uit en pas wat terug zetten als het gebied weer herstelt is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 08:24

julius_juut schreef:
Citaat:

Even een klein stukje quoten hoor, die hele post is anders zo'n enorme quote. :P

Hoewel ik het helemaal met je eens ben dat veel paarden in Nederland helemaal niet een paardwaardig bestaan hebben denk ik niet dat het leven in de OVP zo veel beter is. Onrust, enorme overdaad aan voedsel gevolgd door enorm gebrek aan voedsel, inteelt... Nee, lijkt me beide niet ok.

Wel denk ik dat het jagen/uitselecteren helemaal niet zo traumatisch is. In het Lauwersmeergebied word ook gereguleerd door uitvangen van overtollige dieren, en ik heb niet het idee dat dat gepaard gaat met enorme stress, angst en langdurige angst voor mensen. Die dieren gaan hun gangetje, worden niet anders van mensen die kijken, maar komen ook niet naar je toe. Perfect voor begrazingsdieren dus.

De selectie in de OVP is op zo gunstig mogelijk met voedsel omgaan. Ik denk dat dat geen goede ontwikkeling is, je krijgt dieren die juist nog extremer vervetten in de zomer, met alle welzijnsgevolgen van dien. Ja die overleven de maanden zonder voedsel, maar of dat werkelijk een goed iets is om op te selecteren...

Ik waardeer je mening. Hoewel ik over je antwoord nadenk heb je me nog niet direct overtuigd ;)
De wisseling aan hoeveelheid beschikbaar voedsel in de OVP is denk ik logisch als je meegaat in de seizoenen. Of de paarden (want daar hebben we het voornamelijk over) in de OVP te kampen hebben met welzijnsziektes vraag ik mij af? Ik heb die vraag al eerder in dit topic gesteld, maar er is nooit iemand met een antwoord/document/bron gekomen waaruit dat blijkt. Als mijn paard dag en nacht buiten staat op de wei, wordt ze ook in september behoorlijk dikker, omdat ze dan reserves opbouwt voor de winter (ook al krijgt ze de hele winter genoeg te eten). Dat systeem zit er nog in, en dat lijkt me niet problematisch.
Ik weet niet of "uitselecteren" (wat een mooi wordt voor jagen :) ) altijd traumatisch is. Ik zie het hier in de omgeving wel zo. Maar dat zijn reeën, misschien niet helemaal vergelijkbaar. Maar over onrust gesproken: het hele bos is van het padje tijdens het jachtseizoen.
De selectie op beschikbaarheid van voedsel is de selectie zoals elders in natuurgebieden en bij andere diersoorten ook gaat en lijkt mij al eeuwen werken? De populatie van de OVP doet het erg goed, ondanks alles wat jij opnoemt. Hoe verklaar je dat dan?

Sclimpre: je gaat nog steeds volledig voorbij aan de essentie van mijn verhaal en daarom vind ik reageren op jouw berichten niet zo interessant. Daarbij moet je zorgvuldiger zijn met je woordkeuze. "Vergelijken" is bijvoorbeeld niet hetzelfde als "rechtvaardigen". Maar nogmaals, het gaat niet om de vergelijking of erger of minder erg leed.

Capriole: zeg je nu dat buitenleven in de natuur zonder menselijk beheer niet mooi kan zijn? Of begrijp ik je verkeerd? Op welke bron baseer jij dat in de winter voornamelijk drachtige merries sterven?
Zou de populatie dan niet allang uitgestorven zijn?
En met je conclusie ben ik het dus niet zonder meer eens :n

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 09:49

julius_juut schreef:

Dit is idd de reden dat ik niet geloof in een natuurlijke selectie in de OVP. Het gaat enkel om overleven op een heel wisselend aanbod aan voedsel. Geen survival of the fittest, eerder een survival of the fattest.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 10:07

Ik denk dat eiwit vergiftiging valt onder een welvaartsziekte. Ik heb begrepen dat daar sprake van is dit jaar.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:21

Nikass schreef:
Sclimpre: je gaat nog steeds volledig voorbij aan de essentie van mijn verhaal en daarom vind ik reageren op jouw berichten niet zo interessant. Daarbij moet je zorgvuldiger zijn met je woordkeuze. "Vergelijken" is bijvoorbeeld niet hetzelfde als "rechtvaardigen". Maar nogmaals, het gaat niet om de vergelijking of erger of minder erg leed.

