Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 20:11

Komt in de buurt van smaad en laster, wou je zeggen??

?

__

De handel is sowieso aan het afnemen, mensen zitten veel krapper door corona gevolgd door oorlog Oekraïne.

Met name de midden en lage inkomens waar ten Napel het waarschijnlijk (<-- let op, persoonlijk vermoeden geen geit!) het meest van moet hebben.

Die markt is gewoon verzadigd.

Ik denk niet dat het aandeel van bokt daar nou zo groot in is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 20:14

Femke_Tweety schreef:
Hoeveel dieren worden er eigenlijk per jaar herplaatst?

Er staat 700 'de laatste jaren'.

Maar hoeveel concreet per jaar? Zeg 2022 en 2021? Weet iemand dat?

En dan niet speculeren svp, want dan krijgt bokt weer op z'n kop, of word je bericht verwijderd.

Maar heeft iemand ergens inzage in officiële papieren (of voor mijn part op hun eigen site) hoeveel per jaar?

Dat varieert in de diverse berichten. De ene keer is het 600, de andere keer 700 en de andere keer weer 800.
Geldt ook voor de dierenartskosten. Wat we wel weten uit de opgave 2021 van Anbi PZB met ongeveer gemiddeld dezelfde hoeveelheid paarden dat de totale kosten (stal, voeding, strooisel, dierenarts) iets meer dan 80.000 bedroeg. 100.000 aan dierenartskosten? Ik geloof er eerlijk niet in. We kunnen het gewoon niet controleren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 20:17

Femke_Tweety schreef:
Hoeveel dieren worden er eigenlijk per jaar herplaatst?

Er staat 700 'de laatste jaren'.

Maar hoeveel concreet per jaar? Zeg 2022 en 2021? Weet iemand dat?

En dan niet speculeren svp, want dan krijgt bokt weer op z'n kop, of word je bericht verwijderd.

Maar heeft iemand ergens inzage in officiële papieren (of voor mijn part op hun eigen site) hoeveel per jaar?

In 2021 meldden ze op de site iets van 163 voor dat jaar. Maar je weet t gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 20:17

Blue_flower schreef:
Een paard hoeft geen gras om blij te zijn. Dat is het hele idee achter een paddock paradise....
Maar de meeste paarden, uitzonderingen daargelaten, worden er wel erg gelukkig van.
Zeker een merrie met veulen aan de voet, zeker een veulen.
Ik hoor deze uitspraak dan ook vooral uit de monden van mensen komen die niet genoeg gras beschikbaar hebben en het op die manier willen goed praten voor zichzelf.
Nogmaals uitzonderingen daargelaten.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 20:18

Wat levert een uitgeplaatst paard gemiddeld op? Laten we dat x noemen.

Is ook geen zicht op zeker?

700 x (bedrag x) = heull veull.

Bereken hem maar eens met 500, 750 of 1000, gewoon om een idee te krijgen.

Waren de anbi rekeningen al volledig openbaar?

En de afschriften richting vee-arts?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 20:28

Femke_Tweety schreef:

?

__

De handel is sowieso aan het afnemen, mensen zitten veel krapper door corona gevolgd door oorlog Oekraïne.

Met name de midden en lage inkomens waar ten Napel het waarschijnlijk (<-- let op, persoonlijk vermoeden geen geit!) het meest van moet hebben.

Inderdaad. Smaad/Laster is extreem moeilijk aan te tonen.
Je moet aantonen dat je als bedrijf echt beschadigd bent door wat er is gezegd.
Nou de invloed van Bokt is beperkt en invloed van mijzelf is er al helemaal niet :o ;
En dan kun je in de situatie waarin we nu zitten met de oorlog in Oekraine en de energiecrisis toch niet zeggen dat een teruggang in donaties of geadopteerde paarden door Bokt (of mij) komt. Verder is het natuurlijk ook niet zo dat er onwaarheden worden verkocht.

