Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 17:01

Het is pensioen stalling
Zo wil ik ze niet hebben staan

Maar dat is mijn mening

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 17:12

Echwel schreef:
Het is pensioen stalling

Maar dat is mijn mening

Nee ik ook niet maar ze staan in ieder geval buiten. Er zijn zat stallen ,pensioen of pension, waar ze na zo'n fikse regenbui helemaal niet buiten komen. Maar als ze hier 24/7 in staan is dat een kwalijke zaak inderdaad.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 17:16

Modder vind ik zelf niet zo'n probleem. Mits ze ook een verharding hebben en een ruime schuilstal waar alle paarden droog kunnen liggen. Als ik naar die van mij kijk, die geven echt weinig om modder. Zodra het natter wordt strooi ik de stallen flink op. Maar ze blijven tot het echt nat wordt het liefst buiten slapen.

Is er onvoldoende plek voor de paarden om droog te liggen en te staan dan vind ik het wel kwalijk. Maar dat kan ik uit dat filmpje niet halen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 17:20

Dat lijkt me ook helemaal het punt niet inderdaad. Het artikel gaat vooral over medische gegevens en voorgeschiedenissen die niet goed worden gedeeld met mensen die een paard adopteren.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 17:21

Rizette schreef:
Denk dat je geluk hebt gehad tot op heden met die signaalverstoring want dat kan ook een reden zijn waardoor ze niet meer in de benen komen dus ingeslapen moeten worden. Maar uit welke dierenarts vlogs heb je dat dan gevonden= Van PZB zelf?

Ja. Het werd vertraagde reflexen genoemd door de dierenarts in de video. Gelukkig is het al een aantal jaren stabiel nu.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 17:25

Het artikel maakt t er niet veel beter op voor de beste meneer Henk :')

Hij spreekt zichzelf tegen en komt niet met echte voorbeelden. Dus tja… ik hoop dat er meer mensen wakker worden

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 17:27

Eef_Bam schreef:
Ik vind het ook nogal laf van pzb om het op de dierenarts af te schuiven. Is het niet vaker voorgekomen dat er in de youtube videos een paard volgens de dierenarts XYZ heeft, en het paard dan vervolgens word aangeboden zonder vermelding, of met een bagetallisering van XYZ?

Als ze echt het beste willen voor de paarden en geen gezeur, laten ze elk paard keuren en bieden het aan met volledig keuringsrapport aan de "bruiklener". Die kan dan een weloverwogen keuze maken een paard met gezondheidsproblemen te adopteren. De stichting is immers eigenaar en hun doel is het voorkomen van dierenleed. Zorg er dan voor dat paarden een duidelijk medische status hebben, zodat er niet gereden word met paarden die daar niet geschikt voor zijn.

Dat vind ik dus ook en dat is helemaal niet raar ook. Uiteindelijk gaat het om een goede match tissen paard en adoptant en dan moet je gewoon goed voorlichten

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 17:29

Babootje schreef:
Is hij als weidepaard voorgesteld of als rijpaard?
De signaalverstoring naar de achterbenen (ataxi) is een gevolg van de artrose op c6-c7. En best al ernstig als ik het zo leest. Behandeling is meestal het inspuiten van de actieve ontsteking die er meestal ook bijzit. De ervaring is dat - omdat de artrose er zit - zo'n ontsteking vaak wel weer terugkomt. Het goed managen van zo'n paard is geen kattenpis. Wat zegt je eigen dierenarts ervan?

Hij is als rijpaard ter adoptie aangeboden. Het gewricht is destijds inderdaad ingespoten door hun dierenarts (die van PZB dus) en vooralsnog gaat het gelukkig nog steeds goed met hem.
Onze eigen dierenarts heeft destijds de foto’s beoordeeld, en wat filmpjes gezien, maar het paard niet live gezien (was nog voor de adoptie) en gaf ook aan dat het iets is wat bij best veel paarden in die mate gevonden wordt en geen probleem zou moeten zijn voor recreatief gebruik.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 18:07

Echwel schreef:
Het is pensioen stalling

Maar dat is mijn mening

Je bedoelt dat mensen daarvoor betalen? Om de paarden er zo te hebben staan?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 18:18

Rizette schreef:
Echwel schreef:
Het is pensioen stalling

Maar dat is mijn mening

Je bedoelt dat mensen daarvoor betalen? Om de paarden er zo te hebben staan?

Maar daar zijn die mensen dan toch zelf ook bij? Dan haal je je paard daar toch weer weg?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 18:18

Dat filmpje er nu bij halen vind ik echt iets zoeken om maar over te zeuren en nu echt niet op z'n plek.

