Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cayenne schreef:Ach, er is tenminste ruimte voor open gesprek en discussie. Dat is al heel wat.
sterregoud schreef:Cayenne schreef:Ach, er is tenminste ruimte voor open gesprek en discussie. Dat is al heel wat.
Ik heb niet de indruk dat die ruimte er is. De voorstanders van het beleid willen helemaal niet stil staan bij het feit dat hun keuze immens veel leed veroorzaakt.
Lanoca schreef:Nikass, jij zegt dat je in dit topic nog niets beters hebt gelezen dan zoals het nu gaat. Wat is jouw visie? Wat zou voor jouw een verbetering kunnen zijn? Misschien dat iedereen inderdaad buiten de grenzen moet kijken.
Het hekwerk verwijderen is geen optie, en de toegang tot de Veluwe is verkocht. Dus het hele hebben en houden zit op een stuk moerassige vruchtbare zeeklei.
Nikass schreef:Lanoca schreef:Nikass, jij zegt dat je in dit topic nog niets beters hebt gelezen dan zoals het nu gaat. Wat is jouw visie? Wat zou voor jouw een verbetering kunnen zijn? Misschien dat iedereen inderdaad buiten de grenzen moet kijken.
Het hekwerk verwijderen is geen optie, en de toegang tot de Veluwe is verkocht. Dus het hele hebben en houden zit op een stuk moerassige vruchtbare zeeklei.
Ik ben vooralsnog "voorstander" van het huidige beleid, onder meer omdat ik inderdaad nog geen alternatief heb gehoord dat mij meer aanspreekt.
(Als je even op mijn naam klikt zie je al mijn berichten, ik heb die vraag al eens beantwoord, maar vraag gerust een aanvulling daarop)
Overigens hoor je mij nergens zeggen dat ik het niet erg vind om dierenleed te zien, integendeel, ik vind vrij snel iets zieligIk probeer mij er echter bewust van te zijn dat het niet gaat om mijn belang ("ik wil geen zielige beelden zien", "ik wil mooie natuur zien" bijvoorbeeld) en ik probeer een afweging te maken: wat prefereert een paard: een leven met vrije beweging, sociale contacten, altijd buiten zijn, geen harnachement hoeven dragen enz met het risico dat je het vroeg of laat niet redt in de winter, of een leven met stallen, beperkt of geen gezelschap, bereden worden of anderszins voor de mens aan het werk, met de kans op eindeloze blessures, "ongelukjes" door onveilige huisvesting en onkundige begeleiding, misschien een snelle dood als het eenmaal zover is, maar misschien ook een langdurig "stil" lijden?
En ik geloof dat heel bokt ()zijn paarden perfect huisvest en verzorgt en een paradijselijk leven geeft, maar toch zie ik in mijn directe omgeving paarden eenzaam in een weitje staan, achter prikkeldraad, paarden eindeloos opgesloten in stallen staan (met contact door tralies
), verkeerd harnachement, verkeerde voeding, onnodige "ongelukjes", vroegtijdig inslapen onder het mom "je kan er nooit te vroeg mee zijn" (iets wat ik nooit heb begrepen).
Nee tuurlijk is het niet zo dat het ene lijden het andere rechtvaardigt, zeer zeker niet! Maar waar komt die dubbele moraal toch vandaan, dat het ene lijden acceptabel is (daarmee doel ik ook op dat andere, hier verboden onderwerp), en het andere niet?
En binnen de kaders die haalbaar zijn in Nederland denk ik persoonlijk dat de paarden in de OVP in heel veel gevallen een beter leven hebben dan de "verzorgde" paarden. Een hard leven, ja, dat wel. En als het beter kan, als het zachter kan, dan ben ik daar een absolute voorstander van, uiteraard!
Maar wat maakt het dan beter? Is verzorging door de mens, waaronder jaarlijks opjagen en willekeurig afschot, een beter leven voor een paard? De natuur is hard, de sterkste overleeft, waardoor de populatie zo gezond mogelijk is. Bij menselijke verzorging overleeft ook de zwakkere en ontstaan er welvaartsziektes. Is dat een beter leven voor een paard?
Ik heb daar op zijn minst mijn bedenkingen bij.
Citaat:En binnen de kaders die haalbaar zijn in Nederland denk ik persoonlijk dat de paarden in de OVP in heel veel gevallen een beter leven hebben dan de "verzorgde" paarden. Een hard leven, ja, dat wel. En als het beter kan, als het zachter kan, dan ben ik daar een absolute voorstander van, uiteraard!
Maar wat maakt het dan beter? Is verzorging door de mens, waaronder jaarlijks opjagen en willekeurig afschot, een beter leven voor een paard? De natuur is hard, de sterkste overleeft, waardoor de populatie zo gezond mogelijk is. Bij menselijke verzorging overleeft ook de zwakkere en ontstaan er welvaartsziektes. Is dat een beter leven voor een paard?