Een publicatie in een krant is niet zomaar iets. Door de krant is gedegen onderzoek gedaan, interviews gedaan, verhalen geverifieerd, bewijsstukken ingezien. Zo'n krant begint er niet aan als er geen sterk verhaal ligt, en zeker daar niet in een gebied waar Ten Napel zo op een voetstuk staat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 20:28

Femke_Tweety schreef:
Wat levert een uitgeplaatst paard gemiddeld op? Laten we dat x noemen.

Is ook geen zicht op zeker?

700 x (bedrag x) = heull veull.

Bereken hem maar eens met 500, 750 of 1000, gewoon om een idee te krijgen.

Waren de anbi rekeningen al volledig openbaar?

En de afschriften richting vee-arts?

Ik heb er wel een x een schatting van gemaakt.
Ja er staat een ANBI verantwoordingsformulier op de PZB site maar daar kun je ook niet heel veel aan zien.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 20:30

Babootje schreef:
Femke_Tweety schreef:

?

__

Inderdaad. Smaad/Laster is extreem moeilijk aan te tonen.
Je moet aantonen dat je als bedrijf echt beschadigd bent door wat er is gezegd.
Nou de invloed van Bokt is beperkt en invloed van mijzelf is er al helemaal niet :o ;
En dan kun je in de situatie waarin we nu zitten met de oorlog in Oekraine en de energiecrisis toch niet zeggen dat een teruggang in donaties of geadopteerde paarden door Bokt (of mij) komt. Verder is het natuurlijk ook niet zo dat er onwaarheden worden verkocht.

Een publicatie in een krant is niet zomaar iets. Door de krant is gedegen onderzoek gedaan, interviews gedaan, verhalen geverifieerd, bewijsstukken ingezien. Zo'n krant begint er niet aan als er geen sterk verhaal ligt, en zeker daar niet in een gebied waar Ten Napel zo op een voetstuk staat.

Ik bedoelde soort van andersom.
Smaad/laster van Ten Napel ríchting bokt...

(Ik reageerde op de laatste alinea van Telpeva, ietwat sarcastisch maar wel met serieus vragende ondertoon eigenlijk)
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 22-05-23 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 20:32

Maar uh we zijn uitgenodigd om te komen kijken zegt hij in het artikel.

Misschien een leuke bokt meeting :D

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 20:35

Femke_Tweety schreef:

?

__

Smaad of laster weet ik niet, ik dacht meer aan dat wat je daarna zelf ook al zegt. Het niet kijken naar andere factoren die ook mee spelen in het huidige koopgedrag van mensen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 20:45

Zebrastreep schreef:

Als puntje bij paaltje komt gaat het toch niet door?
Hij heeft toch al eerder zoiets geopperd?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 20:48

Maar zegt ie nou dat ze afgelopen jaar een ton aan dierenarts kosten hebben gehad?

Da's praktisch 275 euro gemiddeld per dag, 365 dagen gerekend.

Da's toch ondoenlijk? Kunnen ze bijna beter de arts in dienst nemen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 20:48

Alja schreef:
Zebrastreep schreef:

Moderatoropmerking:
Bericht voldoet niet aan de regels van Voorpagina Nieuws
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 31-05-23 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 20:55

Alja schreef:
Zebrastreep schreef:

Moderatoropmerking:
Bericht voldoet niet aan de regels van Voorpagina Nieuws
[/quote]

We waren van harte welkom op de open dag. Moet je wel even entree betalen met het risico dat hij dan helemaal geen tijd voor een goed gesprek heeft. En dan vind hij het gek dat we niet komen.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 31-05-23 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking toegevoegd

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 20:57

Alja schreef:
Zebrastreep schreef:

Ben er wel benieuwd naar, of er nu Bokkers nav dit topic heen zijn geweest. Ze hadden laatst ook open dagen toch? En de outlet afgelopen weekend?

Voor degene die nog niet geblokkeerd zijn op Facebook: er is vanavond een post geplaatst over de paddock.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 21:00

Mensen mochten op de open dag komen om de jaarcijfers in te zien. Moest je wel entree voor betalen en daar passen mensen voor. Raar he..