Is het perfect? Nee. Maar we weten verder niks. Misschien was dit net na een hele dagen regen? Is er een stukje verder een mooie droge plek?

Dit is het eerste jaar op paddock paradise. Tuurlijk zullen zij, net als elk ander, even moeten uitzoeken hoe het werkt en hoe ze de bodem het beste kunnen aanpakken. Dat is niet allemaal gefixt in een mum van tijd.

Als ze ze in normale, saaie paddocks hadden gelaten die wel droog waren (of meer uren op stal) hadden ze daarover weer een hoop gezeur gehad.

Ik vind het een mooie vooruitgang dat ze zo staan.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 18:41

Oef, er gaan waarschijnlijk een hoop berichten verwijderd worden als ik het zo zie :+ Dat is mijn mening/verwachting trouwens.

En naar mijn mening is het bizar hoeveel invloed Henk op bokt heeft, maar dat komt waarschijnlijk niet door Henk, naar mijn mening. Niet gezegd dat het zo is dus.
Laatst bijgewerkt door Daphne__ op 22-05-23 18:47, in het totaal 4 keer bewerkt

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 18:43

Tja dhr ten Napel laat zich weer mooi kennen, als je het mij vraagt.
Ik vind het altijd zo irritant als mensen gaan roepen dat het allemaal uit jaloezie is etc. Kom gewoon eens met goede onderbouwing.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 18:50

darkadia schreef:
Babootje schreef:
Is hij als weidepaard voorgesteld of als rijpaard?
De signaalverstoring naar de achterbenen (ataxi) is een gevolg van de artrose op c6-c7. En best al ernstig als ik het zo leest. Behandeling is meestal het inspuiten van de actieve ontsteking die er meestal ook bijzit. De ervaring is dat - omdat de artrose er zit - zo'n ontsteking vaak wel weer terugkomt. Het goed managen van zo'n paard is geen kattenpis. Wat zegt je eigen dierenarts ervan?

Hij is als rijpaard ter adoptie aangeboden. Het gewricht is destijds inderdaad ingespoten door hun dierenarts (die van PZB dus) en vooralsnog gaat het gelukkig nog steeds goed met hem.
Onze eigen dierenarts heeft destijds de foto’s beoordeeld, en wat filmpjes gezien, maar het paard niet live gezien (was nog voor de adoptie) en gaf ook aan dat het iets is wat bij best veel paarden in die mate gevonden wordt en geen probleem zou moeten zijn voor recreatief gebruik.

Klopt, dat het veel voorkomt bij paarden; soms in mildere gevallen en soms in ernstiger gevallen, Maar je moet weten hoe je zo'n paard moet managen en als het uitval heeft dan is het een stuk ernstiger. Dan moet je jezelf afvragen of het ethisch verantwoord is om er nog op te rijden. Laat staan dat het voor jezelf ook nog eens risicovol is. Dus ja, ik zou het paard wel "live" laten beoordelen door je eigen veearts.
Maar ik vind sowieso, het beeld dat je paard geeft en dan zeggen het is geschikt voor recreatie heel discutabel.
Ook een recreatiepaard moet gezond zijn en soms nog wel gezonder dan een sportpaard want ook aan recreatiepaarden wordt soms veel gevraagd. Maar het moet vooral pijnloos zijn voor je paard en veilig voor jou.
Je paard heeft trouwens EVCM. Veel over te vinden op internet.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 22-05-23 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 18:57

Gelukkig is het nu wat opgedroogd daar, maar de paarden hebben TIJDEN in de bagger gestaan! Het is nu een zandvlakte geworden, onder het mom van paddock paradise. Nu het droger is staan ze straks in de stof. Ik ken de accommodatie al jaren, nog nooit zo slecht de grond daar gezien. Gisteren ben ik wezen kijken, maar de welzijn voor de paarden vond ik schrikbarend. Teveel paarden op te kleine stukken grond. Niet echt "happy" paarden. Geen enkel paard heeft gras, zelfs een merrie en veulen in een zandpaddock. Ruwvoer wat binnen stond, kon je bij de deur al ruiken. Voor een opvang, verwacht je toch een goed management. Gronau, de accommodatie ken ik al jaren. Was ook super mooi en netjes, maar PZB had er een grote bende van. Begrijpelijk dat ze daar zijn weg gestuurd! Wel verbaas ik me erover, dat ze nu deze accommodatie hebben. Is enorm netjes opgeknapt voor ze erin zijn gegaan, maar vrees dat het straks hetzelfde eruit ziet als in Gronau.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 19:25