Nikass schreef:sorry Slimpre, maar als je niet leest, dan heeft het geen zin. Ik ga daar notabene letterlijk op in
Nee tuurlijk is het niet zo dat het ene lijden het andere rechtvaardigt, zeer zeker niet! Maar waar komt die dubbele moraal toch vandaan, dat het ene lijden acceptabel is (daarmee doel ik ook op dat andere, hier verboden onderwerp), en het andere niet?
Vervolgens stel je dat "het elders wel goed gaat", dat is geen waarheid ofzo hè? Enkel jouw mening.
Maar goed, jammer dat je volledig voorbij gaat aan de essentie van mijn bericht
Nikass schreef:en ik probeer een afweging te maken: wat prefereert een paard: een leven met vrije beweging, sociale contacten, altijd buiten zijn, geen harnachement hoeven dragen enz met het risico dat je het vroeg of laat niet redt in de winter, of een leven met stallen, beperkt of geen gezelschap, bereden worden of anderszins voor de mens aan het werk, met de kans op eindeloze blessures, "ongelukjes" door onveilige huisvesting en onkundige begeleiding, misschien een snelle dood als het eenmaal zover is, maar misschien ook een langdurig "stil" lijden?
julius_juut schreef:Citaat:En binnen de kaders die haalbaar zijn in Nederland denk ik persoonlijk dat de paarden in de OVP in heel veel gevallen een beter leven hebben dan de "verzorgde" paarden. Een hard leven, ja, dat wel. En als het beter kan, als het zachter kan, dan ben ik daar een absolute voorstander van, uiteraard!
Even een klein stukje quoten hoor, die hele post is anders zo'n enorme quote.![]()
Hoewel ik het helemaal met je eens ben dat veel paarden in Nederland helemaal niet een paardwaardig bestaan hebben denk ik niet dat het leven in de OVP zo veel beter is. Onrust, enorme overdaad aan voedsel gevolgd door enorm gebrek aan voedsel, inteelt... Nee, lijkt me beide niet ok.
Wel denk ik dat het jagen/uitselecteren helemaal niet zo traumatisch is. In het Lauwersmeergebied word ook gereguleerd door uitvangen van overtollige dieren, en ik heb niet het idee dat dat gepaard gaat met enorme stress, angst en langdurige angst voor mensen. Die dieren gaan hun gangetje, worden niet anders van mensen die kijken, maar komen ook niet naar je toe. Perfect voor begrazingsdieren dus.
De selectie in de OVP is op zo gunstig mogelijk met voedsel omgaan. Ik denk dat dat geen goede ontwikkeling is, je krijgt dieren die juist nog extremer vervetten in de zomer, met alle welzijnsgevolgen van dien. Ja die overleven de maanden zonder voedsel, maar of dat werkelijk een goed iets is om op te selecteren...
julius_juut schreef:De selectie in de OVP is op zo gunstig mogelijk met voedsel omgaan. Ik denk dat dat geen goede ontwikkeling is, je krijgt dieren die juist nog extremer vervetten in de zomer, met alle welzijnsgevolgen van dien. Ja die overleven de maanden zonder voedsel, maar of dat werkelijk een goed iets is om op te selecteren...
Nikass schreef:Sclimpre: je gaat nog steeds volledig voorbij aan de essentie van mijn verhaal en daarom vind ik reageren op jouw berichten niet zo interessant. Daarbij moet je zorgvuldiger zijn met je woordkeuze. "Vergelijken" is bijvoorbeeld niet hetzelfde als "rechtvaardigen". Maar nogmaals, het gaat niet om de vergelijking of erger of minder erg leed.
julius_juut schreef:Ik gebruik 'uitselecteren' omdat het ook prima mogelijk is om dieren in vangkooien te drijven en daar te kijken welke het goed doen en welke niet.![]()
De 'overtollige' dieren kunnen dan in de verkoop/slacht/afschot. In hoeverre dat met de edelherten kan weet ik niet, zelf geen enkele ervaring met herten en die schijnen zichzelf nog wel eens stuk te maken als je ze ergens in drijft, maar met paarden en runderen kan dat prima, ook op grote en/of slecht bereikbare terreinen.
Sclimpre schreef:julius_juut schreef:De selectie in de OVP is op zo gunstig mogelijk met voedsel omgaan. Ik denk dat dat geen goede ontwikkeling is, je krijgt dieren die juist nog extremer vervetten in de zomer, met alle welzijnsgevolgen van dien. Ja die overleven de maanden zonder voedsel, maar of dat werkelijk een goed iets is om op te selecteren...
Dit is idd de reden dat ik niet geloof in een natuurlijke selectie in de OVP. Het gaat enkel om overleven op een heel wisselend aanbod aan voedsel. Geen survival of the fittest, eerder een survival of the fattest.
Nikass schreef:[
Capriole: zeg je nu dat buitenleven in de natuur zonder menselijk beheer niet mooi kan zijn? Of begrijp ik je verkeerd? Op welke bron baseer jij dat in de winter voornamelijk drachtige merries sterven?
Zou de populatie dan niet allang uitgestorven zijn?
En met je conclusie ben ik het dus niet zonder meer eens
Nikass schreef:Een bron heeft meer waarde dan "is algemeen bekend".
Wie stelt vast wat "echte" natuur is?