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 21:00

@ Nyaleti, geeft alleen maar aan dat ze zich nog steeds druk maken om wat er op bokt geschreven wordt :D

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 21:03

Moderatoropmerking:
Bericht leeggehaald vanwege speculatie
Laatst bijgewerkt door Muiz op 22-05-23 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 21:28

AmyJamess schreef:
Mars schreef:
Mensen mochten op de open dag komen om de jaarcijfers in te zien. Moest je wel entree voor betalen en daar passen mensen voor. Raar he..

Volgens mij waren er toch bokkers geweest die daar toch heen waren gegaan en naar de papieren hadden gevraagd en die niet mochten in zien? Dacht dat daar mij iets van bijstond.

Ja mij ook
Zoiets in ieder geval

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 21:34

Babootje schreef:
Klopt, dat het veel voorkomt bij paarden; soms in mildere gevallen en soms in ernstiger gevallen, Maar je moet weten hoe je zo'n paard moet managen en als het uitval heeft dan is het een stuk ernstiger. Dan moet je jezelf afvragen of het ethisch verantwoord is om er nog op te rijden. Laat staan dat het voor jezelf ook nog eens risicovol is. Dus ja, ik zou het paard wel "live" laten beoordelen door je eigen veearts.
Maar ik vind sowieso, het beeld dat je paard geeft en dan zeggen het is geschikt voor recreatie heel discutabel.
Ook een recreatiepaard moet gezond zijn en soms nog wel gezonder dan een sportpaard want ook aan recreatiepaarden wordt soms veel gevraagd. Maar het moet vooral pijnloos zijn voor je paard en veilig voor jou.
Je paard heeft trouwens EVCM. Veel over te vinden op internet.

Het paard is inmiddels ruim 6 jaar bij mij en functioneert gelukkig prima en is uiteraard later wel nog door eigen veearts gezien en heb zelf ook de nodige kennis en ervaring, maar dank voor je bezorgdheid :)
Er was op de röntgenfoto’s geen ECVM zichtbaar, maar ik ben bekend met de aandoening ja. Maar daar zitten symptomen bij die hij (gelukkig!) niet heeft. Daarom ook daarop geen verdere onderzoeken laten doen. Mocht het verslechteren dan komen die er uiteraard wel. Voor nu is het veilig om met hem te werken en is hij happy en pijnvrij. Wel is hij inmiddels ook PPID patiënt (Incl narcolepsie aanvallen vorig jaar). Hier krijgt hij medicatie voor en hij is weer helemaal zichzelf. Alle andere bloedwaarden waren gelukkig helemaal goed.
En lichte artrose op C6-V7 hoeft ook zeker niet het einde meteen te betekenen en is ook lang niet altijd ECVM. Maar ja het is absoluut iets waar we in het hele management en trainen rekening mee houden.

Zou ik achteraf gekozen hebben om hem te adopteren met wat ik nu weet? Nee, maar terug is voor mij geen optie, veel te bang dat hij dan slechter terecht komt en een volgende adoptant maar het halve verhaal mee krijgt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 21:45

darkadia schreef:
Babootje schreef:
Klopt, dat het veel voorkomt bij paarden; soms in mildere gevallen en soms in ernstiger gevallen, Maar je moet weten hoe je zo'n paard moet managen en als het uitval heeft dan is het een stuk ernstiger. Dan moet je jezelf afvragen of het ethisch verantwoord is om er nog op te rijden. Laat staan dat het voor jezelf ook nog eens risicovol is. Dus ja, ik zou het paard wel "live" laten beoordelen door je eigen veearts.
Maar ik vind sowieso, het beeld dat je paard geeft en dan zeggen het is geschikt voor recreatie heel discutabel.
Ook een recreatiepaard moet gezond zijn en soms nog wel gezonder dan een sportpaard want ook aan recreatiepaarden wordt soms veel gevraagd. Maar het moet vooral pijnloos zijn voor je paard en veilig voor jou.
Je paard heeft trouwens EVCM. Veel over te vinden op internet.