uiltje001 schreef:
Gelukkig is het nu wat opgedroogd daar, maar de paarden hebben TIJDEN in de bagger gestaan! Het is nu een zandvlakte geworden, onder het mom van paddock paradise. Nu het droger is staan ze straks in de stof. Ik ken de accommodatie al jaren, nog nooit zo slecht de grond daar gezien. Gisteren ben ik wezen kijken, maar de welzijn voor de paarden vond ik schrikbarend. Teveel paarden op te kleine stukken grond. Niet echt "happy" paarden. Geen enkel paard heeft gras, zelfs een merrie en veulen in een zandpaddock. Ruwvoer wat binnen stond, kon je bij de deur al ruiken. Voor een opvang, verwacht je toch een goed management. Gronau, de accommodatie ken ik al jaren. Was ook super mooi en netjes, maar PZB had er een grote bende van. Begrijpelijk dat ze daar zijn weg gestuurd! Wel verbaas ik me erover, dat ze nu deze accommodatie hebben. Is enorm netjes opgeknapt voor ze erin zijn gegaan, maar vrees dat het straks hetzelfde eruit ziet als in Gronau.

Een paard hoeft geen gras om blij te zijn. Dat is het hele idee achter een paddock paradise....

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 19:27

Blue_flower schreef:
uiltje001 schreef:

Een paard hoeft geen gras om blij te zijn. Dat is het hele idee achter een paddock paradise....

Maar bij een paddock paradise komt wel iets meer kijken dan wat zandpaddocks.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 19:31

Dat gras is niet nodig nee, maar van die kaarsrechte banen rond een wei die blijkbaar voor lange tijd modder zijn is ook niet wat het hoort te zijn.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 19:35

Ik denk dat de huidige situatie van de weilanden niet het echte probleem is.
Zolang dat formeel niet onder mishandeling valt, is het wat het is.

Lijkt mij zonde om dit het echte (vermeende) (<-- zie, méning, twijfel, ik presenteer het níet als feit...) probleem te laten overschaduwen.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 19:44

Zo, wat valt Henk door de mand in dit artikel zeg. Zelf trekt hij ook geen boetekleed aan, dat had hem wel gesierd.

Dat hij zijn dierenarts zo onder de bus gooit zegt ook iets over hem. De laatste zin van het artikel kreeg ik kippenvel van, dat lijkt mij geen uitspraak van een dierenliefhebber.

Ik hoop dat dit artikel heel wat stof doet opwaaien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 19:58

Femke_Tweety schreef:
Ik denk dat de huidige situatie van de weilanden niet het echte probleem is.
Zolang dat formeel niet onder mishandeling valt, is het wat het is.

Lijkt mij zonde om dit het echte (vermeende) (<-- zie, méning, twijfel, ik presenteer het níet als feit...) probleem te laten overschaduwen.

Helemaal gelijk. Zolang de paarden er goed uitzien gaat niemand daarover vallen. Ik ook niet, om eerlijk te zijn al zou ik mn paarden wat beter willen hebben staan.
Waar het werkelijk om gaat is het leed dat door PZB wordt veroorzaakt. Bij de paarden die worden gebruikt voor iets dat ze niet kunnen. En bij de adoptanten die van niets wisten. Bij elk schrijnend verhaal werd ik een stukje verdrietiger. En echt. Wat er in het artikel staat is nog lang niet alles. Er moesten keuzes worden gemaakt. Gelukkig komen nog veel paarden terecht bij adoptanten die er goed voor willen zorgen, ook al beantwoordt het paard niet aan wat is voorgespiegeld of zijn de kosten hoger. Uit dierenliefde die ZIJ wel hebben. Maar er zijn ook genoeg verhalen waarbij het paard de dupe is.

Wat nog niet belicht is maar wat ook zeker aan de orde is, is dat omdat het paard van PZB blijft, een adoptant niet kan besluiten wanneer het "genoeg" is voor zo'n paard. En soms zijn de zorgkosten ook echt te hoog.
Als ik zo'n paard zou hebben, zou ik zelf denken "kak, ik laat m gewoon inslapen, genoeg is is genoeg", maar als PZB daar geen toestemming voor geeft, dan kan je dat op een boete komen te staan van 1000,00. Sommige mensen zijn daar bang voor. En ook dat zorgt weer voor schrijnende situaties. Als je dan leest dat PZB vindt dat zo'n Imhoff/Spetter best nog wel als rijpaard gebruikt kan worden terwijl de dierenarts van de adoptant zegt dat het eigenlijk heel discutabel is dat het uberhaupt een weidemaatje is en beter zou inslapen, dan snap je wel dat het kader van wat nog wel kan en niet kan voor PZB anders zou kunnen zijn dan die van de adoptant die het paard elke dag ziet.