Waarom dan een post over paarden achter prikkeldraad, slechte huisvesting en slecht passend harnachement als het niet om een vergelijking gaat?
Wat is dan de essentie van jouw post? Want die kan ik zelf niet zo goed vinden :)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:26

Ik gebruik 'uitselecteren' omdat het ook prima mogelijk is om dieren in vangkooien te drijven en daar te kijken welke het goed doen en welke niet. :)
De 'overtollige' dieren kunnen dan in de verkoop/slacht/afschot. In hoeverre dat met de edelherten kan weet ik niet, zelf geen enkele ervaring met herten en die schijnen zichzelf nog wel eens stuk te maken als je ze ergens in drijft, maar met paarden en runderen kan dat prima, ook op grote en/of slecht bereikbare terreinen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:34

julius_juut schreef:
Ik gebruik 'uitselecteren' omdat het ook prima mogelijk is om dieren in vangkooien te drijven en daar te kijken welke het goed doen en welke niet. :)
De 'overtollige' dieren kunnen dan in de verkoop/slacht/afschot. In hoeverre dat met de edelherten kan weet ik niet, zelf geen enkele ervaring met herten en die schijnen zichzelf nog wel eens stuk te maken als je ze ergens in drijft, maar met paarden en runderen kan dat prima, ook op grote en/of slecht bereikbare terreinen.

En de OVP is bepaald niet groot. Het is écht een eitje om kuddedieren die op zo'n afgesloten gebied staan bijeen te drijven en in te vangen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 13:28

Nikass heb je verstand van grondsoorten?

En welke vegetatie en dieren er thuis horen op welke grondsoort?

Daar zit het probleem, iedereen die daar geen verstand van heeft weet eigenlijk niet waarover hij praat.
Als ik zeg dat je een vis op een weiland moet gaan houden verklaart iedereen mij voor gek maar een sober paardenras op vette kleigrond zetten is net zo belagelijk.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 13:51

Sclimpre schreef:
julius_juut schreef:

Dit is idd de reden dat ik niet geloof in een natuurlijke selectie in de OVP. Het gaat enkel om overleven op een heel wisselend aanbod aan voedsel. Geen survival of the fittest, eerder een survival of the fattest.

Bedankt voor je quote, daar was ik nou steeds naar op zoek, die drogverklaring van survival of the fittest op een eloquente manier, kort en bondig weerspreken.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:50

Nikass schreef:
[

Capriole: zeg je nu dat buitenleven in de natuur zonder menselijk beheer niet mooi kan zijn? Of begrijp ik je verkeerd? Op welke bron baseer jij dat in de winter voornamelijk drachtige merries sterven?
Zou de populatie dan niet allang uitgestorven zijn?
En met je conclusie ben ik het dus niet zonder meer eens :n

In de échte natuur wel, maar ik bedoel hier de OVP, een moerasgebied waar door de mens landbouwhuisdieren zijn losgelaten. Dat de hengsten daar in de meerderheid zijn, waardoor er continu grote onrust in de kudde heerst is algemeen bekend. In een gebied dat geschikt zou zijn voor dit soort dieren zou er genoeg ruimte zijn waar het overschot aan hengsten in solidaire kuddes kan leven. In de winter is er in de OVP geen eten. De eerste slachtoffers zijn degenen die het meest nodig hebben en drachtige merries hebben eten voor twee nodig.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:54

Een bron heeft meer waarde dan "is algemeen bekend".

Wie stelt vast wat "echte" natuur is?

JewEmm

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:59

Sowieso zijn er nergens ter wereld meer "echte wilde paarden". Dus dan kan je de "échte natuur waar geen landbouwhuisdieren zijn losgelaten" wel op je buik schrijven...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:49

Nikass schreef:
Een bron heeft meer waarde dan "is algemeen bekend".

Wie stelt vast wat "echte" natuur is?

Wie heeft bedacht dat een hand, dat deel aan het uiteinde van je arm is met vijf vingers (en wie zegt dat dit echte vingers zijn en niet je tenen) oftewel: je kunt natuurlijk elke definite in twijfel gaan trekken omdat het in je straatje past, maar dat gaat de wereld niet redden.

Alle definities van natuur hebben de overeenstemming dat er geen menselijk inbreng mee van doen is..
Maar dat is al honderd keer ingebracht en al honderd keer genegeerd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 19:14

Maar het gebrek aan menselijke inbreng in de OVP wordt toch niet gewaardeerd?

Of gaan we het weer over hekken/grenzen hebben, omdat de reeën op de Veluwe ook naar Friesland kunnen lopen als ze zin hebben?
(Oh nee de Veluwe is natuurlijk ook geen "echte" natuur :)* Bestaan er nog gebieden op aarde waar de mens geen invloed op heeft?)