Het paard is inmiddels ruim 6 jaar bij mij en functioneert gelukkig prima en is uiteraard later wel nog door eigen veearts gezien en heb zelf ook de nodige kennis en ervaring, maar dank voor je bezorgdheid :)
Er was op de röntgenfoto’s geen ECVM zichtbaar, maar ik ben bekend met de aandoening ja. Maar daar zitten symptomen bij die hij (gelukkig!) niet heeft. Daarom ook daarop geen verdere onderzoeken laten doen. Mocht het verslechteren dan komen die er uiteraard wel. Voor nu is het veilig om met hem te werken en is hij happy en pijnvrij. Wel is hij inmiddels ook PPID patiënt (Incl narcolepsie aanvallen vorig jaar). Hier krijgt hij medicatie voor en hij is weer helemaal zichzelf. Alle andere bloedwaarden waren gelukkig helemaal goed.
En lichte artrose op C6-V7 hoeft ook zeker niet het einde meteen te betekenen en is ook lang niet altijd ECVM. Maar ja het is absoluut iets waar we in het hele management en trainen rekening mee houden.

Zou ik achteraf gekozen hebben om hem te adopteren met wat ik nu weet? Nee, maar terug is voor mij geen optie, veel te bang dat hij dan slechter terecht komt en een volgende adoptant maar het halve verhaal mee krijgt.

Dat is ook wat narcolepsie. En dan ook omvallen en weer moeilijk in de benen kunnen komen? Is dat niet allemaal neurologisch? En met al die zaken is hij nog te trainen? En nog blij ook? Wat een dijk van een paard.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 22:18

AnnedB schreef:
Blue_flower schreef:
Een paard hoeft geen gras om blij te zijn. Dat is het hele idee achter een paddock paradise....
Maar de meeste paarden, uitzonderingen daargelaten, worden er wel erg gelukkig van.
Zeker een merrie met veulen aan de voet, zeker een veulen.
Ik hoor deze uitspraak dan ook vooral uit de monden van mensen komen die niet genoeg gras beschikbaar hebben en het op die manier willen goed praten voor zichzelf.
Nogmaals uitzonderingen daargelaten.

Dat is wel heel kort door de bocht. Mijn pony’s worden ook heel gelukkig van gras. En moddervet. En in het ergste geval hoefbevangen. Dus is de weidegang beperkt, staan ze op een track voor meer bewegingsstimulans en krijgen ze hooi. 2-4 uurtjes per dag mogen ze zielsgelukkig op de wei zijn en de overige uren heel gelukkig op de track. En ik weet dat er veel meer mensen om die reden een tracksysteem hebben.

Niks mis met een paddock paradise. Als het goed gemanaged wordt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 22:21

darkadia schreef:

Dan is het fantastisch dat het dier bij jou terecht is gekomen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 22:26

Er staan overigens recente drone foto’s op de Facebookpagina van de paddock paradise.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 22:27

darkadia schreef:
Dank voor het delen van de link. Goed en helder stuk.
Zoals ik het lees schiet Henk wederom in de verdediging en ontkent van iets van de gebreken te hebben geweten. Maar gezien sommigen eerder als weideMaatje en toen toch ineens als rijpaard zijn aangeboden zegt toch eigenlijk al genoeg….

Hier heb ik ook niet alle info gehad toen ik ging kijken maar heb ik later uit een van de dierenarts vlogs gehaald. Gelukkig doet paardlief het wel goed ondanks zijn beperkingen. (Artrose op c6-c7, deze was mij ook bekend en heb ik foto’s van gehad en is hij voor behandeld, en daarnaast wat ik dus niet wist: signaalverstoring naar zijn achterbenen waardoor hij wat sleept en ook niet volledig zuiver was, en moeite heeft met opstaan na het rollen).

Als jij dat niet wist, vind ik dat wel heel slordig want zoiets weet je gewoon als je een paard houdt.