Persoonlijk vind ik dat Ten Napel teveel met zn eigen portemonnee bezig is. Bij een adoptieprijs van 4500 en zelfs van 2000 of meer (maar ik heb ook prijzen voorbij zien komen van 5 a 6000) kan er best een keuring af. De paarden zijn en blijven van PZB. Waarom zouden adoptanten zijn paarden moeten keuren? En als je geen handelaar bent maar wil dat de paarden echt een 5-sterrenhuisje krijgen dan moet je m.i. de verantwoordelijkheid nemen om een goede match te maken tussen adoptant en paard. Dan moet je (willen) weten wat zo'n paard heeft en degene die ervoor gaat zorgen (en ook alle kosten daarvoor gaat maken) goed voorlichten wat dat allemaal inhoudt.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 22-05-23 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 20:02

Citaat:
Persoonlijk vind ik dat Ten Napel teveel met zn eigen portemonnee bezig is. Bij een adoptieprijs van 4500 en zelfs van 2000 of meer (maar ik heb ook prijzen voorbij zien komen van 5 a 6000) kan er best een keuring af. De paarden zijn en blijven van PZB. En als je geen handelaar bent maar wil dat de paarden echt een 5-sterrenhuisje krijgen dan moet je m.i. de verantwoordelijkheid nemen om een goede match te maken tussen adoptant en paard. Dan moet je (willen) weten wat zo'n paard heeft en degene die ervoor gaat zorgen (en ook alle kosten daarvoor gaat maken) goed voorlichten wat dat allemaal inhoudt.

:j
Helemaal mee eens.
Hij is eigenaar, hij wil toch ook dat goede huisje.
Keuren dan.

Ook zijn laatste alinea Ja daar krijg hij toch belastingvoordeel en donaties voor omdat op te vangen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 20:06

Citaat:
Persoonlijk vind ik dat Ten Napel teveel met zn eigen portemonnee bezig is. Bij een adoptieprijs van 4500 en zelfs van 2000 of meer (maar ik heb ook prijzen voorbij zien komen van 5 a 6000) kan er best een keuring af. De paarden zijn en blijven van PZB. En als je geen handelaar bent maar wil dat de paarden echt een 5-sterrenhuisje krijgen dan moet je m.i. de verantwoordelijkheid nemen om een goede match te maken tussen adoptant en paard. Dan moet je (willen) weten wat zo'n paard heeft en degene die ervoor gaat zorgen (en ook alle kosten daarvoor gaat maken) goed voorlichten wat dat allemaal inhoudt.

DuoPenotti schreef:
:j
Helemaal mee eens.
Hij is eigenaar, hij wil toch ook dat goede huisje.
Keuren dan.

Ook zijn laatste alinea Ja daar krijg hij toch belastingvoordeel en donaties voor omdat op te vangen?

Meer nog dan slechts eigenaar. PZB is een hulporganisatie. Dat schept nog meer verantwoordelijkheden dan de zorgplicht die eigenaren van zelf al hebben.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 20:07

Hoeveel dieren worden er eigenlijk per jaar herplaatst?

Er staat 700 'de laatste jaren'.

Maar hoeveel concreet per jaar? Zeg 2022 en 2021? Weet iemand dat?

En dan niet speculeren svp, want dan krijgt bokt weer op z'n kop, of word je bericht verwijderd.

Maar heeft iemand ergens inzage in officiële papieren (of voor mijn part op hun eigen site) hoeveel per jaar?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 20:08

Dat die modder niet ideaal is dat lijkt mij duidelijk maar dat vind ik eigenlijk maar een relatief klein ongemak voor de dieren wanneer je het vergelijkt met aandoeningen die zijn verzwegen of gebagatelliseerd. Modder is vies, vervelend, stom, niet comfortabel maar het lijkt mij niet dat direct pijnlijk is voor de dieren of permanente schade oplevert.

Wat ik wel opvallend vind is dat ze bokt noemen als reden dat paarden nu langer blijven staan, dat vind ik nogal een claim. Zeker in een tijd waarin veel dingen in het leven in korte tijd zo ontzettend veel duurder zijn geworden. Ik wil best geloven dat dit topic misschien voor enkelen invloed heeft, of heeft gehad, maar het is ook echt niet alsof elke paardenliefhebber op bokt zit. Sterker nog, de meeste mensen die ik persoonlijk ken in het paardenwereldje die komen niet op bokt.